V minulosti boli všetky plášťové ráfky navrhnuté s vnútorným zahnutím. Zmysel a myšlienka tohto dizajnu je v tom, že duša sa vo vnútri plášťa roztiahla a zahákla pod patku ráfku. To je dôležité hlavne pri vyšších tlakoch cestných plášťov. Veľkou výzvou je u úzkych cestných ráfkov samotná montáž bezdušákov. Plášť na úzkom ráfku má skôr tvar žiarovky a je preto je náchylnejší na vyzutie pri vysokých tlakoch (nad 8bar). V súčasnosti výrobcova závratným tempom rozširujú svoje clincher ráfky. Rozširovanie ráfkov sa robí hlavne za účelom lepšej aerodynamiky a tuhosti ráfkov, ale jednou z výhod je aj lepšia kompatibilita s bezdušovými plášťami. Nové Roval alebo napr. Industry9 cestné ráfky majú vnútornú šírku 21mm. To bol ešte pred pár rokmi štandard u MTB. Cestné bezdušáky sú však oproti MTB stále v plenkach hlavne aj preto že sa výrobcovia viac menej zatiaľ stále nezjenotili na nejakom jednotnom štandarde a toleranciách. Preto je pri prerábke cestných tubeless dôležité držať sa odporúčaní výrobcov a veľmi nešpekulovať s obyčajnými "netubeless" plášťami a ráfkami. Následky zlyhania takéhoto systému môžu byť na ceste oveľa fatálnejšie ako zlyhanie na MTB.
Hookless dizajn vznikol hlavne pre MTB ráfky. Tu sa fúka oveľa nižší tlak a tak zahnutie ráfka nemá veľký zmysel. MTB plášť je tiež mohutneší a kevlarový kord v patke je pevnejší a teda menej náchylný na roztiahnutie. "Hookless" ráfik má boky oveľa pevnejšie, ktoré vydržia aj väčšie klepnutia ráfku až o zem. Ráfik s klasickým zahnutím bol oveľa náchylnejší na poškodenie v prípade kontaktu so zemou. Širšie ráfky taktiež umožňujú fúkať nižšie tlaky v plášťoch. Plášť je na širšom ráfku stabilnejší a nežuje sa. Väčšinou sa však neodporúča fúkať tubeless plášte na hookless ráfkoch na viac ako 3bar. Inak hrozí premaľovanie servisnej miestnosti bezdušovým tmelom :)
21.05.2018 - 22:35:13
015
Kristína, dik za info. Premaľoval som len roh garáže ;) Ito, čo mu vybuchla kombinácia ardent+Crest, neviem čo k tomu povedať. Ja som predošlé roky jazdil obyčajné Cresty s rôznimi plášťami TL a bez problémov, ani náznak ničoho. Raz na jeden výjazd po cestách som si plášte nafúkal na 4bar a ok. Tieto Crest MK3, som sa trochu pomýlil, niesu hookles, aspon nie až tak celkom. To som usúdil ked som len rukou prešiel vnútro ráfu po tom čo mi buchol. Necítil som tam jasné zahnutie ale nejaké je. Ak je to len o tom, že nemôžu sa fúkať na vyššie tlaky, tak mám trochu lepší pocit. Niečo pojazdím a uvidím. Tu som našiel stránku kde píšu o update Stans Crest, Arch a Flow na MK3:
https://www.vitalmtb.com/photos/features/2016-Sea-Otter-Classic-Pit-Bits,10021/Wider-Rims-on-Stans-Flow-Arch-and-Crest-MK3-Wheels,104030/bturman,109
Dobre tam vidno predošlé "klasické" zahnutie s porovnaním toho na MK3.

Prílohy:

crest_mk3_rim_section_3_3.jpg
crest_mk3_rim_section_3_3.jpg 24.81 KiB thumb_up0thumb_down

crestmk3__800x800.jpg
crestmk3__800x800.jpg 20.27 KiB thumb_up0thumb_down

s1600_BT_20160416_untitled_shoot_041_3.jpg
s1600_BT_20160416_untitled_shoot_041_3.jpg 248.76 KiB thumb_up0thumb_down

22.05.2018 - 09:16:46
00
Na stránke výrobca udáva max odporúčaný tlak https://www.notubes.com/crest-mk3-rims
Crest mk3 teda 40psi (2,7bar) pri šírke 2,2" a iba 38psi (2,62bar) pri šírke 2,25". Takže naozaj relatívne nízky tlak.
Preto je dobré pri nasadzovaní používať mydlovú vodu aby patky ľahko zaskočili už pri nižších tlakoch.
22.05.2018 - 10:56:08
02
Presne tak, už som si to pozrel. Mne strelili niekde okolo tej hodnoty 38psi.
22.05.2018 - 11:13:02
00
Ten max. tlak nie je definovany preto, ze po jeho prekroceni moze bezchybny plast vyskocit z rafika...
22.05.2018 - 13:21:50
00
Ahojte. Máte niekto kolesá e13 trs na biku od YT Industries (ideálne Jeffsy CF1)? Bola na nich tubeless páska od výroby alebo je potrebné kupovať? Bike tu nemám, tak to neviem pozrieť. Vďaka.
22.05.2018 - 17:06:25
00
Jezus napísal:
Ten max. tlak nie je definovany preto, ze po jeho prekroceni moze bezchybny plast vyskocit z rafika...

To síce nie je, ale keď roztiahneš ráfik vysokým tlakom tak ti hrozí vyskočenie patky následkom poškodenia ráfku vysokým tlakom :)
23.05.2018 - 08:14:36
00
Ale na to, aby sa roztiahol rafik, ani nahodou nestaci dosiahnut max. povoleny tlak. A drifterovi strelil plast zhruba pri tom max. povolenom, nie pri o 30-40% väcsom.
23.05.2018 - 08:52:28
00
Ale manomenter na pumpe nemá kalibrovaný, či? :)
23.05.2018 - 08:56:17
00
Presne toto som cakal. :)
23.05.2018 - 08:57:27
02
Já to říkal! Kalibrovat, kalibrovat a znovu kalibrovat!
23.05.2018 - 09:51:13
01
No ono ked fukal tou pumpou vsetky plaste pri nahadzovani na stare Cresty aj na nove a vsetky plaste okrem jedneho vydrzali, tak je celkom pravdepodobne, ze problem je v tom jednom plasti a nie v tom, ze zrazu manometer pri jednom fukani ukazuje o 40% viac. :) Cize ja stale tvrdim, ze problem je v tom plasti. Ak nie, tak potom je v rafiku, ale to by na nom strielal kazdy plast a to by bolo na reklamaciu rafika. Ale s takou odchylkou v rozmere sa rafik snad ani neda strojovo vyrobit, cize to je velmi nepravdepodobne.
23.05.2018 - 10:23:07
02
zihadlo 5 : jj, ikon ma fajn patky, ale nejaky ten moj je divny, naposledy dost sfukol, po silnom dofukani sfukuje pomaly, tak neviem co mu je. Asi pozriem vo vode. Ardentu nepomohlo ani 100ml a tocenie kolesom, stale sfukuje .. horsie nez schvalbak :D

jezus : nova pumpa co mam (a nebola teda lacna) ukazuje menej, ako stara, resp. dalsia z lidlu. A to tak, ze asi o dost menej, min. 0.5 baru sa mi zda. Asi budem musiet nieco na to nahodit , co ukazuje dobre a porovnat. Na druhej strane, s pumpou ktora ukazuje viac som jazdieval s 23mm rafkom a 2.4" UST continentalom na 20psi , sice to nebolo moc dobre na asfalt, ale v terene v pohode. Nicomu to nevadilo, nevyzliekalo sa, ziadne zutie. Asi bude treba povinnu kalibraciu kazdemu, kto chce pisat nieco o tlaku :lol: .. kalibracny etalon z Pariza dovliect do Hradku.

drifter_00 : myslel som si, podla obrazku som usudil, ze je to tak male zahnutie, ze sa to javi ako hookless. A v podstate to ma asi rovnaky efekt, ako keby to tam nebolo.

kristina: dik za info .. takze cestna cyklo s tym len zacina. Inak hookless vznikol kvoli karbonovym rafkom, ak som dobre pochopil zdroje, ktore som cital. Hlinikace s tym zacinaju az teraz.
23.05.2018 - 11:54:31
00
nafukaj lidlom a skontroluj tlakomerom na auto ten je len do 4 bar... je dosť presný oproti pumpe , lidlacka mi ukazovala aj o 1 bar viac :D
23.05.2018 - 14:27:12
00
včera som pozeral, že prečo mi pomaly sfukuje Ardent vzadu a vnútri už žiadne mlieko (NT Race)...zvyšky mlieka boli prilepené po obvode pätky...dolial som, ale aj s nahodenou jednou stranou už nechcel zaskočiť...tak som využil kompresor na pumpe a všetko ok :)
24.05.2018 - 12:40:01
00
keyboard_arrow_up