Caute all, urcite ste zaznamenali promo na novy Garmin edge 705 pre bikerov. Mne osobne sa celkom pozdava, ale nie som si isty ci ho mam kupit or not. Dajte teda prosim vediet vase nazory na tieto kombinovane hracky (GPS, kardio, cyklokomp,...). K tej 705ke - nie som profik do GPS pristrojov, ale ocakaval som ze nadmorsku vysku mi prezradi prave GPSko, vyrobca vsak udava ze ju pristroj meria barometrickym cidlom (zvlastne). Takisto rychlost - 705ka ma myslim bezdrat. Opat som si myslel ze rychlost bude merana satelitom. Kedze som v tomto fakt amater, dajte mi skolenie preco to riesia tymto sposobom a celkovo vas nazor na 705ku. DAkujem vopred.

http://www.garmin.sk/default.asp?cls=stoitem&stiid=177
28.06.2008 - 00:12:58
00
No ja ako starý geocacher a horolezec budem asi pomerne kompetentný ti to zodpovedať :) takže: GPS výška je z princípu nepresná, je tak o 1 rád nepresnejšia ako určenie polohy, čiže ak si +/- nejakých 20 m tak si ešte rochníš že je to celkom dobré. Barometrický výškomer za predpokladu správneho používania (čo najčastejšia rekalibrácia na referenčných bodoch - ideálne na kombináciu výška/aktuálny tlak) je ďaleko najpresnejšia ľahko dostupná metóda na určenie výšky. Keď je to dostatočne dobré lietadlám, tak prečo nie aj tebe? Presnejší je potom už len teodolitový ťah :)). Takže práveže na tom nie je nič zvláštne.
Hračka je to celkom milá, páči sa mi viac ako môj HAC-5, ktorý je dosť sundaný magorským návodom a na pizzu softwarom. Kvôli orientácii a geocachingu nosím so sebou GPS aj tak skoro vždy (Garmin Vista C), takže môžem výsledky kombinovať... v tomto budeš mať riadne ušetrenú robotu. Ten garminovský soft vyzerá slušne a navyše vývoj softu v Garmine určite nestojí. Updaty sú na cca. mesačnom poriadku :).
Výhoda oproti HAC je aj senzor, je to kombo kadencia/rýchlosť na zadnú stavbu, pekne si tam leží a toto riešenie sa mi páči podstatne viac ako ťažko nastaviteľné 2 senzory HACu... hlavne nastaviť kadenčný senzor je fuška, pričom má tendenciu "cestovať".
Konečne farebný displej a mapa... niet čo dodať!
Pulzmeter využíva pás od toho istého OEM dodávateľa ako HAC.
Ja by som DNES už radšej bol bral 705ku ako HAC. A už by som nemusel brávať Vistu, s výnimkou geocachingu, kde má jej magnetický kompas svoje opodstatnenie.
28.06.2008 - 00:29:19
00
dakujem za komentar, prave citam recenziu Rasta Trubaca na tu 705ku ale som len na zaciatku. Dakujem za objasnenie merania vysky, toto mam teda zodpovedane. Meranie kadencie sliapania, s tymto prislusenstvom nepocitam, myslim ze by mi to nebolo na nic. Este jedna vec prosim Ta, co to meranie rychlosti ? Preco ma 705ka bezdrat ked by mohla rychlost merat satelitom ? Tiez ide o lepsiu presnost pri bezdrate ? A spomenul si tiez hrudny pas a kardio cip. Kamarat, biker, ma nejaky spickovy Polar a hovori mi, ze by 705ke tazko doveroval, radsej sa spolieha na firmu co to robi pre profi sportovcov uz pomerne dlho. Otazka teda znie, do akej miery je kardio na 705ke spolahlive ? Od koho to Garmin berie ? dakujem :)
28.06.2008 - 00:48:46
00
No takto... rýchlosť na 705ke ak sa nemýlim ide merať aj GPS meraním, aj pomocou senzora na kolese.
Ak si uvedomíš, že určenie polohy pomocou consumer grade GPSr je bežne s odchýlkou 10-15 m (v lese pod vegetáciou alebo pri nejakých odrazoch aj viac), tak sa bežne stáva, že pri 2 po sebe idúcich zameraniach polohy dostaneš 2 rôzne aj keď stojíš... v podstate ak by si nechal zapnuté GPS na mieste zo 2 hodiny, "nachodilo" by takto slušnú štreku. Ak máš dobrý výhľad na juh a chytáš augmentačný signál EGNOS, tak sa môžeš dostať na esd 2-3 m, pri voľnej oblohe máš esd okolo 5-10 m (estimated standard deviation = odhadnutá štandardná odchýlka). Z uvedeného vyplýva, že takéto meranie pomocou GPS je tým presnejšie, čím rýchlejšie sa pohybuješ, pretože dĺžka úseku je tým vyššia voči odchýlke.
Ďalšia vec je, že medzi 2 bodmi ti GPS preloží priamku, zatiaľ čo koleso sa odvaľuje po dosť zložitej trajektórii.
V podstate je možné použiť GPS na kalibráciu klasického tacháča, ak máš k dispozícii dlhý takmer priamy úsek pod voľnou oblohou a ideš čo najrýchlejšie... a predtým, ako tracklogu uveríš, si ho skontroluješ na mape (Garmin MapSource), či nemá nejaké uletené zámery.
Takže si si odpovedal sám, tiež je to presnejšie.
Od koho to Ciclosport a Garmin berú netuším, napokon sa môže ukázať, že odtiaľ berie aj Polar... také tie marketingové oblbováky o nedôvere voči nePolaru to ma neberie... vsjo sdélano na Taj-váne... Polar má akurát rekordne vysoké užívateľské náklady - zapuzdrené nedobíjateľné accu a pod. ... cost of ownership bola rozhodujúca vec pri rozhodnutí sa pre Ciclosport.
28.06.2008 - 01:59:32
00
A ešte k tej výške :) aby si zistil polohu, musíš mať signál z 3 satelitov, aby si zistil výšku, musíš chytiť 4, aby si mal EGNOS, musíš chytiť tie s číslami 3x (tridsať voľačo), no a pokiaľ sú 3 a viac satelitov na priamke alebo takmer na priamke tak ti klesá presnosť, prípadne ti zblbne výpočet výšky.
Naraz môžeš mať nad sebou max. 12 satelitov.
Často si rád, hlavne v lese alebo medzi budovami, ak sa vôbec chytíš.
Vychvaľované citlivejšie chipsety sa síce ľahšie chytia, dokonca občas aj v budovách (pri okne), ale keďže sa chytia aj na odrazy a podobné hlúposti, zhoršuje sa zasa presnosť.
28.06.2008 - 02:06:31
00
Dolezite je rozdelit si dva pojmy: bezdrotova a rychlost, kedze su to dva rozne pojmy. Bezdrotovo sa prenasaju namerane hodnoty z GPS do kompu na vyhodnotenie ci archivaciu pomocou technologie ANT+ a takisto bezdrotovo sa pripajaju dodatocne zariadenia k tomuto GPS - teda hrudny pas a snimac rychlosti/kadencie. Na to aby si meral rychlost, vobec nepotrebujes snimac rychlosti/kadencie, spolahlivo to meria GPS signal tak ako v automobilovych navigaciach(PND). snimac rychlosti/kadencie je v podstate sposob ako si merat rychlost dvojmo a ako si merat frekvenciu sliapania do pedalov - pre mna osobne je CAD zbytocne. Je to pre sportovcov, ktori si chcu vyhodnocovat aj sliapanie jednotlivych noh...
Vyskusal som si Edge 705 a som s tym nadmieru spokojny, je to skvela vecicka, hlavne kombinacia sportestera a kvalitnych TOPO map. Pocul som, ze v Garmine robia aj TOPO mapu Europy, takze ked bude von, mozeme bikovat po celej Europe :D
28.06.2008 - 22:48:41
00
Na to aby si meral rychlost, vobec nepotrebujes snimac rychlosti/kadencie, spolahlivo to meria GPS signal tak ako v automobilovych navigaciach(PND).


Ani spoľahlivo (výpadky signálu) ani presne (esd). A vo všeobecnosti má software problém rozpoznať zastavenie, resp. čas zastavenia, na základe GPS logu, príčina - čítaj vyššie.
V aute to až tak nevadí, teda v meste môže byť samozrejme vďaka odrazom presnosť príšerná a aj rýchlosť je nižšia, ale v otvorenej krajine pri vysokej rýchlosti to celkom ujde (takisto viď vyššie).

Pocul som, ze v Garmine robia aj TOPO mapu Europy, takze ked bude von, mozeme bikovat po celej Europe :D


Nem, robia sa akurát topomapy jednotlivých krajín. Spravidla to majú pod palcom lokálne zastúpenia Garminu, u nás Conan Žilina.
29.06.2008 - 09:55:38
00
nesmies porovnavat prijem signalu tvojho stareho 12 kanaloveho eTrexu Vista C s najnovsimi modelmi 20 kanalovymi vysokocitlivymi cipmi Sirf III, ktore su v sucasnosti standardom kazdeho pristroja. Pri pristrojoch Edge sa mi ani raz nestalo, ze by som stratil signal - bol som aj v skalnych zrazoch aj v hustom lese a nic, takze to co pises uz neplati. Platilo to pri starsich modeloch ale davno to uz nie je pravda. Jedine kde stratis pri novych modeloch signal je v tuneloch ci pod nejakymi betonovymi budovami ale tam som ja nebikoval. Na taketo veci je urceny snimac rychlosti/kadencie - teda povedzme ze si chces s Edgom merat rychlost a ine veliciny napr. na stacionarnom bicykli niekde vo fitku. GPS signal sa nestraca - to je vyvratenie prvej dogmy. Dalsia dogma je cas statia a jeho nespravne meranie - GPS Edge ma funkciu automatickeho zastavenia casu pri zastaveni bicykla - ja som to mal zapnute a pri kazdom zastaveni mi stopky automaticky pozastavilo a upozornilo ma ze som zastavil tak aj stopky sa zastavili - da sa to samozrejme aj vypnut.
Tretia dogma je topo mapa Europy, nejdeme sa tu natahovat ci ano ci nie. Ja viem, ze ano a pockaj do Vianoc a budes to vediet aj ty. Topo mapy regionov su k dispozicii aj hned, presne ako si povedal, daju sa zakupit aj u regionalneho zastupenia na SR - CONAN ZA.
29.06.2008 - 11:38:04
00
Pokojne to porovnávať môžeš. Ale všetko som už napísal a nechce sa mi opakovať, že:
1. áno, SirfStar sa chytí, ale na čo sa chytí? na odrazy - presnosť ide do paže
takže platí, čo som napísal, a že sa signál nestráca, to je tvoja ilúzia... aj s presnejšími prijímačmi mi pri Technopole lietal ako zmyslov zbavený len vďaka reflexom, keby existovala možnosť odfiltrovať slabý signál, nepoviem, ale toto?! to zdanie, že sa ti nikdy nestratil, je zrejme iba dôsledkom toho, že si "rádiový tieň" na biku prešiel prv, ako ti prístroj zahlásil po nejakom timeoute bez signálu jeho stratu... to je pravda, že na biku to TAKMER nevypadáva, ale keď pozrieš záznam trasy, sú tam ústrely od reality
Garmin má výpadok signálu totiž riešený tak, že ak nemá signál, začne odpočítavať čas (ťažko povedať aký, závisí to možno od tvojej rýchlosti pred stratou) a zároveň z posledne nameranej rýchlosti a smeru začne extrapolovať tvoju polohu... keď chytí signál do limitu, tak zapíše NIEČO (približne sa mi zdá, že polohu, v ktorej sa "chytí" - ale prvý zámer môže byť pokojne ujetý o desiatky, stalo sa mi, že aj stovky m - od mosta Lafranconi kamsi do Rakúska do role) a až potom sa to zreálni
a nazývať sirfa štandardom... možno bol tak pred rokom najrozšírenejší, a keďže sa ukázalo, že sa naň dajú marketingovo namotávať menej znalí, tak sa to môže zdať, ale čo asi majú dnešné top modely od Garminu? :wink: (Colorado - mimochodom Colorado + HR pás + CAD/SPD set je možno ešte lepšie riešenie pre ľudí ktorí to neberú len ako náhradu sporttesteru, ale uživia GPS aj na niečo iné... samozrejme, gramár z takého comba chytí kŕče)
a ani najnovším by som ho nenazýval, uvedenie - koniec 2006
nehovorím, že Sirfy nie sú dobré chipsety, ale všetky uvedené výhrady platia a sú overené v praxi, nie som technologický onanista, ale praktizujúci geocacher, a tam sa presné a spoľahlivé GPS uživí najviac - ak by si si prešiel fóra geocacherov, zistil by si, že po počiatočnom nadšení (že sa to ľahko chytá) prišlo rozčarovanie (čo to vystrája)... osobne som uvažoval nad GPSMAP 60CSx, ale nepresvedčil (jedine mechanickým spracovaním a SD kartami, ale nebola to taká omračujúca vec, aby som immediately predal Vistu)
2. čas státia - tak isto to funguje aj s kopou iných GPSiek, ale nanešťastie sa to neexportuje von, takže tvoja jediná možnosť je odpísať si to z displeja...
3. topomapa Európy? no neviem si to celkom predstaviť, lebo terajšia kvalita mapovej produkcie sa po Európe dosť líši, napr. Oesterreicheri majú mapu na úrovni slovenskej Topo 1 a najlepší dojem mám momentálne práve z našej a českej... a to sa mi tu váľa aj Bulharsko, Maďarsko a Juhoslávia... kútikom oka som mal tú česť aj s FR, DE a CH a chudák ten, čo to bude mať "štýlovo zjednotiť"... plus mierny pesimizmus z toho, ako dávno sa podaktorí nezmohli na updaty...
29.06.2008 - 19:54:10
00
2 tulenik a spol.: dik za vycerpavajuce info....

...avsak otazocka....ake GPS na bajk?....aky chipset?...co doporucujete?

...btw...tiez uvazujem nad EDGE 705....

...s tym SIRF III mam len dobre skusenosti....jediny problem je pri fixacii v zlozitejsich prostrediach (vysoke budovy atd.)...vtedy vyhadzoval haluze ale iba do casu kym si nechytil viac satelitov...a potom uz to bolo OK...(to bolo pri nastaveni na protokol NEMEA avsak pri nastaveni na protokol SIRF bez problemov)...tak ti neviem....vcul buc moudrej...

:o
29.06.2008 - 23:19:08
00
pinonko: nemám nič proti Edge 705 :) aby si to nesprávne nepochopil :) len upozorňujem na to, že ten CAD/SPD senzor je presnejší ako meranie rýchlosti a prejdenej vzdialenosti pomocou GPS (ako píšem, sám by som si ho asi bol kúpil miesto HAC 5, keby bol vtedy vonku, teraz vozím Vistu C a HAC-5)
pokiaľ ale potrebuješ "viacživelníka", teda nielen na bike a nejde ti o hmotnosť, tak combo Colorado 300 + CAD/SPD senzor + HR pás je veľmi zaujímavé... Colorado má ale nevýhodu, že DOSŤ žerie... na 2x2000 mAh NiMH mi Vista vydrží zo 2 dni, Colorado ani celý deň
žiaľ nemám to otestované, teda ti neviem povedať, či v Training Centre správne vyhodnotí zastavenia a pod. - snaha je dostať sa k tomu, potom dám vedieť
(na druhej strane, nevýhodou EDGE je vstavaný Li accu... predpokladám, že po jeho "samolikvidácii" bude vymeniteľný v servise, ale nepríjemne to navyšuje cost of ownership)
a presne ako píšeš, SIRF je zlatý, pokiaľ nefixuje na odrazy, čo ale nemáš možnosť ovplyvniť (teda dá sa to, úpravou firmwaru, ale to je na výrobcovi)... v terénnej praxi sa dá prípadná nepresnosť vyriešiť priemerovaním, ale to pri zameriavaní statickej pozície... priemerovať polohu za jazdy sa naozaj nedá... celkom fajn citlivosť a zároveň rozumnú diskrimináciu slabých signálov vyzerá mať posledný chipset od Garminu, čo búchajú do Colorád
29.06.2008 - 23:32:54
00
Mimochodom otázočka - napadá niekoho, ako naimportovať GDBčko alebo GPXko do Training Center, resp. skonvertovať do TCX? Dosť by to pri testovaní pomohlo :)
29.06.2008 - 23:42:03
00
No ja ako starý geocacher a horolezec budem asi pomerne kompetentný ti to zodpovedať :) takže: GPS výška je z princípu nepresná, je tak o 1 rád nepresnejšia ako určenie polohy, čiže ak si +/- nejakých 20 m tak si ešte rochníš že je to celkom dobré. Barometrický výškomer za predpokladu správneho používania (čo najčastejšia rekalibrácia na referenčných bodoch - ideálne na kombináciu výška/aktuálny tlak) je ďaleko najpresnejšia ľahko dostupná metóda na určenie výšky. Keď je to dostatočne dobré lietadlám, tak prečo nie aj tebe?


Tuleník, starý geocacher a horolezec, už moje prvé GPS, nemapové Geko 201 so starým procesorom, má presnosť merania výšky okolo 7-10 metrov (v porovnaní s mapami a s turistickými ceduľkami a smerovkami), teraz mám Legend HCx a presnosť je tiež zhruba taká. Na bežný MTB život to úplne, ale úplne stačí (nehovoriac o tom, že na bežný MTB život by úplne stačila aj presnosť 20 metrov)... Naopak - ja osobne považujem atmosférický výškomer v GPS pre účely bicyklovania za zbytočnú oštaru - potreba kalibrovania a nepresnosti pri zmene počasia elminujú tú jedinú výhodu - vyššiu presnosť. Ruku na srdce - neviem, ako iným na tomto fóre, ale mne je dosť jedno, či sa nachádzam vo výške 1078 alebo 1088 metrov a či celkové prevýšenie na túre dlhej 60 km dnes bolo 2679 alebo 2849 metrov ... :-)
30.06.2008 - 06:53:42
00
pinonko: nemám nič proti Edge 705 :) aby si to nesprávne nepochopil :) len upozorňujem na to, že ten CAD/SPD senzor je presnejší ako meranie rýchlosti a prejdenej vzdialenosti pomocou GPS (ako píšem, sám by som si ho asi bol kúpil miesto HAC 5, keby bol vtedy vonku, teraz vozím Vistu C a HAC-5)
pokiaľ ale potrebuješ "viacživelníka", teda nielen na bike a nejde ti o hmotnosť, tak combo Colorado 300 + CAD/SPD senzor + HR pás je veľmi zaujímavé... Colorado má ale nevýhodu, že DOSŤ žerie... na 2x2000 mAh NiMH mi Vista vydrží zo 2 dni, Colorado ani celý deň
žiaľ nemám to otestované, teda ti neviem povedať, či v Training Centre správne vyhodnotí zastavenia a pod. - snaha je dostať sa k tomu, potom dám vedieť
(na druhej strane, nevýhodou EDGE je vstavaný Li accu... predpokladám, že po jeho "samolikvidácii" bude vymeniteľný v servise, ale nepríjemne to navyšuje cost of ownership)
a presne ako píšeš, SIRF je zlatý, pokiaľ nefixuje na odrazy, čo ale nemáš možnosť ovplyvniť (teda dá sa to, úpravou firmwaru, ale to je na výrobcovi)... v terénnej praxi sa dá prípadná nepresnosť vyriešiť priemerovaním, ale to pri zameriavaní statickej pozície... priemerovať polohu za jazdy sa naozaj nedá... celkom fajn citlivosť a zároveň rozumnú diskrimináciu slabých signálov vyzerá mať posledný chipset od Garminu, čo búchajú do Colorád


....jasne s tym meranim vzdialenosti je to presnejsie klasicky cidlom nez pomocou GPS.... :D

....tiez som zvazoval to COLORADO s tymi senzormi ale vobec nikde som nevidel nejaku slusnu recenziu pri pouziti na bajku....gramy su pre mna absolutne nepodstatne....ide mi o funkcnost a prakticke vyuzitie.... :D
30.06.2008 - 07:35:07
00
Urcite ze CAD je presnejsi, ale potrebujes az taku presnost resp si to merat dvojmo? Urcite vsak na bike odporucam Edge - Colorado by som ani neriesil. Dokonca Edge mozes pouzivat aj v aute ako neplnohodnotnu ale automobilovu navigaciu - dohras slovakia roads a ides. Colorado je podla mna na bike dost velke, ale ludia pouzivaju na bike aj nuvi 250 takze sa nedivim nicomu. Ja som s Edgom aj bezkoval, aj bicykloval aj turistikoval, je to o dost mensie, spratnejsie a myslim ze komplexne vyuzitelne. Colorado je trieda vyssie - v pripade, ze chces az takeho profesionala tak potom Colorado. Neviem odhadnut presne tvoj ucel pozutia...ale co sa tyka pomeru funkcnosti, ceny, kvality, vyuzitia tak ja som za Edge.
30.06.2008 - 09:43:32
00
keyboard_arrow_up