Lebo nízky tlak oleja ti zničí hriadeľ. Pri studenom oleji je jeho tlak vyšší, tak ako pri vysokých otáčkach sa tiež zvyšuje. Keď olej dosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu, tak jeho tlak klesne.
Najnižší tlak oleja je pri prevádzkovej teplote a nízkych/voľnobežných otáčkach. Keď tento tlak je pod hraničnou hodnotou, vtedy sa to prejaví nejakým chybovým znamením.
Viskozita je od výrobcu daná pre nejaký teplotný rozsah, objem oleja tiež má svoj rozsah. Avšak môže nastať situácia, keď máš optimálne množstvo oleja na optimálnej prevádzkovej teplote, ale napríklad v zákrutách pôsobením síl, sa nedostane tam kam má a tento stav ustrážiš jedine kontrolkou tlaku oleja.
23.02.2017 - 09:06:28
00
ked to tu tak citam, tak najlepsie asi bude autom vobec nejazdit... :)
23.02.2017 - 09:30:02
01
Loser napísal:
Na prístrojovej doske sa zobrazuje teplota vody v chladiči. Termostat zas má zapínať vodné čerpadlo podľa teploty vody v medzivalcových priestoroch, resp. potrubiach. To je ten rozdiel, ale v zásade každý dostáva tú informáciu, ktorú potrebuje vedieť.


To je nejaké zvláštne nie? klasická konštrukcia - snímač teploty v malom chladiacom okruhu, nútený obeh kvapaliny motorom poháňaným čerpadlom, termostat po dosiahnutí pracovnej teploty otvára veľký chladiaci okruh cez chladič.

A k tej hladine, pokiaľ máš optimálnu úroveň oleja, tak v zákrutach sa nemôže stať aby si čerpadlo nasalo vzduch, vane sú tvarované tak aby sa niečo také nestalo, aj offroady majú olejovú vaňu tak riešenú aby čerpadlo nasávalo olej aj v náklonoch a prudkých stúpaniach alebo klesaniach.


Naposledy upravil Syfon dňa 23.02.2017 - 09:45:56, celkovo upravené 1 krát.

23.02.2017 - 09:42:43
01
tych ukazovalelov na olej, turbo a podobne "vymozenosti" su skor o lakadle pri kupe auta. ono to tak super vypada ked je kokpit ako v boeingu :lol: motor bezneho serioveho auta by mal byt skonstruovany tak aby splnal 100% funkcnost aj bez tychto ukazovatelov. je to urcene do sportoveho odvetvia, stavebneho a podobne.
23.02.2017 - 09:43:43
04
Loser napísal:
Lebo nízky tlak oleja ti zničí hriadeľ. Pri studenom oleji je jeho tlak vyšší, tak ako pri vysokých otáčkach sa tiež zvyšuje. Keď olej dosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu, tak jeho tlak klesne.
Najnižší tlak oleja je pri prevádzkovej teplote a nízkych/voľnobežných otáčkach. Keď tento tlak je pod hraničnou hodnotou, vtedy sa to prejaví nejakým chybovým znamením.
Viskozita je od výrobcu daná pre nejaký teplotný rozsah, objem oleja tiež má svoj rozsah. Avšak môže nastať situácia, keď máš optimálne množstvo oleja na optimálnej prevádzkovej teplote, ale napríklad v zákrutách pôsobením síl, sa nedostane tam kam má a tento stav ustrážiš jedine kontrolkou tlaku oleja.


uz si vo vodach kde bezny uzivatelia neplavaju a tieto postrehy su uzitocne pre ludi, co maju cidla na teploty a tlaky a trapia auta na okruhoch. bezne osobne auto nema budiky ani kontrolky, ktore su schopne odsledovat chvilkovy pokles tlaku a uz vobec nie teplotu. takze zbytocne strasis...

Syfon stat sa to moze aj ked je olej na optimalnej hladine, preto sa upravuju olejove vane a pridavaju sa do okolia cerpadla steny s jednosmernymi dvierkami a ine "zabrany" aby sa tomu zamedzilo, ale stava sa to len v extremnych podmienkach, bezne auto na ceste to dosiahne akurat tak narazom do stromu :D


Naposledy upravil robo96 dňa 23.02.2017 - 10:05:46, celkovo upravené 1 krát.

23.02.2017 - 09:50:01
00
No ono ja by som chcel vsetky tie budiky, bavi ma to sledovat. Preto teraz nemam ani teplomer vody a otackomer. :D

P.S. Na tlak oleja / mazanie je v kazdom aute kontrolka, cize ak tlak poklesne pod kriticku hranicu, tak kontrolka sa rozsvieti. Poznam aj ludi, co takymto sposobom "kontroluju" olej v motore. Tzn. az ked sa im rozsvieti kontrolka mazania, tak vtedy idu kupit olej na doliatie. :D
23.02.2017 - 09:53:08
01
99% ludí jazdí svojim štýlom bez ohladu na to či sú niekde tlaky či teploty zobrazené alebo nie a verím že aj keby tam bolo trilión budíkov, svetielok a kontroliek tak svoju jazdu nezmenia.. :)
23.02.2017 - 09:55:02
00
Alebo zacnu sledovat budiky namiesto cesty a stupne nehodovost. :D

A este dva postrehy. :)

Loser napísal:
Avšak môže nastať situácia, keď máš optimálne množstvo oleja na optimálnej prevádzkovej teplote, ale napríklad v zákrutách pôsobením síl, sa nedostane tam kam má a tento stav ustrážiš jedine kontrolkou tlaku oleja.

Takze ked nastane tato situacia, tak vlastne zistis, ze Tvoje auto nie je konstruovane na jazdu v zakrutach a odstavis ho na krajnici. :D

Syfon napísal:
A k tej hladine, pokiaľ máš optimálnu úroveň oleja, tak v zákrutach sa nemôže stať aby si čerpadlo nasalo vzduch, vane sú tvarované tak aby sa niečo také nestalo, aj offroady majú olejovú vaňu tak riešenú aby čerpadlo nasávalo olej aj v náklonoch a prudkých stúpaniach alebo klesaniach.

Nie tak celkom. V offroadoch sa mazanie riesi suchou klukovou skrinou. Klasicke mazanie by nebolo v istych naklonoch uz spolahlive. To iste samozrejme plati aj pre "sportaky".
23.02.2017 - 10:00:00
00
Aj to je riešenie a celkom logické. Lenže tlakomer oleja sa nemontuje do bežných vozidiel, len do modelov trocha športovejších, kde je predpoklad, že tento parameter môže byť rozhodujúci.
V kategórii superšport, to už je samostatná veda.

Porsche má výskumné pracovisko, kde sa to simuluje a testuje.

2009 Porsche 911 | Engine Oil Sump Test Rig | Edmunds.com thumb_up0thumb_down
23.02.2017 - 10:13:20
00
dry sump sa pouziva uz takmer v kazdom okruhovom speciale (aj v upravenych beznych autach) pretoze oproti beznym rieseniam ma mnoho vyhod a jednymi z nich je aj chladenie oleja a mensia olejova vana.
23.02.2017 - 10:18:33
01
Loser napísal:
Aj to je riešenie a celkom logické. Lenže tlakomer oleja sa nemontuje do bežných vozidiel, len do modelov trocha športovejších, kde je predpoklad, že tento parameter môže byť rozhodujúci.

a vieš mi povedať načo to je reálne v praxi?
napr. taký otáčkomer viem používať, resp chápem čo mi ukazuje a viem sa riadiť podľa neho.. viem čo od auta očakávať atď.
23.02.2017 - 10:36:59
00
Axel napísal:
Ale je otazkou, nakolko presne tie budiky ukazuju... ;-)
Napriklad skodovacka voda je na budiku vzdy presne v strede, ale diagnostika ukazuje uplne ine hodnoty. Holt, zakaznikom by asi vadilo, keby rucicka chodila hore dole podla termostatu.


To je otazka, ale co som pozeral podla diagnostiky tak tie hodnoty sedia.
Napriklad rucicka oleja nie je staticka ale sa aj pocas jazdy dost hybe v rozmedzi 80 - 105C od stylu jazdy, ako sa tomu dupe.
Voda po zahriati sa drzi na 90C aspon podla budiku.

Toto je celkom zaujimave:
http://www.octaviaclub.cz/clanky/diagnosticke-rozhrani-s-vystupem-na-maxi-dot-pro-octavia-1-se-slevou-pro-cleny-clubu-762.html
Podla toho sa da asi komplet diagnostikovat auto- va kom stave je turbo, vaha vzduchu, alternator:)
23.02.2017 - 11:21:23
00
CraObs napísal:
a vieš mi povedať načo to je reálne v praxi?
napr. taký otáčkomer viem používať, resp chápem čo mi ukazuje a viem sa riadiť podľa neho.. viem čo od auta očakávať atď.

pokles tlaku oleja pod normalnu hodnotu indikuje problem s mazacou sustavou.. zle mazanie - nebezpecie ze sa motor poskodi
ono to nieje zas take, ze by ta rucicka lietala hore dole, ale sa drzi viac menej na dvoch hodnotach (teraz pisem o zohriatom motore) volnobezne otacky je prva, v mojom pripade 2.2bar , druha je motor v otackach 4.5bar.
23.02.2017 - 12:15:11
00
no takže stále mi z toho vychádza reálne využitie žiadne :P resp asi také ako hoc aká iná kontrolka.. buď je dobre alebo "odstav auto"
23.02.2017 - 12:34:21
00
preto je k tomu aj teplota oleja, bud je vsetko ok a mozes santit, alebo sa nieco deje a zvolnis a odstavis auto, tieto budiky dokazu odchytit zmeny omnoho rychlejsie a presnejsie ako standardne budiky, ktore maju v sebe este elektroniku na minimalizaciu vykyvov alebo funguju len ako on/off ukazatel.
Ako som pisal, pre beznych vodicov su to veci navyse takze ano, pre vodica ktory ma auto na jazdu z bodu A do bodu B to nema realne vyuzitie. Pre ludi, ktori to maju v hracke na okruhy a okresky to uzitocne je.
23.02.2017 - 12:56:13
03

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Nosiče na auto)
keyboard_arrow_up