Neviem ako sem dať kópiu článku, tak takto, dúfam že sa SME za to nenahneva :
BRATISLAVA. „Funguje vám to?“ Tak znie najčastejšia otázka, s akou sa človek stretne pri stojanoch, v ktorých by mali parkovať bratislavské požičiavané bicykle.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ:
Bratislava spúšťa bikesharing, naraziť môže na počasie
Slovnaftbajk, teda systém požičiavania
bicyklov v uliciach hlavného mesta, sa spustil po vyše dvojmesačnom zdržaní v piatok 7. septembra.
Bratislava sa tak zaradila medzi mestá, v ktorých by sa malo dať jednoducho a za pár eur presúvať na bicykli.
Aj keď pôvodne magistrát spolu s hlavným partnerom, spoločnosťou Slovnaft, sľubovali, že do ulíc postavia 550 bicyklov, po týždni ich bolo reálne k dispozícii len asi 200. Do užívania ich firma uvoľňuje postupne, aby mohla odhaliť a analyzovať prípadné chyby.
Len za prvý týždeň sa do systému podľa údajov prevádzkovateľa zaregistrovalo viac ako 14-tisíc používateľov a celkovo ľudia urobili vyše 18-tisíc jázd.
Aj vďaka priazni počasia sa zo žltých bicyklov rýchlo stala obľúbená atrakcia. Práve to prináša aj problémy.
Ako nasadnúť
Je piatok 14. septembra, trinásť hodín popoludní. V stanici na Dunajskej ulici je zaparkovaných päť bicyklov, čo je pomerne nezvyčajné. Väčšina takzvaných dokov je buď prázdna, alebo je tam maximálne jeden až dva bicykle.
Na tabuli v strede medzi stojanmi je návod na použitie v slovenčine a angličtine.
Najskôr sa treba zaregistrovať na stránke projektu a následne si zaplatiť kredit jedno euro. Platba síce nie je úplne intuitívna, no po chvíli ťukania do telefónu sa na to dá prísť.
Obratom príde SMS správa s personalizovaným kódom. Po vyťukaní na klávesnici v strede medzi riadidlami by sa mal elektronický
zámok bicykla odomknúť. Stačí vytiahnuť
bicykel zo stojana a jazdiť.
„Toto je už tretí stojan, ku ktorému sme prišli, stále hľadáme nejaký pojazdný,“ sťažuje sa Michal Neuman. S priateľkou sa chceli len povoziť, konkrétny cieľ pred sebou nemajú. Dostať sa k dvom funkčným
bicyklom je však problém.
Úspešní nie sú ani na Dunajskej. Jeden z piatich bicyklov má defekt, ďalšiemu chýba pedál, na treťom je papier s oznamom, že bicykel nefunguje. Zvyšné dva sú v stojane v takzvanom parkovacom režime, a tak sa k nim tiež nedá dostať.
Detské choroby
„Asi desať percent používateľov nevie správne zadokovať bicykel, ktorý tak zostane v parkovacom režime. S týmto sme nerátali,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár. Snažia sa robiť osvetu najmä na stránke Slovnaft BAjk na facebooku.
Po ukončení jazdy je dôležité na maličkom displeji skontrolovať, či sa bicykel prepol do režimu SL D (smart lock docked) alebo SL P (smart lock parked). V parkovacom režime sa k nemu dostane len používateľ, ktorý tam bicykel zaparkoval.„Za normálnych okolností by mu stále bežal nájom a ľudia by platili desiatky eur. Samozrejme, teraz im to neúčtujeme, musia si na to zvyknúť,“ hovorí Molnár. Ide podľa neho o detské choroby systému, ktoré sa postupne odstránia.
Veľký záujem o požičiavané
bicykle prináša aj komplikácie, mimo prevádzky bolo v piatok až 48 bicyklov. Mali rôzne menšie poruchy, no zaznamenali už aj zlomenú prednú vidlicu.
Ľudia bicyklom veria
Keďže na Dunajskej sa Neumanovcom nepodarilo požičať si bicykle, presúvajú sa k Ondrejskému cintorínu. Na internetovej stránke Slovnaft BAjku je
mapa s farebným zobrazením, na ktorej stanici je koľko bicyklov k dispozícii.
Aj pri cintoríne je jeden bicykel v parkovacom móde. Po chvíli však prichádza cyklista, ktorý do stojana bicykel vracia. Na štvrtý pokus sa tak dvojici darí požičať si dva bicykle.
„Iste, sú aj nejaké chyby, ale je to dobrý projekt a dúfam, že sa to postupne podarí zlepšiť,“ hovorí Matúš Gajdoš, ktorý bicykel do stojana odovzdal. Po chvíli sa na stanici zhromaždia ďalšie a dva si požičiavajú aj redaktori SME.
Bicykle sú pohodlné,
riadidlá a
sedačka sú relatívne blízko pri sebe, vyšší človek by mal asi na dlhších trasách problémy. Majú tri prevodové stupne, na jednom z troch bicyklov, ktoré SME skúšalo, však dobre nefungovali.
Trasa vedie od cintorína cez Námestie SNP, Hodžovo námestie a Námestie slobody až k Hlavnej stanici. Tam však stojan chýba, čo vyvolalo kritiku už pred spustením systému. Je nižšie, pri ministerstve financií.
Stojí pri ňom tridsiatnik v obleku, pri uchu má telefón a snaží sa odopnúť bicykel zo stojana. „Mám to stlačené a teraz čo?“ pýta sa. Po chvíli sa mu podarí k bicyklu dostať.
„Idem prvý raz, potrebujem sa dostať na Grösslingovu. Veľmi sa mi ten nápad páči, aj keď na začiatku určite treba ešte vychytať problémy,” hovorí Andrej Jedlička, keď schováva telefón.
Kde sú bicykle
Stojan pri ministerstve bol takmer plný. Na Námestí SNP, ale aj pri Obchodnej či prezidentskom paláci boli len jeden až dva bicykle, nie vždy všetky k dispozícii.
Popri nich chodili hlúčiky ľudí, ktorí si chceli bicykle vyskúšať, no nemali sa k nim ako dostať. Podobné to bolo aj v sobotu. Dvojica na Záhradníckej si zobrala posledný bicykel na Miletičovej a išla s ním hľadať ďalším stojanom, kým našla ďalší.
„Počet bicyklov na staniciach sledujeme a v prípade potreby ho regulujeme. Najmä večer prevážame bicykle z centra mesta do okrajových častí,“ vysvetľuje Molnár. Na rozvoz používajú väčšie dodávky, okrem toho majú v teréne aj servisných technikov.
Ak ľudia prídu na nejaký problém, majú sa ozvať na infolinku, prípadne napísať e-mail. Ak je v blízkosti čerpacia stanica Slovnaftu, môžu bicykel odviezť aj tam.
„Dnes tu bol jeden človek, ale nevedeli sme čo s tým. Až potom volal vedúci, dal nám telefónne číslo a e-mail, že tam sa máme ozvať, ak bude problém s bicyklom,“ tvrdila v sobotu poobede obsluha na slovnaftke na Bajkalskej ulici.