Čo hovoria právne predpisy:
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov
§ 8 - Zvláštne užívanie
(1) Na užívanie diaľnic, ciest a miestnych komunikácií iným než zvyčajným spôsobom alebo na iné účely, než na ktoré sú určené (ďalej len "zvláštne užívanie"), je potrebné povolenie cestného správneho orgánu vydané po dohode s dopravným inšpektorátom. Cestný správny orgán môže v povolení určiť podmienky na zvláštne užívanie a pre ich nesplnenie môže vydané povolenie zrušiť. Povolenie nie je potrebné pre vozidlá ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a na presun poľnohospodárskych strojov a zariadení pri poľnohospodárskych prácach.
...
(12) Športové a iné podujatia konané na cestách presahujúcich územný obvod okresu alebo územný obvod kraja povoľuje krajský úrad, na ktorého území sa podujatie začína, a to po dohode s dotknutými krajskými úradmi a krajskými dopravnými inšpektorátmi. Športové a iné podujatia konané na miestnych komunikáciách povoľuje obec.
Zákon je hodne starý, avšak platný... Nie je v ňom však zohľadnený presun výkonu štátnej správy na samosprávu. Takže neviem, či v rokoch 2007-2008 bola presunutá agenda správy dopravy a miestnych komunikácií z okresných úradov na obvodné úrady, na krajské úrady alebo na obecnú samosprávu alebo na vyššie územné celky. A nepodarilo sa mi to nájsť ani v relevantných právnych normách. Lepšie sa opýtať na miestnom úrade, ak máš poruke obvodný úrad (bývalý okresný úrad, len niekedy sú spojené dva okresy) tak tam, alebo na krajskom úrade. Možno bude stačiť telefonát, len nájsť toho správneho ochotného úradníka...
Okrem toho od minulého roka máme zákon o športe (alebo o športových podujatiach?), ktorý ukladá organizátorovi športového podujatia informovať o jeho konaní a zabezpečení miestny úrad obce, na ktorej katastrálnom území sa športové podujatie bude konať - a je tam stanovený aj určitý predstih... Ak budem mať čas, tak zajtra sa na to pozriem.
Naposledy som organizoval cyklistické preteky v roku 2003 - vtedy som žiadal od krajského úradu - odboru dopravy a miestnych komunikácii vydať povolenie na zvláštne užívanie ciest. Preteky sa konali na území niekoľkých okresov jedného kraja. Žiadosť som doložil kolkami za 3000 Sk a prílohou bol podrobný itinerár trasy pretekov aj s približnými časmi prejazdu, spôsobom zabezpečenia, menom a adresou zodpovednej osoby za preteky (riaditeľ pretekov) a menou a adresou osoby zodpovednej za trať a bezpečnosť. Predtým som požiadal Krajský dopravný inšpektorát o vyjadrenie k vydaniu povolenia k zvláštnemu použitiu ciest. Prílohy boli rovnaké, avšak bez kolkov. Zároveň som ich požiadal o doprovodné vozidlá a reguláciu dopravy na niektorých nebezpečných križovatkách.
Políciu som nemusel žiadať o vydanie vyjadrenia, avšak trvalo by to dlhšie ak by o to žiadal krajský úrad a bez ich vyjadrenia by krajský úrad nekonal. Lepšie bolo zájsť na dopravný inšpektorát aj na krajský úrad osobne, aj so všetkými papiermi, porozprávať sa s príslušnými úradníkmi, posťažovať sa ako sa ťažko organizujú preteky... Boli potom povoľnejší.
Takže si zváž čo chceš organizovať - organizovanú akciu so všetkými povoleniami alebo len taký výjazd, bez akejkoľvek zodpovednosti organizátora za priebeh akcie. Účastníci však musia byť dopredu informovaní, o akú akciu ide a aj podľa toho sa správať...
Skoro každý rok sa zúčastňujem takejto akcie - organizátor napíše trasu, približné prejazdné časy, miesta prestávok a kto chce ide, pridá sa, odpojí sa. Všetci vieme, že si ideme zajazdiť, potrénovať, organizátor nás len zorganizuje, ale za priebeh už neberie zodpovednosť. Veď keď nás pred pár rokmi na jar vychádzalo z Bratislavy na
tréning 30-40 cyklistov, tak tiež sme nežiadali o povolenie... Každý sa pridal na vlastnú zodpovednosť.
Na druhej strane som sa chcel pred pár rokmi zúčastniť jedného cyklomaratónu, so štartovným, vyhodnocovaním výsledkov a pod. Náhodou som nešiel a po akcii som sa dozvedel, že organizátor žiadne povolenie nevybavoval a zrazu na trase boli preteky automobilov do vrchu. Úlohou správneho orgánu je aj nevydať dve povolenia na akcie, ktorý by mohli kolidovať. Nemusia to byť len iné preteky, ale aj napríklad púť, hodová slávnosť uprostred dediny, kolotočiari na námestí či preprava nadmerného nákladu.