Cyklotrasa na Jeleniu horu nejde, takže v tomto zmysle to nie je legálne, ale keďže tu nie je PR alebo NPR, tak by to nemal byť veľký problém. Ako píše Palo TT, treba ísť od Mon Reposu, ale aj tak treba rátať s tým ak nemáš techniku, že pôjdeš vedľa bicykla (z Jelenej hory nadol), je to veľmi prudké a prachové/štrkové.
21.03.2022 - 11:27:06
11
Hosť napísal:
Neda

Odkedy sa v 2.stupni ochrany nedá ísť legálne bicyklom po oficiálnom značenom turistickom chodníku?

A ani s tým že to je také ťažké dolukopcom a budeš tlačiť by som si dovolil nesúhlasiť. Zobral som tam kamarátku, kúpila si prvý MTB bicykel, a keď si dobre pamätám tak to bol jej prvý "horský" výjazd, a zišla to celé na bajku. Sice bola trochu prekvapená :D ale zišla. Na brzdách, ale zišla.
21.03.2022 - 15:42:01
04
Dzejkob napísal:
Odkedy sa v 2.stupni ochrany nedá ísť legálne bicyklom po oficiálnom značenom turistickom chodníku?


Nikde v tych aktualnych zakonoch ziadny znaceny turisticky chodnik nevidim. On tam vlastne nikdy ani nebol len poniektori si ten zakon chybne interpretovali - chyba ale bola v tom zakone ze to nebolo dostatocne vysvetlene. Aktualne je to snad uz zrejme.

Zákon č. 543/2002 Z. z.
Zákon o ochrane prírody a krajiny
TRETIA ČASŤ

OSOBITNÁ OCHRANA PRÍRODY A KRAJINY
PRVÁ HLAVA

ÚZEMNÁ OCHRANA

§ 13
(1) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, je zakázané
b) jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy,


Ucelova komunikacia odkazuje na tuto cast z Zákon č. 135/1961 Zb. Zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon).:
(2) Pozemné komunikácie sa rozdeľujú podľa dopravného významu, určenia a technického vybavenia na

a) diaľnice,

b) cesty,

c) miestne cesty,

d) účelové cesty.

(3) Pozemnú komunikáciu tvorí cestné teleso a jej súčasti. Cestné teleso je ohraničené vonkajšími hranami priekop, rigolov, násypov a zárezov svahov, zárubných a obkladových múrov, pätou oporných múrov a pri miestnych cestách pol metra za zvýšenými obrubami chodníkov alebo zelených pásov.

(4) Súčasťou diaľnic, ciest a miestnych ciest sú všetky zariadenia, stavby, objekty a diela, ktoré sú potrebné pre úplnosť, na zabezpečenie a ochranu diaľnic, ciest a miestnych ciest a na zaistenie bezpečnej, rýchlej, plynulej a hospodárnej premávky na nich. Súčasťami diaľnic, ciest a miestnych ciest nie sú zariadenia na elektronický výber mýta a kontrolu elektronického výberu mýta, najmä stavby, portály, brány, stožiare, technológie určené na elektronický výber mýta a kontrolu elektronického výberu mýta.


podla STN potom
ÚČELOVÁ KOMUNIKÁCIA (ÚK) – TERTIARY ROAD
„pozemná komunikácia umožňujúca dopravné spojenie výrobného závodu, uzavretých priestorov, osamelých objektov a pod. so sieťou pozemných komunikácií, napr. aj poľné a lesné cesty alebo vytvárajúca dopravné spojenie vnútri uzavretých priestorov a objektov;

účelové komunikácie sa členia na:

– verejné
– neverejné
– čiastočne neprístupné verejnej premávke “
21.03.2022 - 15:59:39
00
Nikde v tych aktualnych zakonoch ziadny znaceny turisticky chodnik nevidim. On tam vlastne nikdy ani nebol len poniektori si ten zakon chybne interpretovali - chyba ale bola v tom zakone ze to nebolo dostatocne vysvetlene.

Zakon o lesoch § 31
(1) Na lesných pozemkoch je zakázané
d) jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty45a) alebo vyznačenej trasy; to neplatí, ak ide o využitie lesnej cesty podľa § 25,
https://www.zakonypreludi.sk/zz/2005-326

Plus samozrejme definiciu slova ucelova komunikacia interpretovat probikersky. Nech rozhodne sud, ze to nie je spravne. Neviem o takom rozhodnuti + ani nemame precedencne pravo.
Povodna analyza z pred x rokoch sa da najst online tu:
http://www.kamenicanadcirochou.sk/blog/2014/05/10/jazda-lesom-na-bicykli/
Zaklad:
Preto, ak pre účely výkladu pojmu lesná cesta nebudeme považovať za záväznú predmetnú STN, tak pod lesnou cestou môžeme rozumieť podľa predmetnej vyhlášky k Cestnému zákonu akúkoľvek pozemnú komunikáciu nachádzajúcu na lesných pozemkoch bez ohľadu na jej šírku.
21.03.2022 - 16:36:26
03
MK su CHKO, plati 2 stupen ochrany teda to co som postol pretoze ochrana prirody je nadradena zakone o lesoch. Pri slovnom spojeni ucelova komunikacia je takyto odkaz 45)§ 1 ods. 2 až 4 zákona č. 135/1961 Zb. a to je to co som postol dalej. Nie je tam spomenuty ani znaceny turisticky chodnik ani znacena trasa ani nic co by mohlo znamenat akykolvek jednostopovy chodnik v lese.
21.03.2022 - 16:48:49
00
Dzejkob, tak to tá tvoja kamoška má asi zjazdy v krvi :) Mne sa podarilo zjazdiť max 3/4 kopca, zase na druhú stranu mám 26x2,1 plášte s dušami, nízko s tlakom sa tak moc nedá pri tých skalkách a na tom štrku je to koledovanie si o vysypanie sa do pichľavýck kríkov :tmi: . Ale záleží od schopností daného jedinca.
21.03.2022 - 17:33:08
00
vrabc0 precitaj si ten link od Pala. Je tam aj toto:
"V tomto prípade záleží na tom, v akom stupni ochrany sa nachádzate.
V druhom stupni, t.j. CHKO je dopad oboch zákonov rovnaký, t.j. umožňujú jazdu na bicykli na akejkoľvek lesnej komunikáci"
21.03.2022 - 18:02:10
00
dobremag to mozno platilo v roku 2014 ked znela ta cast zo zakona o ochrane prirody predsalen inak. Odvtedy sa to ale niekolkokrat menilo a namiesto znacenej trasy (myslim) tam je uz par rokov vyznacena cyklotrasa + tam doslo k dalsim upravam ktore menili ten nejednoznacny vyklad. Nechce sa mi to hladat ale niekde tu to najdes https://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-543/casove-verzie v upravujucich novelach toho zakona
21.03.2022 - 18:13:14
00
marvel98 napísal:
Dzejkob, tak to tá tvoja kamoška má asi zjazdy v krvi :)

Dúfam že to tu nebude čítať, ale absolútne jej to nejde ?.
V krvi to ma napríklad môj bratranec, ktorý asi pred 15timi rokmi, keď sme ešte boli mladí chalani, zišiel Záruby smerom na Čertov Žľab na starej ukrajine.
Sme stáli v sedle pod vrcholom - nad serpentínami, bratranec pozerá dolu, a ďalší hovorí tomu prvému že "no hádam to nesceš íst na bicygli?" A on na to: "ja už si vybírám stopu" ?. Sme vtedy pozerali ako puci, že to ako. Samozrejme teraz sa na tom zasmejeme.
21.03.2022 - 19:36:10
06
Vela spravi bajk .. henten zjazd na beznom bajku bez znizenia sedla sa da vcelku v pohode, opatrne a na brzdach (raceking pneus), za sucha , na AM/EN bajku si clovek len trochu vsimne, ze je tam nieco. Ale ak to zisla na beznom MTBcku, klasifikovanom ako nenarocny XC bike, tak jej to celkom ide. Ale Dzejkobom hra inu ligu , tak tam treba Zaruby smer zapad :D, aj kek tam je to skor na brzdy. Hrebenovku Zaruby treba :). Kto prejde hrebenom bez remcania, s tym sa da skusat aj nieco narocnejsie :lol:
21.03.2022 - 20:14:07
00
Hosť napísal:
MK su CHKO, plati 2 stupen ochrany teda to co som postol pretoze ochrana prirody je nadradena zakone o lesoch. Pri slovnom spojeni ucelova komunikacia je takyto odkaz 45)§ 1 ods. 2 až 4 zákona č. 135/1961 Zb. a to je to co som postol dalej. Nie je tam spomenuty ani znaceny turisticky chodnik ani znacena trasa ani nic co by mohlo znamenat akykolvek jednostopovy chodnik v lese.


S tou nadradenostou to nie je az take jednoznacne https://comeniusblog.flaw.uniba.sk/2020/06/20/koniec-dvojkolajnosti-pri-ochrane-lesov/
Nikde ani nie je spomenute, ze ucelova komunikacia musi byt cesta a ake ma parametre/formu.

V praxy treba spravanie prisposobit situacii :) Zatial som pokutu nedostal.
21.03.2022 - 20:27:35
01
lto napísal:
tak tam treba Zaruby smer zapad :D, aj kek tam je to skor na brzdy. Hrebenovku Zaruby treba :). Kto prejde hrebenom bez remcania, s tym sa da skusat aj nieco narocnejsie :lol:

Smer Ostrý Kameň je za mňa pekný len jeden úsek - tá exponovaná skala so žľabom samozrejme :D
Keby to šlo celé v kuse dolu kopcom tak by to bolo mega :)

EDIT: musím niekedy nafotiť jednu strmú šmakocinku ktorú sme teraz začali jazdiť.
Ja sa inak venujem aj lezeniu, tak rád vyhľadávam také skalné fičúry, ale skoky, tie sú pre mňa kríž :D
21.03.2022 - 20:42:46
00
Palo TT napísal:
S tou nadradenostou to nie je az take jednoznacne https://comeniusblog.flaw.uniba.sk/2020/06/20/koniec-dvojkolajnosti-pri-ochrane-lesov/
Nikde ani nie je spomenute, ze ucelova komunikacia musi byt cesta a ake ma parametre/formu.

V praxy treba spravanie prisposobit situacii :) Zatial som pokutu nedostal.


Citujem z odkazovaneho clanku:
Aj keď dnes sa už aplikačná prax stotožnila s názorom, že zákon o ochrane prírody a krajiny má v prípade kolízie aplikačnú prednosť pred zákonom o lesoch, tento stav nie je stále jednoznačne v právnych predpisoch uvedený, vyplýva len zo súdnej judikatúry. Aj do budúcna je pravdepodobné, že vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti táto subsidiarita naďalej ostane, bolo by však vhodné ju priamo upraviť a upraviť aj samotné zákony v tom zmysle, aby bolo zrejmé, ktoré ustanovenia sa majú v tej-ktorej situácii aplikovať.


Naviac zakon o lesoch (skopcim od teba)
Zakon o lesoch § 31
(1) Na lesných pozemkoch je zakázané
d) jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty45a) alebo vyznačenej trasy; to neplatí, ak ide o využitie lesnej cesty podľa § 25,


Zakon o ochrane prirody a krajiny (skopcim od seba)
§ 13
(1) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, je zakázané
b) jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy,


Aj keby mali rovnaku vahu a teda mali platit zaroven tak plati to co je v zakone o ochrane prirody - pretoze uplne laicky ak prijdem do sadu kde su dve tabulky, jedna hovori ze mozem trhat len mrkvu a ovocie a druha ze mozem trhat len mrkvu a zelene ovocie tak nebudem trhat cervene jablko. Asi tak to je s tymi pojmami vyznacena trasa pri spominanych konoch a bicykloch a vyznacena cyklotrasa pri spominanych bicykloch. Ano je pravda ze to nie je nikde opisane/vysvetlene ale ruku na srdce to co predvadzate je len typicke slovenske odrbavanie vsetkeho co sa da v dosledku coho sa tie zakony upravuju az to dojde do stavu ze bude jednoznacne kde sa moze jazdit a asi az vtedy bajker zaplace.

A k tej ucelovej komunikacii to spomeniem uz treti krat v tejto konverzacii. Priamo v danom zakone sa pojem ucelova komunikacia odkazuje na tuto cast
(2) Pozemné komunikácie sa rozdeľujú podľa dopravného významu, určenia a technického vybavenia na

a) diaľnice,

b) cesty,

c) miestne cesty,

d) účelové cesty.

cize ucelova komunikacia je ucelova cesta a je to druh pozemnej komunikacie ktora musi splnat odsek 3
(3) Pozemnú komunikáciu tvorí cestné teleso a jej súčasti. Cestné teleso je ohraničené vonkajšími hranami priekop, rigolov, násypov a zárezov svahov, zárubných a obkladových múrov, pätou oporných múrov a pri miestnych cestách pol metra za zvýšenými obrubami chodníkov alebo zelených pásov.


Za mna je to jednoznacne.
Netvrdim ze to neporusujem, len som si vedomy ze na danych miestach nemam podla zakona co robit a podla toho sa i spravam. Nie je to ideal ale lepsie ako sa hadat s turistami nech si nastuduju zakon ze nikde nie je napisane ze na turistickej znacke v MK nemam co robit. Ak som aj mal nejake gps alebo fotky z takych miest v minulosti tak uz davno ich nezverejnujem ani nijak inak nenabadam ostatnych na taketo ilegaly.
21.03.2022 - 21:29:27
01
Hmm... zrejme to bude tak, ako pise vrabc0 a tiez sa priklanam k jeho nazoru, ze ked o tom viem, ze som tam ilegal, mam sa tak aj spravat a byt voci turistom maximalne ohladuplny, sklopit usi a hrat to na dobreho, pomyleneho, zabludeneho... :)
Ale mna ina vec strasne udivuje. Preco sa vobec na SK taketo zakazy riesia? Stale, v dnesnej dobe, zakonmi musime obmedzovat cyklistiku v horach? Ked sa pozriete do Alp, Pyreneji, Ameriky, Kanady... hocikde vo svete, jazdi sa vysoko, v narodnych parkoch, vsade kde je chodnik, kde ani pesiaci neprejdu... Nikto neriesi, ci to je chodnik pre turistu, ci bajkera. Uhnu sa, usmeju, pozdravia, respektuju jeden druheho... Teda aspon na youtube videach :) Ale my chranime uz v 2. stupni pred tymi zlymi cyklistami, ktori znicia nase lesy. Sposobuju eroziu, plasia zver, obsadzuju turistom altanky, robia dlhe rady v bufetoch... ja nechapem, preco sa na zaklade takychto nezmyslov riadi nasa spolocnost. A vyspele krajiny taketo blbosti vobec neriesia.
22.03.2022 - 09:42:13
017
áno,ale nie všade je to tak,napr. stačí prejsť z BA do Rakúska,a zákaz vjazdu z bicyklom je aj tam,kde to nedáva žiadny zmysel-spomínam si,ako som pre rokmi občas robil okruh z BA na cyklomost v Devínskej,vedla Dunaja tam bola široká lesná cesta a zákaz vjazdu cyklistom-peši,autom,traktorom sa mohlo,bicyklom nie-doteraz som nepochopil ich logiku,že prečo :^)
22.03.2022 - 10:23:47
03
keyboard_arrow_up