Dávnejšie som sa aj zaujímal o túto otázku, a síce, aký je reálny vplyv (resp. výhoda) plochého výpletu. Podarilo sa mi nájsť veľmi zaujímavý článok, kde chlapík porovnával plochý výplet Sapim CX-Ray vs okrúhly Sapim Laser (testované vo veternom tuneli na prednom kolese s 20 špicami, ráfik 38mm - všetky parametre okrem výpletu boli na oboch
kolesách rovnaké). Výsledok? CX-Ray ušetrili pri rýchlosti 30mph (48km/h) asi 1 aero watt (podľa ich výpočtu 1 watt = 3s na 40km TT 30mph). Pri nižších rýchlostiach je ten "benefit" ešte menší, pri rýchlosti 20mph (32km/h) je to asi 0,5 aero watt. Podotýkam, že testovali čisto vplyv výpletu (alebo teda aspoň sa snažili).
Celý článok ...
https://novemberbicycles.com/blogs/blog/aerodynamic-drag-of-lasers-vs-cx-raysOtázka je, koľko to spraví v reálnych podmienkach. V každom prípade podľa tohto sa dá súdiť, že ďaleko väčší benefit vyplýva povedzme z výšky ráfika, jeho tvaru, kvality ložísk a pod. ako zo samotného aero výpletu. Dokážem to pochopiť u profíkov, kde sa počíta každý watt, pri hobby cyklistike mi to ako terno zrovna nepríde.
Na 38mm
ráfiku tie oploštené špice až toľko opticky nespravia, ale na 50ky by som si už určite ploché špice dal. Ani nie preto, že by som od toho očakával nejaký zásadný aero benefit, ale preto, že to bude určite vyzerať lepšie.