Žijeme v politicky korektnej dobre. Krásny príklad https://zive.aktuality.sk/clanok/139019/korejci-testuju-specialne-priechody-pre-chodcov-upozornuju-pri-praci-s-mobilom/ alebo https://emefka.sk/semafor-v-juznej-korei-rozprudil-horlivu-debatu-chodci-vdaka-nemu-nemusia-zdvihnut-oci-od-mobilov/ mimochodom, takto upravených prechodov tam majú na tisíce. O podobných prechodov sa diskutuje aj v Nemecku, lebo rovnaký problém.
09.11.2021 - 09:44:43
00
Rozumiem tomu spravne, ze ked ide cyklista oproti autu, tak je odstup irelevantny. Minimalny je predpisany iba pri predchadzani ? Cize ked musim z cesty do kanala aby mi auto iduce oproti nechytilo riaditka, tak je to podla vyhlasky OK, ale ked ma predide s odstupom 1m tak je ten sofer vrah ?
09.11.2021 - 12:05:57
01
Teoreticky áno, keďže platí, že cyklista by mal jazdiť pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou, teda protiidúce vozidlo by malo mať logicky väčší ako 1,5m odstup. V momente keď sa odsúhlasí, že budú môcť jazdiť 2 vedľa seba, resp. na celú šírku pruhu, tak to bude treba riešiť. Na druhú stranu, v prípade, že ak je cyklopruh a hneď vedľa klasický pruh pre autá, tak odstup sa nerieši, keďže každý má vlastný pruh. A to nevadí, ako povedala pani v ČT. Ak ju za takej situácie minie auto o 40cm je to v pohode, ak tam nie je vyhradený pruh, tak pri 40cm obehnutí sa cíti ohrozená, potrebuje aspoň 1,5m.
09.11.2021 - 13:44:02
11
Jano1987 napísal:
Teoreticky áno, keďže platí, že cyklista by mal jazdiť pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou, teda protiidúce vozidlo by malo mať logicky väčší ako 1,5m odstup.


Existujú aj ulice, ktoré majú šírku vozovky menšiu ako 4 metre a obojsmernú premávku motorových vozidiel :)
09.11.2021 - 13:54:41
03
Pripadne ulice ktore su jednosmerne. Napriek tomu je tam koridor/cyklopruh pre cyklisotv v protismere.
Je zarazajuce, ze pri predchadzani ( moznost si vybrat miesto, mala stretavacia rychlost, da sa uplne od predchadzania upustit) je nutne zakonom urcit minimalny odstup. Ale pri nepomerne nebezpecnejsom minani oproti je odstup nepodstatny.

Pripajam 2 priklady z poslednych vyjazdov. Urcite sa najde aj lepsi len si teraz nespomeniem.
Prvy je AT a cyklopruh je obojsmerny sirka je sotva 1.2m.
Druhy je u nas, tam je miesta dost uhnut na chodnik ked ide oproti trolejbus, ktory sa do svojho prudu nevojde a musi ist cez cyklopruh. Preto je tam ta ciara taka zodrana od pneumnatik.
Príloha:
protismer.png
protismer.png 2.86 MiB thumb_up0thumb_down

09.11.2021 - 14:27:14
00
tr3mp o tom viem, ale až tak veľa ich nie je a zvyčajne sú to cesty s veľmi nízkou frekvenciou dopravy. A čo som ešte zabudol, ako sa bude riešiť jazda cyklistu v pruhoch pri 2+ pruhových komunikáciách, hlavne v mestách. A ďalšia otázka, ako to bude napríklad pri 1 pruhu, keď cyklista chce odbočiť doľava? Podľa zákona by mal byť čo najviac v ľavej časti pruhu. Zákon v takom prípade dovoľuje obehnúť auto po pravej strane,ak tam je priestor. Bude treba aj tam dodržať toho 1,5m? A čo protiidúce vozidlá? Ďalšia situácia, 2 pruhy v 1 smere. V každom ide cyklista (v pravom vpravo, v ľavom vľavo, lebo chce odbočiť). Treba od každého dodržať 1,5m odstup? Ak áno 2x1,5m+2,0m šírka auta to je 5m cca. Pri šírke pruhu 2,75, či 3,0m sa tam to auto nezmestí. Ak sa budeme tváriť, že cyklista zaberá cca 0,8m priestoru (nejaký odstup od čiary, ide pekne disciplinovane), tak by šírka pruhov musela byť aspoň 3,5m. Čo už je šírka pruhov na rýchlostných cestách (alebo ako sa to teraz volá) a diaľniciach.

Samozrejme môže to znieť ako hľadanie neexistujúcich problémov, ale žijeme na Slovensku a odsúhlasí sa 1,5m a toto nejak nikoho nenapadne. Aj v ČR, hovorilo sa, že auto by mohlo predbehnúť cyklistu aj cez plnú čiaru, ak to situácia dovolí. Do zákona sa to ale nedalo. Teraz sa hovorí, že ok, však sa to doplní. Ale vyskočil iný problém. Polícia ČR aj dopravný experti argumentujú, že tie plné čiary tam nie sú pre srandu králikov. Dokonca sa pridali aj nejaké cyklozdruženia, že teoreticky také auto môže ohroziť cyklistu v protismere, čo ak pôjde defenzívne 1-1,5m od kraja vozovky? Blbý argument, ale celkom logický. Auto zaberá na šírku cca 2m, cyklista s odstupom 2-2,3m. Prečo bude zakázané obehnúť nejakého dôchodcu/ženu/neskúseného šoféra/prípadná porucha na aute a pôjde pomaly/bude mať krehký náklad/atď na aute čo pôjde 30km/h na 90tke, ale cyklistu, čo pôjde 30km/h už bude možné obehnúť? Vysunutie auta do protismeru pri predbiehaní predsa bude cca rovnaké. Teda nebezpečenstvo pri predbiehaní sa nezmenilo. Logiku to má a reálne to tvrdenie je nepriestrelné.
09.11.2021 - 14:35:37
01
Klasika, Johnny zase rieši teoretickú situáciu, ktorá isto nastane jednému z jeho známych.
09.11.2021 - 14:43:14
04
Sasulnik čo je teoretická situácia? Prosím o vysvetlenie.
09.11.2021 - 14:46:09
00
Kenai napísal:
Je zarazajuce, ze pri predchadzani ( moznost si vybrat miesto, mala stretavacia rychlost, da sa uplne od predchadzania upustit) je nutne zakonom urcit minimalny odstup. Ale pri nepomerne nebezpecnejsom minani oproti je odstup nepodstatny.

Prečo je míňanie oproti nepomerne nebezpečnejšie? Práveže pri míňaní oproti vedia o stretnutí obaja účastníci, lebo sa vidia, plus vedia nadviazať očný kontakt a miesto minutia v prípade stiesnených pomerov vedia vybrať obaja dostatočne vopred. Predpokladám, že hovoríme o úzkych uliciach, kde je odstup malý, ale z toho vyplýva aj malá rýchlosť (typicky zóny 30). Na širších/rýchlejších uliciach či cestách býva dostatočná šírka vozovky.

Kenai napísal:
Druhy je u nas, tam je miesta dost uhnut na chodnik ked ide oproti trolejbus, ktory sa do svojho prudu nevojde a musi ist cez cyklopruh. Preto je tam ta ciara taka zodrana od pneumnatik.
Príloha:
protismer.png

To je moja cesta do roboty. Čiara je zodratá od pneumatík, no nie od trolejbusu, ale od áut, ktoré predbiehajú stojaci trolejbus cez protismerný cyklopruh :) Neraz mi tam vybehlo spoza trolejbusu auto, ktorého vodič asi nepredpokladal, že v cyklopruhu môže ísť cyklista. Našťastie je to protismerný cyklopruh, takže sme sa uvideli a nikdy z toho nebola kolízia.
09.11.2021 - 17:58:15
01
Ak ide cyklista v protismerke, nie je problém, pretože obaja o sebe vedia a ak treba, obaja môžu prispôsobiť jazdu. Tak to funguje všade v Európe aj na Slovensku.
09.11.2021 - 19:22:46
02
Jano1987 napísal:
Sasulnik čo je teoretická situácia? Prosím o vysvetlenie.

Sorry, vlaste pre Teba sú to všetko reálne situácie, ktoré už nastali a sú neriešiteľné podľa danej legislatívy. :-)

Nechápem, prečo sa stále vzrušuješ nad novou a súčasnou legislatívou, hoci mi to môže byť v postate jedno.
10.11.2021 - 07:45:42
00
Sasulnik ďakujem za odpoveď, aj keď som sa nedozvedel, čo na tých situáciách nie je reálne.

Ja sa nad tým nevzrušujem. Ale okrem cyklistu som aj šofér, aj využívam verejnú hromadnú dopravu, takže sú to veci, ktoré sa ma budú denne dotýkať.
10.11.2021 - 08:09:53
00
Veď aj ja som chodec, cyklista a aj šofér.
Len nad takýmito prípadmi (alebo expresívne povedané hovadinami) dopredu nerozmýšľam, lebo nepotrebujem mať vždy na všetko v legislatíve nalinkované riešenie podľa, ktorého potom pôjdem.
10.11.2021 - 08:16:26
02
tr3mp To je uhol pohladu. Zo zadu mi auto rajdy nezachyti a ked tak ma posle do kanala nie pod zadne kolesa. Jedina vyhoda ked ho vidim je ze mozem tak akurat hopnut na chodnik, alebo do kanala. To ze ide auto oproti rozhodne negarantuje, ze ta vidi. Ma siroke stpiky a vela vodicov sleduje prioritne pravu stranu (aby nepadli do kanala). Bicykel v protismere jednosmetky akosi nepredpokladaju ako sam pises. Dalsia vec je ze vidi ale nedba. Predpoklada ze sa uhnes. To sa mi stava uplne bezne. Proste nadiviaze ocny kontakt ubezpeci sa, ze ho vidim a potom ide ako by som tam nebol, ved ja mozem ist aj do kanala na chodnik .... Zo zadu si to nedovoli, lebo nemoze predpokladat, ze mu uhnem. Leda, ze ho to naucia roadies s Garmin radarom. A este je tu stretavacia rychlost. Zatial co zo pri predchadzani moze auto pribrzdit a zaradit sa ked nieco nevychadza (stretavacia rychlost 20-25km) , oproti moze len strhnut volant do kanala alebo skusit zastavit (stretavacia rychlost 70-80km/h). A potom musi este dokazat zastavit aj cyklista.
10.11.2021 - 11:03:23
00
Jaroh napísal:
Ak ide cyklista v protismerke, nie je problém, pretože obaja o sebe vedia a ak treba, obaja môžu prispôsobiť jazdu. Tak to funguje všade v Európe aj na Slovensku.

Hej a teraz do reality
https://www.mtbiker.sk/forum/post1784055.html#p1784055
10.11.2021 - 11:07:32
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up