dobi235 napísal:
síce som sa už nechcel vyjadrovať v tejto téme ale toto mi nedá...

tieto teoretické kraviny nemajú absolútne súvis s reálnou jazdou.
Ty na bajku sedíš stále v jednej polohe? či ideš hore kopcom, dole kopcom, do zákruty, pri brzdení.. stále sedíš v tej istej polohe? nemeníš ťažisko? tam je toľko premenných že tvoja teória ti je tam prd platná.

A ty máš naťahovacie nohy a ruky, ako Mr. Fantastic z Fantastic 4? Že ich môžeš neobmedzene naťahovať? Ťažisko môžeš predsa zmeniť len tak, ako máš dlhé ruky a nohy. Tak isto ťa bude limitovať výška sedadla, na takom XC pri vysokej sedani si nabiješ hubu keď sa dáš tak ďaleko, že ti zadok bude šúchať o koleso. hovno premenné, v skutočnosti je to veľmi jednoduché. Každý si vyberá rám podľa výšky a dĺžky rúk a nôh. V konečnom dôsledku teda každý máme pri svojom ráme, ktorý nám sedí a pri danom štýle rámu(XC/FR/AM/D), približne rovnaké limity na polohu ťažiska.

"teoretické kraviny" je fráza vidlákov a sedlákov, v podstate to znamená "som sprostý a neviem, ako veci fungujú"...
dobi235 napísal:
vedci v NASA pracujú iba teoreticky? to by sme teda dopadli ;)

Prosím, pouč ma. Síce nie som astrofyzik alebo raketový vedec v NASA, len časticový v CERNe, ale poznám pár ľudí, čo pre NASA aj pracovali. Vieš, ono je to všetko o výpočte limitov, tolerancií, resp. štandardnej odchýľky. Doby, kedy bola veda o práci typu pokus-omyl sú dávno preč, dnes keď si niečo nevypočítaš, tak jednoducho nemáš. Si predstav, že by si poslal družicu zo Zeme na Pluto v apohéliu odhadom, "podľa pocitu". A netrafil by si sa o 0.01°. Skončil by si o cca 1.3 milióna km inde... By si si moc neodfotil.
13.02.2018 - 01:54:48
01
Ďalší pán teoretik...
Ty fantastická4...riešime tu zmenu zdvihu vidlice o 2cm, čo s tým má naťahovanie rúk?
Výšku sedla sme tu neriešili, pokiaľ nevieš jazdiť so sedlom vysoko, stačí si kúpiť teleskopku, možno o tom nevieš ale jazdia ju už aj na XCO.

Študoval som na prírodovedeckej, a zaujímavé, že tam všade boli labáky kde sa robili pokusy. ? teória a čísla sú síce krásne ale kým si to neoveríš praxou tak sú ti čísla a teórie vieš na čo...
13.02.2018 - 05:47:13
00
V prvom rade si sa ty začal baviť o zmene ťažiska. Zmenu ťažiska môžeš spraviť buď predklonením nad riadidlá alebo zaklonením za sedadlo. Pritom chceš držať riadidlá a mať nohy na pedáloch, lebo ak pustíš riadidlá, tak spadneš. Logicky, zakloniť sa môžeš len do tej polohy, akú ti dovoľuje dĺžka tvojich rúk.

A čo, že sú na škole praktiká a labáky? Aj my sme na fyzike mali praktiká a labáky, kde sme si overovali základné princípy. Lenže robili sme to na predpotopnom vybavení, dakedy aj viac ako pol storočia starom alebo zámerne rozladenom. V reále ti nikto nebude merať triviality, ako sa merajú na praktikách na škole. Nikto sa nebude zasierať napr. meraním rýchlosti signálu v kábli. To si človek jednoducho spočíta. Tak isto v reále nikto nepíše protokoly(všade na svete sa dokonca na školách aj robia logbooky namiesto protokolov). Toto, o čom sa bavíme je základná kinematika. To si môžeš ísť merať niekde na strednej škole, každý inžinier by si klopal na čelo, že čo by človek meral takéto triviality.

Oháňaš sa "praxou" a realitou, pritom si absolútne od tej reality odtrhnutý. Si v živote žiadnu vedeckú a inžiniersku prax nezažil, ináč by si tu netrepal takéto hovadiny. Sa drž svojej ekológie a parazituj si tam na ministerstve na daňových poplatníkoch, keď nevieš robiť nič poriadne, ale do fyziky nefušuj, lebo o nej absolútne nič nevieš a len si kakáš do pusy(nie, to, že si pár krát v živote nasadol na bicykel z teba nerobí experta na cyklo fyziku, kinematiku a geometriu, ono vieš, existujú ľudia, ktorí nie len vysadli na bicykel, ale aj tú fyziku študovali). ;)
13.02.2018 - 07:12:02
00
-a ty sedíš na bajku s vystretými rukami? nevieš ruky ohnúť v lakťoch a ramenách alebo čo? podľa teba posúvaš ťažisko o 3metre?

-lenže tu nehovorím o nejakých praktikách a labákoch ale o výskume a to je trošičku rozdiel. |(

-Myslím že k tomu ostatnému je škoda sa vyjadrovať nakoľko nie som ekológ ;)

- urážky typu "parazituješ na daňových poplatníkoch" sú myslím trošičku cez čiaru, ale keď ti to urobilo dobre...

-"Si v živote žiadnu vedeckú a inžiniersku prax ..." aha čiže tá prax tam asi naozaj bude že :P

-"existujú ľudia, ktorí nie len vysadli na bicykel, ale aj tú fyziku študovali" - čiže Schurter, Kulhavy, atď majú všetci PhD. z fyziky :)

Pokojne jazdi iba teoreticky, ja ti v tom brániť nebudem :hai:
13.02.2018 - 07:43:14
00
Nie, podľa teba sa dá posunúť ťažisko kam chceš. Ja sa ti tu snažím vysvetliť, že spodný limit na polohu ťažiska(dajme nulu na začiatok zadného kolesa) je, keď sa úplne zakloníš za sedadlo a horný keď sa prekloníš cez rajdy. V oboch prípadoch dĺžka náklonu bude limitovaná dĺžkou nôh a rúk a akákoľvek pozícia medzi týmito dvoma polohami ti ťažisko dá niekde medzi pozície ťažiska v týchto dvoch polohách.

Ilustrácia na obrázku, toto je poloha, kedy je ťažisko maximálne vzadu:
i0.wp.com
a maximálne v predu:
www.utahmountainbiking.com
viac s ťažiskom pracovať nemôžeš.

Znova, experiment/výzkum existuje na overenie najaktuálnejšej teórie. My sa tu bavíme o základnej kinematike, ktorú mohol overovať tak Newton pred 400 rokmi. Si predstav, že dnes máš experiment, ako sú ATLAS/ALICE/CMS/Lhcb a ty by si chcel od tých experimentov, ktoré majú miliardy polovodičových súčiastok, aby pri každom meraní zmerali nejakú trivialitu, napr. odpor všetkých súčiastok a vodičov. To je stupidita jak hrom. Tvoj argument je absolútne absurdný.

Schurter, Kulhavy, atď. navrhujú geometrie rámov? Lebo my sa tu bavíme o geometrii rámov. Tí ľudia o geometrii nevedia absolútne nič, možno ťa to prekvapí, ale za nimi sú desiatky technikov a inžinierov s titulom z "civil engineering", ktorí im navrhujú geometrie pomocou podobných výpočtov, ako sa tu snažil robiť Kenai.

Áno, prax tam je v tom, že praktiká na škole nie su praktické a skutočná praktická výzkumná prax je niekde absolútne inde ;)
13.02.2018 - 08:04:15
01
Riešime zmenu zdvihu o 2cm.. tam žiadne brutálne zmeny v geometrii ktoré by sa nedali vykompenzovať zmenou ťažiska nenastanú.. nikde som nenapísal že môžeš posúvať ťažisko kam chceš..

"Znova, experiment/výzkum existuje na overenie najaktuálnejšej teórie. My sa tu bavíme o základnej kinematike, ktorú mohol overovať tak Newton pred 400 rokmi." ... to ale znamená že najprv ju musel prakticky overiť aby si ju dnes mohol aplikovať.. alebo sa mýlim? a tak je to asi zo všetkým a nie len vo fyzike

Tu sa nebavíme o navrhovaní rámov ale o jazdení, keď niekomu povieš že keď dáš o 20mm väčší zdvih tak zmensíš hlavový uhol o 1° tak to drvivej väčšine nepovie vôbec nič, ale keď napíšeš poznatky z PRAXE, že to napr. bude pohodlnejšie, stabilnejšie v zjazdoch atď... tak to pochopí každí

Keď už si načrtol rámy..myslíš že ten rám sa navrhne podľa nejakých vypočítaných hodnôt a hneď ide do výroby? tam sú 100-ky hodín testovania, jazdenia, skúšania.. napr. http://www.bikeandride.cz/2015/11/rb-bandit-675-finalizace-vyvoje-zrozeni-noveho-ramu/

Pri jazdení ťa nezaujíma ako bude niečo teoreticky fungovať, ale ako to bude skutočne pri jazde

"Áno, prax tam je v tom, že praktiká na škole nie su praktické a skutočná praktická výzkumná prax je niekde absolútne inde" ..neviem teda či si študoval na nejakej univerzite ale napr na našej fakulte musela byť každá diplomová práca praktická, nehovoriac o výskume čo robí fakulta, rôzne projekty atď.. :)
13.02.2018 - 08:18:34
00
Za prvé, nebavíme sa o 2cm, ale o 3+cm. A za druhé nie, nevykompenzuješ ani pri 2cm. Raz máš rám a posed prispôsobený na to, aby si mal ten hlavový uhol o ten stupeň menší. Aj tie dva centimetre ti dokážu to ťažisko rozhodiť tak, že v maximálnom záklone nebude v pozícii, ktorá je pre dané limity bicykla a jazdca optimálna. Už tu bolo spomenuté, že ak chceš mať vyšší zdvih a zachovať optimálny posed, musíš predĺžiť predstavec a zmeniť polohu sedla. Tým pádom sa ti posunie aj ťažisko dopredu viac nad rajdy a tým pádom sa ti posunie aj maximálny možný náklon za sedaňu dopredu. No ale čo sa ti nezmení, je doraz vidle(predpokladajme, že len zmeníš zdvih, ako to môže napr. epicon). Ten zostáva, logicky konštantný. No ale ty už si zmenil geometriu rámu a posunul si si ťažisko viac dopredu dlhším predstavcom. Teda sa môže stať to, že v zjazde preletíš cez riadidlá. To tu už demonštroval Kenai slovne aj číselne.

Nie, nemusel, pretože tú kinematiku vtedy budoval zdola nahor, teóriu prispôsobil experimentu a pozorovaniam. Dnes sa teórie budujú zhora nadol, spravíš teóriu a potom testuješ, či ti sedí. Je to preto, lebo vtedy bola fyzika to, čo človek vidí. Dnes je fyzika tak lokalizovaná, že potrebuješ vedieť, kde a čo hľadáš. Znova,tvoj argument je absolútne scestný, dávaš do rovnakej úrovne dve neporovnateľné, nesúvisiace a pritom si kakáš do pusy. Nič nevieš o inžinierstve a fyzike a snažíš sa tu niečo tvrdiť o inžinierstve a fyzike. Aktuálny výzkum a takýto inžiniering sú hrušky a jablká. Za to, že existuje výzkum neznamená, že treba skúmať a testovať každú prkotinu. Ešte raz ten príklad s družicou - keby tí vedci v NASA lietali s tou družicou podľa tvojho pocitu, lebo predsa výpočty sú kravina, tak by sa nikdy nedostali na Pluto, lebo by buď podstrelili alebo prestrelili o pár miliónov km... Existuje miesto pre výpočty a existuje miesto pre experiment.. To, že ty jazdíš nemení nič na fakte, že človek, ktorý jazdí a dokáže si spočítať toho vie viac, ako ty a ty nie si expert na všetko len preto, že jazdíš.

Oháňaš sa tu "premennými", pričom sám nevieš, čo to slovo znamená a aké vlastne premenné tam vystupujú.

To, čo tu ty predvádzaš je maximálne nevedecké a naprosto hlúpe a sedliacke. Kenai ti tu vysvetlil aj "prakticky", fakticky a logicky, aj doložil výpočtami. Preukázal vedecký prístup, ty sa tu oháňaš pocitmi a tvrdeniami, ktoré sú založené len na tvojom slove a pocite a ešte k tomu odmietaš faktickú argumentáciu, lebo "výpočty sú kraviny". To nie je ani vedecký prístup, ani múdry a racionálny. To je prístup stupídny.
13.02.2018 - 08:42:40
01
na začiatku debaty sa riešila 100 vs 120 mm... nebaví ma už toto vaše teoretizovanie...na starom bajku som mal 120mm vidlu, vymenil som ju za 140mm, na posede som to takmer nepocítil, kúsok som posunul sedlo, pootočil rajdy a bolo vybavené, a predstav si nikdy som nepreletel cez rajdy...zrejme na mňa neplatia zákony fyziky ;)

"Dnes sa teórie budujú zhora nadol, spravíš teóriu a potom testuješ, či ti sedí" .. a v čom sa toto líši od toho čo tu celý čas píšem?! že teória ti je na holý oný keď ju nevyskúšaš v praxi...

- ja som o pocite nenapísal ani slovo, ale kolega slovom "pocit" myslel to že máš na bajk sadnúť a vyskúšať lebo inak nezistíš či ti niečo vyhovuje alebo nie... sme ľudia, nie stroje, každému vyhovuje niečo iné

-podľa teórie si ani nenastavíš bajk, posed, nastavenie odpruženia, tlaky v plášťoch, brzdové a radiace páky, atď... nič nenastavíš bez toho aby si to PRAKTICKY vyskúšal

opakujem sa tu už niekoľký krát... viac jazdiť menej teoretizovať :)

končím túto debatu ktorá aj tak nikam nevedie :hai:
13.02.2018 - 09:08:37
00
Povedal som môže stať, nie musí stať. Inak, znova, anekdotálny dôkaz je 1. logická chyba, 2. vychádza z predpokladu, že si ty jediný, kto si nastavoval vidlu. No nie, predstav si, že nie si jediný ani kto jazdí, ani kto si nastavoval vidľu. Nastavoval som si epicona zo 100 na 120 a predstav si, ja som to pocítil. Takže znova, hádaj sa a kakaj si do pusy. Kúsok si potočil rajdy a posunul sedlo, to len dokazuje moju "teoretickú kravinovú" pointu... |(

Ale predstav si, že nastavíš. Pre väčšinu obyvateľstva sedia tabuľkové hodnoty všetkého vymenovaného. Dajú si to raz nastaviť v obchode a vyhovuje im to, jazdia. To, že tu na fóre je pár exotov, ktorým nevyhovujú len dokazuje, že sú exoti nie, že niečo nefunguje. Lebo vieš, keby si vedel niečo o matematike a štatistike, vedel by si niečo o normálnom rozdelení a o tom, že všetky tie tabuľkové hodnoty sa robia pre ľudí v rozmedzí istej hodnoty sigma.

Kam to ten svet speje, že naše školy dokážu vyštudovať takí exoti... :tmi: :?:

dobi235 napísal:
"Dnes sa teórie budujú zhora nadol, spravíš teóriu a potom testuješ, či ti sedí" .. a v čom sa toto líši od toho čo tu celý čas píšem?! že teória ti je na holý oný keď ju nevyskúšaš v praxi...

V tom, že si kakáš do pusy, tliachaš o tom, o čom nemáš ani len tušáka, ako funguje. Nechápeš ani len celú pointu toho, čo sa ti snažím povedať. Existuje teória a "teória". Ono v podstate sa jedno správne má označovať hypotéza. Tá potrebuje testovať. Teória nepotrebuje testovať, teória je dostatočne otestovaná, že proste funguje. Ty tu zamieňaš jedno s druhým a myslíš si, že to je to isté. No nie je to to isté. Ak máš pocit, že vedecké fakty a faktické výpočty sú len teoretické kraviny, tak ti poradím vyskočiť z desiateho poschodia. Lebo predsa aj gravitácia sú teoretické kraviny a to, že dopadneš na zem v rýchlosti, ktorá ťa zabije sú tiež len teoretické výpočty kraviny...
13.02.2018 - 09:21:00
00
" ..teória je dostatočne otestovaná, že proste funguje. "
a čím je teória dostatočne otestovaná? nie náhodou praxou? nestrápňuj sa už prosím ťa... nikdy som nenapísal že vedecké fakty sú kraviny...ale kravina je aplikovať ich úplne jednoducho do jazdy na bicykli s tým že vyhádžeš všetky možné premenné ktoré tam sú..

opäť ukazuješ že si len teoretik, keď je podla teba exot každý kto si bajk nastaví tak aby mu to vyhovovalo a nie podľa teórie a tabuliek
13.02.2018 - 09:40:47
00
Prosím ťa, vymenuj mi tie premenné, ktoré tam vystupujú. Pretože, opakujem, mám vyštudovanú fyzikálnu školu, mám už čo-to odjazdené, mám už čo-to odskúmané a odexperimentované. A ťažisko nespomínaj, to už sme si vyjasnili. A pokiaľ si ty myslíš, že sa strápňujem ja, keď pritom každý tvoj príspevok si tu kakáš do pusy a snažíš sa stavať do pozície, že vieš viac, ako človek, ktorý v obore pracuje a má ho vyštudovaný, potom pre teba mám zlé správy...

Áno, sú "odskúšané praxou", v tom prípade splýva "teória" a "prax" a tvoje rétorika stráca zmysel. To tu nedokážeš pochopiť. Ty si myslíš, že v úplne každom prípade sa musí testovať, pričom to nie je pravda, v reále je to zbytočná robota, ktorú nikto nerobí.

Áno, sú to exoti, ľudia, ktorí sa netrafili do jednej štandardnej odchýľky. Niečim sa odchyľujú od normálu, či už negatívne alebo pozitívne, to už je na tvojej interpretácii, neznamená to nutne ani jedno, ani druhé. A nepovedal som, že sú exoti lebo si dokážu nastaviť bicykel, ale preto, že im nesedia tie tabuľkové hodnoty. Ja si nastavujem bicykel a tabuľkové hodnoty mi sedia. Veľa ľudí tu z fóra tak isto bude takých, že im sedia tie či oné tabuľkové hodnoty toho či tamtoho.
13.02.2018 - 09:50:41
00
nikde netvrdím že teória je nesprávna... ale tak ako si to vy predstavujete bude fungovať ak by si na bicykel položil nejaké pevné teleso v labáku kde vytvoríš 100% identické podmienky.. .lenže na bicykli sa menia podmienky, prostredie a hlavne na ňom sedí človek, ktorý je tvor mysliaci, rozumej nebudem to rúbať po rozdrbanom zjazde rovnako rýchlo na 100mm vidlici ako na 140mm , takisto na menšom zdvihu vyberáš inú stopu a nejdeš to na hulváta krížom cez všetko čo sa dá, prispôsobíš rýchlosť, ako už bolo spomenuté výrazne meníš ťažisko, a reči o tom že preletíš cez rajdy sú úplne absurdné, lebo keď ti behne koleso do jamy, zasekneš ho v klopke alebo čo tak je úplne jedno aký máš zdvih a letíš.

Máš nejakú "prekážku" ..ako do rovnice dáš to že napr môžeš pred ňou začať brzdiť rôzne veľkou silou, nabehnút na ňu v inom uhle, rôzne meniť ťažisko pri prechode tou prekážkou, pracovať rukami, nohami, atď

tak ti dám príklad, nemám žiadnu netypickú postavu ... tabuľka na vidlici hovorí že mám fukať na cca 90psi.. pri takom tlaku mám SAG možno 15%.. čiže nastupuje prax, sadnem, nastavím SAG a som na cca 70-75psi.. pozri si aké tlaky sú uvádzané na niektorých plášťoch, keby som to podľa toho fúkal tak ma to vytrase a vydrbem sa niekde v zákrute lebo nebudem mať grip.

Dám ti otázku, ako mi podľa teórie odporučíš šírku riadidiel, či rizer alebo rovné, dĺžku predstavca, jeho sklon, koľko podložiek pod predstavec, tvar sedla,sklon sedla, to v akom uhle mám mať páčky, aké gripy, ako ďaleko mám mať brzdové páky od riadidiel atď? všetko sú to veci ktoré si vieš prispôsobiť len tým že jazdíš a skúšaš, niečo sadne na prvý krát, s niečim zápasíš niekoľko výjazdov aby to bolo tak ako ti to pasuje.
13.02.2018 - 10:22:46
00
dobi235 napísal:
nikde netvrdím že teória je nesprávna... ale tak ako si to vy predstavujete bude fungovať ak by si na bicykel položil nejaké pevné teleso v labáku kde vytvoríš 100% identické podmienky.. .lenže na bicykli sa menia podmienky, prostredie a hlavne na ňom sedí človek, ktorý je tvor mysliaci, rozumej nebudem to rúbať po rozdrbanom zjazde rovnako rýchlo na 100mm vidlici ako na 140mm , takisto na menšom zdvihu vyberáš inú stopu a nejdeš to na hulváta krížom cez všetko čo sa dá, prispôsobíš rýchlosť, ako už bolo spomenuté výrazne meníš ťažisko, a reči o tom že preletíš cez rajdy sú úplne absurdné, lebo keď ti behne koleso do jamy, zasekneš ho v klopke alebo čo tak je úplne jedno aký máš zdvih a letíš.

No ale my sa tu nebavíme o znižovaní zo 140mm na 100mm, ale o zvyšovaní zo 100mm na 140mm. Ako hovoríš, na vyššom zdvihu ideš viac "na hulváta", čiže sa zvyšuje riziko, že ju dáš na doraz aj keď možno má trocha vyššiu toleranciu na prítlakovú silu, ktorá ju dá na doraz. Si neuvedomuješ, že si protirečíš a presne dokazuješ moje pointy? Treba vôbec viac niečo hovoriť?

dobi235 napísal:
pozri si aké tlaky sú uvádzané na niektorých plášťoch, keby som to podľa toho fúkal tak ma to vytrase a vydrbem sa niekde v zákrute lebo nebudem mať grip.

Vieš ty vôbec, že na plášti nie je písaný optimálny tlak, ale maximálny(niekedy aj minimálny) možný tlak, pri ktorom je zaručené bezpečné fungovanie plášťa(že ti nepraskne)? Práve nikto nechce, aby si tie plášte vozil na takých tlakoch, ako sú tam písané, to je len upozornenie, že tie tlaky nemáš prekračovať!


Naposledy upravil miso2012 dňa 13.02.2018 - 10:40:10, celkovo upravené 1 krát.

13.02.2018 - 10:35:29
00
nehovorím o znižovaní ale o rozdieloch pri jazde...možno to nevieš ale 140mm vidlica má iný progres stláčania ako 100mm.. na 140mm dáš doraz ťažšie ako na 100mm ;)

neviem koľko si držal v ruke plášťov ale je tam rozmedzie odporúčaných tlakov ;)


Naposledy upravil dobi235 dňa 13.02.2018 - 10:41:14, celkovo upravené 1 krát.

13.02.2018 - 10:39:48
00
Opakujem. Ako hovoríš, na vyššom zdvihu ideš viac "na hulváta", čiže sa zvyšuje riziko, že ju dáš na doraz aj keď možno má trocha vyššiu toleranciu na prítlakovú silu, ktorá ju dá na doraz. Si neuvedomuješ, že si protirečíš a presne dokazuješ moje pointy? Treba vôbec viac niečo hovoriť?
13.02.2018 - 10:41:00
00
keyboard_arrow_up