V tychto dnoch prebieha diskusia o NAVRHOVANOM PROGRAME STAROSTLIVOSTI O TATRANSKÝ NÁRODNÝ PARK. Jej sucastou su aj cyklotrasy. Protoze jazdim po tychto lesoch, vidim moznost ako by sa dalo vyuzit sucastne lesne cesty a chodniky pre vsetkych vyznavacov MTB. Moj navrh je hodena rukavica do diskusie a zaujima ma Vas nazor. Zaroven je to poslane na TANAP na vyjadrenie.
Prosim Vas o vyjadrenie, pripadne podporu na "tanap@tanap.org", pripadne nazory.
V tejto chvili nejde ani o konkretnu trasu, ale o myslenku ktora sa zakomponute do oficialneho dokumentu o TANAP-e:
1 CIEĽ TATRANSKEJ ŠPORTOVEJ MAGISTRÁLY - TŠM
a. Vytvorenie celistvej, jednotne označenej, Tatranskej športovej magistrály v celej oblasti Vysokých, Západných a Belianskych Tatier, slúžiacej pre letné športy (horská cyklistika – MTB, lesný beh, ... ) a zimné športy (bežecké lyžovanie,...) – spojenie v súčasnosti oddelených trás v jeden organický celok
b. Trasa bude vytvorená v oblastiach s nižším stupňom ochrany prírody (pod Cestou Slobody a v jej okolí), mimo hlavných dopravných ťahov a turisticky exponovaných chodníkov. Budú ju vytvoriť prevažne existujúce spevnené (účelové) cesty, lesné cesty a chodníky v pásme lesa.
C. Prezentácia Vysokých Tatier ako príkladného Modelu komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu – jednoznačne určeného v schválených Pravidlách prevádzky TŠM – všetkými zainteresovanými.
d. Vytvorenie oficiálnej jednej trasy (hesla) umožní uchádzať sa o získanie financií z európskych fondov na jej výstavbu a propagáciu aj v širšom kontexte nadregionálnej a medzinárodnej spolupráce.
e. Rozloženie a presmerovanie koncentrácie turistov vysokohorských z vysoko zaťažených, chránených území s vyšším stupňom ochrany prírody do menej ekologicky exponovaných oblastí s nižším stupňom ochrany prírody.
f. Vzájomné prepojenie tatranských osád alternatívnym spôsobom
g. Rozšírenie ponuky športových a rekreačných možností návštevníkov a obyvateľov Vysokých Tatier a rozvoj služieb v tatranských osadách.
2 NÁVRH TRASY TŠM
Štrbské Pleso – Tatranská Lomnica – existujúce spevnené cesty, lesné cesty a chodníky pod Cestou Slobody – súbežne s ňou vedúce.
Tatranská Lomnica – Tatranská Kotlina – existujúce spevnené cesty, lesné cesty a chodníky nad i pod Cestou Slobody – (v jej blízkosti) súbežne s ňou vedúce
Tatranská Kotlina – Ždiar – Podspády (Lysá Poľana) - PL- spevnené cesty, lesné cesty a chodníky podľa možností mimo štátnej cesty
Štrbské Pleso – Podbanské – existujúce lesné cesty a chodníky pozdĺž Cesty Slobody
Podbanské – Žiarska dolina – existujúce lesné cesty a chodníky na hranici lesa.
- Pripojenie TŠM na Liptovskú cyklistickú magistrálu, spojenie oblasti Zamaguria a Poľska
- Pripojenie podtatranských obcí s TŠM mimo hlavných ciest
- Napojenie na súčastné už existujúce MTB trasy
TŠM prakticky kopíruje Cestu Slobody Podbanské – Tatranská Kotlina, štátnu cestu Tatranská Kotlina – Lysá Poľana, a úsek Podbanské – Račková dolina – Žiarska dolina podľa možností jej priebehu v dĺžke 80 – 100 km.
3 POTREBNÉ ZMENY V NAVRHOVANOM PROGRAME STAROSTLIVOSTI O TATRANSKÝ NÁRODNÝ PARK
V návrh Programu starostlivosti o TANAP je na území pod Cestou Slobody definovaná možnosť pohybu po cyklistov na asfaltových (spevnených cestách), a čiastočný zber lesných plodov a iné aktivity mimo vyznačených rezervácií. Tento program navrhujem rozšíriť.
Navrhujem:
1. Tatranskú Športovú Magistrálu (TŠM) zapísať v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park ako “Model komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu“.
2. Určiť v postavenie TŠM v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park ako nosnú celotatranskú športovú magistrálu pre návštevníkov a obyvateľov Vysokých Tatier, s možnosťou športu a rekreácie v nískohorskom teréne - v oblastiach s nižším stupňom ochrany prírody
3. Zapísať v Programe starostlivosti o TANAP povinnosť vytvorenia Pravidiel pre prevádzku, údržbu, rozširovanie a spôsob technického a iného zabezpečenia TŠM - po dohode so zainteresovanými stranami.
V „Pravidlách“ by bola jednoznačne určená trasa, forma a spôsob ochrany prírody na vyznačenej trase TŠM, spôsob užívania a prevádzkovania TŠM počas celého roka, určenie spôsobu údržby a iné.
4. Vytvoriť v Programe starostlivosti o Tatranský Národný Park možnosť jednotného a trvalého označenia TŠM po celej jej trase (obdoba turistických alebo cykloturistických značiek umiestnených na prírodných objektoch -stromy, skaly,...).
4 ROZVOJ TŠM
Existencia a rozvoj TŠM je viazaný na dohodu všetkých zainteresovaných strán: o Správy TANAP-u, ŠL, Mestského úradu, a iných organizácií (Ochrancov prírody, Slov. turistov, a iných,..)
Existencia a rozvoj TŠM je dlhodobý program a záleží na tom akú má mať definitívnu formu a podobu, no určite je to program pozostávajúci z niekoľkých etáp.
Jej definitívna podoba by sa rôznila od konkrétneho centra (osadu v ktorou by prechádzala) – Iný „dizajn“ by bol v okolí Tatranskej Lomnici a iný na Štrbskom Plese, prípadne v Tatranskej Kotline.
Finančné zdroje, potrebné pre jej vznik by mohli byť získané z európskych štrukturálnych programov. Pri jej dobre plánovanom rozvoji je možné o prepojenie podobnej aktivity v Poľsku (ideálne prepojenie na úseku Podspády – Jurgów – Tatranská Bukovina na „szlak dreveníc“ v okolí Jurgowa) prípadne oblasť Červených vrchov v Západných Tatrách a tým možnosť aj medzihraničnej spolupráce s Poľskom v programe PHARE.
Navrhujem príklad etapovania, akým spôsobom je možné zrealizovať TŠM:
1. Topografia vytvorenia trasy TŠM, dohoda o jej priebehu, vytvorenie Pravidiel pre prevádzku, údržbu, rozširovanie a spôsob technického a iného zabezpečenia TŠM.
- samozrejme po prerokovani so všetkými zainteresovanými stranami.
2. Označenie v teréne určeným spôsobom už existujúce trasy, vytlačenie máp, profilov, opisov, rôznych informačných tabúľ, vznik náučno-informačnej trasy – aspoň na jej časti, umiestnenie TŠM na internete, a iných reklamných a oznamovacích plochách, ekologicko-športová prezentácia TŠM
3. Budovanie nových trás, dosiaľ neprepojených úsekov formou nových lesných ciest a chodníkov.
Pod pojmom chodníka rozumiem úsek podobný už jestvujúcemu na úseku Dolný Smokovec – Stará Lesná v časti od spevnenej cesty – v lese až k vodojemu nad Starou Lesnou, alebo úsek od Gerlachov – lesná cesta - spevnená cesta – dnešná č 8. Je to nenáročné na stavbu, nenarúšajúce ráz prírody, s mostíkmi pre bezpečný prechod potokov, apod...., budovanie oddychových miest (drevené lavičky s prístreškami,...) po trase, pri zaujímavých miestach infotabule, v oblasti okolo osád aj rôzne fittness plochy vytvorené z prírodných materiálov – drevo, kameň, apod....
4. Budovanie alternatívnych trás mimo spevnených ciest formou nových lesných ciest a chodníkov, prípadne alternatívnych trás s rôznym druhom obtiažnosti.
5. Budovanie technického zabezpečenia – pre letnú a zimnú údržbu TŠM a ochranu prírody
6. Prepojenie na iné trasy
7. Iné činnosti spojené s TŠM.
ďalej
5 ZÁVER
Vytvorenie Tatranskej športovej magistrály je možnosť vytvorenia modelu komplexnej ochrany prírody, rekreácie a športu“, skĺbenia dosiaľ na prvý pohľad antagonistických záujmov a pohľadov rôznych zaintersovaných strán.
Tento návrh zmeny predloženého Programu starostlivosti o TANAP – vybudovanie Tatranskej športovej magistrály je len rámec v ktorom by sa táto myšlienka mohla pohybovať.
Na všetky detaily TŠM, možnosti postupov, uplatnenie názorov, rôznych alternatív je čas na neskôr.
V tejto chvíli je potrebné podporiť myšlienku, ktorá by mohla komplexne posunúť Vysoké Tatry ďalej – medzi vyspelé európske národné parky.
Prosím o podporu tohto Návrhu zmeny Programu starostlivosti o TANAP.