jednoducha otazka (ale zlozita odpoved - ako inak):
pri novom Sparku volit prevody 1x12 alebo 2x10? kolesa 29", to je uz vybavene.
alternativy:
https://www.scott-sports.com/ca/en/product/scott-spark-940-bike
vs
https://www.scott-sports.com/ca/en/product/scott-spark-950-bike
Spark 950 nie je prave najkrajsi, ale to az tak neriesim
Bol som sice skusat obidva modely (velkost XL), ale spravit skusobne 10-minutove kolecko a jazdit na tom cely den je rozdiel, preto som sa este nedokazal rozhodnut.
K ostatnym znackam: na Scotte sa mi velmi pozdava ich system Twin Lock, ktorym si dialkovo dokazem zamknut prednu vidlu aj zadny tlmic na 50 a na cca 90%, cize pri slapani do kopca nejde energia do tlmenia. U inej znacky som toto nevidel, bolo to vzdy len o kompromisoch medzi pruzenim a tvrdostou nastavenia. Alebo sa mylim?
Este je tu aj alternativa
https://www.scott-sports.com/ca/en/product/scott-spark-960-bike
rozdiel je vo vybave (vidla RS namiesto FOX atd), neplanujem sice ziadne zjazdy a bikeparky a pod, len lesne cesty a hrebenovky povacsinou, cize neviem, ci PRAKTICKY rozdiel vo vybave je az taky citelny.
Pre upresnenie: aj ked ide vybavou o rozdielne bajky, tak cena nie je v tomto pripade az taka dolezita, ako to, aby som si zadovazil nieco, s cim neskor nebudem spokojny. Cize ano - cenove rozpatie je od cca 2200 do 3200, ale toto teraz nechajme bokom.
Zatial som tuto temu (pocet prevodov) tu na tomto fore nejako viac rozpitvanu nevidel, ak som to prehliadol, tak sorry za opakovanie.
Vopred dakujem skusenejsim bikerom za kazdy konstruktivny nazor.
posledný komentár: 4. 1. 2022 o 8:37
A co sa tyka prevodov, tak na dlhsie vyjazdy a hrebenovky za mna dvojplacka. Akurat ze ten Spark 950 ma nevhodne riesene prevody, lebo najlahsi prevod je brutalne tazky na 29" (26/36). Celkovo skoda, ze nan dali 2x10 s klukami 36-26 a kazetou 11-36 a nie 2x11 s klukami 34-24 a kazetou 11-42. To by boli prevody na hrebenovky.
Dik za tabulku, ozrejmila dost. Ale da sa aplikovat aj na 29” kolesa? Lebo tato je na 27,5”, ak to spravne citam.
Vnutorne som nakolneny skor k 1x12 (praktickejsie a jednoduchsie riesenie), len aby ten rozsah urcite nebol uzsi nez pri 2x10. Ale zatial to z toho tvojho porovnania vychadza pre 1x12 pozitivne.
Ak som ta teda spravne pochopil, tak v principe si skor za riesenie 2x10, ale kedze prave v pripade Sparku 950 to nie je vyriesene najstastnejsie, tak by si preferoval 1x12 (cize Spark 940)?
Dik za tabulku, ozrejmila dost. Ale da sa aplikovat aj na 29” kolesa? Lebo tato je na 27,5”, ak to spravne citam.
Vnutorne som nakolneny skor k 1x12 (praktickejsie a jednoduchsie riesenie), len aby ten rozsah urcite nebol uzsi nez pri 2x10. Ale zatial to z toho tvojho porovnania vychadza pre 1x12 pozitivne.
To porovnanie rozsahov prevodov bude rovnaké či sú tam27,5" alebo 29". Zmenia sa len dosahované rýchlosti. Takto by to bolo pre 29" kolesá.
Ja akurát nahadzujem reťaz, zajtra zistím či som sa neodrbkal a nemal ísť do 1x11
Ano, v tomto mas asi pravdu. No skoda, ze Scott nedava na Sparky Shimano 2x11, a na uplne novom biku sa mi to zase menit nechce (ja som hobbik, nie pretekar), cize bud 1x12 alebo potom celkom ina znacka.
Ale takto detailne (prevody) som konkurenciu zatial neluskal.
Inak aj ta Merida ma celkom oslovuje alebo aj Canyon.
Ale su aj ine, len to nemam zatial preskumane (Spesl, Cannon a pod)
No neviem...asi sa tomu pred kupou este trochu hlbsie povenujem.
Ako som pisal - Scott som bol aj skusat a padol mi do ruky (pod zadok) ihned.
Dosť sa mi ale nepáči, čo z neho spravili - vidlica s 34 mm nohami sa tam už vyskytla, teleskopky na mnoho modeloch, kombinácia 165x45 mm tlmiča a 120 mm zdvihu, ohýbanie vzpier počas pruženia... V XL veľkosti, s pedálmi a nejakou základnou výbavou sa dostaneme asi pri všetkých cenovo prijateľných modeloch k veľmi, veľmi nepekným hmotnostiam a to je podľa mňa niečo nehodné reputácie starších Sparkov.
Dovolím si teda ešte na obrázku ukázať, kam sme sa od pôvodných 29" Sparkov dostali, údaje z:
http://www.scottmtb.cz/kola-scott-2012/
http://www.scottmtb.cz/kola-scott-2018/
Turisticko-expedicne XCcko 2×10,2x11
Xc zavodna raketa a vsetko ostatne 1x12
Na pobavenie ešte pridám
https://www.pinkbike.com/news/shimanos-wild-new-shifting-chain-guide-first-look.html
V mojich očiach atraktivitu 1x12 systému znižuje najmä kombinácia vzhľadu (obrovská kazeta, naťahovanie ramienka prehadzovačky = vyzerá to grcne), kríženia reťaze a ceny. Prvé dve výčitky sa nedajú eliminovať
V minulosti sa na bike-forum.cz boli ľudia schopní baviť o tom, ako sú zle odstupňované nejaké bežné, asi 9 alebo 10 rýchlostné kazety, že rozdiel medzi jednotlivými prevodmi je príliš veľký/malý... Tak by ma zaujímalo, kam sa myšlienky tých ľudí uberajú teraz a či náhodou neprešli na 1x systém
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/scott-spark-945-review-51578/
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/scott-spark-730-review-51149/
Prevody, ja som presne mal tento set up, 2x10 - SRAM X9 s kazetou Sunrace 11-42. Bol som stým uplne spokojný, mal som rýchlosť aj dosť ľahký prevod do kopcov. Pred tými cca 3 rokmi ked som si ten bike robil akurát 11sp kazety leteli. Podľa mňa keď mať 2-prevodník tak netreba mať 11sp kazetu. Prevodový pomer sa rovnako dosiahne aj s 10sp kazetou s rozsahom 11-40/42. Medzi rýchlosťami budú o trochu väčšie skoky čo pri MTB nieje podstatné, celý systém je o niečo jednoduchší a samozrejme lacnejší. Nedávno som menil bike, na tom novom tak jak bol, mal práve Eagle 1-12. Hned som uvažoval, že si premontujem celý pohon 2x10 zo starého, no predtým si to 1x12 vyskúšam. Skončilo to tak, že som ostal pri jednoprevodníku. Akurát som vymenil prevodník 32 na 34, prevodový pomer 32-50 je až moc ľahký. Situácii, kde by reálne bolo treba ťažší prevod je tak málo, že to nepotrebujem. Tiež je veľký rozdiel ked máš najmenší pastorok 11 alebo 10. Na tom dolnom konci kazety 1 zub spraví dosť veľa, výrazne to pridá na rýchlosti. Môj názor, ked budeš jazdiť ako spomínaš, lesné cesty, hrebeňovky a podobne, určite ber 1-12 (prípadne 1x11). Nedávno tu Imroman dal dobrý článok o Jednoprevodníku, pre koho to je a nieje vhodné, nieje vhodný len pre tých, ktorí často jazdia dlhé trasy po cestách a majú za ciel aj natočiť veľa km. Pre MTB určite 1x.