Ešte dodám že oceľové
rámy zažívajú renesanciu, na konci 80-tych rokov boli vytlačené hliníkom a karbónom a zaužíval sa názor (celkom mylný) že ocel je "otras" , ťažké hovado, ako na tom niekto mohol jazdiť a pod, a tiež že je to Low - End dobre že nie kategória bikov z Tesca. To je ale úplne scestné. Oceľ je pre
biky veľmi dobrý materiál, má oveľa lepšie vlastnosti ako Hliníkové zliatiny (Oproti hliníku je pružná, tlmí otrasy a vibrácie podobne ako karbón, hliník túto schopnosť nemá a je tuhý jak hovädo a vôbec nepohlcuje vibrácie). Ďalej hliník "časom mäkne" to znamená že starne, časom stráca požadované vlastnosti a oceľ je večná - ak má rám dobrú povrchovú úpravu inak samozrejme skoroduje. A dneštné oceľové rámy vôbec nie sú "tažké hrubostenné vodovodné trubky" . Napr Author Ronin má rám z tri krát zoslabovanej chróm-molybdénovej ocele, vcelku premakaný vyvinutý v roku 2016. Pre rok 2018 bude aj vo verizii " Author Ronin SL" čo znamená že bude zváraný z trubiek Reynolds, čo je špeciálna ešte ľahšia oceľ. A rozhodne to nebude Low-End. Cena bude ako pri karbóne. A keď sme už pri tých hmotnostiach bikov, tak UCI požadovanú hmotnosť bicykla 6,7 kg sa dá dosiahnuť na karbónovom ráme, na hliníkovom ráme, aj na oceľovom ráme.
V celku suhlas. Kazdy material sa da urobit aj dobre aj zle. Ci lahky a pohodlny, ci lacny. Akurat mantinely tychto parametrov su u karbonu a hliniku posunute. Karbon nebude nikdy stat 15e za ram ako hlinik a hlinik nikdy nebude tak lahky a pohodlny ako karbon. Existuje vynimka, jeden hlinik drahovy bajk specialized ktory je z hliníku akoby monocoque lepenou technologiou.Oceľak od lacnych cromo ramov co nicia zapestia az po chutovecky bespoke
workshopov z Columbus 8xx trubiek co skovaju karbon do vacku. Napr. Japonske drahove bajky na Kairin maju nielen trubky podľa vahy jazdca ale aj na mieru usite zvary podla vahy a stylu jazdca.