stanos4 napísal:
3000km za rok tu a v inych prispevkoch pises stovky tisic az miliony najazdenych km :)

Pan korelacia a kauzalita


Nejdem krmit trola, ale pre pripad ze by ta niekto bral vazne. Sumar opet uz neviem kolkaty krat.
Prve auto som si kupil v 2000 roku
2001-2003 som robil obchodneho zastupcu a prakrticky zil v aute, viac km ako kamionista denne cez 250km
Potom som riadil prevadzku a jazdil som sice menej casto ale za to po celom slovensku za partnermi.
Nasledne som robil projektove riadenie a realizoval som stavebne prace po celom zapadnom slovensku denne som obchadzal 14-20 stavieb .
Pred 6 rokmi som sa odstahoval mimo Ba 50km daleko od centra a dochadzal 4 roky kazdy den tam a spat + obchadzal tie prevadzky 150-200km denne.
Vsetko to bolo na sluzobnych autach.
Posledne 2 roky robim z domu a obcas idem za klientom ale castejsie on ku mne. preto 3000km za rok. Najstarsie auto (civic 1.8 Vti rv98) a motorka su druhy rok odhlasene. Cakaju na renovaciu) Tie dve co su prihlasene je jedno pre potesenie 2 miestny kabriolet a druhe nakladiak SUV zdedene po otcovi. Sadam don len ked idem niekam bikovat do kopcov tak 2-4x do mesiaca.

Zjednodusene aby si to aj ty uz raz a navzdy pochopil. 20 rokov som tocil stovky km denne pracovne, ale posledne 2-3 uz nejadim skoro vobec a mam viac najazdene na biku ako na autach. Preto si mozem dovolit mat na zahrade zbierku veteranov pre potesenie a nie nejaku novu plastovu cinsku icovinu bez vykonu na robotu.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai


Naposledy upravil Kenai dňa 04.08.2021 - 14:15:41, celkovo upravené 1 krát.

04.08.2021 - 14:03:57
01
stanos4 napísal:

Navyse, ako "zodpovedne" je mat 3 auta a 1 motorku, ked, vyroba auta vypusti tolko skodlivin ako jeho prevadzka +- autobus, a teda pri jeho uvadzanom najazde je to asi aj vyrazne viac a navyse (*3auto + *1 motorka). A nehovoriac o tom, ako sa tu minule rozculoval o korelacii medzi cenou a ekologickou zatazou, a hen 84k/20k/3.5k porschatkom sa tu chvali...


Vsetky tie auta som zachranil pred vrakoviskom. Zacal som ich jazdit ked mali hodne cez 100 000km. Cize som zabranil ich likvidacii a nekupil som ziadne nove. Co je podstatne ekologickejsie ako menit auto kazde 2 roky. Motorka ma natocene menej, ale tiez som druhy majitel a moto ma rv 2002 a ja ju mam tusim od 2008 uz ani presne neviem.

Dalej nekomentujem vid moj predosli prispevok.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

04.08.2021 - 14:14:38
01
ekologicky zachranil 2 auta pred zvrakovanim/zrecyklovanim, zrejme aj uviedol ich do jazdyschopneho stavu = vyuzitie a "obsadenie" dielov a ludskeho usilia ktore mohli byt vyuzite inde - obe auta - a potom na nich najazdil rocne dokopy menej ako ja na bicykli do roboty. A obhajujes to tym ze je to "lepsie ako kupovat nove auto po 6 tisic km"?

Kenai, teraz vazne, ak mas nieco (napr. ADHD, problem s chapanim, zle citas, nie si schopny zniest kritiku toho co tvrdis a nasledne agresivne reagujes...), tak slubujem, uz na teba nebudem takto kriticky reagovat a pridam si ta do blocklistu (bol by si konecne tam, druha osoba), aby ma tvoje prispevky nevytocili. Len to prosim povedz. Alebo to vazne nevidis, okrem ineho, nelogicnost svojich argumentov, alebo to ze si mega casto vymyslas/pouzivas nepodlozene argumenty a ine veci?
04.08.2021 - 15:19:00
00
stanos4 napísal:
ekologicky zachranil 2 auta pred zvrakovanim/zrecyklovanim, zrejme aj uviedol ich do jazdyschopneho stavu = vyuzitie a "obsadenie" dielov a ludskeho usilia ktore mohli byt vyuzite inde - obe auta - a potom na nich najazdil rocne dokopy menej ako ja na bicykli do roboty. A obhajujes to tym ze je to "lepsie ako kupovat nove auto po 6 tisic km"?


Nie zachranil som 3 auta a jednu motorku. A nie pred recyklaciou, ale zhrdzavennim na zahrade. Neviem co chces z 10 rocneho auta recyklovat ? Baterie som samozrejme dal do zberu. Ak si presvedceny ze vyroba novych aut je ekologickejsia ako oprava straych a je ekologickejsie pojazdne auta likvidovat, niet co dodat. Zrejme mas aj kazde 2 roky novy telefon a bike. Nemam silu ta presviedcat o opaku, nieco si o tom nastuduj. Severske krajiny mali/maju dokonca ekologicku dan z novych aut. 6 tisic si neviem odkial zobral. Ja som jasne napisal lepsie ako menit auto kazde 2 roky. Co ludia co si to mozu dovolit v dnesnej dobe bezne robia. Nijako to nesuvisi z mojim najazdom. Ja by som tie auta nemenil, ani keby som jazdil 100 000 rocne. Lebo niet za co parodiu na auto co dnes vyrabaju nechcem ani vidiet. Civic ma najazdene 268000km a je to najspolahlivejsie auto ake som kedy stretol. Ani raz nemalo poruchu ktora by ho vyradila z chodu. Teraz je odhlasene len pre hrdzave lemy a potrebuje novy lak.

K zvysku sa podrobne ani nejdem vyjadrovat. Ak si myslis, ze to co tu pisem je agresivne, tak to si asi agesivitu este nevidel a nezazil. To co pisem nie je ani len asertivne. To je v ramci nemam co robit, tak sa zabavam.

Ak tu chces mat len podlozene argumenty zacni svojimy. Na zaklade coho tvrdis?
ze to co pisem je nelogicke
ze si vymyslam
ze moje argumenty su nepodlozene
a najlesie ja polozka okrem ineho a ine veci.... :-D

To ze s mojich dlhych prispevkov nechem robit dizertacnu pracu neznamena, ze to co pisem nie je niekde zdokumentovane a pri troche snahy to nedokazes vygooglit.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

04.08.2021 - 21:09:41
01
ok, podme sa zabavit, ale skusim len 1 bod (odstavec), lebo inak nevies reagovat.

nikde som netvrdil ze kupa (noveho) auta kazde 2 roky je lepsia ako pouzivanie jazdeneho auta. Preto tvoje reci typu "Ak si presvedceny ze vyroba novych aut je ekologickejsia ako oprava straych a je ekologickejsie pojazdne auta likvidovat, niet co dodat" su pre mna bud vymyslanim alebo nedokazanim citat jednoduchy text s pochopenim. Pozastavil som sa nad tym, ze ako "zodpovedne" - rozumej napr. ekologicke, je, ze vlastnis a drzis pri zivote 3 auta a 1 motorku. Ktore ako pises su vlastne "nevyuzite". --> Rozumies jednoduchemu faktu ze kupa/vlastnictvo aj pouzitej veci ma nejaky ekologicky dosah? A ty ich mas v tvojom priklade 3+1.
Nehovoriac o tom, ze, a teraz vyuzijem tebou dany (ehm ehm) "fakt" - "korelacia mediz cenou a ekologickou zatazou je znama" (btw kde som ti dal protipriklad ktory si si vypytal) - vlastnis jedno drahe sportove auto, a navyse (cize akoze to je dalsi extra "antiekologicky" bod, nie ze jediny) len pre vlastne potesenie. A teda vlastne este aj to "nakladiak SUV" pises ze vyuzivas "len na vlastne potesenie" ked si prevazas bicykel x-km 2-4x do mesiaca na nejaky vyjazdik.
no a 6-tisic som zobral z tvojich prispevkov: "preto 3000km za rok" a nasledujuce "Co je podstatne ekologickejsie ako menit auto kazde 2 roky"

Inak povedane, obhajujes pouzivanie/vlastnictvo 3 aut + 1 motorky tym ze su ojazdene a teda je to lepsie ako keby si ich/jedno auto menil kazde 2 roky To je dost mozne ze je to lepsie, ano, a poviem ti este nieco. Najskorej to bude lepsie (ekologickejsie) ako kupa noveho a rozbitie bombami toho stareho vrtulnika kazde 2 roky.... Nic to ale nemeni na fakte, ze vlastnis a udrziavas pri zivote 3 auta a 1 motorku. A to vsetko ma aj nejaky dopad aj na napr. zivotne prostredie, coz ma potom dopad napr. na zdravie ludi.

ps1: "Zrejme mas aj kazde 2 roky novy telefon a bike" - nie, nemam. Vo svojich coskoro 30-tich rokoch zivota: vlastnim 2-hy horsky bike + mal som 2 detske + 2 mestske (oba z "druhej ruky", dochadzal som z/na vlak v 2 roznych mestach). Aktualne mam 1 horsky + 1 mestsky b. Terajsi mobil mam coskoro 4 roky, pred tym som vlastnil 1 "novy" a 2-3 zdedene/lacne z druhej ruky.

ps.2: prepac ze som zle napisal ze si "zachranil" iba 2 a nie 3 pred zosrotovanim :)
04.08.2021 - 22:02:24
01
1. si od zaciatku diskusie OT debata je o opodstatnenosti PZP na bicykel 2. vlastnenim niecoho nevytvaras ekologicky dopad pouzivanim a vyrobou niecoho ano. Tie auta uz boli vyrobene a ekologicky dopad uz pri vyrobe vznikol, ich statim u mna alebo na vrakovisku nie je ziaden rodiel z pohladu ekologie. A vzdy je lepsie ak sa na jednom aute urobi 500 000km ako na 5tich po 100 000km
3. nemas ponatia co potrebujem a co nie
4. jedno auto mi nic neriesi lebo by to musel byt transformer, nezijem sam a MHD mi k domu nechopsdi.
5. ak sa chces po mne vozit pre neekologicke spravanie, tak si si vybral velmi nestastny ciel. Patrim medi najekologickejsie domacnosti na slovensku. dom v A triede. Ziadne dochadzanie, robim z domu, ziadne letecke dovolenky, takmer ziadne jedenie masa, nakupujem lokalne zeleninu a ovocie, zahrada s povodnou vegetaciou upravena pre wildlife, zastavil som postreky v CHKO a nikekolko nelegalnych vyrubov. Na mojej zaharde so mnou ziju okrem ineho netopiere, dva druhy jezkov a velke mnozstvo vtactva v budkach co som im osadil. Cez moje dvere neprejde ani replent nie to nejaky pesticid, alebo zivotne prostredie poskodzujuca chemikalia. Kazdy rok odvelciem do zberu nikolko autoaterii, ale na tvoj sok, ani jedna z nich obvikle nieje moja. Su pozbierane po rybaroch z ramien okolo mojho domu.

Ale tak to uz v zivote chodi, najlepsie sa je vozit po ludoch o ktorych nic nevies, len aby si sa nemusel zaoberat sebou.
https://www.facebook.com/Kenaiwolf/posts/10221266483804585

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

06.08.2021 - 17:49:42
01
1. od zaciatku si OT ty kedze som reagoval na tvoju reakciu "JJ solidarita nahradila vychovu. Namiesto toho aby sme ludi motivovali k zodpovednost a starostlivosti o seba, ubezpecujeme ich ze mozu fajcit pit a nestarat sa o seba, lebo niekto na nich prispeje." na solidaritu v poisteni. A kedze si v tejto TVOJEJ reakcii riesil zdravie, tak si zrejme nemal na mysli PZP. Ak si mal, tak TY sa vyjadrujes nezmyselne a chaoticky. Za to ale ja nastastie nemozem.

2. "vlastnenim niecoho nevytvaras ekologicky dopad" -> povedal by som ze len vo velmi vynimocnych pripadoch - napr. uz len to "odbremenenie" niekoho ineho mohlo viest/viedlo v istom zmysle u tejto osoby k ziskaniu prostriedkov ktore boli minute na ine ucely. Niekedy sa to zjednodusene povie - aby si nieco mohol vlastnit, tak sa to muselo aj vyrobit. Rozdiel je nasledne potencialne v globalnom (net) efekte. Btw, taky paradox je, ze obstaranie si "pouzitej" veci moze viest k horsiemu vyslednemu efektu, ak povodny majitel kupi novu vec narocnejsiu ako by si ty kupoval novu, ale len ak sa zbavi starej.
A aj nepouzivanie danej veci ma v konecnom dosledku svoju "cenu" a "ekologicku stopu" - ano, napr. aj to ze niekto si doma uskladni bordel je vpodstate ekologicka stopa, pretoze ten priestor mohol byt vyuzity na nieco zmysluplnejsie.

Taktiez, "Neviem co chces z 10 rocneho auta recyklovat ? " - v takom aute su okrem ineho napr. kovy typu ocel, hlinik, med ktorych recyklacia je velmi fajn a ich koroziou a rozpadom sa straca obrovske mnozstvo energie ktore bolo vynalozene na ich produkciu.

3. absolutne netusim o com tocis. Zasa si si nieco domyslel/vymyslel?

4. pravdaze ze 1 auto ti neriesi to ze chces mat zabavu na aute (auto c.1), zabavu na biku (auto c.2), dodavku (auto c.3) a zabavu na motorke. A? Uz mi je trapne sa takto opakovat, co nerozumies na prostom konstatovani faktu ze mas 3 auta a 1 motorku a to ma dopad na napr. zivotne prostredie a eventualne na napr. zdravie ludi?
Btw, kto moze za to ze si si vybral na stavbu/kupu domu lokalitu bez kvalitnej verejnej dopravy?

5. kde som sa prosim po tebe vozil?
btw, "Ziadne dochadzanie, robim z domu" + "obcas idem za klientom ale castejsie on ku mne" - z kontextu mi vyplyva ze to dochadzanie teba/zakaznika je autami. Cize aj ak ty nedochadzas, tak vlastne si len svoju ekologicku stopu "elegantne presunul na niekoho ineho".

kdezto ty sam:
a) si sa rozculoval nad tym preco mas platit (aj) zdravotne poistenie do solidarneho systemu - dal som ti priklad
b) zacal si riesit ekologiu seba a svojho majetku a nasledkom toho som si dovolil uviest par "faktografickych poznamok"
c) si sa zacal navazat do toho ako ekologicki su ini ludia (ja) a zacal si ma poucovat o ekologickych daniach na nove auta (dakujem, ale okrem ineho, absolutne zastarala info)
d) sa tu vozis po inych ludoch, specialne tych ktori ti nieco vytknu


Pride mi, ze mas problem s tym ked ludia konstatuju fakty a ty to vnimas ze ta vykresluju negativne. Za to ja nemozem. Prosim, ukaz mi, kde som nejak subjektivne hodnotil tvoje spravanie na poslednych 2 stranach. Ja nemozem za to ak ty konstatovanie faktov nedokazes rozlisit od hodnotenia. Nikde som nehodnotil ci to co robis je napr. dobre alebo zle, modre alebo zelene, malo alebo vela. Proste som konstatoval veci ktore si TY sam do tejto temy a na tento portal pisal o SEBE.

Takze pre zhrnutie, par veci co ma napada: prosim, prestan si domyslat a vymyslat, ze sa niekto do teba navaza ked to tak nieje. Prestan si domyslat/vymyslat veci ktore ini ludia nepovedali. Nedomyslaj si veci o inych ludoch (specialne ak ty sam nemas rad keby si ini domyslali o tebe - naznakov ze to tak je si dal na poslednych 2 stranach hodne). Prestan si vymyslat/domyslat fakty.
A prosim, prestan sa tvarit ze si lalia, vzor dokonalosti. NIE SI.

dozabavali sme se?
06.08.2021 - 19:17:59
02
ospravedlnujem sa za "dopletenie" aut c.1,2 a 3. Kazdopadne, na podstate veci to nic nemeni.
06.08.2021 - 19:29:20
00
chalani : navrhujem pokracovat zajtra v Castej, alebo v Pieskovisku ;)
co vy na to ?
06.08.2021 - 23:22:35
02
Alebo skorej kos/presun do listicok a inych zvieratiek pocnuc 6. pripadne az 9. vetou tohto prispevku https://www.mtbiker.sk/forum/post1757244.html#p1757244
a konciac aktualnym prispevkom
06.08.2021 - 23:48:53
00
stanos4 mas uplnu pravdu. Vsetko co som napisal je vymyslena pixlovina a vyhral si. Mozes si udelit medajlu. Poradilo sa ti vycerpat moju trpezlivost a naozaj sa mi to cele nechce citat. Pokracovanie v tejto debate nikomu nic nove neprinesie a ja mam momentalne aj lepsi zabavu, ako ti dokazovat, co aj tak neuznas. Idem venovat cas a energiu niekomu, kto to oceni. Mozno ked sa pripomenies v zime alebo cez dalsi lockdown :rofl:

MODERATOR: Ak je to OT od mojho "JJ solidarita nahradila vychovu. Namiesto toho aby sme ludi motivovali k zodpovednost a starostlivosti o seba, ubezpecujeme ich ze mozu fajcit pit a nestarat sa o seba, lebo niekto na nich prispeje." tak to prosim odtial zmazat.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

08.08.2021 - 13:58:25
01
Prosím vás, neviete kedy sa má hlasovať o tom 1,5m na cestách v parlamente? Že by som si to pozrel.
Mimochodom, prečítal som si k tomu najnovšiu diskusiu na stránke Cyklokoalície... Ak to prejde a budú tam jazdiť na bikoch časť ich prispievateľov a im podobných, bude to peklo na cestách...
07.09.2021 - 11:28:43
02
To je len dobre.
Inak, aspoň bude tlak na obecné zastupiteľstvá, aby rýchlo budovali cyklocestičky, aj zo strany vodičov. :-)
07.09.2021 - 13:24:51
01
Problém je ten, že zákon neprikazuje používať cyklistom cyklotrasu/cyklocestičku, ak ide vedľa cesty. Ďalej tu máme istú triedu cyklistov, čo hodia argument, že cyklotrasal/cyklocesta je projektovaná len na návrhovú rýchlosť 25km/h a oni tam preto jazdiť nebudú. Doteraz som za nedozvedel ale, čo sa stane, ak na cyklotrase pôjdu rýchlejšie ako 25km/h. Vyskočí zajac a zobere ich bejzbolkou po hlave? Bicykel im nedovolí ísť rýchlejšie ako 25km/h? Ozaj neviem.

Ďalšia vec, nerieši sa, či vodič auta môže obehnúť cyklistu cez plnú čiaru, ak sa nemýlim, v súčasnosti je obliehanie cez plnú zakázané.

Ale pár vecí z tej diskusie čo sa riešili:
1) samotná Cyklokoalície odporúča defenzívnu jazdu cca 1m od krajnice (neviem či sa to ráta osovo čiara-koleso, alebo od riaditiek). Bežne sa už používajú 800mm flatbary, takže rýchla matematika pri osovej vzdialenosti 1m tak cyklosta zaberie prakticky 2,9m (maximálna prípustná šírka vozidiel je 2,55m). Ak by sa to rátalo 1m flatbary, tak sme na 3,3m (rýchlostné cesty majú šírku pruhov 3,25m, bežne okresky majú tak 2,75-3,00m).
2) dosť ľudí tam prezentovalo že jazdia defenzívne s 1,5m odstupom od krajnice. Stačí prirátať 0,5m k číslam v bode hore. Tu už sa reálne bavíme o tom, že auto v protismere by zasahovalo do tej 1,5m ochrannej zóny.
3) jeden pán tam mal dobrú poznámku, čo ak bude cyklista odbáčať doľava na križovatke? Zákon v takom prípade povoľuje obliehanie zprava v križovatke, ale vieme, že vo veľa prípadoch sa nebude dať dodržať odstup 1,5m, teda podľa správnosti musí zastaviť a čakať kým cyklista odbočí, čím bude blokovať zbytočne cestu (pritom reálne tam je dosť miesta na 2 autá vedľa seba). Otázkou je, keďže podľa zákona cyklista by mal byť čo najviac vľavo, budú musieť aj autá v protismere dodržiavať 1,5m? Ak áno, na užších okreskách budú musieť zastaviť, lebo nedodržia 1,5m (v zákone sa o tom nikde nepíše). Teda hrozí, že autá na hlavnej v prípade cyklistu mu budú musieť dávať prednosť, aj keď cyklisti budú na vedľajšej, keďže do križovatky môže vodič vojsť len vtedy, ak ňou môže bezpečne prejsť.
4) ďalej jeden šofér kamiónu sa pýtal, že čo keď vychytá cyklistu na Donovaloch, Čertovici a podobne. V poslednej dobe prerušované čiary miznú a pribúda veľa plných čiar. Osobne ho chápem, ťažko bude s 40t kamiónom obiehať, týka sa to aj autobusov. Teraz pôjde akože celé Donovaly za cyklistom? Ako dostal dosť odpovedí, že áno, kam sa ponáhľa. Verím, že aj istý miestny členovia povedia to isté, asi majú dosť svojho voľného času. Ale buďme realisti, každý sa ponáhľa, aj cyklisti (často počuť sťažnosti, ako sú ľudia na hrádzi pomalý, a bežne vidím agresívnu jazdu s tesnením míňaním, asi aby nedošli o segment). Aj ten kamión, aj SAD zvládajú 60 do kopca, taký cyklista asi ťažko. Kamión má tachograf, SAD má grafikon. Ja osobne som išiel 2 týždne dozadu po ceste z BA cez Rovinku do Šamorína aj s kamošom, čo sa bál, ale chcel to skúsiť, že keby niečo... Išli sme v sobotu doobeda, za celý čas nás v našom smere obehlo niečo cez 400 áut. Ale bola pomerne hustá doprava, tak ak by mali dodržať 1,5m odstup, reálne nás obehne tak 20-40 áut. Čo s ostatnými? Je to seriózna otázka. Autom to je cca 15 minútová záležitosť, na biku sme to šli cca 60 minút (kamoš nie je zrovna najrýchlejší).
5) čo v prípade, ak cyklista náhle zmení smer? Bežná vec, navyše málo cyklistov dokáže ruskou ukázať že mení smer. Najčastejšie odpovede, že šofér má predvídať a má teda obiehať s väčšou rezervou, čo ak teda cyklista ide defenzívne podľa CK, tak na užších cestách šofér auta by musel ísť cez protismer a svojimi ľavým kolesami aj po/za krajnicu v protismere. Ako sa to bude posudzovať? Lebo ako povedal jeden expert v Česku, sudca, počítač, policajt uvidí fotku, zistí, že tam je medzera 145cm a letí pokuta. My neuvidíme, že zrazu sa cyklista vyhýbal poklopu na ceste a spravil 0,5m myšičku.
6) otázka ako to bude v zápchach/pri pomalej jazde v kolóne. Cyklista legálne môže obiehať autá po pravej krajnici keď je kolóna, alebo sa pohybujú pomaly. Vtedy sa nemusí dodržiavať 1,5m, resp. 1m odstup v zastavanom území obce. Čo v momente, keď zrazu cyklista zabrzdí a auto ešte pôjde dopredu? Je to už obliehanie, teda mal by byť odstup. Tiež sa to nerieši. Každý kto šoféruje, vie, že pohyb v kolóne je rôzny a teda porušiť 1,5m nemusí byť problém. Aj nechcene.
07.09.2021 - 14:57:55
01
No okrem 1,5m treba spraviť niečo ako majú v AT:
Cesta len pre žiletkárov (barany a gumy len do 28 mm) v prípade ak existuje pararelná cyklocestička, pričom sú povolené dvojičky.
No a samozrejme povoliť predbiehanie cez plnú čiaru všetko, čo ide pod 40km/h.

A ako bonus tlačiť aby cesta 1. triedy mala paralelnú cyklocestičku alebo rozumnú pararelu cestami 2. a 3. triedy.

A kopec Tvojich konštruktov bude vyriešených a poriešených.

PS: Viete aký je rozdiel medzi vyriešiť a poriešiť?
07.09.2021 - 15:18:04
02

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)
cron
keyboard_arrow_up