Zdravým nevedel by mi niekto odpovedať ( poradiť ) aký je účinok 2 piestikových bŕzd oproti 4 piestikovým trebárs v % dík.
07.01.2022 - 12:27:51
00
moznych odpovedi na tuto otazku je presne tolko kolko je moznych kombinacii porovnavanych 2 a 4 piestov. a potom ked to prenesies do reality musis vediet z coho chces pocitat percento. z brzdneho vykonu vo Wattoch, alebo z brzdneho ucinku v metroch. na jedno potrebujes laboratorne podmienky a na druhe ak ma povedat aspon cosi tak aspon kontrolovane podmienky.
07.01.2022 - 12:41:31
00
Tu ide hlavne o to, ak niekto menil brzdy tak o nejaký ten svoj subjektívny pocit o koľko to brzdí lepšie a trebárs tlak na brzdové páčky.
07.01.2022 - 13:06:19
00
potom sa pytas zle. subjektivne ti nikto % nepovie. alebo povie len vymysly.

z mojej skusenosti. na rovnakom bajku - ghost nirvana

zmena z BR-MT201 - 2 piest
na BR-MT7120 SLX - 4 piest
oba setupy 180mm kotuc vpredu vzadu.

Pocitovo je to brutal rozdiel. kolkokrat som uz dole kopcom brzdil ocami usami. Teraz je to napohodu aj z vysokych rychlosti.

lenze bavime sa tu o 50-60e sete za prednu zadnu brzdu vs 250e sete za prednu zadnu brzdu. nepochybne ale existuju aj 2 piesty, ktore su dramaticky lepsie ako MT200.
07.01.2022 - 13:19:18
02
https://www.vedanasbavi.sk/orisek-13-hydraulika?IDp=1
07.01.2022 - 13:21:36
00
Nazdar, pripojim sa k tejto teme.
Temu brzdy riešim v podstate od kedy mam horsky bike (2016) ... pri svojej váhe 95kg + vybavenie + bike = brzdy dostanú zabrať.
Chalani z mtb.com majú výborne prepracovaný laboratórny setup a metodiky merania účinnosti mtb bŕzd a čerešnička => úplna absencia "ľudského pocitu" dáva jednoznačnú odpoveď na čo sa pýtal:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/
https://ebike-mtb.com/en/group-test-e-mtb-disc-brakes/2/

naviac aj dosť zaváži aj veľkost brzdového kotúča (posledna strana):
https://www.sensorprod.com/news/white-papers/2010-03_ctb/wp_ctb-2010-03.pdf

A musim povedať že papierove testy su jedna vec, druha vec je aký majú brzdy charakter.

z osobnej skúsenoti som mal nasledovne sety:
Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm
SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
XT M8000 (v podstate to iste ako riadok vyššie) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT, Magura; 180,203mm

Začnem od začiatku:
1.) Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm:
boli to original brzdy k mojmu prvemu mtb, brzdili celkom fajn, mali hryzavý charakter. ale achylová päta bola výdrž = stačilo sa pustiť malým kopcom a po troch stlačeniach páky začali vädnúť (v angličtine sa to nazýva "fade") v a princípe prestali brzdiť. Zmeny velkosti kotúča moc nepomohli = vädnutie prichádzalo ešte rýchlejšie a nečakane, bolo to nebezpečné a nemohol som sa ne spolahnuť. Po kratkom čase som sa rozhodol ich vymeniť za:
2.) SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
Obrovský rozdiel oproti Hayes-om, v princípe nevädli, dobrý brzdný výkon, na XC bike to bola fakt bomba = na zvažnice, lesne cesty, bol som max spokojny, vtedy vyšli na cca 140€ aj s platničkami s chladením + služba skrátenia hadíc na mieru
3.) XT M8000 (ešte lepšie 2 piesty) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
tieto prišli s novým celoodpruženým trail bike-om, charakter veľmi podobný ako pri SLX-och, no celoodpruzeny bike + teleskopka dáva vyššiu mieru istoty a tak sa jazdilo dole kopcom rýchlejšie, vymenil som aj pôvodne kotúče na XT = bol to len drobný rozdiel vo výkonnosti ale mali viac hryzavý charakter
4.) XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT SMRT81 / MT800, Magura; 180,203mm
podarilo sa mi zohnať tu na bazare 4 piestové prasa, vymenil som za pôvodne 2 piestové a to je ešte další level vyššie ... v prinícípe už je asi málo lepších bŕzd. Tu fyzika nepusti = velkost kontaktnej plochy kotuc vs platnicky je o 50% vačšia ako u 2piestov (https://images.app.goo.gl/pwUVZCcGmVfqZWpv9). V realite to je, že brzdím iba jedným prstom. V prípade prednej brzdy ak potiahnem páku dvomi prstami znamená to automaticky "frontflip" cez rajdy. Výkon to má predimenzovaný, na rozdávanie, nedajú sa prehriať = nevädnú, 100% účinok za každých okolnosti.

Možno by som ešte chvilku venoval kotúčom ... totiž mal som starší model Shimano XT (SMRT81), brzdilo to úzasne, jenine čo ma iritovalo, že po dlhom brzdení sa kotúč vlnil, potom chvílku šúchal a po chvilke prestal ako vychladol. Nič hrozné. Za honbou k dokonalosti brzdového systému a dlhom zvažovaní som kupil Magury Storm HC. Namontoval, brzdilo to +/- rovnako čo sa týka výkonu, ale na charakter som si teda zvyknúť nemohol. V tomto prípade brzdný účinok nastupoval postupne a nie "hryzavo" ako som bolo u Shimano kotúčov. Skúšal som rozne finty, odmasťovače, brebrúsil som platničky ... ale žiadna zmena => proste je to charakter kombinácie bŕzd a kotúčov. Nakoniec som kúpil nové kotúče Shimano XT MT-800 ... a hryzavý charakter sa vrátil a vrátil sa aj :-) na tvári.

Záver a odporúčania:
Asi nie je jednoznačné čo je lepšie a čo je horšie. A z osobnej skúsenoti tam vidím 2 základné závery:
1.) primárny účel = "bezpečnosť a spoľahlivosť" - či ťa "dovezú" domov celého, či výkonnosť bŕzd postačuje na tvoj region kde jazdíš (hory, roviny, ...), telesná hmotnosť, prípadne nie je na škodu aj nejaká výkonová rezerva.
2.) pocity = "charakter" - akým spôsobom brdíš, štýl brzdenia (či radšej brzdíš dostatočne vopred a predvídavo alebo na poslednú chvílu ;-) ).

Mne trvalo 5 rokov pokým som zistil čo mi presne vyhovuje a čo mi stači, a to sa samozrejme menilo časom ako som sa zlepšoval kondične a aj technicky.
09.01.2022 - 23:31:26
04
franci napísal:
Zdravým nevedel by mi niekto odpovedať ( poradiť ) aký je účinok 2 piestikových bŕzd oproti 4 piestikovým trebárs v % dík.

Pocet piestikov na brzdu silu v principe nema vplyv. To co hra rolu je plocha dosticiek, velkost brzdica, kotuc, dosticky, priemer piestikov hydraulicky pomer v systeme. Dnes je oblubene davat co najmensie dosticky, odfrezovat co najviac materialu z brzdica, aby usetrili 5g, ktore nasledne zabiju s 30g na roznych "vychytavkach" ako je rebrovanie na dostickach. A kedze moznosti je milion, tak jedine podla coho sa dokazes zorientovat , je bud skusenost alebo recenzie (nezaujate). Viac piestikov v praxi prinasa lepsiu davkovatelnost a obvykle teda cele je to vacsie, sirsie a teda z toho plynuce vyhody. Ak chces nieco o tom vela citat, tak na bajkove clanky sa vykasli a ries motorkove a autove, tam sa venuju podstate. Akurat tam je rozdiel, ze bajkove brzdy su malinke/lahucke a s tym spojene vsetky mozne problemy.

V praxi, co je najdolezitejsie , su najlepsie brzdy tie, ktore nielen dobre brzdia, ale netreba s nimi furt cosik robit , nezlyhavaju, atd. A to v recenziach nenajdes :D A na dalsi problem mi neda upozornit .. recenzie, skusenosti, atd. sa nedaju aplikovat na zaklade toho, ze niekde najdes napr. spustu kladnych ohlasov napr. na Shimano XT 4piestik. Lebo medzitym sa ten model zmenil asi 10x a uz to davno nie je to co predtym. Alebo behom roka vyborne 4piestikove XT sa pusunu do SLX (to iste, len iny napis) a XT su zrazu novy model a voala .. problemovy. Cize treba vediet minimalne kodove oznacenie (cislo) , resp. rok vyroby. Podobne SRAM takto maskuje brzdy CODE na baze povodnych Avidov, pripadne niektore dobre modely su sice dobre, ale vacsine z nich sa predava s nepouzitelnou packou (zly prevod sily). Toz tak :)

Jasna, lahka a jednoducha odpoved na tvoju otazku neexistuje :)
22.01.2022 - 10:09:00
03
keyboard_arrow_up