ja si kolesa davam prezut do servisu a aj ked mi to robi kamos vzdy ma upozorni na to aby som to po par jazdach pozrel a pripadne dotiahol, ze to moze este sadnut ako Jezus pise
03.01.2017 - 15:02:28
00
Jezus napísal:
Aky je orientacny utahovaci moment tych skrutiek? Predpokladam, ze auto s hmotnostou 1 tona ma iny moment ako auto s hmotnostou 1,5 tony, ale tak nejaky minimalny moment pre 1 tonove by sa zislo vediet.

P.S. Netreba ziadnu medenu vazelinu / pastu, staci aj najobycajnejsia klasicka vazelina a nie je problem.


Vazelinu nikdy! Zasadne mazivo s medenym alebo hlinikovym prachom. i Je uplne jedno kolko auto vazi, moment zavisi od typu zavitu a priemeru skrutky! z brucha al disky cca 80nm a plechace 100nm ale je to fakt len priblizne. a hlavne treba najskôr usadit koleso pritiahnut matice alebo skrutky tak aby sa koleso rovnomerne oprelo o naboj a az potom momentovym klucom. V zdravom servise maju razovy utahovak spravne nastaveny tak aby kolesa len pritiahol, v ziadnom pripade nenahradza momentovy kluc!
02.05.2017 - 16:57:41
00
Tak toto su "hodnotne" informacie. Hlavne ked viem, ze na plechace na konkretnom aute je vyrobcom stanoveny moment 85 Nm a na Al disky na inom aute 120 Nm. ;) A aj to zdovodnenie preco nie vazelina je velmi vycerpavajuce. :D
02.05.2017 - 20:14:47
01
Ale pravdu má v tom, že veľkosť uťahovacieho momentu závisí hlavne od závitu, rozdiely urobí aj stúpanie, materiál nehovoriac. Základ je nebyť jelito a nedoťahovať skrutky metrovou rúrou a podobné chuťovky, výrobcom priložený kľúč bohate stačí na dostatočne silné utiahnute spoja, pre pokoj v duši kontrola momenťákom. Mazanie závitu a vplyv na uťahovací moment tu tuším niekto vysvetľoval, nie? Ja som zvykol závity pretrieť mastnou handrou od grafitovej vazelíny, ale len veľmi zľahka, druh vazelíny nie je nejaký podstatný. Na extrémne namáhané závity existujú špeci mazivá, ale to závity na kolesách určite nie sú :) Ja takto fungujem roky a zatiaľ žiadny poškodený, uvoľnený alebo zahrdzavený závit na žiadnom z áut, ktoré som robil.
02.05.2017 - 21:15:28
00
Pri vazeline islo o to, aby sa srouby nezapiekli a ani nepovolovali. A na to bola medena. Pri beznej sa casom povolovali.

Moment mas v navode k autu, alebo aj tu niekde na fore je. Kazde auto to moze mat ine. Teraz som robil fordy a tam to bolo:
Galaxy WGR 140Nm
Galaxy WA6 170Nm
Mondeo IV 130Mn
Fiesta mala tusim okolo 85, ale to uz presne neviem.

Pozri si specifikaciu na tvoje auto (alebo aj navod na pouzitie) a budes mudrejsi
03.05.2017 - 13:48:09
00
Áno, ale mal som na mysli hlavne fakt, že pri rovnakom momente je namazaný spoj dotiahnutý s väčším predpätím a tým viac hrozí mechanické poškodenie.
http://www.tribotechnika.sk/tribotechnika-12011/preco-sa-uvolnuju-kolesa-automobilov.html
03.05.2017 - 15:26:58
00
Na Navare mam M 12x 1,25 a moment je 118 Nm. Medena pasta nieje vazelina ale hmota zabranujuca "zapekaniu" brzdovych dosticiek, nlinikova zase vyfukoveho systemu. Nieje to mazivo a u skrutiek a matic zabranuje zakusnutiu. Pozivame ju na vsetkych autach co mame a nikdy sa ziadna skrutka nepovolila. Minuly rok v letnom obdobi dostal otec defekt tak musel do pneuservisu. Tam mu iniciativny mechanik tvrdil, ze to je hotova katastrofa a tak mu vramci sluzieb ocistil vsetky skrutky. Mal pravdu bola to hotova katastrofa, neviem akym momentom to dotiahol, ale ked som mu prezuval zimne kolesa nesli mi povolit elektrickym razovym utahovakom "ma cca 400Nm" musel som pouzit teleskopicky kluc na povolenie a kazda skruta pri povoleni pukla ako by povolil zvar. Po dvoch kolesach sa rozlamal bezpecnostny kluc k skrutkam a na aute ostali dve kolesa zimne a dve letne. Potom som volal mojho mechanika co robit dalej, nastastie prisiel, upravili sme orech z goly, narazil to na skrutku a povolil. Ked som videl ako trieskal do toho orechu mal som pocit, ze to koleso musi odlomit. Neviem ci to bolo sposobene suchymi skrutkami alebo momentom utiahnutia ale ja som zatial v ziadnom pneuservise nevidel momentovym klucom utahovat kolesa, vsetci pouzivaju razovy utahovak. A to je aj dovod preco si kolesa prehadzujem sam a dam trochu medenej pasty na kuzel aj zavit.
Momentovy kluc nosim v aute ako kluc na kolesa.
04.05.2017 - 08:54:37
00
Aj si ich vyvazujes?
Zimne aj letne mam na diskoch. 10Euro vymena (aj vyvazenie) + 5Euro umytie v stroji na tom urcenom. Som sice silne DIY orientovany, ale za tu cenu nemam chut sa s tym babrat (a bez vyvazenia).
Po odjazdeni nejakych km po vymene skontrolujem skrutky momentakom.
04.05.2017 - 09:07:53
00
Kupoval som jazdenu Navaru z DE a ked som prehadzoval letne kolesa vsimol som si na zavitoch nanesenu vrstvu praskoveho hliniku, bolo to suche ale ked som to pretrel prstom bolo to ako puder vo farbe hliniku, ale mohlo to byt aj nieco ine. Z toho usudzujem, ze skrutky ktore su urcene na prehadzovanie potrebuju nieco proti zapeceniu, presne ako su aj hmoty proti povolovaniu na skrutkach co drzia brzdove kotuce na bikoch.
04.05.2017 - 09:22:44
00
Kolesa mam na diskoch a len ich prehadzujem, vyvazovanie sa robi pri prezuvani a prezuvat davam do servisu. Teraz mi nahadzovali nove letne a bolo to 40,- na ruku. Nieje to o cene za prehodenie ale o tom, ze mam prehodene za 25 minut s presne stanovenym momentom utiahnutia. Za ten cas ani neprides do servisu.
04.05.2017 - 09:29:46
00
Sfukovalo koleso tak som poslal zenu do best drivu,hovorim jej povedz mu ,ze moment je 84.Menim teraz za letne a kurna nejde odtiahnut,hovado ma v ruke momentak,ale nastavi na raz tolko.Byt pri nom nemozes,lebo je to zakazane...ale zaplat 40€...
04.05.2017 - 11:14:10
00
Takmer kazdy zamestnanec v pneuservise sa tvari ako odbornik ale pravda je niekde inde. Mne teraz nahadzovali nove pneu, absolutne netusia naco su na plasti farebne znacky (je to najmensia vaha kde ma byt ventil) gumu capne ako ju chyti a nastrka tam zavazia plnu prdel, vsak zakaznik to zavazie zaplati.
Kajto chcel by som vidiet ako by v pripade defektu tvoja zena vymenila rezervu ked to tak pritiahol.
05.05.2017 - 08:18:07
00
Minimalne tri stvrtiny zien a zial uz aj stvrtina muzov (tzv. metrobuzerantov) by sa v pripade defektu ani nesnazili menit koleso (ak vobec nahradne v aute maju) a rovno by volali partnera resp. asistencnu sluzbu. ;)

P.S. A momentak sa nepouziva ako kluc na kolesa / na povolovanie na krv dotiahnutych skrutiek.
05.05.2017 - 08:20:26
00
Mám tiež gumy na diskoch naložím do auta dám ich vyvážiť a doma prezujem pretože to fakt v servise doťahujú až z toho voda tečie
05.05.2017 - 08:32:42
00
lubor1 napísal:
Takmer kazdy zamestnanec v pneuservise sa tvari ako odbornik ale pravda je niekde inde. Mne teraz nahadzovali nove pneu, absolutne netusia naco su na plasti farebne znacky (je to najmensia vaha kde ma byt ventil) gumu capne ako ju chyti a nastrka tam zavazia plnu prdel, vsak zakaznik to zavazie zaplati.
Kajto chcel by som vidiet ako by v pripade defektu tvoja zena vymenila rezervu ked to tak pritiahol.

Moderna doba nam zabezpecila auta bez rezervy,zenu som naucil pouzivat spray na defekty,dobre na tom je ,ze to na dojazd netreba dufukavat pumpou ,prip. kompresorom. Ale segra si ani nevie dofuknut pneu na pumpe,ked jej vyskoci kontrolka tlak v kolese,leti s tym do servisu,mozes vysvetlovat....
05.05.2017 - 10:13:08
00
keyboard_arrow_up