Hosť napísal:
Tak keď budem mať mtb, tak keď pôjdem po asfalte na výlet, tak pod 3 určite nepôjdem.. 4 na cestaku si môže dovoliť 50 kg chrt.... Inak kde spravili súdruhovia Ing. chybu, Keď pred 10 rokmi bolo pravidlo, čím viac tým lepšie...fyzikálne zákony platili aj vtedy, tulenik vyjadrí sa, ty vieš všetko ?


Nie som sice tulenik, ale tiez viem vsetko. Presne ako pises sudruzi urobili chybu a nie jednu, hned niekolko.
1. uzke plaste lebo mensi valivy odpor = cele zle, lebo vznika pozdlzny tvar stycnej plochy s asfaltom a preto velka deformacia bocnic
2. gumja pred 10 rokmi bola uplne nieco ine ako dnes, jej pruznost bola tak zla, ze bolo nutne fuikat na vysoky tlak lebo akakolvek deformacia plasta bola nenavratna strata vykonu
3. fukalo sa vela lebo nikto nevedel v tej dobe zmerat straty oscilaciami biku hore dolu pocas jazdy

Dnes je jesne ze:
1. sirsi plast = mensi valivy odpor
2. 15% defromacia pneu pri zatazeni = +- minimalnmy valivy odpor
3. stratny v plasti jeho deformaciou su ovela mensie ako straty nadskakovanim biku a jazdca po mikronerovnostiach vozovky (tie vybracie co citime na rajdoch)

K tomuto vsetkomu je dostatok studii, niktore som uviedol uz v tomto vlakne a da sa ai googlit. Ale staci sa nad tym zamysliet. Predstav si tvoje koleso ako prechadza 5mm kamienok. Ak mas nafukane prilis vela nadskocis na nom. Ak optimalne pneu ho obali a ty na biku neminas energiu na zdvihnutie celeho biku s tebou o 5mm. Ak mas nafukane prilis malo seknes dusu :) A to se deje v roznej velkosti neustele, kazda drobna nerovnost na vozovke.
21.04.2019 - 11:27:06
00
mafo napísal:
Keď som šliapial Braunsberg tak na nových GP5000 25mm som mal cca5.5-6bar a neišlo sa dobre zadné kolo jak žuvačka strata energie sily v prudkom stúpaní dobrý asfalt.Menšia kadencia strata v zábere bolesť hamstringy večie zadychanie.Druhy deň tá istá trasa rovnaké podmienky teplota vietor.Akurat už zadok 7.5bar predok 7bar.Velky rozdiel rýchlosť kadencia plus vyvážený posed .Vážim 70kg.Menšim či podhustenym tlakom sa viac menej plášť degraduje potom je zbytočne kupovať drahé plášte či značky a stačí plášť za 10eur keď jazdyt na pár bar.


Uprine, bud nevladzem, alebo mi sedi plast inak na rafe.. neviem, ale ja necitim nic ako popiisujes. Ale moze to byt aj tym, ze okrem utrpenia a bolesiti ine aj tak nevnimam.

Ale co sa tyka lacneho plastu nemas pravdu. Cim lacnejsi plast tym menej pruzny. Ked mas lacny plast musis fukat ovlea viac ako na kvalitnom, lebo ten lacnak tu energiu spat nevrati ten ju premeni na teplo. Preto sa najviac ukazuje rozdiel v kavalite plastov prave pri nizsich tlakoch pri 130 psi je uplne jedno co tam das.

edit: preklepy


Naposledy upravil Kenai dňa 21.04.2019 - 14:11:02, celkovo upravené 2 krát.

21.04.2019 - 11:31:22
00
Jedna vec ktorá sa nikde nepíše a to je duša všade len plášte psi bar atď.Ale samotná duša jaký má vpliv na plášť.Jazdy niekto tubolite duše.
21.04.2019 - 11:41:54
01
Dzuch-Ban napísal:
Ako sa to potom sprava v zjazde, ked je vaha na prednom kolese s brzdenim do zakruty? Tu viem teda rychlo zistit nizky tlak, uz daleko vyssi ako tu spominany a je to fakt dost neprijemne rezat zakruty na nizkom tlaku...


Nizky a nizky je rozdiel. Na rovine mas 40% vahy v predu 60% v zadu. Dolu kopcom samozrejme viac v predu, bude to nikde okolo 60% pri 25% klesani. Ak jazdis ako profik na trubke, to je o niecom inom. Samozrejme rozdiel v tlakoch pri fukani nedavas v pomere 40% ku 60%, ak jazdis kopce. Odporucam predok prifuiknut aspon na 45% pripadne este viac ak planujes naozaj strme klesania. Tiez si treba uvedomit, ze sa bavime o 15% deformacii plastu, cize ak sa plast a s vysoku 30mm zdeformuje nie na 4.5mm, ale na 7mm pri zjazde este stale sa nic nedene. Ja som doma vo Vojke nad Dunajom, kopec vidim 3x za rok tak mi 60% vzadu a 40% v predu vyhovuje.

Je to vlastne jednoduche, vyskusaj a uvidis, nesedi prifukaj, je to individualne. To co som sem dal je startovaci bod, nie predpis.
21.04.2019 - 12:22:22
00
mafo napísal:
Jedna vec ktorá sa nikde nepíše a to je duša všade len plášte psi bar atď.Ale samotná duša jaký má vpliv na plášť.Jazdy niekto tubolite duše.


Dusa kazi vlastnosti plastu :)) Vlastne ho robi menej pruznym, stracas energiu na treni medzi dusou a plastom. Cim menej duse tym lepsie cize super tenke su lepsie ako obycajne z pohladu strat vykonu, Este lepsie je latex a naj ziadna ak je na to vhodny plast. Je otazka ci je plepsi napr dusovy GP 5000 s latexovou dusou alebo bezdusak GP 5000. Lebo ten bezdusak je zasa tazsi, ma viac gumy a preto mensiu pruznost. Ak videl niekto porovnanie budem rad ak sa podeli o info.
21.04.2019 - 12:27:24
00
mafo napísal:
Jedna vec ktorá sa nikde nepíše a to je duša všade len plášte psi bar atď.Ale samotná duša jaký má vpliv na plášť.Jazdy niekto tubolite duše.


ty tomu slovencinovi nakladas...
21.04.2019 - 13:11:02
02
Pred tými dobre vyše 10 rokmi (vtedy totiž padla posvätná krava bombovania gúm v teréne, zjazdári to vedeli už predtým) sa totiž valivé odpory merali na hladkom kovovom valci.
Cesta nie je hladký kovový valec. A terén tohmot nie.
Akonáhle sa stali powermetre bežne dostupnými, tak proste niekoho napadlo ísť rovnaký úsek rovnakým výkonom s rôznymi tlakmi. A potom ho zarazil výsledok. Potom sa to potvrdilo. A odvtedy je to jasné.
22.04.2019 - 14:54:22
01
Hosť napísal:
ty tomu slovencinovi nakladas...

asi nebude Slovák, aj taká možnosť môže existovať
22.04.2019 - 18:42:23
00
Kenai napísal:
Dusa kazi vlastnosti plastu :)) Vlastne ho robi menej pruznym, stracas energiu na treni medzi dusou a plastom. Cim menej duse tym lepsie cize super tenke su lepsie ako obycajne z pohladu strat vykonu, Este lepsie je latex a naj ziadna ak je na to vhodny plast. Je otazka ci je plepsi napr dusovy GP 5000 s latexovou dusou alebo bezdusak GP 5000. Lebo ten bezdusak je zasa tazsi, ma viac gumy a preto mensiu pruznost. Ak videl niekto porovnanie budem rad ak sa podeli o info.


https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher
Tu je jeden test, sice len na valci ale nie hladkom. Odolnost proti defektom je pri tubeless urcite dobra, ale ten odpor aj hmotnost uz velmi nie. A to porovnaval s relativne tazkym dusami - 70g, ja jazdim napr. supersonic co maju 50g . Aj ked zalezi asi aj od vyberu plasta, zaujimavejsie by bolo testovat nove GP5000 tubeless vs standardnu verziu.
24.06.2019 - 10:47:20
00
Tie dáta už nejakú dobu neplatia (2014 really?), keďže sa v tých časoch dosť cyklistov sťažovalo na to, že The One mal poněkud tvrdý casing. Napr. aj na GCN to vtedy opizzovali (ale im došlo, že treba proste ísť s tlakom dole). Schwalbe následne plášť prerobil. Takže Pro One TL - 11 W, Corsa Speed G+ TLR 7 W (galusková verzia je podľa očakávania HORŠIA).
GP 5000 TL 8,3 W, GP 5000 10 W
Jo a čo je na tom najlepšie, stačilo na presne tej stránke, z ktorej si evanjelizoval domnelú nevýhodu bezdušákov fľochnúť do tabuľky napravo, kde máš aktuálny rebrík vrátane podstatne novších modelov ako 5ročné šajzdre a obrázok by bol radikálne rozdielny - prvé 3 sú v súčasnosti tubelessy, potom galda, potom 2 klasické plášte a po nich zas tubeless :D :D :D
24.06.2019 - 12:16:10
02
Čo sa vlastne fúka koľko percent kyslíku dusiku čo dýchame.Je rozdiel nafukať koleso plášť v Bratislave a vo Vysokých Tatrách pomer kyslíku.Viem že autobusy a kamióny fukaju pneumax látku.Jak je to o tom sa nikde nepíše.Tiez pretekárky športovci všetci chodia trénovať kde je iný pomer kyslíka kvôli krvynkam.Sice odveci trocha
24.06.2019 - 13:13:43
00
Zaujimave, podla https://www.bicyclerollingresistance.com , 4000S II sa mi javi lepsie ako 5000. 4000S II s latexovou dusou vs 5000 TL je na zavazenie. Kazdopadne dovod na vymenu za novsie tam nevieidm.

mafo Nech ma niekto opravi ak sa mylim, ale vo vysokych polohach nie je ani tak menej kyslika ako redsi vzduch celkovo. Cize stredna vzdialenost molekul plynu je vacsia. To znamena ze na jeden nadych dostanes do pluc sice rovnaky objem plyunu, ale redsieho. Cize aj menej kysliuka. Co to robi s dychanim vieme. Ale s pneu to nerobi nic, len to ze musis viac fukat lebo na jeden zaber pumpou dostanes nizsi prirastok tlaku v plasti.

To co vravis o inertnych plynoch na fukanie pneu sa robi z ineho dovodu a ten by sa teda riesit podla mna mnal. Ten dovod su tlakovo objemove zmeny. Vzduch ma velku tepelnu roztaznost a preto ked nafuikas na nejaky tlak pri izbovej teplote a vonu je 40 stupnov, Po chvili jadzenia mas tlak v pneu ovela vyzsi. A naopak v zime zasa nizsi. A to su dost velke rozdiely. U aut je to hlavne o zahriati pneu trenim, nechces mat pri vysokej rychlosti vacsi tlak ako pri nizkej ... preto inertne plyny.
24.06.2019 - 13:24:05
00
tulenik napísal:
Tie dáta už nejakú dobu neplatia (2014 really?), keďže sa v tých časoch dosť cyklistov sťažovalo na to, že The One mal poněkud tvrdý casing. Napr. aj na GCN to vtedy opizzovali (ale im došlo, že treba proste ísť s tlakom dole). Schwalbe následne plášť prerobil. Takže Pro One TL - 11 W, Corsa Speed G+ TLR 7 W (galusková verzia je podľa očakávania HORŠIA).
GP 5000 TL 8,3 W, GP 5000 10 W
Jo a čo je na tom najlepšie, stačilo na presne tej stránke, z ktorej si evanjelizoval domnelú nevýhodu bezdušákov fľochnúť do tabuľky napravo, kde máš aktuálny rebrík vrátane podstatne novších modelov ako 5ročné šajzdre a obrázok by bol radikálne rozdielny - prvé 3 sú v súčasnosti tubelessy, potom galda, potom 2 klasické plášte a po nich zas tubeless :D :D :D


Ja som nic neevanjelizoval, na to tu mame inych. Realne zaujimave je akurat to porovnanie GP5000 TL vs dusa kedze to je rovnaky typ plasta. Testoval to s tazkou 100g dusou a aj tak by to bolo lahsie oproti tubeless verzii. S Latex alebo ultralight dusou predpokladam aj podla toho testu co som linkol, ze by sa odporom cca vyrovnali, akurat non tubeless bude o cca 50g lahsie.

Ak najdes nejaky lepsi test, kde sa porovnavaju rovnake/podobne typy plastov TL vs dusa s tym, ze pouziju duse ktore sa realne pouzivaju ak chces mat nizky valivy odpor tak daj link, ja sa len potesim ;)
24.06.2019 - 13:31:15
00
Zemo Ved ti napisal, kde je ten lepsi test. :doh: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-2018-vs-continental-grand-prix-5000-tl-2018 napr alebo si naklikaj ake porovnanie len chces.
24.06.2019 - 13:54:58
00
Kenai napísal:


No ved ale prave k tomu som pisal ze to porovnavali oproti tazkym 100g dusiam. S lahkymi by ten vysledok bol asi iny.
24.06.2019 - 14:00:06
00
keyboard_arrow_up