Radenie do pruhov pred križovatkou a odbočenie vľavo - Zopár typov
---------------

BESIP: Cykloznačení - Nepřímé odbočení
----------------
https://www.youtube.com/watch?v=1072FizOZd0


Rada odo mňa pre tých, čo nemajú "gule" radiť sa v prehustených jazdných pruhoch medzi autami v plnej rýchlosti za účelom odbočenia doľava, ale ani nechcú čakať pri pravom okraji vozovky alebo na pravej krajnici, kým sa kompletne "nevyčistí" celá vozovka (ale neručím za to, že sa jedná o návod v medziach zákona, takže túto radu používajte iba na vlastné riziko):

Takže ide o situáciu, keď sa pred križovatkou chystáte zaradiť do ľavého jazdného/radiaceho pruhu a následne do ľavého odbočovacieho pruhu s cieľom odbočiť vľavo.
Vo vašom pravom jazdnom/radiacom pruhu nejdú za vami žiadne autá, ale naopak v ľavom jazdnom pruhu idú autá pomerne vysokou rýchlosťou (cca. 45 km/h - kľudne aj viac, v prípade, že na semaforoch nabehne zelená) a sú už dosť blízko za vami alebo zhruba vedľa vás, takže radiť sa do ľavého pruhu, hoci na pravý okraj (povedzme pol metra od pravého okraja ľavého jazdného pruhu), neprichádza do úvahy jednak z toho dôvodu, že jazdné pruhy v tom istom smere bývajú v mestách dosť nebezpečne úzke (asi 3 m) a tiež i preto, lebo v 9/10 prípadov sa vodič za vami potentuje (a možno i vy), nakoľko nebude chápať, o čo sa to vlastne pokúšate. To znamená, že na 99% bude brzdiť, alebo sa vám vyhýbať, čím môže okrem seba skomplikovať jazdu aj ostatným vodičom za ním, teda autá za vami jednoznačne takýmto nebezpečným jazdným manévrom obmedzíte v jazde, čo sa podľa zákona o cestnej premávke nesmie.

V takejto situácii odporúčam/radím nasledovný "fígeľ":
Zaraďte sa vo svojom pravom jazdnom/radiacom pruhu, v ktorom idete, čo najviac vľavo, ako pri odbočovaní doľava, spomalte až zastavte, pritom sa snažte mať čo najdlhšie upaženú ľavú ruku, a udržovať očný kontakt s vodičmi áut, aby tí nemali žiadne pochyby o tom, čo sa snažíte spraviť.
Keď vás autá predbehnú a vytvorí sa vám priestor na zaradenie do ľavého jazdného pruhu, do ktorého sa vám následne podarí zaradiť, tak potom sa hneď pokúste zaradiť do ľavého odbočovacieho pruhu, alebo podobne riešte vzniknutú situáciu ako na začiatku, ak sa vám hneď nedá zaradiť do ľavého odbočovacieho pruhu kvôli autám, ktoré buď idú pomerne rýchlo tesne za vami alebo zhruba vedľa vás v ľavom jazdnom pruhu, kde ste pred chvíľou odbočili, alebo sa už nachádzajú tesne za vami v ľavom odbočovacom pruhu (pričom sa pohybujú pomerne rýchlo) alebo zhruba vedľa vás, to znamená, že "pichnúť" sa tesne pred ne alebo vedľa nich, nie je pre vás moc bezpečné riešenie vzniknutej dopravnej situácie.

Snáď vám táto rada pomôže.
12.08.2017 - 23:48:45
00
BTW: Skrátka, cyklista bude mať vždy pri zaraďovaní sa do jazdných pruhov za účelom odbočenia vľavo obrovský handicap oproti motorovým vozidlám, pretože po prvé - jazdí obvykle omnoho menšou rýchlosťou než motorové vozidlá, po druhé - nie je dostatočne široký na to, aby si zabral celý pruh pre seba ako automobil a po tretie - nemôže využívať napr. ľavý jazdný pruh, kedy sa mu zachce, ako napr. vodiči áut, ktorí sa môžu s predstihom zaradiť do ľavého jazdného pruhu, aby sa pred križovatkou mohli poľahky a bezpečne zaradiť do ľavého odbočovacieho jazdného pruhu.
13.08.2017 - 02:27:05
00
Ten tvoj prvy prispevok na strane hadam nemyslis vazne.
13.08.2017 - 07:48:11
00
Myslím, že by si mal prestať čítať a hlavne písať a začať bicyklovať.
13.08.2017 - 10:38:49
01
Ten tvoj prvy prispevok na strane hadam nemyslis vazne.


Myslím ho úplne vážne.
Ak máš voči nemu pádne proti-argumenty, tak sem s nimi, miesto skrytých invektív.
13.08.2017 - 16:06:50
00
Myslím, že by si mal prestať čítať a hlavne písať a začať bicyklovať.


Zle myslíš kolega.
Podľa mňa cyklista bez ovládania zákona o cestnej premávke a dopravných predpisov nemá čo robiť na vozovke (rovnako in-line korčuliar, ktorý si to štrádluje rovno po strede pruhu - minule som takému odporučil, nech si radšej najprv prečíta zákon, kým vyjde na von...)!
No ale to je už také typické pre Slovensko a jeho väčšinu obyvateľov (česť výnimkám), že chcú všetko robiť (opičiť sa po západe), ale pritom nič poriadne a flákať.

Inak, mám pojazdené takmer celé mesto (jazdím tam asi ako jeden z mála po ceste, ostatní "cyklisti" jazdia tradične po chodníku, čo je už ale taký typický slovenský folk), kde bývam a zákon o cestnej premávke v súvislosti s cyklistami + dopravné predpisy testujem na vlastnej koži v praxi, takže mám myslím právo povedať, že ten zákon podľa mňa nie je celkom eňo-ňuňo.

Pamätám si, ako som sa chcel v mojich začiatkoch testovania teórie v praxi, raz zaradiť do ľavého jazdného pruhu na jednej rušnejšej hlavnej ceste pred križovatkou, aby som potom pomocou ľavého odbočovacieho pruhu odbočil doľava.
Vystrčil som ľavú ruku a aká bola reakcia ostatných áut (osobné, dodávky a kamióny)?
Ešte pridali na zelenú, takže som radšej počkal pri kraji vozovky, lebo inak by som tu už asi nepísal.
Toť, krutá realita v praxi.

BTW: Skúsme radšej zostať pri normálnych argumentoch ako normálni Ľudia a neskĺznuť k primitívnostiam bežným na sociálnych sieťach plných ovečiek a opičiek, resp. zvery v ľudskej koži.
A ak nie ste naučení na tento normálny štýl, tak stačí povedať a ja pôjdem zas o dúm dál.
13.08.2017 - 16:26:43
00
Snazim sa uz niekolko stran pisat realne postrehy z realnej premavky. Aj ako vodic aj ako cyklista ako jazdim a ako si myslim, ze je najlepsie (najmenej nebezpecne) a zaroven najefektivnejsie jazdit v premavke. Zial, ty si stale melies svoje.

K videu hore. Na slovensku neexistuje znacka "nepriame odbocenie vlavo" cize nic z nej. Druhy sposob je fajn, len ukazany na zlom priklade. Prave tu je vhodnejsie sa preradit dolava a davat prednost pri odboceni dolava ako sa stiahnut doprava na zlu a uzku krajnicu. Tak ci tak obmedzime vozidla za sebou len ked som vpravo auto musi cakat na oprotiiduce a nasledne cyklista cakat na auta.

Najhorsi napad je to co si popisoval. Hodit sa na lavu stranu praveho pruhu a zastavit? Na viacprudovej ceste? V ziadnom pripade! Nikdy! Jeden vodic co sa bavi s telefonom a je pruser. Treba sa zacat radit xyz metrov pred krizovatkou (zavisi od premavky a situacie) ale treba ist!
13.08.2017 - 17:26:23
00
Ja môžem tiež napísať, že to práve ty tu melieš nereálne hlúposti, ktoré v praxi fungujú iba za ideálnych podmienok.
Takže kľúdok a viac pádnych a hlavne reálnych argumentov, nie teórií, ktoré málokedy fungujú v praxi, kolega.


K videu hore. Na slovensku neexistuje znacka "nepriame odbocenie vlavo" cize nic z nej. Druhy sposob je fajn, len ukazany na zlom priklade. Prave tu je vhodnejsie sa preradit dolava a davat prednost pri odboceni dolava ako sa stiahnut doprava na zlu a uzku krajnicu. Tak ci tak obmedzime vozidla za sebou len ked som vpravo auto musi cakat na oprotiiduce a nasledne cyklista cakat na auta.


1. Evidentne nechápeš, o čo mi išlo, lebo to video som tu dal práve kvôli tej ukážke bezpečného odbočenia z pravého okraja vozovky pri PREHUSTENEJ premávke(!) a nie kvôli značke "nepriame odbočenie", i keď aj odbočenie z pravého okraja vozovky v podstate spadá do skupiny nepriameho odbočenia.
Lenže, kto chce psa biť, ten si už vždycky nejakú tú palicu nájde, že?

2. O akej krajnici to stále píšeš, keď väčšina ciest u nás v meste nemá skoro žiadne krajnice, a aj tie, čo tam sú, tak sa nachádzajú v dezolátnom stave?
Ďalej, keď si prečítaš zákon o cestnej premávke, tak zistíš, kde všade môžeš a nemôžeš zastaviť s vozidlom.
Chvíľkové zastavenie cyklistu na vhodnom mieste pri okraji vozovky, podľa mňa zákon nezakazuje a hlavne ide o veľmi bezpečný manéver pre väčšinu cyklistov. Lenže ty si zrejme nejaký cyklistický king, čo väčšina cyklistov nie je, ani nikdy nebude, tak sa skús vcítiť do kože takýchto cyklistov.

3. Koho obmedzujem v jazde za sebou, keď v cca 3,5 metrovom širokom pravom jazdnom/radiacom pruhu zastavím na chvíľu čo najviac pri kraji pravého jazdného/radiaceho pruhu, resp. niekde na úzkej krajnici (až mám niekedy pravú nohu na obrubníku)?
Ešte sa mi nestalo, že by som týmto spôsobom niekoho obmedzoval a niekto po mne zatrúbil.
(Naopak, keď som sa raz zaradil do ľavého odbočovacieho pruhu, tak si jeden debil cez okienko auta zafrflal, že čo tu zavadziam. Keby bolo explicitne v zákone o cestnej premávke uvedené, že cyklista smie v prípade potreby využívať celú šírku vozovky, tak toho debila vodiča automobilu odkážem na príslušný zákon, paragraf a odsek, lenže takto by mi nazad zakričal, že cyklista má podľa zákona jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po pravej krajnici. Bohužiaľ, už nikto nevie, či iba môže, alebo striktne musí a čo má cyklista robiť v prípade, keď chce odbočiť doľava a ako to má presne správne spraviť, nakoľko zákon je zle napísaný.)
A to, že musím čakať, kým sa vyčistia všetky pruhy na vozovke, to je už akurát tá daň za bezpečnosť a využívanie bicykla ako vozidla s obmedzenou jazdnou rýchlosťou (= najväčší handicap oproti motorovým vozidlám).
Takže najprv je treba trošku porozmýšľať a pochopiť, čo iný píše, než začnem vypisovať primitívne osobné invektívy a ďalšie nezmysly vydávať za "rady".


Najhorsi napad je to co si popisoval. Hodit sa na lavu stranu praveho pruhu a zastavit? Na viacprudovej ceste? V ziadnom pripade! Nikdy! Jeden vodic co sa bavi s telefonom a je pruser. Treba sa zacat radit xyz metrov pred krizovatkou (zavisi od premavky a situacie) ale treba ist!


No samozrejme, že je to dobrý a relatívne bezpečný nápad (spomaliť až zastaviť), ak nechcem, aby ma zrazilo nejaké auto, čo ide rýchlosťou 45 km/h v ľavom jazdnom/radiacom pruhu tesne za mnou, alebo zhruba vedľa mňa, t.j. v tej situácii (u nás v meste ide o bežnú premávku), ktorú som popisoval v prvom svojom príspevku na tejto strane, lebo nie vždy máš ideálne podmienky (pomerne čistú vozovku), pozíciu na vozovke a rýchlosť pred križovatkou na radenie sa do ľavého jazdného/radiaceho pruhu a následne ľavého odbočovacieho pruhu pred odbočením doľava, a navyše ako cyklista máš už od začiatku oproti motorovým vozidlám obrovský, najmä rýchlostný handicap, o ktorom som už písal v prvom príspevku na tejto strane.
Takže buď musíš zastať čo najviac pri pravom okraji vozovky a počkať na vhodnú chvíľu, kým sa vyčistí vozovka, alebo ak nechceš čakať, tak sa zaradiť čo najviac vľavo vo svojom pravom jazdnom/radiacom pruhu, ako pri klasickom odbočovaní vľavo, aby som jednak nezavadzal autám idúcim za mnou v pravom jazdnom/radiacom pruhu a tie ma mohli podľa zákona predchádzať sprava, ani jednak neobmedzoval a neohrozoval svojou pomalou rýchlosťou ostatné autá idúce v ľavom jazdnom/radiacom pruhu.


Kolega, jazdíš ty vôbec na bicykli po normálnych cestách, alebo len skackáš cez terén niekde v lesíku?
Ja bicykel využívam ako dopravný prostriedok miesto automobilu a už mám čo-to najazdené a odskúšané v praxi!
Toto všetko som si musel postupne preštudovať a vyskúšať v praxi, než som tu začal písať podľa teba a niektorých ostatných nickov v diskusii len samé nezmysly:

https://www.dropbox.com/s/gtgmi0dz49f09nf/Bicykel-bicykle-pravidla-cestnej-premavky.odt?dl=0

https://www.dropbox.com/s/njw2usgef0h29qo/Auta_automobily_pravidla_cestnej_premavky.odt?dl=0
13.08.2017 - 19:08:54
00
Budeš prekvapený ale jazdím niekoľko rokov takmer denne do aj z práce na bajku 15,5 km tam a rovnako späť a jazdím po cestách, nie po chodníkoch a odbacam aj vľavo cez dva pruhy, napr na Trnavskom mýte v smere od Racianskeho. Keby som mal čítať všetko čo si popísal tak tam asi neodbocim nikdy a vodiči by zo mňa zosaleli.
Napísal si tak podrobný návod na odbocenie, že aj Rainman by s ním bol spokojný, už len dopisat kedy sa nadýchnuť a kedy vydýchnuť, ako keby tu všetci boli totálne dementni a neschopní jazdiť po cestách.
Pre mňa táto téma "trash and bin", riešiš hlúposti.
13.08.2017 - 21:13:53
03
No tak pre niekoho (skúsených cyklistov) to môžu byť zbytočné hlúposti, ale pre bežných cyklistov, ktorí jazdia po chodníkoch, lebo sa boja áut na cestách aj z toho dôvodu, že nevedia na čo majú podľa zákona o cestnej premávke ako cyklisti nárok, asi nie.

Ďalej:
Radenie sa cyklistu do jazdných/radiacich pruhov na viac ako 2-pruhových cestách v tom istom smere jazdy?
No, mám dojem, že to jednak ani nie je v súlade s aktuálnym znením zákona o cestnej premávke a navyše by sa dalo kľudne povedať, že sa jedná o jasné obmedzovanie dopravy a ohrozovanie rýchlejších (motorových) vozidiel cestnej premávky zo strany cyklistu.
13.08.2017 - 21:54:00
00
Mam to do prace a z prace 20km po rychlostnej ceste a po hlavnych mestskych tahoch v KE. Za minuly rok mam na ziletke 6000km. Mal som viacero slovnych vymen s vodicmi a polovodicmi (drviva vacsina mi nedala prednost alebo neodhadla moju rychlost) a nic ma nezrazilo.

A ked chces riesit preco jazdim po RC napis mi SS. Ked mi najdes lepsiu cestu budem len rad.

Tymto pre mna tato tema konci. Myslim, ze moj nazor tu je popisany dostatocne.
13.08.2017 - 22:58:59
00
Hádam si tu nebudeme merať pindíky ako nejaké opice. :)

Ešte napíšem jednu reakciu alebo dnešný postreh z reálnej jazdy:

Radenie sa cyklistu do jazdných/radiacich pruhov na viac ako 2-pruhových cestách v tom istom smere jazdy?
No, mám dojem, že to jednak ani nie je v súlade s aktuálnym znením zákona o cestnej premávke a navyše by sa dalo kľudne povedať, že sa jedná o jasné obmedzovanie dopravy a rýchlejších (motorových) vozidiel cestnej premávky a ich potenciálne ohrozovanie zo strany cyklistu.


Akurát dnes som urobil podobný manéver na vozovke s 2 pruhmi v jednom smere jazdy.
Išiel som obvykle pri pravom okraji vozovky (t.j.) v pravom jazdnom pruhu, za mnou bol kamión tiež v pravom jazdnom pruhu, chytro som sa začal preraďovať do ľavého jazdného pruhu, lenže z tade vypálil z poza kamióna osobný automobil, takže som sa stihol len-tak-tak preradiť do ľavého odbočovacieho pruhu po rozšírení vozovky o tento pruh, aby som mohol odbočiť doľava.
Samozrejme musel pribrzdiť i kamión v pravom jazdnom pruhu, aj to osobné auto v ľavom pruhu, čiže som ako cyklista ich obmedzil v jazde.
No proste nič-moc situácia, nie pre všetky povahy.
Keby som vedel vyvinúť rýchlosť aspoň ako moped (50 km/h), tak pridám, aby som si vytvoril bezpečnú vzdialenosť a v pohode odbočím až do ľavého odbočovacieho pruhu, alebo by som už zo 100-200 metrov išiel v ľavom pruhu, aby mi vo výhľade pri odbočovaní nezavadzal kamión.
Lenže bicykel je bicykel.
14.08.2017 - 22:19:59
00
Mmmmm.....a v čom je táto prihoda zaujímavá? :?:
14.08.2017 - 23:13:38
00
Mmmmm.....a v čom je táto prihoda zaujímavá?


Lepším riešením tejto situácie bolo podľa mňa zastaviť pri pravom okraji a počkať, kým sa kamión odprace preč a potom sa začať radiť, alebo v prípade čistej vozovky sa rovno priečne presunúť do ľavého odbočovacieho pruhu.
15.08.2017 - 01:39:41
00
tak potom som ja dnes cestou do práce autom obmedzil aspoň 10tich vodičov, museli pribrzdiť ... a tak isto mňa ich kopec obmedzilo .. lebo som tiež musel pribrzďovať niekoľko krát
ach svätá prostota
15.08.2017 - 07:08:40
03
keyboard_arrow_up