Zdravím, po dlhej dobe (8rokov) som sa rozhodol pre výmenu môjho horáku za niečo nové. Nechcel som už MTB na koľko som s ním do terénu vliezol iba sviatočne a väčšinou to bol asfalt, betón, max poľná cesta. Takže padla voľba na nejaký kross. Vyberal som a špekuloval ako zlatnícky učeň a nakoniec som vybral http://www.wheeler.sk/#/bikes/2012/on_road/cross/cross_6_7/ Výbava, váha super, ale ...

Mám na ňom odjazdené len pár km (je v zábehu), ale pár vecí ma celkom znepokojuje. Ide napr. o vidlu. Je to typ Suntour NRX S LOD 700C. Keď zabrzdím prednú brzdu a snažím sa "pomykať" s bikom dopredu, dozadu, tak sa mi zdá, že sa tie nohy vo vnútri hýbu. Nemyslím hore, dolu, ale dopredu, dozadu, také "vaklanie". Je to naozaj minimálne, ale aj tak. Neviem, môže to robiť? V hlavovom zložení to asi nebude, vyslovene je to cítiť keď držím ruku na vonkajšej "nohe" ako tam niečo jemne ťuká.

Druhá vec sú brzdy. Ide o typ Shimano SLX BR-M666 F: 180, R: 160 mm. Ja viem, že sú nové a musia sa zabehnúť a trochu sadnúť, ale aj tak sa mi zdá, že tá účinnosť je "slabá" a ten piskot je počuť asi na kilometer. Ďalej mám problém s tým, že platničky trú o kotúč aj keď nebrzdím a keď zdvihnem koleso do "vzduchu" a roztočím ho, tak sa za chvíľu zastaví. A na prednom kotúči som objavil akési divné sfarbenie slabučko do hneda, ale len z vonkajšej strany. Asi nejaká špina na platničkách? Neviem, ale nie som si vedomí že by sa tam mala ako dostať.

PLS poraďte čo s tým?
22.08.2013 - 23:11:39
00
Aby brzdy nešúchali, musíš vycentrovať strmeň. http://www.bike-forum.cz/forum/hydraulicke-brzdy-shimano-m485-a-nastavemie.html . Inak je podstatnejšie aby to počas jazdy nešúchalo, teda nastavuj pri zaťaženom bicykli a niekedy je nutné tolerovať nedokonalé točenie nezaťažených kolies.

Tie brzdy by mali fungovať dosť dobre, na daný typ bicykla sú jedny z najvýkonnejších. Piskot, slabé brzdenie a špinavý kotúč - pravdepodobne zamastený kotúč/platničky, potrebuješ odmastiť. http://www.bike-forum.cz/forum/cim-spolehlive-odmastit-kotouce.html / http://www.bike-forum.cz/forum/nejucinejsi-zpusob-jak-odmastit-kotouc-a-desky.html / komponenty/ako-odmastit-platnicky-t18681.html / komponenty/odmastenie-platniciek-kotuca-t6301-30.html ...

Vidlica - kde si kupoval bicykel? Ak v nejakej kamennej predajni v blízkosti bydliska, tak im to dones nech to pozrú, skús ešte pred tým spraviť video kde bude ten pohyb vidieť. Ak si to kupoval cez net, tak napíš predajcovi o tom probléme. Nemala by to byť vlastnosť, aspoň nie hneď od začiatku, jedná sa navyše o vidlicu vyššej triedy.
23.08.2013 - 19:56:35
00
Urcite to reklamuj!!!
23.08.2013 - 20:40:22
00
Aby brzdy nešúchali, musíš vycentrovať strmeň. http://www.bike-forum.cz/forum/hydraulicke-brzdy-shimano-m485-a-nastavemie.html . Inak je podstatnejšie aby to počas jazdy nešúchalo, teda nastavuj pri zaťaženom bicykli a niekedy je nutné tolerovať nedokonalé točenie nezaťažených kolies.

Tie brzdy by mali fungovať dosť dobre, na daný typ bicykla sú jedny z najvýkonnejších. Piskot, slabé brzdenie a špinavý kotúč - pravdepodobne zamastený kotúč/platničky, potrebuješ odmastiť. http://www.bike-forum.cz/forum/cim-spolehlive-odmastit-kotouce.html / http://www.bike-forum.cz/forum/nejucinejsi-zpusob-jak-odmastit-kotouc-a-desky.html / komponenty/ako-odmastit-platnicky-t18681.html / komponenty/odmastenie-platniciek-kotuca-t6301-30.html ...

Vidlica - kde si kupoval bicykel? Ak v nejakej kamennej predajni v blízkosti bydliska, tak im to dones nech to pozrú, skús ešte pred tým spraviť video kde bude ten pohyb vidieť. Ak si to kupoval cez net, tak napíš predajcovi o tom probléme. Nemala by to byť vlastnosť, aspoň nie hneď od začiatku, jedná sa navyše o vidlicu vyššej triedy.


Tak v prvom rade Vám ďakujem za odpoveď a pomoc. Brzdy som riešil tak, že som odniesol bike do obchodu a hneď som im povedal aj o tej vidle. Brzdy vycentrovali, ale nejaké odmastenie neriešili (práca na vyše a zadarmo), spravím si to radšej sám a poctivo. Na vidlu mi pánko povedal, že je to OK a že to je v tejto "kategórii vidlíc" v poriadku (bodaj by mal pánko pravdu a ja som mal len paranoidné myšlienky). Video by bolo zbytočné robiť, na koľko to z vonku nevidno. Je to fakt len jemné ťukanie vo vnútri, ktoré cítim len v dlani ako ju priložím na vonkajšiu nohu. A zdá sa mi, že to cítim len v jednej kde je mechanizmus zamykania a odspodu nastavovanie odskoku. Nemôže byť problém aj v týchto systémoch? No neviem zajtra zbehnem do iného servisu a opýtam sa tam. Predsa len nebudú mať snahu ma uchlácholiť keď že mi to nepredali oni. Ale keď sa ešte vrátim k tým brzdám. Bike občas prevážam autom tak, že dám dolu predné koleso a keď ho potom nasadím späť, tak je tu zase ten problém. To mám za každým centrovať strmeň?
23.08.2013 - 21:08:02
00
Netreba stále centrovať strmeň, len treba poriadne usadiť koleso a dúfať že to bude OK.
24.08.2013 - 01:19:13
00
Netreba stále centrovať strmeň, len treba poriadne usadiť koleso a dúfať že to bude OK.


No veď hej, ale aj keď sa snažím tak to nieje nikdy rovnako :( Ešte ma napadlo, či nerobím chybu keď dávam medzi platničky tú plastovú zarážku aby sa mi náhodu pri nechcenej manipulácii s brzdovou páčkou nezbehli platničky.

Čo sa týka problému s vidlicou, tak som dnes navštívil servis a bolo mi povedané, že to je v poriadku a že určitá maličká vôla tam byť môže. Hmm ... tak teraz neviem, ale snáď vedia čo hovoria. A čo sa týka toho pískania pri brzdení, tak to asi skúsim vyriešiť jedným výletom na peknú cestu a uvidíme ako sa to bude tváriť potom.
24.08.2013 - 17:07:38
00
Tá plastová vecička tomu neškodí, skôr naopak. Chceš mať platničky čo najďalej a rovnomerne vzdialené od seba, potom to s najväčšou pravdepodobnosťou bude fungovať bez problémov, tomu tie zarážky len pomôžu :)

Vlož koleso do pätky, zaťaž vidlicu/rám a potom dotiahni... Os by mala byť usadená na mieste a malo by to byť v pohode.
24.08.2013 - 17:46:14
00
Mal by som ešte pár otázok ohľadom vidlice. Ako mám správne nastaviť predpetie a odskok? Ako je možné, že na vidlici čo má udávaný zdvih v rozpätí 75-63 mm mám zdvih väčší? Aj okolo 100 mm? Viem, že to súvisí s natlakovaním, ale myslel som si, že to viac ako tých 75 nebude. Mohlo sa stať, že sa príliš veľkým natlakovním mohla poškodiť a teraz sa vysunie vyššie? Pretože ako som si šiel do obchodu po bike, tak som chcel od predávajúceho aby mi vysvetlil ako funguje SPEED LOCKOUT. Nevedel to uzamknúť a myslel, že je vidla zlá. Potom zobral bike do zadu (kde ju zjavne nafúkol) a za chvílu sa vrátil s tým, že to bolo málo nafúkané a už je to OK a ešte sa to snažil predomnou stáčať, čo mu takmer vôbec nešlo.

Tu je link na vidlicu http://www.srsuntour-cycling.com/dstore/products/Suspension+Fork/2840/NRX/SF11-NRX+S+LOD+700C.html
25.08.2013 - 19:03:53
00
Vysunutie vonkajších nôh a zdvih to je niečo iné, však zmeraj presne ako ju dokážeš stlačiť.

Ak je vzduchová, tak v prvom rade by si ju mal mať nastavenú na svoju hmotnosť, čiže zohnať si pumpu a pohrať sa s tlakom - nech využíva čo najviac zdvihu a nechodí po dorazoch.
Aj keby ju nafúkaš na maximum (bude napísané niekde na vidlici alebo to bude obsahovať manuál) tak sa nevysunie v nestlačenom stave na viac ako v prípade že by si tam dal minimálny tlak.
25.08.2013 - 19:25:36
00
No stlačím ju podľa toho ako ju nafúkam, ale teraz som domotaný úplne. Čo je teda zdvih? A čo je potom údaj "75/63mm travel" ktorý je uvádzaný od výrobcu? A keď ju fúkam tak sa zdvíha, alebo zanorí podľa toho koľko ju nafúkam alebo vypustím.
25.08.2013 - 20:35:38
00
V akom rozsahu (od akého tlaku po aký) a čím ju fúkaš?

Zdvih je vzdialenosť od úplne vysunutého stavu (nezaťaženej vidlice) po doraz (po zaťaženie na takú úroveň že už ďalej sa nepohne). Vysunutie vnútorných nôh (to čo vidíš, klzáky) je vždy vyššie ako zdvih, niekedy o pár mm a niekedy aj o 5 cm napríklad.

Tvoja vidlica môže mať aj 63 aj 75mm zdvih, záleží od vnútorného nastavenia, ktoré bez rozobrania vidlice nezmeníš. Výrobca bicykla môže zvoliť aký zdvih na konkrétny bicykel dá.
25.08.2013 - 21:10:16
00
V akom rozsahu (od akého tlaku po aký) a čím ju fúkaš?

Zdvih je vzdialenosť od úplne vysunutého stavu (nezaťaženej vidlice) po doraz (po zaťaženie na takú úroveň že už ďalej sa nepohne). Vysunutie vnútorných nôh (to čo vidíš, klzáky) je vždy vyššie ako zdvih, niekedy o pár mm a niekedy aj o 5 cm napríklad.

Tvoja vidlica môže mať aj 63 aj 75mm zdvih, záleží od vnútorného nastavenia, ktoré bez rozobrania vidlice nezmeníš. Výrobca bicykla môže zvoliť aký zdvih na konkrétny bicykel dá.


Fúkam ju pomocou pumpy na vidlice. A podľa manometra ju fúkam od cca 5 bar do takých 6,5 - 7 bar. Keď mi ju nafúkli v predajni odkiaľ som bral bike, tak tam bolo vyše 10! Zato som sa pýtal či ju nemohli nejako poškodiť. Podľa výrobcu mám vidlicu nastavenú od výroby na 75 mm. Viem si to nejako zmerať, overiť?
26.08.2013 - 14:44:22
00
Zober pravitko, meter, objekt nejakej znamej dlzky a zmeraj to co som napisal - odlahceny stav az maximum. Na doraz ju.lahko stlacis ked bude vyfuknuta.

A preboha nefukaj ju obycajnou pumpou na kolesa, potrebujes specialnu na tlmice/vidlice s pomerne presnou stupnicou, s jemnym doladovanim tlaku a s moznostou fukat vysoky tlak. 10 bar je nic, to je tak polovica stupnice na speci pumpe a zvacsa tak 3/4 maxima vidlic. Zisti si max. svojej.
26.08.2013 - 14:53:25
00
Zober pravitko, meter, objekt nejakej znamej dlzky a zmeraj to co som napisal - odlahceny stav az maximum. Na doraz ju.lahko stlacis ked bude vyfuknuta.

Tak mi to vyšlo na 81 mm. Môže byť?

A preboha nefukaj ju obycajnou pumpou na kolesa, potrebujes specialnu na tlmice/vidlice s pomerne presnou stupnicou, s jemnym doladovanim tlaku a s moznostou fukat vysoky tlak. 10 bar je nic, to je tak polovica stupnice na speci pumpe a zvacsa tak 3/4 maxima vidlic. Zisti si max. svojej.


Pumpu mám špeciálne na vidlice a má stupnicu do 300 psi/20,5 bar. Maximálny tlak vidlice uvádzaný výrobcom je 10,3 bar alebo 150 psi. Ja ju fúkam, tak cca na 90 psi/6 bar. Aby som to ešte upresnil, vážim 72 kg. Pri týchto hodnotách mi vyšiel SAG na 16 mm.
26.08.2013 - 17:25:30
00
Som zle prečítal, prepáč.

16mm sag je OK na 75mm zdvih (inak presne na mm to nebude aj keby ho zmeriaš, nejaká odchýlka smerom hore alebo dole tam býva), ak teda využiješ celý zdvih s nejakou rezervou.
26.08.2013 - 17:33:53
00
keyboard_arrow_up