ten ostava stale rovnaky kedze riesi len to ze treba zabehnut platnicky aby sadli celou plochou
02.01.2017 - 13:37:29
00
dobi235
Ci budes mat pady 10cm2 alebo 20cm2 tak brzdy budu brzdit rovnako(ak budes tlacit packou rovnakou silou)
To by podla tvojej fyziky stacilo vyrobit pady 2x vacsie a brzdily by 2x silnejsie :D tak preco to este ziadny vyrobca nespravil ? preco iba nezvacsia 5x plochu a budu brzdy brutalne brzdit.

( ked zvacsujes plochu a brzdy vytvaraju povedzme 200N tak sa znizuje tlak(sila krat plocha) cize brzi to rovnako lebo sa nemeni kolma tlakova sila a nemeni sa ani koeficient trenia, lebo material je rovnaky, takze trecia sila ostava rovnaka )

Nespochybnujem ze treba platnicky a kotuc zabehnut a az potom zacnu brzdit ako maju, ale tym ze ich vyhladis a zvacsis kontaktnu plochu sa trecia sila nezvysi.
02.01.2017 - 15:24:04
01
Predstav si ze sa vyrabaju vacsie platnicky na napr na 4 piestove brzdy :) takze nerozpravaj ked nevies ;)

A tlak je sila/plocha tak si neupravuj vzorce podla seba :)


Naposledy upravil dobi235 dňa 02.01.2017 - 15:57:49, celkovo upravené 1 krát.

02.01.2017 - 15:55:39
00
Robio, Ty si vytiahol tuto temu z prachu, aby si vsetkym ukazal ako sa da co najrychlejsie zhovadit?

P.S. Ano, podla Tvojej "logiky" ani sirsie plaste neposkytuju väcsi grip pri nezmenenej hmotnosti jazdca, cize stycna plocha vobec nema vplyv na trenie. :D
02.01.2017 - 15:57:33
00
Lenze 4 piestikove brzdy maju vacsie pady mimo ine aj preto aby dokazali odolat vyssiemu zatazeniu, keby boli rovnake ako jednopiestikove tak by sa proste prehriali a ucinok by zvadol. Tak ako brzdy na vlakoch, su obrovke, lebo brzdis obrovsku vahu a potrebujes tu tepelnu energiu niekam dat bez toho aby si ich upiekol, kludne by mohli byt tie brzdy malicke a brzdili by to rovnako ako tie velke ale zhorali by za par sekund.
Ano, ospravedlnujem sa, tlak je sila / plocha...pomylil som sa.

To ze s plochou sa trecia sila nemeni zavadza v praxi aj ashima na svojich kotucoch, ci aj oni sa mylia ?

Jezus neriesim ci sa zhovadim alebo nie, obcas to tak byva a rad sa naucim nove veci a riesit rozne nove problemy, radsej sa zhovadit a vediet do buducna ako nespytat sa a nevediet cely zivot. Je to proste technicky problem tak o nom debatime, mozno sa mylim, mozno nie, kazdy si z toho odnesie nieco. Ja tu nikoho neposudzujem podla toho ci sa v niecom zmylil.

Plaste a ich grip by som sem netahal, to je predsa uplne odlisny pripad, plast nieje hladky, ma drapaky, ktore sa opieraju o teren. Ale ked uz tak podla vasej logiky by nemal mat drapaky plast, lebo by dosadol lepsie(nestal by na drapakoch) a mal vacsiu plochu takze by trenie bolo vacsie (ale to je provokacny argument :) lebo tam vchadzaju do hry uplne ine faktory)
Tvoju analogiu by som skor prirovnal k tanku, ten ma pasy aby obrovku hmotnost (silu) rozlozil na co najvacsiu plochu a nezabaral sa do terenu, nema obrovske pasy preto aby mal lepsi grip. Vacsi plast ma jednak miesto pre viac drapakov a druhak silu rozlozis na vacsiu plochu, takze znizil tlak na podlozie a to sa odtrhne (smykne) pri vacsom zatazeni = pri rovnakej vahe jazdca mas lepsi grip. samotne trenie medzi kamienkami a gumou je dostatocne velke.

Neviem ako to mam vysvetlil...mate skrinu velku 1x1x2metre a chcete ju na koberci potlacit, budete potrebovat rovnaku silu na premiestnenie ci uz ju budete tlacit nastojaka(plocha 1m2) alebo ju polozite (plocha 2m2).
02.01.2017 - 16:36:24
01
To co pises myslis naozaj vazne? Cize podla Teba keby sme si na auta namotovali 20 mm siroke plaste namiesto napr. 185 mm, tak sa zvysi tlak na podklad a vdaka tomu ziskame vyssiu prilnavost a auto bude lepsie drzat na ceste?
02.01.2017 - 16:52:35
00
Tlak bude vyssi (viac psi) lebo si zmensil plochu, ale sila bude rovnaka (auto bude vazit stale rovnako) takze bude aj sucinitel trenia rovnaky. Neviem ake vsetky parametre vstupuju do prilnavosti pneumatiky o vozovku, takze ti na to neviem odpovedat.
V analogii s brzdou nemenis silu Fn(brzdovu packu stlacas rovnako), menis plochu(zvacsujes brzdovy pad), takze menis tlak na kotuc, ale sucinitel trenia nieje zavisly od tlaku ale od sily.


Výpočet šmykovej trecej sily
Ft= f * Fn
f – je súčiniteľ šmykového trenia (-)
Fn – je kolmá tlaková sila medzi telesami (napr. tiaž telesa) v (N)
02.01.2017 - 17:19:58
00
Ale ja nepisem o tom, ze sa meni sucinitel trenia medzi nejakymi dvomi materialmi v zavislosti od stycnej plochy. Ja pisem o tom, ze ak chcem ziskat väcsiu prilnavost, tak logicky potrebujem väcsiu stycnu plochu. A vobec ma nezaujima, ze tlak na cm2 bude v mieste stycnej plochy nizsi ked bude stycna plocha väcsia (to by ma zaujimalo len keby sme sa bavili o tom, ze podklad nezvlada uniest dany tlak, ale o tom debata nebola).

Cize jednoducho povedane dokazem vdaka väcsej stycnej ploche pri rovnakom suciniteli trenia preniest väcsiu silu. Takze mozem brzdit silnejsie napr. Preco by som mal stlacat brzdovu paku vzdy rovnakou silou, ked mi sirsi plast s väcsim gripom umoznuje preniest väcsiu silu?
02.01.2017 - 17:24:32
00
Súhlasím s Robio . Keď som chodil na prednášky z fyziky, tak tam sme mali aj názorne ukázané so silomerom, že trenie je nezávislé od plochy. Profesof zobral kváder a ťahal ho najprv po strane s menšou plochou a potom po strane s väčšou plochou a vždy na to potreboval rovnakú silu.
02.01.2017 - 17:37:43
00
Vsak ano. Ten experiment bol len o tom, ze bud kvader posobil väcsou silou pri mensej ploche alebo mensou silou pri väcsej ploche. Ale ja som na konci napisal "Takze mozem brzdit silnejsie napr. Preco by som mal stlacat brzdovu paku vzdy rovnakou silou, ked mi sirsi plast s väcsim gripom umoznuje preniest väcsiu silu?"
02.01.2017 - 17:42:26
00
JezusUz odbiehas strasne od temy a spajas niekolko roznych veci.
Riesi sa tu, ze ked mas nove disky a platnicky, tak tie niesu dokonale rovne, maju proste nejaku drsnost. Ked brzdy zabehnes, tak sa stycne plochy navzajom vybrusia a zvysi sa dotykova plocha (potialto 100% suhlasim) a toto bolo vysvetlenie toho preco zabehnute brzdy brzdia silnejsie, ze vacsia plocha ma za nasledok lepsie brzdenie.

A ja sa tu len snazim vysvetlit ze to je zle vysvetlenie, pretoze sucinitel trenia, nieje zavysli na ploche.
Sila brzdy je stale v tomto pripade rovnaka (preto som pouzil jednoduche prirovnanie k tomu ze brzdovu packu stlacas vzdy rovnako)
Z toho teda vyplyva ze ked imaginarne vymenis platnicky, ktore maju 2x taku plochu tak sa nic nestane, brzdy budu brzdit rovnakou silou (budes spomalovat rovnako)

Ak sa mylim tak mi prosim vysvetlite preco ashima vyraba kotuce ktore maju tak velmi malu sticnu plochu.(odhliadnucod hmotnosti) Naco by komu boli 80g kotuce keby nebrzdily.
02.01.2017 - 17:53:22
00
keyboard_arrow_up