Ak to bolo na mňa, tak som to študoval na vysokej škole a pracujem v projekcii a aj v súčasnosti sa o to zaujímam.

Tu je pekná mapka http://www.historiaposoniensis.sk/images/maps/ba_okolie/01_0001_bratislava_-_dunaj_terasy_a_historicky_dunaj_b1++.jpg vidno ako vyzerá súčasná BA a aj ako tiekol Dunaj plus mínus kedysi. Ak si pozrieme geologické zloženie len okolo BA, tak celá Petržalka stojí na náplavových štrkoch z Dunaja, tak isto aj Nové Mesto, Vajnory, Podunajské Biskupice a tá časť. Tade kedysi tiekol Dunaj. Trasa Gagarinova-Popradská-Ulica Svornosti boli ešte pred 100 rokmi ramenom Dunaja, cesta vznikla zasypaním štrkom. To rameno tam stále je, aj voda z Dunaja tam stále tečie, ale pod povrchom.
V princípe všade kde sa v BA a okolí nachádza štrk (pozrite si občas, keď sa robia výkopové práce, tak zväčša už od 0,5-1m hĺbky pod terénom je štrk), tak ten doniesol Dunaj a aj na v tom mieste v minulosti tiekol. To som teraz riešil len BA a blízke okolie. Napríklad Žitný ostrov sú zbytky po Dunaji, začnete tam kopať a po cca 1m ste už na štrku. Štrk vzniká riečnou činnosťou.
Bratislava má vysokú hladinu podzemnej vody, ak chcete vedieť, kde je, tak všetky jazerá v BA vlastne hladina podzemnej vody. Dokonca sú o niečo nižšie ako skutočná podzemná voda podloží, keďže jazerá majú ten vplyv, že sťahujú vodu k sebe, čo znamená, že napríklad 5m od brehu Kuchajdy môžete naraziť na podzemnú vodu aj o 1m vyššie, ako je hladina Kuchajdy. Záleží od zloženia pôdy atď. Preto je napríklad lacnejšie v BA postaviť 7 nadzemných podlaží, ako 2 podzemné. Pri 3. podzemnom podlaží už viem postaviť orientačne cca 13-15 podlaží nad zemou. Takže aj preto mokrý sen hajterov, že prečo nemáme metro v BA (v prípade záujmu môžem dodať k tomu nejaké základné parametre + čo by obnášala stavba niečoho takého), inak dovtedy nebudú cestovať MHD je blbosť. Len vybudovanie 10km trate by stálo zhruba 950 miliónov € (v Londýne 10km predĺženie trate ich vyšlo na 550 miliónov € a to už tam majú k tomu aj infraštruktúru ako dielne a podobne). Mestský rozpočet BA je 500 miliónov na rok 2019. Len pre predstavu aby ste si predstavili koľko je tých 950 miliónov pre BA.
31.07.2019 - 09:16:10
08
Jano1987 napísal:
5m od brehu Kuchajdy môžete naraziť na podzemnú vodu aj o 1m vyššie, ako je hladina Kuchajdy


Zaujímalo by ma, akým fyzikálnym princípom objasňuješ toto tvrdenie a kde si k tomu prišiel. Ak je totiž podložie štrk, potom by bol aj 1mm veľa.
31.07.2019 - 10:08:00
00
Treba čítať poriadne, záleží aj od toho, aký materiál sa tam nachádza. Ako som napísal. Možné to je. Niekde to zase možno bude 1mm. Nie je štrk ako štrk zase.
31.07.2019 - 10:19:25
00
Musel by si mať nejaký dosť silný zdroj vody (doslova prítok)v ílovitom podloží. Pri metrovom vodnom stĺpci ide už o hydrostatický tlak jak sviňa. Vodná plocha "sťahuje" podzemnú vodu nanajvýš kvôli odparu. Toto znie podobne, ako rybárska latina.
31.07.2019 - 10:25:58
00
Ak vám to počká, pohľadám svoje poznámky, kde sa ráta z geomechanika, kde sa rieši podzemná voda, priesaky cez hrádzu a podobne. Len neviem, či vám to k niečomu bude, či sa v tom budete vyznať.
31.07.2019 - 10:34:51
00
Ja si počkám. Ten metrový rozdiel hladín 5m od brehu Kuchajdy mi stojí zato. V okolí som strávil celé detstvo...
31.07.2019 - 10:53:02
00
Nehovorím, že ozaj tam je, ale že je to možné, ak sú na to vhodné podmienky.
31.07.2019 - 11:15:40
00
Jano1987 Mas uplnu pravdu mapy su pekne, dokonca som ochotny pripustit, ze napustanie a vypustanie by mohla byt z dnesneho pohladu sprostost, ale to ze vo variante A sa s takou prevadzkou ratalo a dokonca sa hovorilo o zapachu sedimentu pri vypustani je proste fakt. Je to v projekte, bolo to tak planovane. Az sa dostanem na byt u rodicov ti to najdem. Dnes sa je k tomu uz tazko dostat, neviem ci su tie projekty vobec verejne dostupne. To co vravis o vypusteni a napusteni je urcite pravda, nemam silu to preratavat. Ale neviem ci je ti jasne ako to chceli prevadzkovat. Nahradili jedno dunajske koryto dvomi (kanal a stare koryto) Obe schopne preniest 100rocnu vodu. Cize ziaden problem jedno otvorit a druhe zaviriet v extreme. Kapacita turbin vo VD Gabcikovo je zasadne mensia ako mala byt podla A variantu (presne cisla si uz nepamatam su to roky co som drzal tie projekty v ruke), ale aj dnes su schopne prepustit takmer 100rocnu vodu. Zabezpecenie splavnosti v kanaly nie je problem plavebna draha ma prehlbeny profil, ak by nebola zanesena dalo by sa tam plavit aj keby isla hladina celej zdrze dolu o 2-3m. To sa dalo vidiet ked opravovali hradzu, hladina bola dolu o min 2m a plavba dalej veselo fungovala. Problem je pod VD Gabcikovo a na to malo stat Nagymaros, A splavne malo byt aj stare koryto Dunaja preto tie natahovacky kvoli plavebnym komoram v Cunove. Madarov sme vlastne odrezali od polovice rieky.

A este k zahlbovaniu, Dunaj zo sebou nesie strkopiesky v koryte tie sa valia dole prudom s vodou. Ked im das do cesty priehradu porestanu sa valit. Ale Dunaj bude dalej odnasat spod priehrady. Vysledok zahlbovanie koryta. A s tym kelsanie spodnej vody a vysychanie jazier a ramien. To sa vraj stalo po vybudovani zdrzi pod Viednou. Vraj to bolo tak zle, ze nakladny pristav v BA bol na suchu.

A tiez pridam jednu peknu mapu:
Príloha:
imageserver.jpg
imageserver.jpg 465.66 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil Kenai dňa 31.07.2019 - 11:53:43, celkovo upravené 1 krát.

31.07.2019 - 11:47:05
00
Týmto to považujem diskusiu o Kuchajde za vybavenú. Poznám to tam veľmi dobre, myslím, že nebude veľa miest, kde by sa 5 metrov od okraja jazera našiel čo i len breh, ktorý by bol meter nad hladinou, nieto ešte hladina spodnej vody v tej výške. Chápem to tak, že hovoríme o nejakom teoretickom prípade, kedy z nejakého vzdialeného vodného toku tečie po ílovej vrstve podzemná voda a tvorí si hladinu nad okolitou spodnou vodou, ktorá je v štrkovom sedimente.

Inak bývam pri bočnej hrádzi VDG od roku 1995, susedia vravia, že im v záhradách po vybudovaní diela klesla voda v studniach o pár metrov, jej úroveň zodpovedá v našej dedine približne hladine v priesakovom kanáli za záhradou.
V ramennej sústave udržiavajú umelo hladinu prehrádzkami a dotujú ten systém nápustným objektom s MVE nad Dobrohošťou, marí sa mi, že ide o 80m3/s, čo je pomerne dosť. Do starého koryta by malo tiecť 400m3/s, pričom aj to prehradili pri Dunakiliti, športové lode sa tam musia prenášať, okrem prípadu, keď počas TID otvoria plavebné komory aj pre malé plavidlá.

VDG malo pôvodne slúžiť najmä na výrobu špičkového prúdu, preto tam je 8 turbín, v dnešnom prietočnom režime ide hydrocentrála na plný výkon len pár dní v roku, väčšinou tam pozorujem, že ide jedna-dve turbíny. Výroba špičkového prúdu by spôsobovala dve výrazné "záplavové" vlny denne, tie malo zachytiť VD Nagymaros nad Budapešťou.

Ramenná sústava sa dosť výrazne zmenila, pôvodne sa hladina počas roka dosť výrazne menila a korytá menších ramien boli okrem hlbších miest väčšinu roka bez vody, dnes sú zaplavené stále, čím sa mení ich charakter, obsádka rýb a pod. V posledných rokoch pozorujem rozsiahle holoruby a vysádzanie cudzokrajných drevín, hoci stále je to fascinujúci kus krajiny, ktorý sa oplatí navštíviť či už na bajku, alebo na člne.

Prílohy:

Komentár súboru: Jedna z prehrádzok
_MG_1328.jpg
_MG_1328.jpg 1.14 MiB 17.4882,47.8837 thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: Requiem za Istragov :(
_MG_6282.jpg
_MG_6282.jpg 1.07 MiB thumb_up0thumb_down

31.07.2019 - 11:53:08
01
Pali65 Dakujem za pekne vysvetlenie, hadam to uz je pochopitelne pre vsetkych. BTW: my sme susedia ? :)
31.07.2019 - 11:58:15
01
Kenai áno, ale šikmo cez vodu. Do Vojky k jazeru sa teraz prisťahoval aj jeden môj dobrý kamoš, tak pravidelne si tam dávam pauzu na kávu.
31.07.2019 - 12:02:59
00
Pali65 napísal:
Kenai áno, ale šikmo cez vodu. Do Vojky k jazeru sa teraz prisťahoval aj jeden môj dobrý kamoš, tak pravidelne si tam dávam pauzu na kávu.

Tak daj niekedy vediet, ked prides, mozes mat dve kavy :)
31.07.2019 - 12:05:10
01
To je ten problém... VDG bolo postavené podľa nejakého variantu a naň malo nadväzovať tá Maďarská časť. Tá sa nepostavila, preto sú tam také problémy. Rakúšania mali postaviť vodné dielo v mieste ako je Wolfstahl, keď vybudovali Viedeň, teda mala byť Viedeň-Wolfstahl-Gabčíkovo-Nagymaros a malo to by postavené ako celá sústava, čo mala spolupracovať. Tým pádom by nevzniklo toľko problémov, čo je teraz. Čuňovo bolo postavené len kvôli tomu, že sa nepostavilo Nagymaros aby sa zamedzilo škodám a ochránilo Gabčíkovo. Ďalšia vec, Rakúšania tiež porušili medzinárodné zmluvy, ale o tom sa nehovorí. Cez Viedeň vybudovali odvodňovacie kanály pre prípad povodne a za Viedňou ich zaviedli do Dunaja. To je niečo nemali spraviť, dokonca je to proti medzinárodnému právu, alebo nastane taká situácia, že ich bude treba použiť, tak si ochrania Viedeň, ale vytopia komplet BA, lebo len preženú vodu cez Viedeň. Lebo však Viedeň je zachránená a koho zaujíma v Rakúsku nejaká Bratislava a že ju vďaka tomu vytopia. Preto aj malo stať vo Wolfstahle vodné dielo, ktoré malo mať za úlohu regulovať prietok v čase vysokej hladiny vody, v prípade potreby by sa otvorili kanále a zatopili by sa okolité lesy ktoré sú určené ako zátopová oblasť. Podobnú funkciu má aj staré rameno Dunaja, do ktorého sa v prípade núdze naženie voda a tá zaplaví okolitý priestor.
31.07.2019 - 12:26:15
00
K tym kanalom to je len ina varianta na vznesene slovo porotipovodnove opatrenia. V skutocnosti su to opatrenia povodne vytvarajuce, len o nieco nizsie po prude. Zaroven odvodnujuce krajinu, zvysujuce tepelne vykyvy zosilujuce burky...Lebo ludia si myslia, ze mozu zit pri vode a tu sputat tak aby im sluzila. V BA sa urobilo to iste +- kazda hradza, kazde zvysenie brehu kazde vyrovnanie a zrychlenie toku vedie k horsiemu stavu dole po prude. Ked sa v BA vybudovali posledne protipovodnove opatrenia skoro to nevydrzala hradza pri Bodikoch. Viem ze to bola suhra viacerych faktov, ale tym ze sa v BA nemala voda kam vyliat vyrobila pruser nizsie. A zaujimaju niekoho v BA nejake Bodiky ?
31.07.2019 - 12:52:08
00
Táto debata je ohľadom protipovodňových opatrení je na dlho. Dá sa na to pozerať tak, že vytopíme 300 tisíc ľudí v BA, aby bolo 246 ľudí v poriadku a na opravách zaplatíme stámilióny, nehovoriac o problémoch s evakuáciou, alebo v prípade krajnej núdze tých 246 ľudí evakuujeme a zaplatíme škody, ktoré nebudú také vysoké. Je to síce nie veľmi populárne nazeranie na situáciu, ale svojím spôsobom logické. V momente, keď sa začne v Bodikoch trhať hrádza a pretekať, tak už bude pretekať aj v samotnej BA, teda skôr v Petržalke. Z tohoto dôvodu mali Rakúšania postaviť Wolfstahl, aby k tejto situácii nedošlo a Dunaj sa vylial do neobývanej krajiny ešte pred BA ako už bude v umelom koryte. Žiaľ nestalo sa a Rakúšania to len zhoršili. Medzi BA a Bodikmi už nie je možnosť to riešiť. Alebo áno, ale potom vyberte, čo zatopíme. Petržalku so skoro 160 tisíc obyvateľmi spolu s Jarovcami, Rusovcami, Čuňovom, Kittsee, Rajka a podobe? Či zatopíme Slovnaft? Či územie ako je Rovinka, Dunajská Lužná, Šamorín, Blatná na Ostrove? Nikto nechce nikoho úmyselne vytopiť.

Žiaľ veľa ľudí vidí len seba. Starší kolega mi spomínal ako projektovali istý úsek diaľnice. Všetko prešlo, odsúhlasené, ale istý človek odmietol predať svoj dom a to mu núkali 5 násobok trhovej ceny jeho domu, za tie peniaze by si mohol mohol kúpiť/postaviť 5-7 rovnakých domov v tej istej obci, alebo susednej. On to nepredá. Tak sa prekopal projekt, 4 roky roboty sa hodili do smetí, milióny eur tak isto. Teda sa presunula celá diaľnica, zrazu bol iný problém, pán čo nechcel predať dom dával sťažnosť, lebo zrazu to bude mať ďaleko na vjazd/výjazd diaľnice, keďže sa zmenilo trasovanie a presunul sa vjaz/výjazd o 17km inde. Keby predal dom a posunul sa o 100m ďalej, mohol mať vjazd na diaľnici 1km od domu. Tak začal robiť problémy. Takých situácii je kopec. Niečo ako keď všetci v Petržalke chcú parkovací dom, ale nie pred jeho domom, ale ak ho postavia 150m od jeho domu, tak je to kurwa ďaleko, on tam parkovať nebude. Alebo pani, čo sa sťažuje, že na konečnej MHD parkujú naštartované autobusy. Keď ich vypnú, tak sa vypne klíma či kúrenie. A keď príde autobus bez zapnutej klímy/kurenia, tak sa sťažuje, že to nejde. Tak žiaľ musí si vybrať, buď budú naštartované a pôjde klíma či kurenie, alebo nebudú naštartované ale nepôjde klíma či kúrenie. Alebo aj ako máš obľúbený sused, robil si disko v piatok až do 5 rána a celú noc nik nemohol spať v dome, ale nezabudol napísať, že všetci máme byť v sobotu ticho, aby sa mohol vyspinkať. Nemá problém v sobotu o 6:00 ráno vytiahnuť priklepovu vŕtačku a vŕtať do panelov, ale skúste vy v sobotu o 11tej klepať rezne, tak vám div dvere nerozkope, že má byť kľud.
31.07.2019 - 13:49:03
03
keyboard_arrow_up