Galda má tú podstatnú výhodu, že ak ju pichneš, tak napr. nehrozí zvlečenie, pád na papuľu a zničenie ráfu (to posledné u profíkov povedzme nie je až taký problém), naopak, môžeš jakžtakž pokračovať ďalej (minimalizácia časovej straty kým sa k tebe dopracuje mechanik a vymení ti
koleso - ak si uvedomíš, že rozdiel galda vs
plášť je v jednotkách W, čo robí sekundy na hodinu jazdy, tak strata spôsobená čakaním pri ceste je o rád aj dva vyššia, ak teda nastane; na teoreticky sekundových stratách samozrejme v etape nezáleží, pretože sa nejde furt krv, etapa je šachová partia).
Teorém o klesaní valivého odporu s narastajúcou bombážou tiež neplatí. Teda, on do nejakej miery platí, ak testuješ valivý odpor na niečom obsahujúcom v zásade hladký valec na ktorom sa to koleso krúti - a to je práve dizajn všetkých priemyselných zariadení na tento účel - no a potom to zasa otvára otázku prenositeľnosti laboratórnych dát do terénu. V MTB je už situácia dávno jasná. Ja sám som v 2007 (prvý MTB) obul 1,95" gumy a nabombil takmer na 4 bary. Never more. Na ceste to síce nie je tak celkom zjavné, ale tiež platí, že vysoké tlaky by boli podmienečne použiteľné na ceste hladkej ako sklo, ale s dobrou adhéziou zmesi k podkladu. Taká ideálna cesta by sa asi konštrukčne dala docieliť, ale tieto jej vlastnosti by trvali tak do zaprášenia a prvého dažďa. Trakcia v kritických podmienkach totiž zas stúpa s klesajúcim tlakom, takže nerozbiť sa za dažďa v zjazde na sračky = znížiť tlak. V skutočnosti vždy robíš kompromis medzi trakciou a valivým odporom, a ten závisí od podkladu a *****.
Na cestách rovnako ako v teréne tiež prebieha postupný, konzervativizmom a "náboženstvom" brzdený prechod k širším a menej bombeným gumám. Keď som pred vyše 20 rokmi vešal nútene žiletku na klinec, jazdili sa tenulinké gumy okolo 20 mm narvané na strašné bary. Dnes sa jazdí štandardne 25 mm s 6-8 barmi:
http://www.cyclingnews.com/features/tires-of-the-tour-de-france/A ak by sme sa bavili o drsňárnách ako Roubaix a pod., tak samozrejme ideš so šírkou vyššie a tlakom nižšie. Ono to potom má aj lepšiu trakciu, aj to menej drncá a nezabúdaj, že každý drnc, teda strata kontaktu s podkladom, zvyšuje straty výkonu - spotrebujú sa na pretočenie
kolesa naprázdno vo vzduchu.
Tony Martin napr. jazdí min. v časovkách
plášte práve pre ten preukázaný nižší valivý odpor a nijako mu nebránia v účasti na bedni:
http://www.velonews.com/2016/10/bikes-and-tech/no-tubulars-needed-martin-wins-worlds-with-clincher-tires_422800Celkom pekný pohľad na komplexnosť problému, kde do toho hovorí aj konštrukcia ráfov, vplyv používaných brzdových systémov (nástup kotúčových bŕzd môže viesť k veľkým zmenám) a tak dále:
http://www.cyclist.co.uk/in-depth/1331/are-tubular-tyres-dead