madbugie, aj si na
cesťáku dlhodobejšie jazdil, alebo tá zátvorka "(ak sa na cesťáku dá o nejakom komforte cestovania vôbec hovoriť)" vyšla z pozerania na net? Komfort je veľmi subjektívna vec, pre niekoho je komfortný len fatbike, pre niekoho aj
cesťák na štvrtom mieste od spodu podľa komfortu. Sám mám prvý cesťák, doteraz kros a ver, že na dlhšie jazdy je komfort na cesťáku vyšší. Neviem, čím to, ale je. To, že niekto bombuje pneu na cesťáku argument nie je. V dnešnej dobe sú úplne v pohode 28 mm
plášte na žiletku (a nie, nemajú vyšší valivý odpor), oproti užším majú vyšší aero odpor, ale pri tých hobby rýchlostiach do 30 km/h to nikto nepocíti. Dnes som po dlhšej dobe vytiahol krosík a paradoxne, hoci mám na ňom vzpriamenejší posed, ma troška bolelo za krkom. Na cesťáku síce to tiež príde, ale tak po štyroch hodinách jazdy...
marosf - prechod z krosu na fitnes je, ako tu niekto spomínal, vlastne zbytočný. Je to asi ako, keby si sa pýtal, či keď vymeníš kros, za iný kros, budeš rýchlejší. V zásade ide o podobné
bicykle - jeden má zvyčajne odpruženú vidlicu a nejaké tie pneu, čo zvládnu aj ľahký terén či poľné cestičky. Druhý má vidlicu pevnú a zvyčajne cestné plášte. Posed upravíš aj na krose do polohy fitnesu. Takže, ak chceš fitnes, odporučím
servis krosíka, upravenie posedu "do rýchla" a nahodenie rýchlych plášťov, ak iba asfalt, tak kľudne nejaké cestné 32 mm, ak občas aj mimo asfalt, kľudne G-One Allround (sám jazdím v 35 mm šírke, ale už pôjdem do 42 mm verzie, na asfalte pomalší nebudem, na poľnej ceste zvýšim komfort), výborné pneu, priprav sa ale na nižšiu životnosť, hlavne vzadu
Čo sa týka rýchlosti, na krose mávam podobné priemerky, medzi 20-24, podľa toho, či sám, či s niekým, koľko nastúpaných metrov v pomere k prejdeným km a tak podobne. Na cesťáku (ktorý sedlám od mája) sa k priemerkám 30 naozaj neblížim. Rátaj na priemernej rýchlosti tak +2, možno +3 km/h (tých 5 čo tu niekto udával je úlet v takto nízkych rýchlostiach). Výraznejší posun Ti prinesú najazdené kilometre, nie samotný prechod na cesťák. Takže, pokiaľ len chceš zvýšiť rýchlosť, pomeň, čo som písal. Ak hľadáš niečo svižnejšie, choď do cesťáku, síce som moc nezrýchlil, ale ten pocit z jazdy je úplne inde
Edit:
elpha - mám síce iba 72 kg, ale na pneu 35 (G-One Allround) vozím v predu 2,8, vzadu 3,1 (bo zadný nosič, s nákladom do práce cca +2,5 kg k váhe bicykla) na asfalt. Ak sa chystám po poľných cestách, či do ľahkého terénu, v pohode 2,5 vpredu a 2,7 vzadu. S dušami, bez nich by som ešte ubral. Sám som v dobách dávno minulých jazdil s betónom namiesto plášťov, ale tak tiež som mal 15 rokov... A to verím, že nie som žiadny extrémista, jazdia ľudia aj nižšie tlaky.