lapaloma napísal:
a predsa len mi čosi napadlo ešte, vy, cyklisti, púšťate chodcov cez prechod keď idete po ceste?


V zavislosti od situacie a vacsinou len vacsie skupinky nez jednotlivcov. Samozrejme, musi tam byt vidiet zamer ist
cez prechod, ci uz naznaceny recou tela alebo pri ocnom kontakte.
07.06.2021 - 22:26:22
00
Zigo, ano, mohol/mal som to o nieco "slusnejsie" napisat - moja pointa smerovala k postoju co jaroh napisal - "nejde", "neda sa", "nebude fungovat". Ale ano, mas pravdu, neviem kto Jaroh je :).
A aby som sa vyjadril troska zrozumitelnejsie - nie, nevravim ze take veci su ako lusknutim carovneho prutika.
A btw, 5.5 miliardy, no, to neznie az tak zle, prave naopak, na kompletne "zacyklochodnikovanie" by mi to prisla hodne fajna suma, neviem ci tych 300tis/km je realisticky, alebo super-best-case scenario. Pravdaze, to vzdy musi byt dane do kontextu, tak napr. myto + elektronizacia = 2 miliardy von oknom za poslednych 10 rokov :D, takze ak za 10 rokov by sme boli schopni dat tieto peniaze na najdolezitejsie projekty, tak vlastne mame do 10r cyklochodniky "uplne vsade kam to treba". To neznie zle.
07.06.2021 - 22:36:21
01
Momentalny je vyclenených 100 mil. Tych 5,5 som uvadzal bez pozemkov a mimo miest (miestnych komunikácií je cca 39 tis. km). Aby si vytvoril cyklisticku siet musis mat upravenu pre cyklistov kazdu jednu ulicu v meste (riesit plosne opatrenia nie liniove), ci uz ako segregovanu cesticku alebo pruh alebo upokojenu komunikaciu s obmedzenou rychlostou. Zalezi od funkcie komunikacie a intenzity. Ak by si chcel vsetku cyklisticku infrastrukturu v kazdej ulici segregovat, musel by si demolovat velke mnozstvo budov a kedze by si nechal cestnu siet bez obmedzeni, vodici motorových vozidiel by nemali motivaciu opustit uz zakupene vozdla a prejst na bicykel. Viem, ze si pisal o sirokych uliciach v BA, takych mas ale SR cca desiatky km.

https://www.strava.com/athletes/4978273

07.06.2021 - 23:02:24
00
vsak jasne, ja som to tiez na ilustraciu len, ze tie cisla nevyzeraju tak horibilne, a to sme nebrali do uvahy ani take zakladne veci ako znizenie vydavkov na zdravotnictvo, ekonomicke benefity pre ludi, dostupnost vzdelania...

par veci ale nesuhlasim - ano, napisal som na siroke cesty, lebo je to taky najjednoduchsi priklady, ale, v spojeni s tym ze som nikde nepisal o tom ze premavka aut by nemala byt obmedzena - napr. v BA by bol perfektny priklad kde by bolo vhodne obmedzit auta zochova->kollarovo namestie->ul. 29. Augusta/mickiewiczova->mlynske nivy ktore v mojich casoch v spicke byvali suvisla lajna tranzitnych aut centrom mesta...

taktiez, nesuhlasim s tym ze by bolo potrebne mat upravenu kazdu jednu ulicu v meste/dedine. Potrebujes mat dobre tranzitne koridory a bezpecne spravene nebezpecne miesta. V "koncovych" uliciach - napr. rezidencne zony - casto nepotrebujes mat vykachlickovane (separatne) cyklochodniky. Tam ked tak "potrebujes" naucit soferov novym zvykom - ze cyklista je bezny jav a na uzkej rezidencnej ulici sa nepredbieha ale cakam idem pekne za nim az po sirsiu cestu, pripadne nejakymi trikmi trocha spomalit premavku ak auta medzi domami jazdia rychlo. A zrazu z tych 39t km potrebujes len zlomok.
08.06.2021 - 07:51:06
01
včera som šiel mestom s kolegom.tlačim bike cez priechod pre chodcov na zelenu a zamnou dobre že na paty mi nejaky ebajkysta nevyšiel.otočim sa a vravim mu že po priehode se na biku nejazdi.len sa zaškeril a tlačil sa pomedzi ludi ďalej.akurat bol na kolaji vlak tak sme stali pred zavorami.a on majsterko dobre že milimeter sa nepostavil k tomu vlaku a čakal kym sa mu uvolni cesta...hned ako sa vlak pohol už dobre že rampu prilbou nedvihal...hned kluckoval dalej pomedzi ludi po chodniku k dalsiemu priechodu bez semaforu a tam suverenne vošiel vodičom pred nosy...a pritom taky cca 40tnik.čo dodať...pokial nieje vzajomny rešpekt nebudu platne žiadne zakony cyklisti vs motoristi.
08.06.2021 - 12:33:09
03
Dnes peso ako chodec vecer okolo 20 medzi Tovarenskou, po Karadzicovej a nábreží pod most SNP. Za tu cca polhodinku som videl minimalne 20 priestupkov alebi zvláštnosti rozneho typu, niektore viackrat (chodci na cervenu a prichadzajuce auto,ani nezrychlili, cyklisti na chodniku mnohokrat, telefonujuca cyklistka, elektrokolobezkari obmedzujuci chodcov, alebo so sluchadlami na ceste,autobus iduci na cervenu, ziletkari vedla seba v druznom rozhovore, kolobezkari neelektricki blokujuci prechod pre chodcov kvoli mojkaniu sa so psikom v kosiku, cyklistka valiaca si to 30+ na chodniku na nabrezi, dvojica cyklistov obiehajucich dvojicu chodcov kazdy zo svojej strany, dieta natlaciace sa do uzkeho chodnika so znacku Zosadni pri Propeleri, matka ho sice napomina, ze co to robi ale frci za nim, bawormak hlukom vyfuku upozornujuci na to,ze prekracuje MPR, ...)
sodoma gomora
Dobra sprava, nikto sa nevykyblil, nezranil - tentokrat.
(nie je priamo Cyklolegislativa, skor postreh zo spravania sa obyvateľstva tohto kuta SK, kludne presunte do lepsej prislusnej temy)
08.06.2021 - 23:07:02
01
Ja som tú petíciu tiež nepodpísal a za svoj kritický názor som dostal ban na stránke Cyklokoalície, lebo ak napíšete pravdu čo sa im nehodí, tak vám zmažú príspevok a ak to zopakujete tak ban.

Ale k veci. Čo som našiel, tak podľa štatistiky Policie ČR za nehody cyklistov na cestách môžu v 75% prípadov samotný cyklisti. Ak odrátame nehody, kde bol účastník len cyklista čo je 10%, tak za 65% nehôd s účasťou cyklista-auto môže cyklista. Každý piaty cyklista čo sa riešili tie nehody, nafúkal cez 1,5 promile (1,5 promile je nejaká hranica, že sa to tvrdšie posudzuje, takže opitých mohlo byť oveľa viac). Z 36 úmrtí cyklistov za minulý rok umrelo 29 cyklistov z dôvodu porušenia predpisov cyklistami. Takže len 7 cyklisti umreli kvôli pochybeniu vodičov. Na Slovensku to bude veľmi podobné, ten pomer. Aj CK vytiahla, že na Slovensku umrelo na cestách kvôli vodičom 20 cyklistov. Žiaľ štatistiku sa mi nepodarilo nájsť, ale na internete som našiel novinové články, kde 4x umrel cyklista na ceste bez cudzieho zavinenia (1x opitý padol a rozbil si hlavu a umrel, ďalší v opitosti spadol a zamrzol a zvyšné 2 si už nepamätám). To z 20 mŕtvych cyklistov zrazu nám 4 ubudli. Jeden cyklista umrel na nejakej rýchlostnej ceste (podľa zákona tam nemal čo hľadať), jeden nezastavil na STOPke, jeden prešiel na červenú (po prechode pre chodcov), 3 zrazili autá na okreske za tmy, keď nemali ani jednu odrazku na sebe, reflexný prvok či svetlo, z toho 2 išli v protismere, samozrejme povinne celý v čiernom a 2 umreli, lebo nedali prednosť (prednosť zprava, a bol na vedľajšej) a jeden umrel, lebo to strhol priamo pred auto, chcel odbočiť doľava, nedal ani znamenie o zmene smeru, ani sa nepozrel, či mohol odbáčať, proste to zalomil na okreske. V 3 prípadoch bol na vine šofér auta, viac sa mi nepodarilo zistiť, takže ak si to zrátame, 20 mŕtvych cyklistov, za 3 môžu šoféri, za 13 ak som dobre rátal môžu samotný cyklisti a tie 4 úmrtia neviem. Čo som našiel nemeckú štatistiku nehodovosti, tak dlhodobo podiel nehôd cyklisti vs autá je na cca 55-65% za posledných 8 rokov na strane cyklistov a dlhodobo to rastie, kde ešte uvádzajú, že cca 20-30% cyklistov má spoluvinu, napríklad šofér síce zrazil cyklistu, čo išiel po hlavnej, ale bola tma a bol v čiernom a neosvetlený, kde šofér auta mu mal dať prednosť, ale reálne ho nemusel vidieť a podobné situácie (záleží aj od počasia, ak bolo pekné a v čase prázdnin, voľná atď, tak to výrazne stúpa), za cca 10% dlhodobo je to nehoda cyklistu bez cudzieho zavinenia. Ak si zoberieme tieto štatistiky, tak približne za cca 70-75% nehôd môžu samotný cyklisti (po týchto číslach a aj linkoch na správy policie ČR, Nemecka a články čo som našiel o nehodách na Slovensku som dostal ban)

Z môjho pohľadu nie je problém správanie sa šoférov (áno, pri určitých blbcoch áno, žiaľ to sa eliminovať nedá, ale drvivá väčšina je slušná), ale ukazuje to, že zhruba za 3 z 4 nehôd môže cyklista. A to treba riešiť. Darmo dáme 1,5m odstup od cyklistov, keď cyklista si to sekne na červenú a potom ho zrazí auto. Od šoférov sa vyžaduje pomaly, aby mali vešteckú guľu, že čo spraví cyklista či chodec, veľmi obľúbené fráza chodcov a cyklistov je, že šofér má predvídať. Keď som známemu cyklistovi bez vodičáku čo sme sa bavili na túto tému na aspoň ohľadom červených povedal, že skús to dať autom na neskorú oranžovú, aj tak sa za tebou v 9/10 prípadov policajt rozbehne a bude ťa riešiť. Všetci čo to počuli na okolo, tak 30 ľudí súhlasilo, čo mali vodičák. Keď som povedal, prejdi pešo/bikom na červenú pred policajtom, radšej sa pozrie na druhú stranu, len aby to nemusel riešiť. Mimochodom, chodec ak prejde na červenú má to za 50€. Pri niektorých prechodoch čo poznám, tak za 20 minút tam takto odchytia aj 300 ľudí a to už je slušná zbierka peňazí za 20 minút roboty. Podľa štatistiky že vraj za rýchlosť pri autách je štatistika 1 pokuta na cca 55 minút merania rýchlosti.

Môžme sa baviť, že infraštruktúra je nevyhovujúca. Môžme sa baviť o tom, že cesty sú v takom a onakom stave. Nič ale nemôže ospravedlniť jasné a vedomé porušenie predpisov ako jazda na červenú, nezastavenie na STOPke, nedanie prednosti v jazde, chýbajúce osvetlenie a reflexné prvky a podobne. Už len posledná štatistika. Podľa Ministerstva vnútra, vodičské oprávnenie vlastní na Slovensku cca 3,7 milióna obyvateľov z 5,5 milióna obyvateľov. Podľa štatistického úradu, osoby mladšie ako 10 rokov sa môžu pohybovať na ceste len v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá za ňu nesie zodpovednosť a pozná zákony a pravidlá. Čo som našiel štatistiku, tak máme 900 000 detí do 15 rokov na Slovensku. Nejakým hrubým odhadom teda cca 700 000 detí môže byť pod 10 rokov? Takže z 5,5 milióna obyvateľov 3,7 milióna má vodičák (aspoň na malú motorku) a cca 0,7 milióna môže na cestu len v sprievode. To nám ostáva cca 1,1 milióna ľudí bez vodičáku. Štatisticky teda, 4 z 5 slovákov majú mať vedomosti o dopravne (majú predsa vodičák), resp. majú byť pod dozorom zodpovednej osoby. Ak sa pozriem, čo stvárajú chodci a cyklisti, tak teoreticky 4 z 5 by mali ovládať pravidlá (pravidlá pre chodcov sa zmestia na A4, takže trápnejšiu výhovorku že nepoznám pravidlá nepoznám). Ale nevyzerá to tak. Skôr to vyzerá tak, že možno tak 1 z 10 ovláda pravidlá.
09.06.2021 - 00:08:31
12
Podla teba sa rata iba ked cyklista umrie? Inak to nebudeme brat vazne? Kolko cyklistov skoncilo na zemi po tom co ich lizlo auto? To nebude 20. Ja sa tie neratam do tvojej statistiky. Auto mi nedalo prednost, bol som na hlavnej, cez den, mal som biely dres s farebnymi pruhmi, blikacku. Ale nezomrel som tak sa to nerata ?
09.06.2021 - 00:41:12
10
Jano1987, mohol si si tú grafomániu ušetriť, pretože nesúvisí s tou petíciou. Ľudia vždy robili, robia a budú robiť chyby, či už úmyselne alebo neúmyselne. Vždy. Je nereálne, aby ich nerobili, nedá sa to dosiahnuť ani len teoreticky, nieto ešte prakticky.

Petícia je jedným z krokov k tomu, aby bolo následkov týchto chýb menej a aby boli menej závažné.

Nepodpísaním tej petície symbolicky nedosiahneš to, že cyklisti budú jazdiť sporiadanejšie, ale že ak ich sundá vodič auta (bez ohľadu na to, kto bol na vine), tak ich s vyššou pravdepodobnosťou vážnejšie zraní alebo zabije.
09.06.2021 - 06:05:15
13
Jaroh ja som tú petíciu nepodpísal preto, lebo petícia hádže zodpovednosť za správanie sa cyklistov na šoférov áut. V princípe tá petícia tvrdí, že každý šofér auta je vrah a šoféruje vražedný nástroj a má byť za to trestaný, dokonca aj vtedy, keď nespravil chybu.

Ak sa vrátim k tomu 1,5m odstupu, hoci len v meste, kde je 50km/h rýchlosť a predpokladám, že cyklista potrebuje 1,25m šírky pre seba a ďalších 1,5m na obehnutie, tak sme na 2,75m, teda prakticky cyklista zabral celý pruh pre seba. Nedávno som išiel po ceste, kde je jednosmerka a sú tam vyznačené cyklopruhy na ceste s tým, že cyklista môže ísť aj v prostismere. Nemal som meter, ale tipujem, cez to bude asi klasická cesta kategórie C6,5, teda 6,5m na šírku z ktorej spravili jednosmerku. Takže v momente keď tam pôjdu 2 cyklisti proti sebe, tak zaberú 5,5m z tých 6,5m, šofér teda vlastne porušuje zákon. Jednosmerky v meste, kde je šírka 3m, auto prakticky nemôže obiehať cyklistu, lebo nevie nechať 1,5m odstup a to na veľmi veľa takých jednosmeriek je 30km/h. Alebo nejaká klasická cesta 1+1 s križovatkou, kde cyklista podľa zákona môže obiehať z pravej strany, príde na začiatok križovatky a všetci za ním skončili, aj keby tam bolo dostatok miesta, aby ten cyklista sa dal bezpečne obehnúť, tak smola, musím ho obiehať cez protismer. Cyklista sa môže rozbehnúť, nemusí sa nikam ponáhľať a pôjde svojich pohodlných 5km/h (čo reálne môže) a zrazu z 20 áut, čo malo prejsť križovatkou prejdú 3-4 a už sa nám začína tvoriť zápcha. Ďalšia vec, cyklista by mal jazdiť vpravo pri krajnici (tá biela čiara označujúca šírku pruhu, resp. odborný výraz vodiaci prúžok), t.j. naľavo od nej, nie napravo už po krajnici. Cyklokoalícia a ostatný odporúčajú jazdiť kľudne v 1/3 až 1/2 pruhu a značná časť cyklistov tak jazdí. Prípadne idú 2 vedľa seba. Ak tam aplikujeme 1,5m odstup, tak bez problémov sa vieme s ním dostať až cca 1m do protismeru, takže aj auto v protismere sa mu musí vyhýbať a porušuje zákon. Ďalšia vec, odbočenie doľava cez križovatku. Cez klasickú 1+1 cestu. Podľa zákona by sa mal vodič, tým pádom aj cyklista posunúť čo najviac vľavo k stredovej čiare, aby neblokoval ostatných a oni mohli pokračovať rovno (je tam povolené obiehať z pravej strany, ak je tam dostatok priestoru). Takže cyklista potrebuje napravo 1,5m, autá ho teda nemôžu legálne obehnúť, potrebuje naľavo 1,5m, teda žiadne auto nemôže ísť v protismere, lebo nedodrží 1,5m odstup. A teraz si predstavme, že cyklista je ešte na vedľajšej ceste a chce odbočiť doľava na hlavnú cestu (klasická križovatka tvaru X či T). Aby sa teda nezablokovala križovatka, šoféri áut budú musieť dať prednosť cyklistovi z vedľajšej cesty, inak tam budú musieť sedieť donekonečna v križovatke, lebo 1,5m odstup. Opravte ma, ak sa mýlim, ale ak sa spraví zákon s tým 1,5m odstupnom, tak by to malo platiť. Čo vyrába dosť veľký problém. Cyklopruhy na Dunajskej? Cyklopruh od Starého mosta cez Kamenné až po skoro Americké námestie? Žiadne auto tam nebude môcť obehnúť cyklistu. To sa týka aj cyklopruhy od križovatky Košická- Prievozská, smer Miletička, tam je tiež cyklopruh, žiaľ 1,5m sa nedá dodržať a teda cyklista bude blokovať celú premávku. To isté sa týka aj tých cyklopruhov medzi Inchebou a Starým mostom,pre autá je tam jednosmerka, ale pôjde cyklista v smere tej jednosmerky, auto ho nemôže legálne obehnúť. To isté napríklad na Jiraskovej, ako sa spravili tie cyklopruhy, v Lamači... Tu to niekto nedomyslel a riadne. A to je len mesto. Mimo mesto to bude ešte horšie. Vyberiem sa ako cyklista po ceste z BA do Šamorína cez Rovinku a Dunajskú Lužný? Ak pôjdem v čase hustejšej dopravy, zablokujem prakticky smer von z BA. Kľudne môžem ísť pohodových 5km/h a nikto mi nič nemôže, keďže dokážte cyklistovi bezdôvodne pomalú jazdu. Alebo obľúbené destinácie Čertovica, Donovaly, to namiesto 50-60 minút zrazu pôjdu autá tade 3,5h lebo nebudú mať ako obehnúť cyklistu pri hustejšej doprave. A čo keď pôjdu 2-3 cyklisti za sebou v takých rozostupoch, že sa autom nemôžem medzi nich bezpečne zaradiť? Kľudne to môžu natiahnuť na 30-40m a obiehajte v hustejšej premávky taký kus, keď je problém obehnúť 2m dlhý bicykel.
09.06.2021 - 08:05:54
10
Tá petícia na nikoho žiadnu zodpovednosť nehádže. Petícia chce pomôcť tomu, aby sme o pár rokov mali prostredie, v ktorom sa chodci a cyklisti budú menej báť chodiť a jazdiť. Pretože už máme k dispozícii iba 300 mld kilogramov CO2 - ak ich emitujeme, sú naše deti a ich deti v prdeli. A keďže jazda spaľovacím autom bude ešte desaťročia nevyhnutná, potrebujeme z tých 300 mld kilogramov čo najviac ušetriť pre tie veci, pri ktorých sa bez spaľovacích motorov nezaobídeme - zásobovanie, služby, starostlivosť, hromadná doprava. Jazdenie do obchodu, do práce či za zábavom autom nie je (v dlhodobom hľadisku) nevyhnutnosť a preto sú tvoje argumenty irelevantné (popritom, že nie sú správne). Potrebujeme dosť veľa ľudí z individuálnej osobnej dopravy (=áut) na nohy, na bicykle a do verejnej dopravy a preto je dôležité uľahčiť im toto a nie jazdenie autom. A štatistiky dlhodobo ukazujú, že obavy o bezpečnosť sú najväčšou prekážkou, prečo ľudia nevyužívajú aktívne módy dopravy.
Aj o tom je tá petícia.

Si ako väčšina policajtov: zamieňas si bezpečnosť a plynulosť cestnej dopravy s bezpečnosťou a plynulosťou individálnej automobilovej dopravy.

To je celé.


Naposledy upravil Jaroh dňa 09.06.2021 - 08:25:53, celkovo upravené 1 krát.

09.06.2021 - 08:24:23
01
Ja som za 1.5m odstup auta od cyklistu, ale ak to bude platiť aj obrátene. T.j. cyklista sa nesmie priblížiť k autu na viac ako 1,5m . Teda, zákaz predbiehať autá v kolónach.
:-)
09.06.2021 - 08:25:02
03
MarKac80 doplním: a budú platiť tie isté pravidlá ako pre autá. Napríklad neobiehať sprava .....

BSP Bikers
Športový klub Devínska Kobyla
http://www.zupnypohar.sk
http://www.bratislavskymtbmaraton.sk
http://www.bsp.sk

:yes: (TRM)

09.06.2021 - 09:23:04
01
Prečo by mali platiť pre bicykle tie isté pravidlá ako pre autá, keď to nie je auto? To, že môže bicykel predbehnúť kolónu na križovatke sprava mu dáva veľkú výhodu pred autami a to prispieva k motivácii, aby ľudia nezobrali na niektoré jazy auto, ale bicykel.
Fakt nerozumiem logike niektorých bajkerov.
09.06.2021 - 09:26:52
05
ak by som zápchu nemohol obísť sprava (samozrejme opatrne ohľaduplne a len tam kde je na to priestor*), ak by som nemohol na križovatke prejsť okolo áut sprava (*to isté) tak by som obmedzil chodenie do práce bicyklom a o to viac by som chodil autom :)

Aj z čisto sebeckých pohnútok je dobré konať nesebecky

09.06.2021 - 09:27:18
04

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)
keyboard_arrow_up