opäť teórie.. jazdim 100mm vidlicu a aj 140mm.. a grantujem ti že na 100mm dáš doraz oveľa ľahšie ;)
13.02.2018 - 10:43:23
00
A ja to nevyvraciam. Ja citujem teba. Ty si povedal
dobi235 napísal:
rozumej nebudem to rúbať po rozdrbanom zjazde rovnako rýchlo na 100mm vidlici ako na 140mm , takisto na menšom zdvihu vyberáš inú stopu a nejdeš to na hulváta krížom cez všetko čo sa dá, prispôsobíš rýchlosť, ako už bolo spomenuté výrazne meníš ťažisko,

čím si sám znegoval vlastný argument o progresivite. Naozaj to tam nevidíš? Chceš sa hádať sám so sebou? :rofl:
dobi235 napísal:
neviem koľko si držal v ruke plášťov ale je tam rozmedzie odporúčaných tlakov ;)

Čo je to "rozmedzie odporúčaných tlakov"? Tam je minimálny a maximálny tlak, pri ktorom plášť stále drží integritu a je zaručená optimálna životnosť. Nikto netvrdí, že tie tlaky máš jazdiť.


Naposledy upravil miso2012 dňa 13.02.2018 - 10:52:29, celkovo upravené 1 krát.

13.02.2018 - 10:49:17
00
to že pôjdeš po väčších "prekážkach" neznamená že dáš skôr doraz na 140mm , keby si viac jazdil a menej teoretizoval tak to vieš ;)

tak aký max tlak? 35psi alebo 65psi? |(
Príloha:
1362462303468-1fonn4gfwaqe1-630-354.jpg
1362462303468-1fonn4gfwaqe1-630-354.jpg 64.66 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil dobi235 dňa 13.02.2018 - 10:55:18, celkovo upravené 1 krát.

13.02.2018 - 10:51:05
00
Ale znamená. Keď v 40km/h najedeš na 10cm peň, tak ti spôsobí väčšiu negatívnu akceleráciu a tým pádom aj vyššiu silu pôsobiacu na bicykel, ako keď najedeš v 20km/h na 5cm peň. Ak by si dával na fyzike na základnej škole pozor, tak to vieš ;)

To už sa tu fakt ideš hádať o základnej logike?

Minimálny tlak 35, maximálny 65 ;)
13.02.2018 - 10:54:52
01
znova len teórie, akosi si zabudol že pri prejazde prekážkami pracuješ aj rukami ;) teda cyklisti čo jazdia prakticky to tak robia, neviem ako tí teoretickí :)

"Minimálny tlak 35, maximálny 65" ... ešte pred chvíľou tam bol maximálny :^)
13.02.2018 - 10:56:56
00
Lol, že práca rukami... Ty musíš mať svoju pravdu, čo? Nemám na teba čas, hlupáka nepresvedčíš, ostaň si hlupákom. Znova. Ty stále predpokladáš, že si kráľ sveta a máš najazdené najviac na svete. Predstav si, nemáš. ;)

Ach tie neoveriteľné nešpecifické argumenty typu "ja jazdím, teda musím vedieť najlepšie, keď ty nevieš, čo mojim argumentom myslím alebo s ním nesúhlasíš, tak to znamená, že nejazdíš, teda nevieš". Ja mám iný názor a ja tvrdím, že jazdím viac. Teda som vyhral! :rofl: :clap: :rock: :muscle: :muscle: :muscle:


Naposledy upravil miso2012 dňa 13.02.2018 - 11:09:23, celkovo upravené 1 krát.

13.02.2018 - 10:59:41
01
Nikdy som to netvrdil ;) iba jazdím a neteoretizujem :)
13.02.2018 - 11:01:00
00
dobi235 napísal:
znova len teórie, akosi si zabudol že pri prejazde prekážkami pracuješ aj rukami ;) teda cyklisti čo jazdia prakticky to tak robia, neviem ako tí teoretickí :)

"Minimálny tlak 35, maximálny 65" ... ešte pred chvíľou tam bol maximálny :^)

Takže nevieš ani čítať. Už sa nestrápňuj ;)
miso2012 napísal:
Vieš ty vôbec, že na plášti nie je písaný optimálny tlak, ale maximálny(niekedy aj minimálny) možný tlak, pri ktorom je zaručené bezpečné fungovanie plášťa

dobi235 napísal:
Nikdy som to netvrdil ;) iba jazdím a neteoretizujem :)

Ty máš v prvom rade riadne vymetené... Znova. Jazdi si. Ale nefušuj do fyziky.
13.02.2018 - 11:01:08
01
Miso, ty ako časticový fyzik v CERNE by si sa mohol vyhnúť diskusnému suterénu, do ktorehého ste toto vlákno doviedli a pozrieť sa na prapôvod vášho sváru (oživenie témy od Kenaia) čiste z fyzikálneho hľadiska.

A čiste z fyzikálneho hľadiska sa da Kenaiov argument interpretovať nasledovne: Pocit nestabilty bicykla je priamo úmerný amplitúde a rýchlosti zmeny uhlu hlavovej trubky. Vzhľadom na to, že Kenai sám pripustil úpravu posedu, tým pádom aj úpravu ťažisku, je jedno na akom ráme danú zmenu vykonáme, Z toho by vychádzalo, že kvôli amplitúde a rýchlosti zmeny uhlu hlavovej trubky 140mm a viac zdvihu nie je vhodné na akýkoľvek bicykel a nemalo by sa využívať.

Ak sa obáva preletu cez riaditka kvoli zmene geometrie HT so 140mm vpredu, čo potom DH bike, kde superpozíciou predného a zadného kolesa so zdvihmi 200mm môže ďojsť k zmene geometrie niekoľkonásobne takej veľkej ako u spomenutého HT. To by mali takéto bicykle zakázať. Či?

Ja osobe jazdím dual position vidlu 120/150mm a možnosť zmeny geometrie za jazdy si neviem vynachváliť.
14.02.2018 - 10:09:14
00
misotkac napísal:
Vzhľadom na to, že Kenai sám pripustil úpravu posedu, tým pádom aj úpravu ťažisku, je jedno na akom ráme danú zmenu vykonáme, Z toho by vychádzalo, že kvôli amplitúde a rýchlosti zmeny uhlu hlavovej trubky 140mm a viac zdvihu nie je vhodné na akýkoľvek bicykel a nemalo by sa využívať.

Ak sa obáva preletu cez riaditka kvoli zmene geometrie HT so 140mm vpredu, čo potom DH bike, kde superpozíciou predného a zadného kolesa so zdvihmi 200mm môže ďojsť k zmene geometrie niekoľkonásobne takej veľkej ako u spomenutého HT.


Dobry predpoklad, nespravny zaver. Ako som tu uz nikde uviedol, to co som napisal sa tyka vyhradne HT. Ak mas full tak pruzenie spolupracuje a nikdy ti nepojde do plneho zaklzu predok bez zadku. Teda full sa nechova ako kyvna sustava, full chodi hore a dolu cely. Mozno budes prekvapeny, ale na DH fulle sa ti v klopke bude menit geometria menej ako na HT (ak je optimalne nastavene cele pruzenie). Z ineho uhlu pohladu. Ak prejdes na HT kamen zadnym kolesom, ide do zaklzu predok, a to aj ked ten prekazku netrafil. U full ti ide do zaklzu tlmic a vidla sa zasunie len minimalne. Preto vlasntne vymysleli full, lebo zistili ze HT zo 140mm zdvihom vidlice nefunguje, ako by si predstavovali.

Ak hovoris o HT, tak si prosim najdi prispevok, kde popisujem vztah uhlu hlavoveho zlozenia a zdvihu vidlice.
14.02.2018 - 12:01:21
00
Tak to nemusí byť pravidlo, že pruženie u fullu spolupracuje. Situácií, kedy nedochádza k synchronnej kompresii, ale postupnej je viac než dosť. Zadné koleso totiž neprechádza nerovnosťami v rovnakom čase, ako predné. Pri 200mm fulle je zmena geomtrie a tažiska určite komplexnejšia a tažšia na odhad a predikciu, ako pri ht so 140mm predkom. Neznamená, že sa na tom nedá jazdiť. Všetko ma svoje plus a minus. Je to len otázka zvyku a preferencií.Ak mám potrebu ísť do 140mm, lebo pri 100mm buď dávam dorazy pri menej PSI alebo je vidla nepohodlna pri viac PSI a už som sa vyhral aj s progresivitou a počtom tokenov v komore, tak zmena geometrie pri zanáraní by ma až tak netrápila. Proste budem musieť viac pracovať so svojim ťažiskom. Ale človek vie zvládnuť aj väčšie výzvy...
Skôr by som sa bál jazdy do kopca. Ale to už musí každý sám zhodnotiť, na čo to má slúžiť.

Nie, nie, full určite nevymysleli kvôli tomu, že ht so 140mm nefunguje.

A či to nefunguje neviem, ale taká pestrá ponuka ht so zdvihom okolo 150mm a v mnohych prípadoch aj teleskopickou sedlovkou tu hádam ešte nebola.
14.02.2018 - 13:51:18
01
Uplne suhlasim.

misotkac napísal:
A či to nefunguje neviem, ale taká pestrá ponuka ht so zdvihom okolo 150mm a v mnohych prípadoch aj teleskopickou sedlovkou tu hádam ešte nebola.


Ale treba si vsimnut tu geometriu HT zo 150mm zdvihom. To nie je prerabka XC zo 100 na 150mm To je upne iny bike.
14.02.2018 - 14:03:20
00
Ale to by malo byť v argumentačnej rovine tvojho pôvodného príspevku jedno.

Každopádne, môj 1. príspevok bol mierený skôr na kolegu z CERNu s apelom na plodnú a vecnú diskusiu. Nešlo mi o nejaké vypravdovanie sa, či ty máš alebo nemáš pravdu. Lebo k zmene geometrie určite dôjde, to pravda je,ale z tohto hľadiska by sa to potom muselo riešit pri kazdej 140mm+ vidle.
14.02.2018 - 14:14:39
00
misotkac napísal:
Ak sa obáva preletu cez riaditka kvoli zmene geometrie HT so 140mm vpredu, čo potom DH bike, kde superpozíciou predného a zadného kolesa so zdvihmi 200mm môže ďojsť k zmene geometrie niekoľkonásobne takej veľkej ako u spomenutého HT. To by mali takéto bicykle zakázať. Či?

No treba si uvedomiť, kedy nastáva problém. Problém nastáva pri doraze. Pri fulloch často nenastáva, že dáš predok do maximálneho dorazu a zadok zostane v nezaťaženej pozícii. Ak také nastane, tak preto, že je ťažisko pri náraze na prekážku alebo dopade na zem príliš vpredu, čo už len samo o sebe implikuje preletenie cez riaditka, či už máš full, ht, dh, xc alebo dedovo fixie. Ak chceme predpokladať doraz pri jazdení,musíme predpokladať polohu ťažiska úmernú optimálnemu posedu/pozícii jazdca pri technickej jazde. Inak doraz nenastáva pri jazdení, ale pri lietaní cez riadidlá. :lol: Čiže určitú mieru spolupráce odpruženia predpokladať musíme. Každopádne je situácia úplne iná.

Tak isto je situácia úplne iná, lebo sa rozprávame o úplne inom bicykli a úplne inom štýle jazdy. Každý štýl jazdy má vyhradené určité rozmedzia zdvihov. Je to preto, lebo zmenením zdvhu práve pripúšťaš veľkú zmenu geometrie rámu pri pružení. Ak by si chcel napr. 180mm zdvih na XC, znamenalo by to už diskutované, zmena geometrie rámu v dolnej časti zdvihu by vylučovala optimálnu polohu pre XC jazdu. Preto sa 180mm zdvihy na XC nedávajú. Vysoké zdvihy proste vyžadujú úplne inú geometriu rámu. Napríklad sa s narastajúcim zdvihom mení aj uhol sedlovej trubky a skracuje sa reach.

Fully aj ht na XC sa robia so zdvihmi 100-120mm, 140mm sú už extrémne vzácne. Práve preto, aby sa zaručila optimálna poloha pri zmene zdvihu. Je možné jazdiť XC na zdvihoch väčších, ako 120mm, ale v profesionálnom športe to nikto nerobí, lebo proste poloha pri XC je dôležitá a tá energia a čas strávený kompenzovaním zmeny geometrie je lepšie vložiť do zrýchlenia jazdy. Súkromne si jazdiť XC môžeš aj na zjazdovom biku, len to nebude nič príjemné. A budeš padať. Je možné, že si dokážeš zvyknúť a jazdiť tak, aby si nepadal ani na tom 140mm+ zdvihu pri XC jazde, len musíš pritom niečo obetovať a je otázne, či po tom obetovaní budeš stále jazdiť XC, či nebudeš pomalý tak, že ťa predbehne peší a či si jazdu užiješ. Tak isto je otázne, či vôbec využiješ ten zdvih na 100%(diskutujem nižšie).

No a v neposlednom rade, samotný štýl jazdy tiež predpokladá iné miery pádov a bezpečnosti. Vybavenie na zjazd je úplne iné, ako vybavenie na XC, pri ktorom nemáš v podstate žiadnu ochranu proti pádom a ak pri XC padáš, tak robíš niečo zle. Na druhú stranu je zjazd oveľa viac zaťažený náhodou(alebo inak povedané nepredvídanými okolnosťami, ako napr. že ten kameň je šmykľavejší, ako predpokladáš), kedy sa proste môže stať, že náhodne spadneš aj keď všetko spravíš správne. Preto jazdci dh majú celotvárové prilby a ochranu lakťov, kolien a torza.

V podstate ak chceš vyššie pohodlie, môžeš si zvýšiť zdvih na vidlici aj na 140mm z 80mm, ale nechať taký sag, že v konečnom dôsledku budeš pri jazde v pozícii, ako si bol na 80mm. Lenže to si vyžaduje fúkanie na tlak tak nízky, že je otázne, či už len samotná váha bicykla nestlačí vidlicu a skutočne budeš môcť využívať celých 140mm zdvihu. Potom tým zvýšením zdvihu absolútne nič nedosiahneš.

Inak, exot hore spomínal, že "človek je mysliaca bytosť", pritom toto tvrdenie nemá relevanciu, lebo
a) človek pri jazde nepremýšľa, pretože vedomé rozhodovanie, čiže premýšľanie, je pomalé. Pri jazde využíva rozhodovanie podvedomé.
b) v každom prípade existuje istá optimálna technika jazdy, pri ktorej využiješ maximum energie na rýchle zdolanie trate.
Je preto irelevantné, či človek premýšľa alebo nie. Tak isto je irelevantné, že sa dá to a tamto oželieť a vykompenzovať nejakou technikou, prácou rúk, nôh, hláv alebo penisov, je to absolútne jedno, pretože už to nie je optimálna technika a už musíš vyvýjať energiu na kompenzovanie. Tým pádom buď v najlepšom prípade budeš pomalší na tej istej trati v tých istých podmienkach, alebo v najhoršom prípade si jazdu neužiješ. Každopádne, je dôvod, prečo sa robia určité kategórie bikov s určitou geometriou a určitými zdvihmi a takéto relativizovanie je absolútne bezpredmetné a odtrhnuté od reality.

Tak isto existuje niečo, ako štatistika, štandardná odchýľka a neistota merania a priemerovanie...

Teda celkovo, pri výmene vidlice, resp. zvyšovaní zdvihu si treba ujasniť pár vecí:
1. Načo to robím - chcem vyššie pohodlie, rýchlejšiu jazdu, stabilitu v zjazde?
2. Čo jazdím - taký rekreačný jazdec nepocíti zvýšenie zdvihu zo 100 na 120, taký top športovec môže kvôli tomu prehrať závod.
3. Čo som tam mal predtým - keď si zmením nejakú RST na Rebu, tak je jedno, či tá RST má 80mm a reba 140mm, lebo to bude úplne iná jazda tak či tak. Tak isto môžem zmeniť vidľu z 100 na 100, ale aj tak zmeniť geometriu kvôli rozdielnej dĺžke vidle(či už rozdielnou korunkou alebo nohami), každopádne ale pri zmene z RST na Rebu by som zvážil aj ostatné faktory, prečo by to nemusel byť dobrý nápad, a síce celkovú kvalitu bicykla a rámu, či sa mi nerozpadne na prvom konári s tou rebou.
A treba si byť vedomý, že v každom prípade výmena vidle bude pravdepodobne znamenať zmenu geometrie a byť si vedomý toho, čo táto zmena geometrie znamená(čo sme tu už popísali).
14.02.2018 - 14:48:09
01
keyboard_arrow_up