Jaroh vidím, že máte problém s čítaním s porozumením. Keďže píšete to isté čo ja. Ale končite kľudne

Rachela pravidelne sledujem Občan za dverami, Reportéri, Černé ovce na ČT. Tam vidno to "kompetentni maju velmi dobru predstavu a jasny vyklad toho, co je a co nie je nahla zmena smeru/rychlosti." stiahnuté na zdravotný stav, rôzne ceny prác, atď.
08.12.2021 - 23:40:53
01
Davam do pozornosti celkom zaujimavy dokument na Netflixe - "Bikes VS Cars" celkom zaujimave pohlady na problematiku bicykle v meste (v doprave). Mna osobne najviac zaujal a prekvapil pohlad Kodanskeho taxikara na vec.
04.01.2022 - 12:39:18
01
Pozrel som si to. Je to zaujímavé, jednostranne natočené. Ale nejaké informácie o tom, ako by malo vyzerať mesto, ako by mala vyzerať doprava som sa nedozvedel.

Maroshito, ak sa môžem spýtať, v čom ťa prekvapil ten taxikár?
04.01.2022 - 23:28:46
00
Tak ja som od toho neocakaval ziadne technicke detaily realizacii uspesnych urbanistickych studii. Mozno prave ten pribeh z Kodane som cakal ze bude prezentaciou toho, ako by sa to malo robit a ako to ma fungovat. A pritom prave Taxikar z Kodane bol jedina ukazka postoja z opacnej strany. Ze prave Kodan, ako vykladna skrina funkcnej cykloinfrastruktury vo velkomeste bola pouzita na prezentovanie vnimania motoristu. Panko nebol evidentne ziaden buran a ani si nemyslim ze bol tvrdy odporca cyklistov. Len z pohladu cloveka ktory denne stravi x hodin za volantom v hustej premavke, ktoru asi 40% (ci kolko) tvoria prave cyklisti nam ukazal, ze to ako zodpovedny vodic nema castokrat lahke. Ze aj ked maju cyklisti v meste dokonalu dedikovanu infrastrukturu a je ich az prilis vela a ano aj v Kodani su ludia ktori pecu na nejake vyhlasky. Takze co z toho vyplyva? Ak chcete niekto robit Taxikara v Kodani tak asi lahsie to bude s cargo bikom ako s autom ;).
05.01.2022 - 08:17:00
00
Ak by som mohol dodať ešte aj postoju taxikára. V Kodani som nebol, ale bol som napríklad v Londýne, Barcelone, kde tiež jázdí obrovské množstvo cyklistov. Určite mi tu budú oponovať ľudia, že sa to nedeje, ale aj tam obrovské množstvo cyklistov má na háku nejaké predpisy, idú si ako sa im chce. Ako spomínal aj ten taxikár, cyklisti sú všade a myslel to doslova všade, rád pozerám dashcam videá z ciest a aj tam vidno, ako sa správajú a svätý rozhodne nie sú. Čo je podstatný rozdiel a čo napríklad taxikár nespomenul, sú zákony, ktoré sú koncipované tak, že šofér vždy ťahá za kratší koniec v prípade nehody. Pár rokov dozadu, ukážkový príklad, cyklista nezastavil na STOPke a zrazilo ho auto. Šofér auta bol uznaný vinným za nehodu, lebo mal predpokladať, že tam pôjde cyklista, čo nemusí zastaviť na STOPke, že mal radšej spomaliť, či dokonca zastaviť. Pritom šofér bol na hlavnej. Pritom keby to nebol cyklista, ale šofér auta, či dokonca aj šofér skútra, je jednoznačne vinný ten, čo nezastavil na STOPke. Podobných prípadov sú stovky, či už v Dánsku, alebo Holandsku. Takže je pochopiteľné, že je z tej situácie znechutený. Navyše platí tam stále platná právna úprava, že cyklista nemusí mať PZP a ak od neho chcete vymáhať škody, len na súde. A keďže súd rozhodne, že šofér auta na hlavnej musel dať prednosť cyklistovi, čo má STOPku, tak žiadne peniaze za škody nevysúdite. Veľakrát som videl aj videá z Holandska, či Dánska, aj priamo z Kodane, že cyklisti majú vybudovanú cyklotrasu oddelenú od cesty bariérou rovnobežnú s cestou a cyklisti idú po ceste. Načo potom majú postavenú tú cyklotrasu, keď ju nepoužívajú?

Správnu poznámku mal jeden holandský reportér, čo prirovnal situáciu autá vs cyklisti k malým deťom, kde šofér auta je staršie dieťa a cyklista je mladšie. Každý kto mal mladšieho súrodenca to isto pozná. Pokiaľ ste boli spolu, alebo aj neboli a niečo sa mu stalo, na vinníkom ste boli vy. Vy ste naňho mali dohliadať, vy ste zaňho zodpovedný. Behal po byte a rozbil si hlavu? Vaša vina, čo na tom, že vedel, že po byte sa nebehá. Skákal po posteli a zlomil ju? Prečo ste mu v tom nezabránili? Reálne ste nemuseli ani byť v rovnakej miestnosti, keď sa to stalo, stačilo, že ste boli v rovnakom byte a nedávali pozor na súrodenca, možno práve vtedy ste boli akurát na WC. Počmáral steny fixkami? Ako vám to mohlo ujsť, však ste boli v jednej miestnosti. To že to spravil v noci vás neospravedlňuje, mali ste sa na to zobudiť. Takže frustrácia časti šoférov je oprávnená. Oni musia byť zodpovedný, cyklista nie. Oni musia myslieť aj za cyklistu, cyklista nemusí myslieť vôbec, na to sú tu šoféri.
05.01.2022 - 09:26:05
01
Jano1987 napísal:
V Kodani som nebol, ale ...

a potom dva odstavce textu o tom, aké je to v Kodani ... :D :D
05.01.2022 - 09:28:39
02
Jaroh napísal:
a potom dva odstavce textu o tom, aké je to v Kodani ... :D :D


Existujú médiá, v písanej, audo, či vizuálnej aj audiovizuálnej forme.
05.01.2022 - 09:39:24
00
Jano1987 napísal:
Šofér auta bol uznaný vinným za nehodu, lebo mal predpokladať, že tam pôjde cyklista, čo nemusí zastaviť na STOPke, že mal radšej spomaliť, či dokonca zastaviť.


A to uznanie viny za nehodu bolo odôvodnené ako? Bolo to v zmysle, že "žiadny predpis ste neporušili, ale napriek tomu ste vinný" a v odôvodnení bolo napísané "lebo ste vodič"? Cyklista nedostal žiadnu sankciu? Je k tomuto prípadne nejaký zdroj? Lebo takto, ako si to napísal, to skôr otázky vyvoláva, než zodpovedá.

Inak prístup predpokladať, že ostatní predpisy nedodržujú, je vo všeobecne dosť užitočný. Predvčerom som išiel v tejto križovatke https://goo.gl/maps/qNf3qY3cGmY6usqR8 od lamačskej stanice na diaľnicu a oproti išlo auto, ktoré mi malo dať prednosť. Nedalo. Ak by som nesledoval správanie vodiča, z ktorého bolo vidno, že značku nezaregistroval, tak sa zrazíme. Iste, nebol by som vinný, ale rozbité auto mi za tento pocit nestojí.
Ak by som predpokladal dodržiavanie predpisov zo strany všetkých vodičov pri jazde na bicykli, tak už som niekoľkokrát zabitý :)

Jednoducho predpoklad, že všetci budú vždy dodržiavať predpisy a jazdiť bezpečne, je mylný. Niekto ich bude ignorovať, ale kopa porušení je aj omylom či prehliadnutím. Riešením má byť taká infraštruktúra, ktorá nebezpečným situáciám predchádza a keď už vzniknú, tak ich následky minimalizuje. Dokým ju nemáme (ale aj potom), treba jazdiť opatrne a ohľaduplne.
05.01.2022 - 09:52:22
04
Jediny problem cyklistov a zaroven aj vodicov je to, ze su to ludia. A z toho vyplyva vsetko ostatne. Takze mame zakony, vyhlasky, predpisy. Bohuzial existuju ludia ktory ich proste nebudu dodrziavat, dokonca vedome a ako vyssie pise tr3mp tak vzdy bude dochadzat k nevedomemu poruseniu z roznych dovodov. Ja napriklad autom neobieham cyklistu v min vzdialenosti 1.5 m lebo to je vo vyhlaske ale preto ze moj common sense mi to nedovoli. Naopak verim ze existuju cyklisti ktori v podvedomi pocitaju s tym ze ved ja som zranitelnejsi takze som v pravnej vyhode ak by sa nieco stalo, vinny bude vodic. Takisto ako existuju cyklisti ktori si uvedomju ze pri realnom strete s motoristom v premavke su zranitelnejsi a aj bezvyznamny dotyk moze mat fatalne nasledky a zbytocne neriskuju aj v pripade ze su v pravnej vyhode. Je nas tu kolko, 7 - 8 mimilard? A kazdy z nas robi chyby a nadalej bude. Zdrava davaka respektu za volant aj za rajdy.
05.01.2022 - 10:20:19
02
Hej, tak je to.

Záväzné legislatívne aj nepísané spoločenské normy v normálnych krajinách západnej Európy skrátka pokladajú za normálne, že ľudia robia chyby, či už úmyselne alebo neúmyselne. V takom Holandsku vychádzajú dopravné predpisy z fyziky a psychológie a nie dakde z hlboka z dekrétov Márie Terézie, ako u nás. A tomu sú tie legislatívne normy prispôsobené.

Zároveň verejná správa v stále viac a viac krajinách (Holandsko a Dánsko boli prvé, ale v západnej Európe je to už bežne rozšírený prístup) sa na mestskú mobilitu nepozerajú pohľadom "aby sa autom prepravilo čo najviac ľudí", ale "aby sa prepravilo čo najviac ľudí pri čo najnižších finančných nákladoch a dopadoch na ŽP". Takže skrátka pri svojom rozhodovaní prioritizujú efektivitu z hľadiska mobility ako takej, nie z hľadiska automobilovej dopravy.

To sú veci slovenskou spoločnosťou zatiaľ nepochopené a obávam sa, že to táto naša spoločnosť karpatského typu, kde sa väčšinovou normou stáva pľuvanie na zem, explicitné vulgarizmy v každej vete, čítanie Nového času a každovečerné sledovanie farmy ani nikdy nepochopí.

Keby si o tom chcel niečo niekto prečítať, tak nech si vygúgli dva pojmy: sustainable safety a strict liability.
A keď to chce niekto naozaj pochopiť, tak skrátka v západnej Európe žiť aspoň pár týždňov. Nie turistický zájazd, nie dovolenka v hoteli, ale normálne žitie a práca, nakupovanie v obchodoch, komunikácia s úradmi ...
05.01.2022 - 11:12:52
03
tr3mp presný link vám dať neviem, čítal som to pred pár rokmi na stránke The Guardian (britské noviny). Možno sa to tam ešte bude dať nájsť. Odôvodnenie bolo, že šofér mal predpokladať, že keď videl cyklistu, že cyklista nezastaví na STOPke, lebo sa to bežne deje, že cyklisti na STOPke nestoja. Keďže nezačal brzdiť v momente keď tam zbadal cyklistu, tak nespravil všetko preto, aby sa vyhol zrážke s cyklistom. Problém bol ten, že cyklista spomaľoval, ale potom si asi povedal, že to stihne a vletel vošiel do križovatky.

Predpokladať a predvídať sa dá veľa vecí, ale nie všetko. Preto napríklad keď od Mosta Apollo po Košickej smer Miletičova, tak pri Dullovom námestí mám nohu na brzde, lebo cyklisti či chodci si tam pravidelne vyletia na prechod. Keď schádzam na biku dole z Prístavného mosta na hrádzu, viem že nikdy tam nedostanem prednosť, pritom tam platí prednosť zprava pre tých, čo idú po hrádzi smer Starý most. Keď prechádzam autom po tej križovatke okolo TPD, dávam vždy pozor, keďže chodci a cyklisti tam majú semafory na háku. Ale pri Ekonomickej, keď ľudia prebiehajú cez cestu medzi zastávkami, pritom tam majú podchod. Ale viem to preto, že to poznám, človek čo to nepozná, to nemá ako predpokladať.
Toto je krásna ukážka toho čo hovorím. Nebyť kamionista macher, mohlo to skončiť inak a oveľa horšie. Pre rýpalov, prechod tam nie je. https://youtu.be/vI9EIjUx20I

Maroshito áno, ľudia robia chyby. Problém je ten, ako sa k tomu ale postaví zákon. Blbý príklad, ale zo života. Moja teta si 1974 spravila vodičský. Odkedy spravila skúšky, nešoférovala. Ale jazdí vo veľkom na bicykli. Teda je predpoklad, že by mala ovládať pravidlá cestej premávky. Zákon tvrdí, že musí ovládať pravidlá cestej premávky, aj kedy nemala vodičák, keď je súčasťou cestnej premávky. Teória pekná, prax taká, že nemá problém jazdiť v prostismere, vliezť do jednosmerky v prostismere, do zákazu vjazdu, nezastaviť na STOPke, či červenej, keď je na bicykli. Jazdí tak od 1974 (vtedy mala 18 rokov) a nikdy v živote za to nedostala pokutu, upozornenie od policajta, že sa to nerobí a to kedysi nabicyklovala 15-20 tisíc km ročne. Teraz už toľko nebicykluje posledných 5-6 rokov. A nevadí jej to, ona je cyklista všetci na ňu majú brať ohľad. Ale šofér vozidla musí byť neomylný. Ľudí ako ona, či už chodcov, ale cyklistov sú milióny aj na Slovensku.
05.01.2022 - 11:29:50
00
Nájdi chybu

Prílohy:

IMG_20220109_122852120_HDR.jpg
IMG_20220109_122852120_HDR.jpg 1.19 MiB 18.6078,48.2247 thumb_up0thumb_down

09.01.2022 - 21:08:24
00
Čo je na tom zle? Na danú komunikáciu je zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch. Alebo mi niečo ušlo?
09.01.2022 - 23:20:38
00
Ak dobre vidim, na strome dalej je cyklo C

Edit: lokalitu Kalvária nepoznam, nehladal som, ci su tam legálne trasy
09.01.2022 - 23:49:11
01
Presne tak, zákaz vjazdu všetkých vozidiel ale značka "C" tam je. Na viacerých miestach som to videl. Jak je to teda, bicykel je vozidlo alebo neni alebo len keď treba?
10.01.2022 - 06:49:10
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up