V tychto dnoch prebieha diskusia o NAVRHOVANOM PROGRAME STAROSTLIVOSTI O TATRANSKÝ NÁRODNÝ PARK. Jej sucastou su aj cyklotrasy. Protoze jazdim po tychto lesoch, vidim moznost ako by sa dalo vyuzit sucastne lesne cesty a chodniky pre vsetkych vyznavacov MTB. Moj navrh je hodena rukavica do diskusie a zaujima ma Vas nazor. Zaroven je to poslane na TANAP na vyjadrenie.
Prosim Vas o vyjadrenie, pripadne podporu na "tanap@tanap.org", pripadne nazory.
V tejto chvili nejde ani o konkretnu trasu, ale o myslenku ktora sa zakomponute do oficialneho dokumentu o TANAP-e:

1 CIEĽ TATRANSKEJ ŠPORTOVEJ MAGISTRÁLY - TŠM

a. Vytvorenie celistvej, jednotne označenej, Tatranskej športovej magistrály v celej oblasti Vysokých, Západných a Belianskych Tatier, slúžiacej pre letné športy (horská cyklistika – MTB, lesný beh, ... ) a zimné športy (bežecké lyžovanie,...) – spojenie v súčasnosti oddelených trás v jeden organický celok
b. Trasa bude vytvorená v oblastiach s nižším stupňom ochrany prírody (pod Cestou Slobody a v jej okolí), mimo hlavných dopravných ťahov a turisticky exponovaných chodníkov. Budú ju vytvoriť prevažne existujúce spevnené (účelové) cesty, lesné cesty a chodníky v pásme lesa.
C. Prezentácia Vysokých Tatier ako príkladného Modelu komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu – jednoznačne určeného v schválených Pravidlách prevádzky TŠM – všetkými zainteresovanými.
d. Vytvorenie oficiálnej jednej trasy (hesla) umožní uchádzať sa o získanie financií z európskych fondov na jej výstavbu a propagáciu aj v širšom kontexte nadregionálnej a medzinárodnej spolupráce.
e. Rozloženie a presmerovanie koncentrácie turistov vysokohorských z vysoko zaťažených, chránených území s vyšším stupňom ochrany prírody do menej ekologicky exponovaných oblastí s nižším stupňom ochrany prírody.
f. Vzájomné prepojenie tatranských osád alternatívnym spôsobom
g. Rozšírenie ponuky športových a rekreačných možností návštevníkov a obyvateľov Vysokých Tatier a rozvoj služieb v tatranských osadách.


2 NÁVRH TRASY TŠM

Štrbské Pleso – Tatranská Lomnica – existujúce spevnené cesty, lesné cesty a chodníky pod Cestou Slobody – súbežne s ňou vedúce.

Tatranská Lomnica – Tatranská Kotlina – existujúce spevnené cesty, lesné cesty a chodníky nad i pod Cestou Slobody – (v jej blízkosti) súbežne s ňou vedúce
Tatranská Kotlina – Ždiar – Podspády (Lysá Poľana) - PL- spevnené cesty, lesné cesty a chodníky podľa možností mimo štátnej cesty
Štrbské Pleso – Podbanské – existujúce lesné cesty a chodníky pozdĺž Cesty Slobody
Podbanské – Žiarska dolina – existujúce lesné cesty a chodníky na hranici lesa.
- Pripojenie TŠM na Liptovskú cyklistickú magistrálu, spojenie oblasti Zamaguria a Poľska
- Pripojenie podtatranských obcí s TŠM mimo hlavných ciest
- Napojenie na súčastné už existujúce MTB trasy
TŠM prakticky kopíruje Cestu Slobody Podbanské – Tatranská Kotlina, štátnu cestu Tatranská Kotlina – Lysá Poľana, a úsek Podbanské – Račková dolina – Žiarska dolina podľa možností jej priebehu v dĺžke 80 – 100 km.



3 POTREBNÉ ZMENY V NAVRHOVANOM PROGRAME STAROSTLIVOSTI O TATRANSKÝ NÁRODNÝ PARK

V návrh Programu starostlivosti o TANAP je na území pod Cestou Slobody definovaná možnosť pohybu po cyklistov na asfaltových (spevnených cestách), a čiastočný zber lesných plodov a iné aktivity mimo vyznačených rezervácií. Tento program navrhujem rozšíriť.

Navrhujem:
1. Tatranskú Športovú Magistrálu (TŠM) zapísať v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park ako “Model komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu“.
2. Určiť v postavenie TŠM v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park ako nosnú celotatranskú športovú magistrálu pre návštevníkov a obyvateľov Vysokých Tatier, s možnosťou športu a rekreácie v nískohorskom teréne - v oblastiach s nižším stupňom ochrany prírody
3. Zapísať v Programe starostlivosti o TANAP povinnosť vytvorenia Pravidiel pre prevádzku, údržbu, rozširovanie a spôsob technického a iného zabezpečenia TŠM - po dohode so zainteresovanými stranami.
V „Pravidlách“ by bola jednoznačne určená trasa, forma a spôsob ochrany prírody na vyznačenej trase TŠM, spôsob užívania a prevádzkovania TŠM počas celého roka, určenie spôsobu údržby a iné.
4. Vytvoriť v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park možnosť jednotného a trvalého označenia TŠM po celej jej trase (obdoba turistických alebo cykloturistických značiek umiestnených na prírodných objektoch -stromy, skaly,...).

4 ROZVOJ TŠM

Existencia a rozvoj TŠM je viazaný na dohodu všetkých zainteresovaných strán: o Správy TANAP-u, ŠL, Mestského úradu, a iných organizácií (Ochrancov prírody, Slov. turistov, a iných,..)
Existencia a rozvoj TŠM je dlhodobý program a záleží na tom akú má mať definitívnu formu a podobu, no určite je to program pozostávajúci z niekoľkých etáp.
Jej definitívna podoba by sa rôznila od konkrétneho centra (osadu v ktorou by prechádzala) – Iný „dizajn“ by bol v okolí Tatranskej Lomnici a iný na Štrbskom Plese, prípadne v Tatranskej Kotline.
Finančné zdroje, potrebné pre jej vznik by mohli byť získané z európskych štrukturálnych programov. Pri jej dobre plánovanom rozvoji je možné o prepojenie podobnej aktivity v Poľsku (ideálne prepojenie na úseku Podspády – Jurgów – Tatranská Bukovina na „szlak dreveníc“ v okolí Jurgowa) prípadne oblasť Červených vrchov v Západných Tatrách a tým možnosť aj medzihraničnej spolupráce s Poľskom v programe PHARE.

Navrhujem príklad etapovania, akým spôsobom je možné zrealizovať TŠM:
1. Topografia vytvorenia trasy TŠM, dohoda o jej priebehu, vytvorenie Pravidiel pre prevádzku, údržbu, rozširovanie a spôsob technického a iného zabezpečenia TŠM.
- samozrejme po prerokovani so všetkými zainteresovanými stranami.
2. Označenie v teréne určeným spôsobom už existujúce trasy, vytlačenie máp, profilov, opisov, rôznych informačných tabúľ, vznik náučno-informačnej trasy – aspoň na jej časti, umiestnenie TŠM na internete, a iných reklamných a oznamovacích plochách, ekologicko-športová prezentácia TŠM
3. Budovanie nových trás, dosiaľ neprepojených úsekov formou nových lesných ciest a chodníkov.
Pod pojmom chodníka rozumiem úsek podobný už jestvujúcemu na úseku Dolný Smokovec – Stará Lesná v časti od spevnenej cesty – v lese až k vodojemu nad Starou Lesnou, alebo úsek od Gerlachov – lesná cesta - spevnená cesta – dnešná č 8. Je to nenáročné na stavbu, nenarúšajúce ráz prírody, s mostíkmi pre bezpečný prechod potokov, apod...., budovanie oddychových miest (drevené lavičky s prístreškami,...) po trase, pri zaujímavých miestach infotabule, v oblasti okolo osád aj rôzne fittness plochy vytvorené z prírodných materiálov – drevo, kameň, apod....
4. Budovanie alternatívnych trás mimo spevnených ciest formou nových lesných ciest a chodníkov, prípadne alternatívnych trás s rôznym druhom obtiažnosti.
5. Budovanie technického zabezpečenia – pre letnú a zimnú údržbu TŠM a ochranu prírody
6. Prepojenie na iné trasy
7. Iné činnosti spojené s TŠM.

ďalej


5 ZÁVER
Vytvorenie Tatranskej športovej magistrály je možnosť vytvorenia modelu komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu“, skĺbenia dosiaľ na prvý pohľad antagonistických záujmov a pohľadov rôznych zaintersovaných strán.
Tento návrh zmeny predloženého Programu starostlivosti o TANAP – vybudovanie Tatranskej športovej magistrály je len rámec v ktorom by sa táto myšlienka mohla pohybovať.
Na všetky detaily TŠM, možnosti postupov, uplatnenie názorov, rôznych alternatív je čas na neskôr.
V tejto chvíli je potrebné podporiť myšlienku, ktorá by mohla komplexne posunúť Vysoké Tatry ďalej – medzi vyspelé európske národné parky.

Prosím o podporu tohto Návrhu zmeny Programu starostlivosti o TANAP.
07.06.2004 - 19:21:04
00
Citam stare clanky a toto...vyslo to? :P To by bolo super...
11.07.2006 - 13:15:42
00
robi sa na tom mozem potvrdit...
od chaty dumbier do podbanskeho myslim sa da ist uz normalne po cyklotrase cely cas ide na hranici tanapu ... na mape cykloturistickej je to cervena extrem :D
ale je to pohodka...
tatry su tatry
a tiez som sa pytal na strbskom plese na info ze ako bajkeri a podobne...
zevraj sa to hybe

:!:
tento udaj je rok stary
nevylucuje sa skutocnost ze veci uz mozu byt inak
11.07.2006 - 14:53:06
00
hm.... :P tak to pojdem checknut ked budem doma teraz,uz sa tesim 8)
11.07.2006 - 14:55:10
00
potom odporucam zastavku na chate pod barancom kusok od krizovania ziarskej doliny...
fajnovy chatar stara skola lesny vlk
porozprava ti o mladych freerajdistoch co nesu den na chrbate bajk na baranec a potom to davaju dole...
ze uz aj nejaky zomrel a tak...
11.07.2006 - 14:57:37
00
keyboard_arrow_up