Podobný príspvevok tu už bol, teraz trošku komplexnejšie a podrobnejšie k téme cyklisti a legislatíva:
1. Pri jazde na mieste ( napr. v lese) , kde platí všeobecná ochrana príroda ( I. stupeň ), sa riadime Lesným zakonom, ktorý hovorí, že na
bicykli môžeme jazdiť
len po lesných cestách ( ktoré upravuje norma STN 73 6108)
alebo vyznačenych trasách (
http://www.zakonypreludi.sk/zz/2005-326/znenie-20160701#p31-1-d). Pojem vyznačena trasa vsak žiadny predpis neupravuje ( môžme si ich vysvetliť ako turistické trasy, vodorovné biele či červené pruhy označujúce chodník a pod.)
a zároveňjazda na bicykli nesmie, podľa zákona o ochrane prírody,
ohrozovať, poškodzovať a ničiť prírodu a krajinu (§ 3 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z. z. - znenie účinné od 01.07.2016). Rovnako každý je pri vykonávaní činnosti, ktorou môže ohroziť, poškodiť alebo zničiť rastliny alebo živočíchy, alebo ich biotopy, povinný postupovať tak, aby nedochádzalo k ich zbytočnému úhynu alebo k poškodzovaniu a ničeniu. V prípade, že by sa tak dialo, môže vám štátny orgán kontroly zakázať túto činnosť (
http://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-543/znenie-20160701#p4).
2. Ak jazdíme na miestach, kde platí II. III, IV a V stupeň ochrany, riadime sa príslušnými paragrafmi. Chránená krajinná oblasť (CHKO)
Národný park (NP)
Chránený areál (CHA)
Prírodná rezervácia (PR) a národná prírodná rezervácia (NPR)
Prírodná pamiatka (PP) a národná prírodná pamiatka (NPP)
Chránený krajinný prvok (CHKP)
Chránené vtáčie územie (CHVÚ)
a ich ohranné pásma /OP/
Konkrétne stupne pre konkrétne územia upravujú jednotlivé vyhlášky a nájdete ich napr. na stránke
www.uzemia.enviroportal.skII. stupeň - je zakázaný vjazd a státie s
bicyklom na pozemky za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy.(
http://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-543/znenie-20160701#p13-1-b)
III.- V stupeň - je zakázaný vchádzať alebo stáť s bicyklom na pozemky za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy.
Pozemné komunikácie:
sa rozdeľujú podľa na: diaľnice, cesty, miestne a účelové komunikácie. (
http://www.zakonypreludi.sk/zz/1961-135/znenie-20160701#p1-2 )
Pozemná komunikácia je pozemná komunikácia, ktorú tvorí cestné teleso a jej súčasti. "Cestné teleso je ohraničené vonkajšími hranami priekop, rigolov, násypov a zárezov svahov, zárubných a obkladových múrov, pätou oporných múrov a pri miestnych komunikáciách pol metra za zvýšenými obrubami chodníkov alebo zelených pásov." (
http://www.zakonypreludi.sk/zz/1961-135/znenie-20160701#p1-3)
Účelová komunikácia slúži na spojenie jednotlivých výrobných závodov alebo jednotlivých objektov a nehnuteľnosti s ostatnými pozemnými komunikáciami alebo komunikačným účelom v uzavretých priestoroch alebo objektoch.
(
http://www.zakonypreludi.sk/zz/1961-135/znenie-20160701#p22 )
Z toho vyplýva, že ak cesta nemá cestné teleso nejedná sa o pozemnú komunikáciu a teda nejde, ani o cestu, ani miestu, či účelovú komunikáciu. Ak cesta spája dva objekty a javí sa ako účelová, nie je to účelová komunikácia, ak nemá súčasne cestné teleso. Vtedy sa môže jednať napríklad o lesnú cestu, ktorú upravuje STN 73 6108.
Jednoducho povedané, v lese môžeš jazdiť len po ceste, lesnej ceste, účelovej a miestnej ceste, alebo vyznačenej trase. Ak si zároveň na chránenom území platí, že čím vyšší stupeň ochrany, tým väčšie obmedzenia a jadiť môžeš len po cyklotrase. Lesná cesta: vid odkaz. (
http://www.wolf.sk/dok/STN_73_6108.pdf)
Poľná cesta: viď odkaz. (
http://www.mpsr.sk/download.php?fID=477)
andrej25MinikinCirdemanKinDochupawanJaroh