Clanok z Autobildu:
Chcem sa opýtať, či môže viac oktanové palivo, než je doporučené výrobcom motora (pokiaľ mám doporučené palivo 91, nebo 95 oktánov a nalejem tam 98, či 100 oktánový), poškodiť motor (katalyzátor, apod.) auta? Alebo mu to nevadí, či mu to občas prospeje? Pýtam sa v súvislosti s uvedením nových druhov paliva, ako je napr. 100 - oktánový Shell V-Power Racing, apod.
Má 100 oktánov zmysel?
Povedzme si najskôr, čo vlastne oktánové číslo znamená. K tomu je nutné najskôr pochopiť základné pravidlá, ktorými se riadi spaľovací proces zážihového motora. Predpokladajme, že základné princípy poznáme už z hodín fyziky na základnej škole a sústreďme sa priamo na kľúčový okamžik zážihu zmesi.
To prebehne v peesne daný okamžik iskrou zapaľovacej sviečky, tesne pred tým, než piest dosiahne hornú úvrať. Uvedomme si ale, že od chvíle keď je zmes nasatá do valca, dochádza k jej zahrievaniu prostredníctvom kompresie a v okamžiku keď má dôjsť k zážihu, je jej teplota na hranici samovznietenia. Pokiaľ zmes vzplanie sama od seba, je jej prehorenie nehomogénne a teda aj nekvalitné. Tento stav označujeme ako detonačné horenie (ľudovo: klepanie motora). Okrem okamžitej straty výkonu má tento jav dlhodobo neblahý vplyv na životnosť katalyzátora i celého motora. Odolnosť paliva voči samovznieteniu určuje práve oktánové číslo. Čím je vyššie, tím vyššia je teplota nutná k samovznieteniu paliva.
Bežné motory sú nastavené a vyrobené tak, aby pracovali s palivom s oktanovým číslom 95. Niektoré športové autá a aj moderné motory s priamym vstrekovaním potom vyžadujú oktánové číslo 98. To znamená, že motor s predpísaným palivom beží optimálne bez akýchkoľvek problémov. Zvýšenie oktánového čísla tak neprináša žiadny pozitívny efekt. K tomu aby se taký efekt prejevil, by bolo nutné najskôr podstatne preprogramovať riadiacu jednotku motora a v niektorých prípadoch i vymeniť niektoré
komponenty motora. Pokiaľ teda napr. do Octavie 1.6 74 kW, ktorej motor je vybavený nepriamym viacbodovým vstrekovaním, natankujeme benzín s oktánovým číslom 98, nedojde v žiadnom prípade k zvýšeniu výkonu ani inému zásadnému zlepšeniu jeho činnosti. To isté platí samozrejme aj pre palivo s oktánovým číslom 100. Na druhej strane ale ani nehrozí žiadne poškodenie motora alebo katalyzátora.
Určitým paradoxom môže v tomto prípade byť skutočnosť, že natankovaním týchto palív môže
výkon bežného motora naopak o nepatrne klesnúť. Vysokooktánové palivá totiž všeobecne mají nižšiu výhrevnost, než bežné palivá s oktanovým číslom do 95. To ostatne naznačujú aj testy, ktoré s týmito palivami skúšal nemecký autoklub ADAC. Na obranu firiem, ktoré takéto palivá ponúkajú, treba povedať, že nadštandardné aditíva, ktoré môžu byť nápomocné na čistenie motora alebo dokonca čiastočne doplňovať mazaciu funkciu motorového oleja, a ktoré bývajú v týchto palivách obsiahnuté, môžu byť pre motor prospešné a jeho chod po určitej dobe používania dokážu skvalitniť. V žiadnom prípade to ale nie je zásluha vyššieho oktánového čísla.