Kto má podľa vás prednosť na obojsmernom traily v mieste ktorým prejde súčastne len jeden jazdec ?
Stúpajúcii vo výšlape (ťažšie sa znovu rozbehne) 71% [ 85 ]
Zjazdujúci smerom nadol (nemá čas spomaliť) 8% [ 10 ]
Podľa úplne iného pravidla (pohlavie, skill, cena výbavy, atď) 1% [ 1 ]
Podľa situácie 18% [ 22 ]
Iné 1% [ 1 ]
Celkový počet hlasov : 119
Čaute,
takmer každý deň čo som na obojsmerných trailoch sa mi minimálne v okolí Bratislavy stáva, že jazdci smerujúci smerom nadol ani náznakom bajkerom vo výšlape neuhnú. Poniektorí ešte stihnú zakričať "Hop!" alebo niečo v zmysle že majú prednosť a ani nespomalia. Prijde mi že toto nepísané pravidlo sa rozširuje medzi ľuďmi z tohoto fóra tak by som to poupravil.

Totižto všade vo svete v známych trailových lokalitách má úplne logicky na obojsmerných trailoch (a cyklotrasách atď) prednosť jazdec ktorý bude mať po zastavení väčší problém sa rozbehnúť čiže zpravidla má prednosť jazdec šlapajúci nahor pred jazdcom zjazdujúcim nadol. U nás to bohužial nie je nikde napísané, nikto to nemusí dodržiavať ale keď sa už zjazdujúci oháňajú prednosťou tak to už rovno môžu kričať "Strava!" a majú to to isté. V diskusii prečo si myslia že majú ako zjazdujúci prednosť častokrát zaznieva že nestihnú spomaliť alebo zastaviť, že z pomalšej rýchlosti sa lahšie spomalí-zastaví, že pomalší jazdec počuje blížiaceho sa zjazdujúceho. Malo by samozrejme platiť že je jazdec schopný zastaviť pokiaľ má v ceste prekážku, inak ohrozuje ostatných.

Dôvod prečo majú prednosť jazdci z dola je že po zastavení alebo spomalení musia vynaložiť väčšie úsilie na rozjazd do kopca. V extrémnych prípadoch musia zliezť z bicykla buď kúsok potlačiť alebo prehodiť na ľahšie. Oproti jazdcovi ktorý sa rozbieha dolu kopcom a zväčša mu stačí len pustiť brzdy to sú zbytočné problémy a vynaložená energia.

Pre tých čo si myslia že riešim maličkosti odporúčam singlespeed s ktorým keď v kopci zastanú tak častokrát môžu zvyšok kopca akurát tak tlačiť.

A áno názory sa rôznia tak pridám pár reálnych príkladov

Par prikladov:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/mtb-etiquette.html#yield
https://www.bouldermountainbike.org/trail-etiquette/
https://www.mountainbikingbc.ca/trail-etiquette/
https://crankjoy.com/http-crankjoy-com-trail-etiquette/
atd, atd

Zakaždým ale platí že pri obchádzaní sa treba spomaliť na vhodnú obiehaciu rýchlosť.
12.09.2020 - 22:04:41
55
Aj ja to tak poznám, že ten čo ide do kopca má nepísanú prednosť lebo sa mu ťažšie rozbehne.
12.09.2020 - 22:12:26
02
Myslim, ze prednost ma ten, co ide hore aj v auto/moto, tak preco by to pri bikoch malo byt inak.
13.09.2020 - 07:05:52
05
Kedze sa stretavam s tym ze si ludia myslia presny opak tak som to ponal ako osvetu. Dokonca si to myslia i poniektori dlhorocny bajkeri.
13.09.2020 - 16:31:45
00
v auto nemoze mat prednost ten co ide hore...najprv musi niekto zist z kopca a az potom pojde druhy...
13.09.2020 - 16:35:58
00
Na ceste na Smrekovicu je tabula s vyzvou, aby ten co ide dolu, dal prednost tomu co ide hore.
13.09.2020 - 17:12:04
00
V casoch, ked boli uzsie cesty, strmsie kopce a slabsie motory, tak to bolo tak aj legislativne upravene. Ked som chodil do autoskoly, tak nam lektor vysvetloval, ze to tak bolo upravene, ale uz to z vyhlasky (zakona) vypadlo, ale slusnost kaze dat prednost tomu smerujucemu nahor.
13.09.2020 - 17:49:38
01
Som rad, ze sa otvorila tato tema. Lebo co zazivam v poslednej dobe v MK, to je nenormalne. Vsade plati ze na bike ma prednost ten, ktory prave slape hore. Len v BA regione si ludia, a sorry no hlavne mladsie rocniky, myslia ze je to naopak. Pozeram ako puk, ja sa trapim na Cerovke hore korenovym usekom, a trtko na mna krici, ze mu mam uhnut. A rozprava mi, ze na Cerovke maju prednost ti, ktori idu dole od Maleho Slavina, ze take je pravidlo. Len skoda ze ked ja som zacal s Cerovkou, on mal odrazadlo. A potom ako je mozne, ze ja sa trapim hore Hrabovinou a podobny exot ma ide zramovat, lebo on leti dole kopcom?
Pomohlo by ak by nejaka cyklo organizacia dala simple tabule s par pravidlami na kazdy koniec trailov.
13.09.2020 - 19:34:09
06
Problém je aj v tom, že obojsmerné traily sú zväčša značkou značené s prednosťou jazdy smerom dolu.
13.09.2020 - 19:56:30
00
clxno1 napísal:
Myslim, ze prednost ma ten, co ide hore aj v auto/moto, tak preco by to pri bikoch malo byt inak.

A práve v auto moto je to (malo by byť opačne). Alebo sa ti zdá, že je ľahšie cúvať do kopca?
13.09.2020 - 19:58:15
00
ak sa stretnu v prudkom klesani na uzkej ceste 2 auta a prejst moze len jedno, prednost ma to, co ide DOLE ... a ten co ide hore, cuva na najblizsie vyhybacie miesto
13.09.2020 - 20:04:23
00
Cobra99 napísal:
Problém je aj v tom, že obojsmerné traily sú zväčša značkou značené s prednosťou jazdy smerom dolu.


To je celkom logicke. Neviem si predstavit ze na pedal traily by mal mat prednost ten kto ide od horarne do kopca.
13.09.2020 - 20:12:43
00
Pri jazde na bicykli na traili neplati “cestny zakon” ale ked sa chcete niecoho drzat, tak §18 vyhybanie... ostatni slusni si na traili aj v lese vzdy bez problemov poradia
14.09.2020 - 21:48:49
00
BaJurajK: Presne! Ak sa stretnú dvaja normálni, tak sa nemusia ani dohadovať a ide to. Ak je ale jeden magor, tak ten normálny ustúpi a je jedno či ide hore alebo dole. No a problém nastane, keď sa stretnú dvaja magori. To sa asi nedohodnú...
14.09.2020 - 23:30:18
00
Jerdna napísal:
To je celkom logicke. Neviem si predstavit ze na pedal traily by mal mat prednost ten kto ide od horarne do kopca.

Pedal trail by som sem ako priklad nedaval. Povodne bol schvaleny lahky obojsmerny trail ale bohuzial postaveny jednosmerny ktory je ale znaceny ako obojsmerny.
14.09.2020 - 23:48:04
01
keyboard_arrow_up