Skúsim trochu provokovať:

Všetky mapové Garmin navigátory môžu používať iba vlastné Garmin-mapy. Tým to pre mňa končí. Slovakia TOPO2, to je dobré akurát tak v núdzi, keď už nič iné nemáš (je to plánik a nie mapa, lesné cesty mimo turistické značky = nula bodov). Mám ju viac-menej zo zvedavosti nainštalovanú (Garmin Mobile XT), ale ešte nikdy som ju nepoužil. Vždy si otvorím radšej rastrovú mapu (VKÚ, Shocart, Ortofoto GoogleMaps 0,7 m/pixel, Lesné cesty, atď. ... ) na PDA-čku. Garmina však kvôli navigácii nosím na riadidlách, ale len nemapovo. O cyklistické funkcie mi nejde, lepšie je podľa mňa mať dobrý cyklokomputer. Kto sa však nevyžíva v štatistikách, nepotrebuje rovno HAC4 (ja som svoju k PC-čku nepripojil už asi 2 roky - vždy sa jedná len o prvé nadšenie, česť výnimkám).

Dnes sú už aj outdoorové PDA-čka za rozumnú cenu - Magellan MobileMapper 6: http://navigovat.mobilmania.cz/Testynavigaci/Ar.asp?ARI=114007

http://www.gpsforum.sk/index.php/topic,961.0.html

... a nainštaluješ si do nich čo len chceš!

EDIT: Doplnená informácia pre tých, ktorým sa nechce čítať recenzia z linku vyššie:
Na český trh přichází Magellan MobileMapper 6 prostřednictvím více kanálů, jedním z nich je firma Navisat Stadler. Ta jej dodává v balíčku se 4GB paměťovou kartou microSD a aplikací TourNavigator. Obsahuje kompletní sadu turistických a cykloturistických map České a Slovenské republiky od firmy Shocart. TourNavigator je počeštěná verze mapového softwaru PathAway, určená pro spolupráci GPS s rastrovými mapovými podklady.
Takto vybavený Magellan MobileMapper 6 se prodává za cenu 17 499 Kč včetně DPH.


Naposledy upravil laco dňa 13.10.2008 - 16:39:50, celkovo upravené 3 krát.

13.10.2008 - 14:38:51
00
Garmin EDGE 705 je veľmi kvalitný prístroj na bike. Dá sa s ním aj príležitostne navigovať, ale ja ho využívam iba na zaznamenávanie tréningov a jázd, ktoré si potom porovnávam.

Z tohto pohľadu mi EDGE 705 poskytuje informácie, ktoré by som len ťažko skĺbil v zmysluplný výstup keby som používal niečo iné - doba v určitom pásme tepovej frekvencie, priemerná kadencia, km/min, nadmorská výška no a samozrejme GPS záznam pretože každý MTB biker mi potvrdí, že neraz šlapal iným smerom, ako niekedy v minulosti.
13.10.2008 - 14:43:27
00
Garmin EDGE 705 je veľmi kvalitný prístroj na bike. Dá sa s ním aj príležitostne navigovať, ale ja ho využívam iba na zaznamenávanie tréningov a jázd, ktoré si potom porovnávam.

Z tohto pohľadu mi EDGE 705 poskytuje informácie, ktoré by som len ťažko skĺbil v zmysluplný výstup keby som používal niečo iné - doba v určitom pásme tepovej frekvencie, priemerná kadencia, km/min, nadmorská výška no a samozrejme GPS záznam pretože každý MTB biker mi potvrdí, že neraz šlapal iným smerom, ako niekedy v minulosti.


Súhlasím. To, čo som napísal predtým a to, čo si teraz napísal ty sa vzájomne nevylučuje.
13.10.2008 - 15:04:48
00
Nemožnost použití rastrových map, to je samozřejmě dost velká nevýhoda. Garmin už sliboval, že by u nových přístrojů mohla být podpora rastrových map, ale zatím skutek utek. Snad časem.

Na druhou stranu je mnohem více proti tomu Magellanu, ale je to další konkurecne, která doufám Garmin bude nutit konečně podporu rastrových map dodělat taky.
Z mojeho pohledu naopak jsou zatím nepoužitelné na kolo přístroje typu toho Magellanu. Co bych nezkousnul:
- výdrž na baterie je zoufalá (6/9 hodin dle zapnutého/vypnutém podsvícení) je neakceptovatelná
- odolnost není ještě tak dobrá jako třeba 60CSx (ale už by se asi dalo, i když bych to v těžkém terénu a pořádném sjezdu na řídítkách chtěl vidět jak vydrží)
- cena je šílená (třeba Vista HCx se dá z USA pořídit za 200$, což je zcela někde jinde, Oregon už také není tak drahý)
- co chceš za mapy tam nepoužiješ, nevim jak to bude s rastrovými

Vektorové mapy jsou na malém displeji z mojeho pohledu mnohem lepší, hlavně pro nutnost více zoomovat na malém displeji, což je u rastrové možné pouze v případě, že máš mapu, kterou máš v přístroji v mnoha různých rozlišeních a SW přístroje to podporuje a při zoomování přepíná jednotlivé vlastně různé mapy. A tohle dostupné u téměř žádné mapy není.
Jediný problém vektorových map je jejich kvalita. Pro ČR Topo 1.2 také nebyla žádný zázrak a v rastru bylo více lepších alternativ. U Topo Czech v 2 Pro, i když ta mapa zdaleka není ideální (ideální mapa neexistuje a existovat nikdy nebude, jen se to postupně stále lepší), tak patří k tomu nejlepšímu, co pro ČR existuje.

Ideální z mojeho pohledu bude, až do Garminů dodělají možnost použít i rastrové mapy.
13.10.2008 - 15:11:20
00
Vektorové mapy jsou na malém displeji z mojeho pohledu mnohem lepší, hlavně pro nutnost více zoomovat na malém displeji, což je u rastrové možné pouze v případě, že máš mapu, kterou máš v přístroji v mnoha různých rozlišeních a SW přístroje to podporuje a při zoomování přepíná jednotlivé vlastně různé mapy. A tohle dostupné u téměř žádné mapy není.


Poznáš OziExplorerCe pre Windows Mobile? Používaš ho v praxi s dobrými rastrovými mapami? Aký si mal konkrétny problém so zoomovaním? Vieš si v prístroji vymeniť 2 bežne dostupné monočlánky? Odolnosť IPX7 voči vode a odolnosť voči pádu z 1 metra na tvrdý podklad je málo? O tom, ako porovnávaš ceny, .... čo už?

- co chceš za mapy tam nepoužiješ, nevim jak to bude s rastrovými


Inštaloval si už nejaké mapy niekedy do PDA-čka pod Windows Mobile, keď kladieš také otázky?
13.10.2008 - 15:18:53
00
Poznáš OziExplorerCe pre Windows Mobile? Používaš ho v praxi s dobrými rastrovými mapami? Vieš si v prístroji vymeniť 2 bežne dostupné monočlánky?


OziExplorerCE samozřejmě znám. V praxi ho dlouhodobě nepoužívám, protože z uvedených důvodů taková zařízení nepoužívám (dříve to už vůbec nepřicházelo v úvahu, protože aspoň trošku odolnější zařízení nebyla). Záložní baterky opravdu sebou vozit nehodlám, už takhle tahám krámů dost a starostí s tím je také dost. Já se mohu u 60CSxka spolehnout, že mi vydrží 2 celodenní výlety (a ani s tím nejsem spokojený, ale nic lepšího není k mání). A často jezdím na prodloužené víkendy, kde je horší dostupnost, jak nabíjet baterie. To mám tedy také vozit kvůli tomu 6 párů baterek. A pak nedělat nic jiného než pořád dobíjet? Já vezmu takhle jeden náhradní pár baterek a nic dalšího neřeším, nabíječku nevezu vůbec.

Dobré rastrové mapy používám v počítači, kde jsou na velkém displeji bezva a podle nich trasy plánuju. Pro ČR ale opravdu nic výrazně lepšího než ta Topo nová není (mám přístup v práci i pro zajímavé mapové podklady 1:10000, které běžně dostupné vůbec nejsou, ale z těch právě ta Topo česká vychází).
13.10.2008 - 15:32:05
00
Nevím, co myslíš tou kapacitou a proč bys neměl nahrát na kartu všechny mapy co máš rovnou, když už je máš, aby se nemuselo pořád ty mapy do přistroje nahrávat znovu a znovu (přeci jen když je jich více, tak to trvá dost dlouho). Na větší kartu není problém to naházet najednou, i když se používají větší mapy typu Topo Czech 2 Pro (nebo dokonce třeba mapa Evropy, ta je ale už extra velká, nevejde se celá najednou ani na 2GB kartu).


To je všetko pravda, mam na mysli toto: v Colo mam tri mapy: base a layer v internej pamäti, a jeden layer na SD karte, štandardne mám base ten originál, potom int.layer je SK TOPO, na externy som dal road mapy okolia. Všetky tri mapy v Colo sú 2x gmapsupp.img a 1x gmapbmap.img, a keď si dám na mapovej stránke výber mapy, tak môžem zapnúť a vypnúť iba tri mapy, čo je oproti Legendu rozdiel, do Colo súkam mapy ako jeden celok, a v Legende som si mohol zapnúť a vypnúť hociktorý segment ktorý bol v Mapsource alebo SendMap zahrnutý do výberu. To znamená, že si musím dobre rozmyslieť, ktoré mapy si vyberiem a budem ich používať podľa road-topo použitia. V Legende sa tie mapy mohli prekrývať, to znamená že som mal napríklad dve topo mapy (20m a 50m), ktoré sa prekrývali, a presne som videl kde tie dve mapy nie su presné, lebo 100 m vrstevnica bola zdvojená. Toto ale v Colo nie je možné lebo interná mapa má prednosť a keď nie si v pokrytí internej mapy tak prepne na tú mapu ktorá je na karte. Aspoň mne to tak funguje tak neviem či je to bag alebo fičúra.

Koniec koncov máme sa na čo tešiť, Legenda som kupoval so SW2.5 a došiel som po 3.7,
pri Colorade mam 2.6, momentálne je vonku 2.7, takže chlapci z Garminu majú čo robiť, tých žiadostí je na http://garmincolorado.wikispaces.com/ celkom dosť.
13.10.2008 - 15:37:42
00
OziExplorerCE samozřejmě znám. V praxi ho dlouhodobě nepoužívám, protože z uvedených důvodů taková zařízení nepoužívám (dříve to už vůbec nepřicházelo v úvahu, protože aspoň trošku odolnější zařízení nebyla). Záložní baterky opravdu sebou vozit nehodlám, už takhle tahám krámů dost a starostí s tím je také dost. Já se mohu u 60CSxka spolehnout, že mi vydrží 2 celodenní výlety (a ani s tím nejsem spokojený, ale nic lepšího není k mání). A často jezdím na prodloužené víkendy, kde je horší dostupnost, jak nabíjet baterie. To mám tedy také vozit kvůli tomu 6 párů baterek. A pak nedělat nic jiného než pořád dobíjet? Já vezmu takhle jeden náhradní pár baterek a nic dalšího neřeším, nabíječku nevezu vůbec.

Dobré rastrové mapy používám v počítači, kde jsou na velkém displeji bezva a podle nich trasy plánuju. Pro ČR ale opravdu nic výrazně lepšího než ta Topo nová není (mám přístup v práci i pro zajímavé mapové podklady 1:10000, které běžně dostupné vůbec nejsou, ale z těch právě ta Topo česká vychází).


Dobre.
13.10.2008 - 15:44:51
00
To je všetko pravda, mam na mysli toto: v Colo mam tri mapy: base a layer v internej pamäti, a jeden layer na SD karte, štandardne mám base ten originál, potom int.layer je SK TOPO, na externy som dal road mapy okolia. Všetky tri mapy v Colo sú 2x gmapsupp.img a 1x gmapbmap.img, a keď si dám na mapovej stránke výber mapy, tak môžem zapnúť a vypnúť iba tri mapy, čo je oproti Legendu rozdiel, do Colo súkam mapy ako jeden celok, a v Legende som si mohol zapnúť a vypnúť hociktorý segment ktorý bol v Mapsource alebo SendMap zahrnutý do výberu. To znamená, že si musím dobre rozmyslieť, ktoré mapy si vyberiem a budem ich používať podľa road-topo použitia. V Legende sa tie mapy mohli prekrývať, to znamená že som mal napríklad dve topo mapy (20m a 50m), ktoré sa prekrývali, a presne som videl kde tie dve mapy nie su presné, lebo 100 m vrstevnica bola zdvojená. Toto ale v Colo nie je možné lebo interná mapa má prednosť a keď nie si v pokrytí internej mapy tak prepne na tú mapu ktorá je na karte. Aspoň mne to tak funguje tak neviem či je to bag alebo fičúra.

Koniec koncov máme sa na čo tešiť, Legenda som kupoval so SW2.5 a došiel som po 3.7,
pri Colorade mam 2.6, momentálne je vonku 2.7, takže chlapci z Garminu majú čo robiť, tých žiadostí je na http://garmincolorado.wikispaces.com/ celkom dosť.


Tak tohle jsem netušil, to je pěkně debilní. Kamarád, co má Colorado tam má v něm pouze Topo czech, takže na tohle nedošlo. A na 60CSxku mohu také libovolně zapínat a vypínat každou mapu zvlášť (a i segmenty jednotlivé mapy, prostě stejně jako to měl Legend). Tohle by mě vadilo, do hor blízko hranic jezdím docela často a překryv map je častý a vždy je jedna z nich jasně lepší. Tedy vždy v takové situaci mu tu horší natvrdo vypnu (při použití obou je nesmýchá dohromady, ale zobrazí vždy pouze jednu, ani nevím jak vybere kterou zrovna z nich použije).
13.10.2008 - 15:55:42
00
O tom, ako porovnávaš ceny, .... čo už?


Co se ti na tom nezdá? Beru cenu tam, kde jsem gpsku bral (kromě jedné gpsky v partě mají všichni z USA, kdo by za to ty prachy co to stojí tady dával). A u Magellanu jsem se samozřejmě díval, kolik stojí tam pro srovnání ceny. Ten Magellan je ale právě hodně drahý i tam. A pak je tu ještě jedno kritérium, u toho Magellanu bych měl větší strach ho dovážet z USA kvůli reklamaci (pokazit se může cokoliv, ale přeci jen při kombinaci nízká cena u Garminu + to, že se kazí opravdu velmi málo, tak pak nemám žádný problém to takhle nakupovat - to málo vycházím z praxe, kde vím o více než 30 Garminech v mojem okolí, něco soukromé kamarádů, něco jsou přístroje, co mají v práci a ještě ani jeden vadný kus).
Samozřejmě pokud někdo chce takové zařízení a nekupuje to jen kvůli GPSce, tak je to něco jiného a už se cena těžko dá srovnávat.

A odolnost jsem nikdy nebral, dle toho, co kde píšou, ale vždy dle praxe. I mezi Garminy je velký rozdíl v odolnosti a i jsou tu další vlivy jako stav držáku na řídítkách (ani Garminy nejsou až tak superodolné, jak by bylo ideálně třeba a v těžkém rozbitém terénu sem tam dojde k vypnutí přístroje, pokud je nepatrná vůle na držáku, tak klidně i častěji).
Ono je to také hrozně moc o tom, kde se s tím jezdí. Třeba na asfaltu nebyl problém ani s pár let starými méně odolnými PDAčky, zato v těžším terénu jsem takhle viděl už 2 zcela zničené (bez pádu, jen z otřesů z těžšího terénu, které to časem už nerozdýchalo vůbec).
Samozřejmě ten Magellan na tom bude už výrazně lépe, možná u té odolnosti jsem v tomto konkrétním případě zbytečné skeptický, zmiňovaný Magellan jsem v ruce neměl (a tedy nulové zkušenosti pro tento konkrétní přístroj z praxe).

A pak je tu ještě nabídka držáku na řídítka a jejich cen, tady nemám pro pdačka moc přehled, jen to chci zmínit do souvislosti s tím, že zničit držák při pádu není žádný problém a v partě už se těch na Garmin zničilo cca 10 kousků. Přístroj přitom neodešl při těch pádech ani jeden.
13.10.2008 - 16:09:45
00
Presne ako vravíš je to debilné, ale rád by som si počkal na názor iných užívateľov Colorada alebo Oregonu, či majú inak indexované mapy.
Staré garminy ládovali tie mapy podľa tých maličkých img, ktoré sú v adresári c:... ale Colo ich musí mať spojené a indexované cez Mapsource. Potom máš akurát na výber on-off.

Ešte jedno riešenie je kúpiť dve tri microSD karty, cena pár desiatok korún, nahrať všetky img ktoré treba a podľa toho kde idem tak tam dať mapu ktorú treba použiť buď v teréne alebo v aute.

Diskusia bude trvať až pokým dožijeme, výber je viacmenej vec vkusu, Edge nemá to čo má Colo, Colo nemá to čo má 60CSx, a ten zas nemá to čo má OziCE na PDA alebo alebo ... dokolečka.
13.10.2008 - 16:13:05
00
je vidno ze kazdy chce nieco osobite a preto vsetci maju pravdu a jedine spravne riesenie nie je.
ozi poznam velmi dobre a s radostou s nim pracujem od cca roku 2000 - na margo online pouzitia v terene nie je zariadenie krem toho magellana ktore by bolo outdoor no a ozi nema mapy s routingom ak by boli obcas treba ale na biku nie su moc treba;-) ale napr. pre mna neintegruje zaznam pohybu s pulzmetrom ci kadenciou pripadne s wattmetrom (ale to je drahy spas) ak mi zalezi na mapach mam riesenie v pda ci garminoch ci magelane, ale ak mi zalezi na vyhodnocovani vykonu ci cielavedomom trenovani oz tato alternativa je mimo. pouzitie mimo biku je vec taka ze existuje produkt forerunner na to vhodny ale nema mapy. aby moc nekonkuroval s edge tak na edge nie je original drziak na telo (ruku) ale s priehladnym puzdrom na ipod to ide a da sa stym na zapesti bezkovat ci behat. ale to je taka poloamaterska vec;-)
dalsou temou je vsak neodpustim si porovnanie produktu oziexplorer je prostredie, ale mapy komercne ani free nema. skratka nepridem do obchodu a nekupim take riesenie. vsetko je len sikovnost ludi od pc a distribucia skenov na hrane zakona. Nechcem moralizovat ale ak si niekto chce kupit nejaky produk a nie je zbehly s pocitacom skratka tymto riesenim moze byt uvedeny do omylu. nakupom hw a sw to v pripade ozi nekonci, preto je dobre si uvedomit ze sa porovnava riesenie "komplet" s riesenim ktore sa skratka kupit ako celok neda. a nie kazdy je internet ready;-)
13.10.2008 - 16:16:33
00
Nechcem moralizovat ale ak si niekto chce kupit nejaky produk a nie je zbehly s pocitacom skratka tymto riesenim moze byt uvedeny do omylu. nakupom hw a sw to v pripade ozi nekonci, preto je dobre si uvedomit ze sa porovnava riesenie "komplet" s riesenim ktore sa skratka kupit ako celok neda. a nie kazdy je internet ready;-)


Jasně, ale tohle je problém obou dvou řešení. Topo mapy, když se poctivě kupují jsou také drahé (maximálně máš Topo země, kde to koupíš v ceně přístroje, ale to neplatí když ji vezmeš v USA a nebo třeba v ČR je v základu Topo Czech 2, ale ne dražší verze Pro). Rozdíl tu byl pouze v tom, že ty topo mapy drívě ukrást vůbec nešly (tady nechápu, jak se Garminu mohlo tolik let udržet ten jejich generátor kódů pro mapy, to jsem u žádného jiného SW nikde jinde neviděl), ale to už také cca rok neplatí.
A pro ty poctivé, kteří si vše koupí, tak je řešení Garminu zase vysoce debilní v tom, že jsou mapy vázané na konkrétní přístroj a když si pořídím nový model nebo ho prostě jen rozbiju, tak přijdu o všechny mapy.
Já třeba českou Topo Czech 2 Pro mám koupenou, ale kdybych rozbil současnou GPSku, tak bych jim rozhodně peníze znovu za mapu nedal a použil keygen.
Takže tady si obě řešení nemají moc co vyčítat, u Garminu bych řekl, že je tohle skoro horší.
13.10.2008 - 16:24:26
00
Co se ti na tom nezdá? Beru cenu tam, kde jsem gpsku bral (kromě jedné gpsky v partě mají všichni z USA, kdo by za to ty prachy co to stojí tady dával). A u Magellanu jsem se samozřejmě díval, kolik stojí tam pro srovnání ceny. Ten Magellan je ale právě hodně drahý i tam. A pak je tu ještě jedno kritérium, u toho Magellanu bych měl větší strach ho dovážet z USA kvůli reklamaci (pokazit se může cokoliv, ale přeci jen při kombinaci nízká cena u Garminu + to, že se kazí opravdu velmi málo, tak pak nemám žádný problém to takhle nakupovat - to málo vycházím z praxe, kde vím o více než 30 Garminech v mojem okolí, něco soukromé kamarádů, něco jsou přístroje, co mají v práci a ještě ani jeden vadný kus).
Samozřejmě pokud někdo chce takové zařízení a nekupuje to jen kvůli GPSce, tak je to něco jiného a už se cena těžko dá srovnávat.

A odolnost jsem nikdy nebral, dle toho, co kde píšou, ale vždy dle praxe. I mezi Garminy je velký rozdíl v odolnosti a i jsou tu další vlivy jako stav držáku na řídítkách (ani Garminy nejsou až tak superodolné, jak by bylo ideálně třeba a v těžkém rozbitém terénu sem tam dojde k vypnutí přístroje, pokud je nepatrná vůle na držáku, tak klidně i častěji).
Ono je to také hrozně moc o tom, kde se s tím jezdí. Třeba na asfaltu nebyl problém ani s pár let starými méně odolnými PDAčky, zato v těžším terénu jsem takhle viděl už 2 zcela zničené (bez pádu, jen z otřesů z těžšího terénu, které to časem už nerozdýchalo vůbec).
Samozřejmě ten Magellan na tom bude už výrazně lépe, možná u té odolnosti jsem v tomto konkrétním případě zbytečné skeptický, zmiňovaný Magellan jsem v ruce neměl (a tedy nulové zkušenosti pro tento konkrétní přístroj z praxe).

A pak je tu ještě nabídka držáku na řídítka a jejich cen, tady nemám pro pdačka moc přehled, jen to chci zmínit do souvislosti s tím, že zničit držák při pádu není žádný problém a v partě už se těch na Garmin zničilo cca 10 kousků. Přístroj přitom neodešl při těch pádech ani jeden.


Dobre.
13.10.2008 - 16:32:58
00
celkom si nepochopil ale zopakujem - mne je to sumafuk ci niekto pouziva nelegal veci, akurat ked mam radit cloveku co je inak s technikou nie moc kamarat a nechcem aby ma stale otravoval, tak riesenie s ozim ci pda neni prenho.

inak suhlas garmin pristroje su v turist triede dost dobre odolne povedal by som az vyborne, ale ich drziaky na bike su slabinou - ale - az na forerunera a egde ani primarne neboli na to prisposobene, skor pre velkych cykloturistov ako na sport.

ako cyklista som cestny cyklista a poviem ti ze ked v zjazde najdes spravnu dieru, ci chytis riadne poskodeny asfalt, zaber drziaka gps je podstatne vacsi ako na mtb s odpruzenou vidlou (na ceste som urval 2 drziaky prave takto, v terene ziaden)

este otazocku - ma niekto toho magelana? ake su skusenosti? seriozne prakticke a hlavne autenticke skusenosti ma zaujimaju
13.10.2008 - 18:13:53
00
keyboard_arrow_up