Ak chce mať rekreačný cyklista lepší čas na maratone, má zhodiť 2kg z

Anketa bola ukončená dňa 05.03.2018 - 12:04:28

bicykla ( investovaním do vyšieho modelu - ľahšieho) 9% [ 6 ]
svojho tela ( investovaním prostriedkov a času do trénovania a stravy) 91% [ 58 ]
Celkový počet hlasov : 64
= znizi sa valivy odpor
09.08.2019 - 14:45:04
00
no je to jedno. svojim sposobom :D

to co vravel per je ze musis vyvinut urcitu pracu aby si sa dostal na kopec. to ze ta praca bude vacsia pri podfuknutych gumach on svojim vyrokom nespochybnuje. on vravi ze ta praca sa zmenou pomeru vahy bike/jazdec nezmeni.
09.08.2019 - 14:46:39
00
tak skusim znovu a polopate :)

situacia 1)
jazdec X + bajk Y + normalne nafukane kolesa situacia 2)
ten isty jazdec X + ten isty bajk Y + podfuknute kolesa
vaha vzduchu je dufam zanedbatelna ...

ak mas pocit, ze jazdec musi v oboch pripadoch vynalozit rovnaku silu, tak nemusime pokracovat :)

podfuknutim som chcel iba simulovat odpor bajku (co moze byt nielen valivy odpor na kolesach, ale aj problem napr. so zotrvacnostou rotacnych casti bajku)
t.j. nafukanim kolesa odpor znizim, tak isto ako ho znizim, ak na bajk dam o kilo lahsie kolesa

a uplne najjednoduchsie to tazatel zisti, ak si sadne na o 5kg lahsi bajk svojho kamosa a skusi si vyslapat svoj oblubeny kopec - nebude potrebovat ziadne vzorce


Naposledy upravil KinDo dňa 09.08.2019 - 15:04:20, celkovo upravené 1 krát.

09.08.2019 - 15:03:52
00
svajka napísal:
Plati, ze jazdec 85 kg s 15 kg bicyklom (spolu 100), usetri 5 % vykonu oproti jazdcovi s 90 kg a tym istym bicyklom (spolu 105 kg)?

V skratke: Nie (a v neskratke: v istom pripade ano). Pozri sa este raz na model od staxa. Sice niektore (vacsina) odporov, ktore musis na bicykli prekonat, su linearne zavisle od hmotnosti sustavy bike+biker, su tam aj take, ktore nijak s hmotnostou nesuvisia (aerodynamicky odpor, ucinnost pohonu). Tie samozrejme neostanu rovnake (da sa napriklad predpokladat, ze pri zmene hmotnosti z 90 kg na 85 kg zmenis svoju celnu plochu), ale celkova uspora pravdepodobne nebude presne 5%, to ale zavisi od rychlosti jazdca (a vetra). Urcite vidis vo vzorci pre aerodynamicky odpor aj druhu mocninu nad rychlostou Va (podla linkovaneho dokumentu sa jedna o relativnu rychlost voci okolitemu vzduchu), preto Paero bude mat roznu vahu v celkovom vykone v zavislosti od rychlosti (cim rychlejsie pojdes, tym vacsiu vahu Paero bude mat), a preto ano, teoreticky existuje aj taka rychlost, pri ktorej uspora 85 kg cyklistu bude presne 5%.
09.08.2019 - 15:04:00
02
KinDo napísal:

ak mas pocit, ze jazdec musi v oboch pripadoch vynalozit rovnaku silu, tak nemusime pokracovat :)

a uplne najjednoduchsie to tazatel zisti, ak si sadne na o 5kg lahsi bajk svojho kamosa a skusi si vyslapat svoj oblubeny kopec - nebude potrebovat ziadne vzorce


vidim ze vidis ale necitas :)
Hosť napísal:
to ze ta praca bude vacsia pri podfuknutych gumach on svojim vyrokom nespochybnuje.


a opat - cela tato diskusia je o tom ze vaha bike + jazdec ostava rovnaka kedze sa pytame ci je lepsie zhodit z biku alebo zo zivej vahy - ergo tvoj priklad presadnutia si na o 5kg lahsi bike toto ignoruje. to ze ked zo "systemu" zhodis 5kg tak sa ti pojde lahsie nespochybnuje nikto :)
09.08.2019 - 15:12:55
00
svajka len doplnim rachelu - cim vyssia rychlost tym menej linearne to bude (v zavislosti na hmotnost)

vid 0% stupanie na obrazku pri 300w vykone- zelena cast celkoveho odporu je nezavisla na vahe

Prílohy:

drag.JPG
drag.JPG 21.63 KiB thumb_up0thumb_down

09.08.2019 - 15:26:51
00
hh srandovna debata
my sme napr v stredu vyvratili mytus ze ked je jazdec lahsi tak sa mu ide lahsie kopec :)
ja s 82kg som siel ovela rychlejsie ako kolega s 67kg :D
09.08.2019 - 15:44:22
00
a mal o 15 kilo ťažší bike? :) ale debata je skorej o jednej osobe nie o dvoch s diametrálne odlišnou výkonnosťou...

inak logicky viac pomôže zhodiť zo seba, keďže v procese zhadzovania športuješ a tým zvyšuješ výkonnosť oproti keď len zoberieš ľahší bike pri tej istej výkonnosti
09.08.2019 - 15:47:40
00
ale ved jasne, si robim prdel, on nabicykluje 500km za rok a ja za dva tyzdne :)
no a to zhadzovanie je tiez take dvojake, vies schudnut rovnaku hmotnost a nebude vykonnejsi pokial nezhodis tuk. poznam take ze nepapam a nesportujem a hladujem, stracam vahu wow super ale stracam svaly a to uz nie je super takze bacha na to, nestaci pozerat na cisla celkovej vahy.
09.08.2019 - 15:57:31
01
tak sme na "športovej" stránke ... nie niekde v ženskom magazíne :P
09.08.2019 - 16:02:07
01
ehmmm nebola to zena ;)
09.08.2019 - 16:03:05
00
KinDo napísal:
tak skusim znovu a polopate :)

situacia 1)
jazdec X + bajk Y + normalne nafukane kolesa situacia 2)
ten isty jazdec X + ten isty bajk Y + podfuknute kolesa
vaha vzduchu je dufam zanedbatelna ...

ak mas pocit, ze jazdec musi v oboch pripadoch vynalozit rovnaku silu, tak nemusime pokracovat :)

podfuknutim som chcel iba simulovat odpor bajku (co moze byt nielen valivy odpor na kolesach, ale aj problem napr. so zotrvacnostou rotacnych casti bajku)
t.j. nafukanim kolesa odpor znizim, tak isto ako ho znizim, ak na bajk dam o kilo lahsie kolesa

a uplne najjednoduchsie to tazatel zisti, ak si sadne na o 5kg lahsi bajk svojho kamosa a skusi si vyslapat svoj oblubeny kopec - nebude potrebovat ziadne vzorce


A načo by si porovnával dve sústavy,v ktorých sú iné podmienky? Valivý odpor a iné premenné musia byť konštantné..meniť sa môže len váha jazdca a biku..keďže na to sa pýtal autor témy.

Valivý odpor pri iných hmotnostiach je už iná vec. Tam by mal byť u ťažšieho kolesá valivý väčší len pri akcelerácii nie? T.j. musíš mu udeliť väčšiu energiu,ale zas tá energia sa len tak nestratí a pri spomaľovaní bude zotrvačnosťou pôsobiť proti spomaleniu. Ale toto možno kecam už ?
09.08.2019 - 16:11:43
00
svajka napísal:
Dik pani. Mam dojem, ze som Vas pochopil. Vyplyva mi z toho, ze kym mam miernu nadvahu, kupovat lahky bicykel je vyhadzovanim penazi. Ked budem mat vahu optimalnu, potom sa tym oplati zaoberat.
Dik


nie ... VZDY sa ti oplati zaoberat vahou bajku ... na lahsom sa ti pojde vzdy lahsie ako na tazsom, bez ohladu na svoju hmotnost
09.08.2019 - 18:07:43
00
juju_pepe napísal:
Ak má bike s tebou 100 kíl,tak musíš vyvinúť určitú prácu,aby si sa dostal na kopec. Ak má bike s tebou 200 kíl,tak musíš vyvinúť 2x väčšiu prácu. Ak má tvoj bike 10 kíl a ty 90 musíš vyvinúť rovnaku prácu,ako by si mal 20 kilovy bike a sám 80. Takže podľa tuším ZS fyziky je jedno či zhodis ty,alebo bike. Praca,energia na vyslapanie kopca bude rovnaká.


prestan tu sirit nezmysly ...
09.08.2019 - 18:08:19
00
svajka napísal:
To neexistuju na tuto temu nejake exaktne data? Nie je tu nejaky mat-fyzak, co by to vedel preratat? Alebo je niekde inde nejake vlakno aj ja ho nevidim? Ked som si kupil SPD-čka, videl som okamzite na časoch, ze sa mi priemerna rychlost zvysila o 10 %. Lenze to ma stalo spolu s tretrami cca 80 €. Tuto si nemozem kupit bicykel za 5000 €, aby som zistil, co a jak.

Vsetci tu pisu, ze lahsi bajk je iny pocit z rychlosti. Pre pocity si ale novy bicykel nekupim. Moj bicykel ma 13, ja mam 84. O kolko rychlejsie vyjdem 10 km kopec so sklonom 10%, ked:
a) schudnem 4 kg
b) budem mat o 4 kg lahsi bicykel
c) kupim si o pol kila lahsie kolesa
Viem, ze je to individualne, ale aspon nejaky zakladny princip.
Staci mi aj link v anglistine, ale s cislami, nie kecami.

Dik.


najrychlejsie vyjdes ten kopec v pripade c), najpomalsie v pripade a)
09.08.2019 - 18:09:38
00
keyboard_arrow_up