Kenai niečo okolo 10km do roboty.
Chápem, nad čím sa sa rozčuľuješ, proste ľudia sa správajú ako ovce a robia, čo nemajú. Žiaľ je to výsledok toho, že kompetentný neriešia ten problém. Pred 5 rokmi nebolo veľa cyklistov, čo by chodilo na
biku do roboty v BA. Tento rok ich dosť pribudlo. Okrem biku som aj šofér auta, či chodec. Ale keď vidím, čo sa deje či už zo strany cyklistov aj chodcov a všetci to ignorujú a zodpovednosť sa hľadá u šoférov vozidiel. Nedávno zase nejakého cyklistu zrazilo auto. Za tmy, cyklista celý v čiernom, bez odrazky a šiel na červenú. Verejnosť v diskusii išla roztrhať šoféra, že čo to je za vraha. Stránka doplnila informácie a viete aká bola reakcia ľudí? Dokonca aj tých, čo chceli ukrižovať obrazne šoféra auta? Že mal predvídať šofér. Cyklista ani blbú 10€ pokutu za jazdu na červenú nedostal. A to je problém spoločnosti. Polícia vyhlási akciu zameranú na cyklistov a dodržiavanie predpisov a Cyklokoalícia (uznávam ich za snahu o cykloprojekty a podobne, ale žiaľ je dosť vecí s ktorými nesúhlasím, hlavne s ich ťažením proti vozidlám tvrdením, že len šofér je za všetko zodpovedný) ako aspoň v BA a okolí jedna z najviac rešpektovaných a najväčších organizácií ohľadom cyklistov vydá zase 5 článkov, ako Polícia SR buzeruje cyklistov, že radšej má ísť merať rýchlosť vozidiel, kontrolovať mobily v autách, alkohol za volantom, jazdu na červenú atď, nech cyklistom dajú pokoj. Podľa štatistík nemeckej polície, už dlhodobo cca 5-8 rokov nehoda cyklista-auto, tak v cca 55% prípadov je vinný cyklista a v ďalších cca 30% prípadov cyklista dopomohol nehode aspoň 50%. Najčastejšie prípady, zrážka v noci, keď cyklista šiel po hlavnej a auto z vedľajšej a nedalo prednosť cyklistovi. Logicky vinný je šofér auta, ale cyklista nebol osvetlený, nemal reflexné prvky a nebolo ho vidno. Alebo obľúbené aj v Nemecku jazda chodník/cesta a cez prechody, čo sa mi hodí aj podľa semaforu a podobne. Rovnaký problém je aj na Slovensku, ale keď na to poukážete, tak verejnosť aj organizácie ako Cyklokoalícia vás idú ukrižovať, lebo cyklisti nikoho neohrozujú a koľko ľudí už zabil cyklista predsa, kto to kedy videl (za minulý rok umrelo podľa štatistiky na cestách 14 cyklistov. Podľa policajných vyšetrovaní, za 10 úmrtí cyklistov mohol samotný cyklista, teda cyklisti zabili 10 ľudí za rok 2019, celkový počet mŕtvych bol 245, ak teda rátam, za 4% mŕtvych mohli cyklisti štatistiku trocha skresľuje havária autobusu, kde umrelo 12 ľudí v autobuse) a iné smiešne argumenty, že oni sú slabší účastníci premávky a šoféri majú predvídať, že podľa štatistík na nejakej ceste, kde je povolená 50, tak priemerná nameraná rýchlosť je 55km/h atď. Aj keď im poviete, no ok, ale ako to rieši problém cyklistov, čo nedodržiavajú predpisy? Za rok 2018 v Nemecku (je ich 80 miliónov, ale číslo nehôd je aj tak obrovské) bolo niečo cez 10 000 nehôd cyklista-auto a 55% z nich zapríčinil cyklista a v 30% mal aspoň 50% aktívnu účasť. Taká Cyklokoalícia to hodí do autu a povie, že autá sú zlé. Ale reálne, môžu za problémy cyklistov šoféri vozidiel? Kto ich teda viac ohrozuje? Autá? Či samotný cyklisti. Však v cca 85% prípadov cyklisti ohrozovali samí seba. Len to žiaľ už nezapadá nejak do politiky daných organizácií. Cyklisti sú nedotknuteľný, tak isto aj chodci, za všetko môžu autá. Toto sa premieta aj do práce ako polície, tak aj ľudí. Cyklista, či chodec na červenú? No bože, je to cyklista, či chodec, čo také sa stane, koho ohrozí? V lete v Košiciach si kvôli takému cyklistovi zalietalo v autobuse nejak 90 ľudí, 4 ľudia si pri tom zlomili ruku či nohu, 9 otrasov mozgu a pani v 8. mesiaci tehotenstva predčasne porodila. Ale to už sa nehovorí. Ale prejde auto na červenú? Už je označovaný za masového vraha. Sú to ojedinelé extrémne príklady, ale nedisciplinovanosť je tu obrovská a ignoruje sa.
Dám teraz príklad, známy mi hovoril, že niekde u nich v hore v lese majiteľ lesa chcel spraviť si tam spraviť
bike park. Žiadne lanovky, spraviť altánky na oddych, normálne cestičky a rôzne typy zjazdov a trailov, od vyslovene enduro/downhill až po flow traily. Malo to byť nejaký dohromady 90-100km prepojených trás. Keďže údržba nie je lacná ani zadarmo, chcel vstupné 5€ na deň. Všetci naokolo keď sa to dozvedeli, ho začali hejtovať, že to má byť zadarmo a že chce na nich ryžovať, je to nenažrané prasa a podobne. Tak sa na to vykašľal. Ale za sviňu je aj tak, keďže za posledné 3 roky miestnym zrušil a zničil 7 nelegálnych trailov a vymáha si peniaze za spôsobené škody. Keďže ako majiteľ lesa má svoje povinnosti. Nejak podobne by to dopadlo aj v BA. Postavíme cyklistický štadión? Omg tie svine budú chcieť platiť vstupné. Postavíme bike park? Ako za to môžu pýtať peniaze omg. Síce to nie je BA, ale názorná ukážka ako si ľudia nevážia, ak sa pre nich niečo vybuduje
https://www.biker.sk/43171/turzov-flow-trail-je-uzavrety-pretoze-cyklisti-nerespektovali-podmienky-majitela-pozemkov/ a pritom majiteľ až tak veľa toho nechcel, len mali dodržiavať jednoduché pravidlá. Alebo netreba ísť ďaleko, Cesta mládeže, na časti kade chodia aurobusy, je tam normálne 30tka. Pomaly každý druhý cyklista si to tam valí dole kopcom aspoň 40tkou. To pre veľa cyklistov problém nie je. Pre nich je problém ten, že autobus tam ide 32km/h.
Problémov je niekoľko a závažných. Prvý a najväčší je dodržiavanie pravidiel a tolerancie. Bez toho, aj keby spostavili cyklotrasu širokú ako D1 medzi BA-TT, tak tam budú rovnaké problémy ako na súčasnej hrádzi. Aj na tej širokej nepoužívanej ceste pod hrádzou medzi Petržalkou a Čunovom som bežne videl ľudí jazdiť v protismere, či 6 vedľa seba a kecať a podobne. Ďalší problém je mentalita. Všetko niečo stojí a áno, niekde to je zadarmo, ale aj tak sa o to niekto musí starať. Na Slovensku, ak je to zadarmo, tak väčšina sa správa, že z cudzieho krv netečie. Pretože ľudia buď nepoznajú hodnotu toho, alebo im to je úplne ukradnuté. Keď sa toto vyrieši, hneď sa bude lepšie žiť.