Bezpečnosť galusky - na plášti pichneš, urobí to pssst a musíš zastaviť, lebo v prvej zákrute vyzuješ sfúknutý plášť. Galuska urobí pssssssssssst a pokračuješ ďalej, napríklad aj z kopca sa dokážeš udržať na chvoste balíka. Aj z tohto dôvodu sa
plášte neujali na dráhovkách. Buchne
plášť v klopení a nevyhnutne ležíš. Ak buchne galuska, tak sa to dá ustáť.
To je však dobré pre pretekárov a na pretekoch - po pichnutí, hoci aj predného kolesa, môžu ísť na prázdnej gume aj niekoľko minút, kým sa nedokydá ich mechaničák. Na plášti pretekárom neostane nič iné, len zastaviť a čakať a čakať. AK však chodia na tréningy bez doprovodu, tak dávajú plášťové kolesá a do dresu
montpáky a náhradnú dušu.
Ja som došiel na prázdnej gume z Pezinka až do Bratislavy - cca 25 km a ráfik som normálne používal ďalej. Skús to na prázdnom plášti. No a tmel do galusky by to istil, lenže vtedy tam nebol. Ale potom som jazdil na tej gume ešte celý rok, vyhodil som ju tento rok na jar, najazdil som na nej asi tak 8 - 10 tis. km a druhú ešte stále mám.
Valivý odpor - nerozumiem tomu celkom a kalerábom z časopisov neverím. Ale mám kamoša, čo konštruuje autá a boli časy, že robil tuning inému kamošovi, čo jazdil okruhy (tretí na majstrovstvách Nemecka na R5-ke), takže ten asi tomu trochu rozumie. A okrem toho jazdil za mladých časov slušne na kole a vydržalo mu to doteraz. Takže aj tomuto rozumie. Podľa neho, čím viac pohyblivých častí, tým väčší valivý odpor. Prilepená
galuska robí jeden pevný celok s ráfikom. Plášťové koleso má 4 relatívne pevne (upozorňujem na slovko relatívne, lebo voči sebe sa mikroskopicky pohybujú) spojené časti - ráfik, pásku, dušu a plášť. No a už tým je plášť diskvalifikovaný voči galuske. Pretože materiál na behúň je zvyčajne rovnaký.
Causa Beloki - jeho hlavan nezavinila nenalepená galuska, bola to zhoda náhod. Určite si mechanik nedovolil nenalepiť gumu. Ale možno bolo trochu menej lepu, alebo pred lepením neočistil ráfik od starého lepu alebo to bol nový ráfik, ktorý dobre neodmastil a lep nedržal dobre. Vôbec by to však nevadilo, keby nebolo tak teplo, že sa až asfalt topil. Možno aj tá horúčava pomohla lepu. Ale ešte stále to mohlo vydržať, keby Beloki nezblbol a nešiel v tom zjazde ako blázom po odjetom Vinokurovovi. V spomalených záberoch bolo vidieť ako v zákrute zaplával (asi mna mäkkom asfalte), kmasol po brzdách, zaflekoval mu predok, zadok mu odhodilo o pol metre do boku a dopad na zaflekované zadné kolesu mu strhol galusku. Je jedno, či by mal plášť alebo galusku - asi by vyzul aj plášť. Čiže tri náhody - horšie nalepená guma, horúčava a jazdcova chyba.