Ešte potom poprosím JoKa (a kto má skúsenosti) o popis rozdielu jazdných vlastností plášťov a plášťoviek.
Skúsim sa zhrnúť rozdiely medzi plášťami, plášťovkami a galuskami.
Galuska je cyklistická klasika... V minulosti to bola duša zašitá v plášti, v súčasnosti je to jeden šlauch, v ktorom sú zvulkanizované rôzne vrstvy materiálu, ktoré majú dávať galuske čo najlepšie vlastnosti. Galuskový
ráfik je spojený s
galuskou lepidlom, takže tvoria jeden celok a nevznikajú medzi nimi žiadne pohyby a trenia, ktoré by znižovali výkon. Galuska sa dá viac natlakovať, čím sa znižuje jej valivý odpor. Galuskový ráfik je výrobne jednoduchší a aj ľahší ako plášťový, rovnako aj galuska. Nevýhodou, a to veľkou je nutnosť lepiť galusku na ráfik, čo spôsobuje problémy pri defektoch na výjazdoch bez mechanickej pomoci. Rieši sa to tmelmi do galusky, čo však zvyšuje valivý odpor a použitím lepiacej pásky. Pri použití lepiacej pásky je výmena galusky rovnako rýchla ako výmena duše, možno aj rýchlejšia.
Obrovskou výhodou galusky oproti plášťom sú defekty pri pretekoch. Galuska sfúkne pomalšie a aj na sfúknutej galuske sa dá ešte chvíľu jazdiť, kým nepríde mechaničák s rezervným kolesom. Plášť sfúkne okamžite a pretekár musí zastaviť, pretože hrozí styk ráfika s asfaltom, čo je životu nebezpečné...
Výhodou plášťa je jednoduchá výmena pri defekte, možnosť jednoduchej výmeny alebo zalepenia duše. Nevýhodou je, že set sa skladá z ráfika, pásky,
duše a plášťa, ktoré nie sú pevne spojené, takže pri odvalovaní vznikajú medzi týmito prvkami mikropohyby, čo znižuje výkonosť plášťa.
Plášťovky sú vlastne galusky s navulkanizovaným pásikom gumy, ktorý drží plášťovku na plášťovom ráfiku. Odpadá duša aj páska, avšak ten pásik gumy váži cca 100 g, čo je viac ako úspora na duši a páske. Plášťovku však netreba na ráfik lepiť. Set je tak najťažší - používa sa ťažší ráfik a aj plášťovka je ťažšia ako galuska. Výmena plášťovky je veľmi jednoduchá, už som vymenil plášťovky na obidvoch
kolesách za cca 10 minút - aj s fúkaním na 10 barov. Jeden mechanik sa mi chválil, že dokáže vymeniť plášťovku za jazdy v mechanickom aute, čo pri plášti ani galuske nedokáže.
Osobne som došiel na prázdnej plášťovke raz z Pezinka do Bratislavy (cez 20 km), druhý raz od bufetu Oprátka tiež do Bratislavy (18 km).