Nemas pravdu co sa tyka valiveho odporu - ak jazdis v terene, tak valivy odpor na stredne natlakovanom plasti je nizsi ako na velmi natlakovanom, pretoze:
1. stredne nahusteny
plast (pozor, nie podhusteny) sa lepsie prisposobuje nerovnostiam (neodraza sa od nich takou silou, jednoducho sa deformuje podla nich)
2. stredne nahusteny plast sa na mäkkom povrchu (lesne chodniky a pod.) az tak nezabara do podkladu vdaka tomu, ze plast sa v mieste kontaktu s povrchom mierne deformuje (rozsiruje) a tym sa rozklada tlak na väcsiu plochu a teda plast sa zabara menej = klesa valivy odpor v porovnani s velmi nahustenymi plastami, ktore sa viac zabaraju... (prenesene na sneznice ako dobry aj ked prehnany priklad - s topankou sa zaboris do snehu 50 cm, so sneznicou 20cm...)
P.S. Samozrejme na ceste vzdy plati, ze cim vyssi tlak, tym nizsi valivy odpor.
Pleties pojmy valivy odpor pneumatiky a prejazdnost. Malo natlakovana pneumatika bude mat vzdy! vacsi valivy odpor ako ta, nahustena tvrdsie. Je to raz tak, a je zbytocne o tom spekulovat (kto neveri, otvori si ucebnicu fyziky a nastuduje valivy odpor, dynamiku telesa). Ovsem prejazdnost je vec ina (to je suhrn roznych veci) .. a tam prave podhustena guma dokaze prejst niekde, kde normalne nahustena nie. Problem je ale v tom, ze v pripade makkeho podkladu je aj prejazdnost s podhustenou gumou vykupena obrovskou namahou (a to prave z dovodu zvacsenej deformacie pneumatiky a tym aj valiveho odporu), takze pokial ides preteky je najefektivnejsie to prebehnut alebo pretlacit a neriesit to podhustenim, pretoze v naslednom uz tvrdom podklade proste to nepojde. Ledaze to bude dofukovat a podfukovat zakazdym
.. typicky priklad je piesok (extrem), ci sneh. Vzdy proste musis obetovat watty na
grip alebo opacne. Ale neznamena to, skutocne to neznamena, ze s maksou pneumatikou stratis menej energie pri odvalovani gumy. Valivy odpor mozes znizit (do urcitej miere dofukanim), a zmenou zmesi gumy.
A teraz trosku fyziky .. presna definiciu valiveho odporu (citujem)
"Valivý odpor vzniká vždy, když se po podložce valí těleso kruhového průřezu. Působením kolmé tlakové síly Fn se poněkud deformuje těleso i podložka. Deformace vyvolává odporovou sílu Fv, která působí na těleso a směřuje proti směru pohybu. Velikost odporové síly je přímo úměrná velikosti kolmé tlakové síly Fn, nepřímo úměrná poloměru R valícího se tělesa a závisí také na jakosti povrchu."
Vyplyva z toho, ze na znizenie valiveho odporu pneumatiky ma vplyv
a) hmotnost vozidla (teda schudneme)
b) ak nechceme schudnut, prifukneme gumu (co je to iste ako neprifuknut ale schudnut)
c) vymenime pneumatiku za lepsiu zmes (zahodime Miniona 42a a nahodime Racing Ralfa
)
d) jazdime po vhodnejsom terene (asfalt
) a nebudeme za kazdu cenu sa drbat po tej najhorsej moznej stope
e) zvacsime priemer pneumatiky .. prejdeme na Gary Fisher 29"
Valivy odpor pneumatiky je strasny fenomen MtB, lenze v skutocnosti je problem inde. Prave to, ze v tazsom terene miernym ufuknutim sice stratim 1-2(viac) wattov zvysenim odporu, ale ziskam za to prave lepsiu prejazdnost, grip, utlmenie (neodskakuje koleso), atd... Ovsem, pripadne aj vacsiu sancu na hada
Ovsem tunak prave rozne gumove zmesi mozu vykazovat rozne odpory, takisto cim hrubsia dusa, horsi odpor .. preto napr. latexove a extremne tenke
duse vykazuju lepsi vysledok. Alebo pripadne UST .. ale tiez nie hocjaka .. zalezi od zmesi.