Obehnúť a predbehnúť alebo predísť.
Jedno stojí, druhé ide.

Ide o slovíčka ... presne ako s cyklotrasou, ktorá môže byť vedená ako po cestičke pre cyklistov, tak aj po ceste X.-tej triedy alebo aj účelovej komunikácie :-)
16.09.2021 - 13:06:46
02
Jano1987, žiadny zákon nerieši (nepovoľuje, nezakazuje) prekročenie plnej čiary pri predchádzaní. Chcel som touto iba poukázať, že vypisuješ romány, traktáty a tony pseudoargumentov, ale netušíš, o čom píšeš.
Prekračovanie plnej čiary je riešené v vyhláške, tá má nižšiu právnu silu ako zákon a neschvaľuje ju parlament, ale príslušný minister.
Od začiatku tohto legislatívneho návrhu Tomáša Kindla bol návrh úpravy vyhlášky (povolenie predbiehania cyklistov cez plnú čiaru) súčasťou návrhu a keďže bol zákon prijatý iba včera a ešte dokonca ani nie je zverejnený (ba dokonca ani podpísaný prezidentom), tak ešte minister nemohol zmeniť vyhlášku. To ti však vôbec nebráni vypisovať o tom, že "v zákone ostalo". Takže tvoj dlhý román o tom, ako je to celé zlé, je úplne mimo, pretože skrátka chvíľku trvá, než prebehnú všetky potrebné právne úpravy.
Tým končím, mám užitočnejšiu prácu než vzdelávať diletantov na internetoch.


Naposledy upravil Jaroh dňa 16.09.2021 - 13:45:16, celkovo upravené 1 krát.

16.09.2021 - 13:13:34
03
Pre všetkých, čo sa im nechce hľadať význam plnej čiary (vyhláška 30/2020):
"Ak značka vyznačuje jazdný pruh, je zakázané ju
prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je
potrebné na obchádzanie prekážky cestnej
premávky."

A ešte čo je "obchádzanie" (zákon 8/2009 § 14):
"(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti."

Edit: oficiálne je plná čiara "Pozdĺžna súvislá čiara" :-)
16.09.2021 - 13:44:19
02
@Jaroh platná vyhláška v ČR vyhlášce č. 294/2015 v §12 - Plná čára (podélná čára souvislá – v1a): Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.

Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.

Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.

Trocha pojmov aby som bol presný:
1) objíždění (v slovenčine obchadzanie) - stojaca prekážka na krajnici, odstavené auto, atď.
2) přejíždění (predchádzanie) - úkon pri ktorom sa obieha/predbieha pomalšie idúce vozidlo. To je aj traktor idúci 5km/h.

Taká istá právna úprava platí aj ma Slovensku.

Vyhlášku je možné zmeniť aj bez toho, aby došlo k zmene zákona, či vyhlášky, či ako to je formulované, nie som právnik. O tom, že bude odstup od cyklistov definovaný nejakou vzdialenosťou rozhodla poslanecká snemovňa 14.4. 2021. Ubehlo viac ako 5 mesiacov a nikto neriešil úpravu daného pravidla pri v1a, len sa schválil ten odstup. Kľudne to mohli zmeniť ešte pred tým odstupom. Prečo to nespravili? Však šoféri už mohli vtedy obiehať cyklistov v protismere a nemuseli lízať v1a. Ale nezmenili to. Teda platí nasledovné, je zakázané predchádzať cyklistu, ktorý sa pohybuje na ceste ak nedodržím požadovaný odstup a zároveň by som mal hocijakou časťou auta zasiahnuť za značku v1a. Tak je to schválené a nie inak. Policajt, súd, prokuratúra, alebo kto bude riešiť ten priestupok/trestný čin (neviem kam to spadá, nie som právnik) sa bude riadiť podľa toho. Koniec. Bodka. Platiť to má od 1.januára 2022.
16.09.2021 - 14:02:19
03
Tak super Jano1987 . Máme to zhrnuté aj pre Čechy a Moravu :-)
Dovolím si teda zhrnutie.

Ak nie je dosť miesta na obchádzanie cyklistu, je vhodné aby cyklista zastavil a pustil rýchlejšie idúce vozidlá. Lebo existuje aj sadzobník pokút, kde je na Slovensku pokuta 30 € za "Prekážanie v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovanie plynulosti cestnej premávky".
Český cenník hádam postne Jano1987 .
16.09.2021 - 14:17:44
01
miesas jablka s hruskami, bicykel nie je vozidlo.
podla toho co pises by traktorom a kombajnom davali pokuty rad za radom, za to ze brzdia premavku. nechapem preco niekto potrebuje mat pravdu za kazdu cenu
16.09.2021 - 15:02:10
00
Bicykel je vozidlo, podla § 4 106/2018 Z. z., odstavec 8, pismeno b) by sa malo jednat o vozidlo kategorie V.
Inak ta prakticka implikacia s pokutou pre cyklistu za prekazanie v jazde je blbost. V praxi sa tym samozrejme mysli bezdovodne prekazanie.

“In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.”
https://www.strava.com/athletes/racheljak

16.09.2021 - 15:12:47
04
ano mas pravdu, to som ja napisal sprosto, no myslim ze vieme o com sa bavime :)
16.09.2021 - 15:15:54
00
Ano, a cyklista ma vzdy na prekazanie dobry dovod. Ako napriklad nekvalitny povrch paralelenej cyklotrasy. :rofl:

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

16.09.2021 - 15:19:09
00
https://www.epi.sk/zz/2009-8 stačí si pozrieť § 2 odsek m) Nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.

Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.
16.09.2021 - 15:26:13
01
Postreh zo vcera. Vodnie dielo Cunovo idem smer BA. Plna ciara cyklisi na pravej strane. Predchadzam s 1.5m odstupom cez plnu ciaru na co sa vyberie cyklista z pravej strany oproti mne do prudu v ktorom predchadzam a ide mi suverejne oproti. Brzdim z 50 na 30 a nejako sa tlacim pred predbiehanych cyklistov. Cyklista iduci mne oporit sa velmi cuduje a trocha uhne ku jeho krajnici. Minam cyklistov o centimentre a pokracujem v jazde. Verim ze mi napisete ze som nemal predchadzat cez plnu ciaru. Alebo predvidat ze cyklista stojaci na krajnici sa vyberie oproti mne. Alebo vlastne som tam asi vobec nemal byt, ale aj ja som chcel ist bycyklovat tak som sa musel autom odviest do AT.
Bol som presne ako ukazuje street view. V lavo predchadzal som 3 cyklistov na pravo odomna a z obocky v pravo vysiel chlapik na biku, zrovna ked som bol na zobrazenom mieste.
https://www.google.sk/maps/@48.0256523,17.2179572,3a,75y,226.38h,86.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCxd8sgrG_j-H-I0tCqQ9RA!2e0!7i13312!8i6656

Z mojho pohladu, ta plna ciara ma zmysel. Je kopec sitiuacii, kde nemozes vediet, ze ides do krizovatky, a presne taketo situacie sa mozu stat.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

16.09.2021 - 15:27:31
00
Jano1987 napísal:
https://www.epi.sk/zz/2009-8 stačí si pozrieť § 2 odsek m) Nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.

Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.


narazal som na tu pokutu, cyklistovi nikto pokutu za pomalu jazdu neda, nie ked bude dodrzovat pravidla a bude jazdit ako sa ma. a je jedno ci ide 15km/h alebo 30km/h
16.09.2021 - 15:33:42
00
Hack3r napísal:
...cyklistovi nikto pokutu ... neda. ...

Tak to malo byt napisane a to je zasadna cast problemu.

"We must remember that in the end nature does not belong to us, we belong to it.” -Grey Owl
Survive with Confidence.
https://www.confidence.sk
https://www.strava.com/athletes/kenai

16.09.2021 - 15:51:53
00
Jasne, že nedá. 70 ročná babka na Sobi 20 asi nebude dávať časy a rýchlosti ako Sagan. Problém nastáva ten, že ani v Česku, ani na Slovenku cyklista nie je povinný umožniť rýchlejším účastníkom premávky ich obehnúť, ak treba tak aj tak, že odstavia bicykel na bezpečnom mieste a umožnia všetkým prejsť, aby zmizla kolóna. V Nemecku, kde dali 2m odstup to je napríklad v zákone. Niekto teda myslel. Cez leto som bol na Orave a je tam dosť úsekov, kde je aj na 5-8km súvislá plná čiara (z dobrých dôvodov) a sú tam aj celkom slušné stúpania. Ak tam teraz hodíme cyklistov, nikto ho neobehne a cyklista si môže ísť kľudne aj 5km/h a ak ho stopne policajt, tak povie, že nemá kondičku, je už unavený atď. Nedá sa to brať ako bezdôvodná pomalá jazda. Teraz čo? Všetci pôjdu 5km/h za tým cyklistom a pôjdu hodinu úsek, čo sa normálne robí za 5-10 minút? V lete tam bola dosť hustá premávka a takto som vychytal pár cyklistov a nedalo sa obiehať a keď sa konečne dalo, bola plná čiara. Keď som dobehol cyklistu, boli za mnou 2 autá, keď som ho konečne obehol po skoro 20 minútach, bol za mnou tak 500m vláčik vozidiel, možno aj viac. Takto sa to párkrát zopakovalo. Trasu Tvrdošín-Oravský Podzámok-Parnica-Kraľovany, čo som predtým bežne stíhal za cca 50 minút som išiel niečo cez 1,5h. Je to cca 50km trasa. A to bola obyčajná pekná nedeľa, žiadna hustá doprava, že sa ide do/z roboty. Tak isto už som to tu písal, šiel som bikom z Podunajských Biskupic cez Rovinku do Šamorína v sobotu do obeda. Ak by platil ten 1,5m odstup, tak od tabule koniec Bratislavy po tabuľu Šamorín by ma mohlo obehnúť tak 20 vozidiel. Obehlo nás tak 300-400 vozidiel. Je to cca 10km. Kamoš je pomalý, tak nám to trvalo nejak 45 minút. Autom to je tak 10-15 minút. Čo by to bolo, keby to spravil niekto ráno, či večer keď chodia ľudia z roboty?

Tolerancia žiaľ musí byť. Každý chápe, že cyklistu treba chrániť, na druhú stranu cyklista nie je sám na ceste. To že má čas on, neznamená že ho má ďalších 5000 ľudí. Cyklisti sa tiež sťažujú na pomalých cyklistov, či chodcov na cyklotrasách.
16.09.2021 - 16:13:25
02
tak a ty by si sa nestazoval na chodcov na cyklotrasach? :D
16.09.2021 - 19:45:24
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)
keyboard_arrow_up