S tou strasnou blbostou ako si to nazval jazdi hromada ludi, proste jazdi bez toho aby stelovala x veci.

Dobre vzdavam sa. Kup si rebu dual s dialkovim lockoutom a karbonovou korunkou... no coment chlapci.
Noldo, nerad to hovorim ale kde si bol ty, ked vobec taketo hluposti vyrobcovia vyvijali, sup zivotopis do RS... Osobne by som tiez uprednostnil na volne pojazdenie toru/recon.
08.12.2011 - 20:13:58
00
No tak sme sa nakoniec zhodli. Poznám mnoho ľudí ktorý štelovanie neriešia a spokojne jazdia, ja len že keď si už idem kupovať novú vidlicu a chcem aby chodila najlepšie ako vidlica za 150 Eur môže,tak by som si ju určite nastavil tak aby mi vyhovovala. Aj keď pri týchto vidliciach je to len odskok. Prečo brať Dart keď o pár eur drahšie môžeš mať Recona. Inak tá cena je super i keď je to len Silver verzia, Gold má hliníkovú korunku a nohy takže bude iba ťažší. Inak ak som správne pozeral tak v 2012 už Tora ani Dart nebudú a nahrádza ích rada XC(28,30,32).

Ja by som bral toho vzduchového Recona, kedže TT Epicon je drahší. A predsalen Rock shox je "značka"(I keď to môže znamenať len zlé tesnenia a málo oleja od výroby) a Solo-Air je podla mna lepší systém ako negatívna pružina.
08.12.2011 - 20:46:11
00
Noldo napísal:
V základe si neporadil zle Dart kritéria spĺňa. Ale to na veci že za tú cenu by to bola velmi zlá kúpa nič nemení.

Otázka na skúsenejších, Aký význam má Dual Air keď idealne je voziť rovnaké tlaky čo spravy Solo Air ?
Pri pružinových vidliciach treba tiež riešiť negatívku ?


Dart-ke by som sa zďaleka vyhol z dvoch dôvodov.
Prvým je už spomenutá pružina, ktorá v tejto vidlici pôsobí skôr ako "kotva", celkovo som mal v rukách 5 Dartiek a ani jedna nechodila tak ako by sa od pružinovej vidlice očakávalo.
Druhým podstatným dôvodom je že vidlice Dart sa robili len s 30 mm priemerom vnútorných nôh ( alebo len 28mm) a na to ak nahodíš kotúčové brzdy za rok ju môžeš vyhodiť lebo bude mať vôľu. Celkovo tuhosť týchto vidlíc je mizerná.
No a tretí ... váha tej vidlice je nehorázna !!!!
V každom prípade ti tu dobre radia Suntour Epicon z TuningTestCZ. Mal som možnosť vyskúšať Epicon bez úpravy a po úprave a rozdiel bol markantný, takže si myslím že cenové navýšenie má význam. Ďalšou výhodou je že Milan z TT ti poradí cez mail pokiaľ budeš mať s vidlicou problém a môžeš si ju servisovať doma, kdežto vidlicu kúpenú u bežného predajcu musíš poslať niekam na servis aby si nestratil záruku.
No a rozdiel vzduch / pružina ... pri zdvihu 100 mmm by som určite išiel do vzduchu, kôly váhe a možnosti nastavenia tvrdosti pruženia.

Význam DualAir je v tom že si môžeš práve tú Negatívnu komoru prispôsobiť podľa svojho štýlu jazdenia, svojej váhy a celkového prejavu vidlice. Výrobca síce odporúča voziť rovnaké tlaky ale mne sa osvedčila kombinácia pozitívna 130PSi negatívna 140PSi. Zdvih mi tým síce klesne asi o 2-3 mm ale vidlica je perfektne citlivá. Solo Air je síce "automaticky" nastavený na rovnaké tlaky v oboch komorách ale tie platia len pri statickom zaťažení vidlice, za jazdy kedy je piest v pohybe sa tlaky už nevyrovnávajú a tak je citlivosť horšia ako pri DualAir. Nevýhodou DualAir je zas nutnosť fúkať dve komory a často sa vyskytujúci problém s prepúšťaním vzduchu medzi komorami ...
Rozdiel v tlakoch Neg/Poz komory je badateľný aj na vidlici ktorá má max, zdvih 130 mm a kamarát ju vozí na 100 mm zdvihu, pozitívnu fúka na 100 PSi a negatívnu len na 70 PSi, to je zas spôsobené veľkosťou komory. Pri takto upravenom zdvihu je negatívna komora objemovo dosť veľká a tak tam netreba taký veľký tlak .. to sú výhody DualAir.
Pri pružinových vidliciach sa negatívka "nerieši" .. a to je ich nevýhoda. Väčšinou sa u lepších modeloch dá vymeniť "pozitívna" pružina podľa váhy jazdca, no negatívka je tam na pevno a nedá sa zohnať iná ako tam dáva výrobca ... ale šikovný jedinec si môže dať vyrobiť inú ... toto ale rieši práve úprava v TunningTeste, kedy Milan naladí vidlicu podľa váhy ktorú si zadá kupujúci.
09.12.2011 - 07:04:13
00
Nakoniec mi nadelil jezis RockShox Reba 2011 100mm. Mate niekto skusenost s touto vidlou? Zajtra pojde na bike, tak by ma zaujimalo ako sa o takuto vidlicu starat, aby mi vydrzala co najdlhsie v dobrej kondicii :)
24.12.2011 - 23:26:31
00
Dobrá voľba, myslím že jedna z najlepších.
Na vidlici a fúkajú dve komory. Hore na ľavej nohe pozitívna, dolu na ľavej nohe negatívna. V pozitívnej komore si fúkaš tlak ktorý je tzv. pracovný, nastavuješ ním ako bude vidlica tuhá, ako bude chodiť do zdvihu. Výrobca udáva doporučené tlaky, no podľa mojich skúseností či už s Rebou alebo RVL som používal vždy nižšie tlaky, doporučujem aby si sa riadil SAGom ktorý má byť 20-25% zo zdvihu, takže u teba 20 - 25mm.
Negatívna komora a tlak v nej má vplyv na citlivosť vidlice. Vo všeobecnosti platí že rovnaký tlak ako v pozitívnej komore ti zaručí najlepšiu citlivosť, no zas z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že záleží aj od toho na aký zdvih je vidlica nastavená. Takže treba skúšať, hrať sa s tlakmi a podla toho ako sa ti s ňou bude jazdiť si tlaky upravíš.
Ohľadom nejakej starostlivosti ... myslím že ako aj na inej vidlici treba seriózne čistiť stieráky, občas ich namazať silikónovým olejom a aspoň raz za rob vymeniť olej v mazaní a prípadne aj v tlmení. Mne sa osvedčilo aj kontrolovať olej na vzduchovom pieste, približne raz za 500 - 800 km. Olej sa postupne dostáva z pozitívnej komory do negatívnej a potom nemá čo mazať tesnenie na vzduchovom pieste a vidlica pridrháva. Je to jednoduchý úko, vypustíš všetok vzduch z oboch komôr, odšróbuješ uzáver pozitívnej komory aj s ventilom a pozrieš dnu. Uvidíš tam vrch vzduchového piestu na ktorom by v spodnej polohe mal byť olej. Pri servise sa tam dáva cca. 5-6ml hustého oleja RedRum. Takže pokiaľ tam nebude nič je ho potrebné tam naliať.
25.12.2011 - 08:58:44
00
.Andrej. napísal:
Nakoniec mi nadelil jezis RockShox Reba 2011 100mm. Mate niekto skusenost s touto vidlou? Zajtra pojde na bike, tak by ma zaujimalo ako sa o takuto vidlicu starat, aby mi vydrzala co najdlhsie v dobrej kondicii :)

dobra volba.. budes spokojny ked ju dobre nastavis:) najprv to nafukaj podla tabulky a uvidis ci sfuknes alebo nechas :)
qa na ten piestik by som sa pozrel hned,, uz sa stalo ze tam nebol zidny olej od novoty
25.12.2011 - 09:49:47
00
Možno mimo misu ale toto ma zaujíma:

l_laco napísal:
... Solo Air je síce "automaticky" nastavený na rovnaké tlaky v oboch komorách ale tie platia len pri statickom zaťažení vidlice, za jazdy kedy je piest v pohybe sa tlaky už nevyrovnávajú a tak je citlivosť horšia ako pri DualAir...


S týmto nesúhlasím. Ako sa vyrovnávajú tlaky počas jazdy keď je piest v pohybe u Dual Airu?

Negatívka je dôležitá práve na začiatku zdvihu vidlice. Nepomáha tlačiť proti pozitívnej komore, len tvorí piestu akúsi mäkkú nulovú polohu, aby nebol problém vidlicu z nulovej polohy hladko rozbehnúť. Zanorením vidlice do zdvihu stráca každá negatívka (či komora alebo pružina) vplyv na chod vidlice (malý vplyv samozrejme má ale to len prvé milimetre/centimetre aj to len u vzduchových vidlíc).

No:mad

https://goo.gl/forms/0oznuLISSjhwn0N62

25.12.2011 - 12:35:21
00
Lapierre toto aj mna zaujima.
Ale nerozumiem prečo by sa mali vyrovnávať tlaky u dual airu tam to funguje oddelene nie ?
Mňa by zaujimali konkretne rozdiely medzi Sektorom(solo) a Rvl(Dual).
S tou negatívkou je to jasné ale nás by mali zaujimať rozdiely v sagu. Takže pre idealnu citlivosť pri jazde je idealne mať prefuknutú negatívku aby boli tlaky pri sagu rovnaké. Tým ale prídem o dosť vela zdvihu (netuším kolko ale na tlak by sa dalo prísť dvoma pumpami).
Aký má potom zmysel 100 mm Reba ked je lepšie na 120 prefuknuť negatívku ?
25.12.2011 - 14:36:34
00
Lapierre napísal:
S týmto nesúhlasím. Ako sa vyrovnávajú tlaky počas jazdy keď je piest v pohybe u Dual Airu?
Negatívka je dôležitá práve na začiatku zdvihu vidlice. Nepomáha tlačiť proti pozitívnej komore, len tvorí piestu akúsi mäkkú nulovú polohu, aby nebol problém vidlicu z nulovej polohy hladko rozbehnúť. Zanorením vidlice do zdvihu stráca každá negatívka (či komora alebo pružina) vplyv na chod vidlice (malý vplyv samozrejme má ale to len prvé milimetre/centimetre aj to len u vzduchových vidlíc).


S týmto čiastočne súhlasím, no nepamätám sa, že by som niekedy tvrdil že tlaky v DualAir sa počas jazdy vyrovnávajú. Asi sme sa zle pochopili.
Snažil som sa vyjadriť to, že ak system SoloAir vyrovná tlak v oboch komorách pri statickom zaťažení, tak pri DualAir môžem pri rovnakom statickom zaťažení nafúkať tlak v negatívke o málo vyšší, tým docielím že vidlica aj pri stlačení na pár cm bude cilivejšia lebo rozdiel tlakov v komorách nebude tak veľký ako u SoloAir.

Lapierre napísal:
Negatívka .... Nepomáha tlačiť proti pozitívnej komore


S týmto práve nesúhlasím.
Negatívna pružina alebo komorá práveže tlačí proti pozitívnej a aj keď je pravda že vytvára piestu akúsi mäkkú nulovú polohu ako si to nazval, tak jej úlohou ja v počiatku zdvihu pôsobiť silou proti pozitívke a tým zlepšiť citlivosť. A to že tlačí na negatívku si môžeš potvrdiť tým že negatívku nafúkaš viac ako pozitívku a zníži sa ti zdvih vidlice.


Naposledy upravil l_laco dňa 25.12.2011 - 15:45:43, celkovo upravené 1 krát.

25.12.2011 - 15:31:10
00
Noldo napísal:
S tou negatívkou je to jasné ale nás by mali zaujimať rozdiely v sagu. Takže pre idealnu citlivosť pri jazde je idealne mať prefuknutú negatívku aby boli tlaky pri sagu rovnaké. Tým ale prídem o dosť vela zdvihu (netuším kolko ale na tlak by sa dalo prísť dvoma pumpami).
Aký má potom zmysel 100 mm Reba ked je lepšie na 120 prefuknuť negatívku ?


Ono to nie je celkom tak ideálne ....
Treba upozorniť aj na to, že vyšším tlakom v negatívke síce docieliš lepšiu citlivosť no vidlica sa zas správa trochu inak .... je húpavejšia, viac sa zanára pri brzdení a je pocitovo mäkšia ..takže je to všetko o správnom nastavení ktoré, ale nenájdeš nikde v tabuľke .. to si proste treba vyskúšať.
Ja osobne jazdím RVL 2010 U-turn Air. U-turn nevyužívam, takže ten je teraz nepodstatný a s tlamkmi v komorách nemá nič spoločné, takže si ho nebudeme všímať.
Tlak v pozitívnej komore mám 130PSi a v negatívnej 140Psi. Na zdvihu sa to prejavuje stratou 1 mm no v teréne je vidlica citlivejšia ako keď som jazdil rovnaké tlaky, ale stále je primerane tvrdá a stabilná v zjazdoch. Spočiatku som sa držal aj ja osvedčeného že pozitívna komora a aj negatívna musia byť maximálne v rovnakom tlaku a vtedy som fúkal obe komory na tlak 110PSi, no malou zmenou som docielil lepší komfort a rovnakú stabilitu.
Pred pár rokmi som jazdil Rebu Race so zdvihom upraveným na 115mm. Tak mi proste vyhovovala... a tam som jazdil na tlakoch P110/N100 Psi .. a jazdilo sa mi na nej dobre. Kamarát má starší RVL DualAir so zdvihom max. 130 mm no keďže pre jeho bike je optimálny zdvih 100 mm vidlicu som mu znížil na tento zdvih a on fúka tlaky P110/N70 PSi a vidlica je výborne citlivá, chodí krásne do zdvihu, len v nej musím vymeniť olej za redší lebo je dosť pritlmená ... To, že fúka taký rozdielny tlak pripisujem tomu, že zmenou zdvihu vo vnutri vidlice došlo k zväčšeniu negatívnej komory natoľko, že nie je v nej potrebný taký veľký tlak. Je to podobný efekt ako široké verzus úzke plášte. Väčší objem potrebuje menší tlak.
25.12.2011 - 15:44:04
00
l_laco napísal:
Negatívna pružina alebo komorá práveže tlačí proti pozitívnej.

Podla mna nikdy netlačí. Lebo ked je v nej vyšší tlak ako v pozitívke tak sa zníži zdvih a tlaky sú rovnaké tj. máš tú nulovú polohu kedy ti stačí prekonať pasívne odpory.

To že sa pri vyššom tlaku negativky vidlica viac prepadá do zdvihu sa dá riešiť Low-speed compresiou. Ale tým asi vrátiš citlivosť späť na hodnotu ako keby nebola prefuknutá negatívka (niesom si istý či až tak velmi)

Ja mam napr. 120 fulla ale chcel by som v budúcnosti vyššiu vidlicu kvôli geometrii. V prípade že by som zobral Rvl dual air tak môžem kludne zobrať 150mm (čo by bolo asi vela) a prefúknuť negatívku aby som docielil napr. 130 a prípadné prepadanie do zdvihu by riesila Low-speed kompresia. U-turn funguje bez ohladu na tlaky a momentálny zdvih vidlice ?
25.12.2011 - 16:05:55
00
... no neviem ako to zrozumiteľnejšie povedať.
Ak je raz v jednej z dvoch komôr vyšší tlak tak tlači na tú druhú.
Ak je vyšší tlak v negatívnej komore prejaví sa to tým že sa zníži vysunutie vidlice z vonkajších nôh, no vidlica potrebuje menšiu silu na to aby sa pohla, ak je vyšší tlak v pozitívke prejaví sa to tým že treba väčšiu silu na to aby sa vidlica pohla z nulovej polohy do zdvihu ... je menej citlivá. Toto samozrejme platí v počiatku zdvihu vidlice, s rastúcim zanorením sa podstata tlaku negatívnej komory stráca.

Pokiaľ zvažuješ to, čo si napísal s tým RVL a s úpravou zdvihu tlakom v negatívke tak to nie je dobrý nápad. Zmena zdvihu u DualAir sa robí vnútorne pridaním spacerov do negatívnej komory čím sa zvýší je výška a vidlica má nižší zdvih. Pokiaľ by si chcel znížiť zdvih tým, že natlakuješ negatívnu komoru tak veľa aby sa stlačila pozitívna komora, vidlica by bola prakticky nejazditeľná .... a nepomohla by ti ani LowSpCom.

U-turn sa používa u pružinových vidlíc, u vzduchových je to U-turnAir a áno, pracuje čísto na mechanickom princípe, kedy sa celé telo vzduchového pruženia zasúva do plastového tubusu so závitom. Takže tlak a pomer tlakov medzi komorami sa nemení.
25.12.2011 - 16:26:25
00
A z akého dôvodu je to nejazditelné ? Bude sa to až tak prepadávať ? Lebo Rvl Dual position funguje tak že sa vzduch z pozitívky presune do negatívky a zníži sa zdvih o 30 mm. Žiadne problémy z prepadávaním neboli spomínané a je to vraj citlivejšie na 120mm ako v plnom zdvihu tk. 150. Ale Dual position je solo-air a je velmi nešťastne a nespoľahlivo riešený
25.12.2011 - 17:59:26
00
Úprimne poviem, že nikdy ma nenapadlo skúšať to tak jazdiť... vychádzam len zo skúsenosti,keď sa mi raz podarilo v teréne bez pumpy zfúknuť viac vzduchu z pozitívky a vidlica klesla len asi o 1cm. Následne som potom musel vyfúknuť trochu vzduchu aj z negatívky ... skús ty a napíš nám.
No myslím si, že to nebude asi moc jazdivé ... na zmenu zdvihu , ako som už napísal sa používajú spacery. Výrobca asi vie prečo to tak urobil ...
25.12.2011 - 19:09:57
00
Laco:

1 - Toto mi už dáva logiku, s týmto súhlasím, to je výhoda Dual Airu.

2 - To, že negatívka má vplyv a tlačí proti piestu nepopieram, no myslel som, že ten vplyv je relatívne malý a po dvoch centimetroch zdvihu prakticky bezvýznamný. Bol som o tom tvrdohlavo presvedčený a tak som si to chcel overiť. Overil som si to a prišiel som na to, že negatívka má vplyv na celý priebeh vidlice. Na prvých 6 cm klesne jej vplyv na cca polovicu.

Dôležitý však nie je tlak v komore ale sila ktorú tlak spôsobuje. Teoreticky najnižší odtrh a najväčšiu citlivosť dosiahneš pri tlaku 130 psi v + s tlakom 150 psi v - komore. Pretože negatívka pôsobí tlakom na menšiu plochu ako pozitívka (z jej strany je tam piestnica držiaca piest - priemer 10mm). Ďaľšie zvyšovanie tlaku je už len uberá zbytočne zo zdvihu.


V prílohe čo mi vyšlo. Celkom zaujímavé :)

Objemy by mali odpovedať RVL 140mm, pôvodný tlak pri 0 je 130 psi v + a 140 psi v - komore.
1 Psi = 6 894.75729 Pascals Tlaky v jednotlivých fázach zdvihu nesedia, zrejme som zle zvolil priebeh negatívnej komory. Sila pri 20mm by mala byť menšia.

Prílohy:

Komentár súboru: prepočet
+ vs -.jpg
+ vs -.jpg 116.06 KiB thumb_up0thumb_down

No:mad

https://goo.gl/forms/0oznuLISSjhwn0N62

25.12.2011 - 22:53:25
00
keyboard_arrow_up