kedysi bol pre motory problémom klepanie, dnes sa to volá superklepanie... že o čo ide... palubné počítače a mikroturbá v motoroch nás "učia" jazdiť na minimálnych otáčkach a preraďovať na vyššie rýchlosti čo najskôr... často pri 2000 otáčkach podraď do 1500...
problém nastáva vtedy ak chceme z týchto minimálnych otáčok náhle prudko zrýchliť... (to čo atmosferáci robia bežne, podradia jeden dva stupne) ľudia zvyknutý na to, že veď to turbo potiahne... no ale prd... z litrového motora toho pri 1500 otáčkach moc nedostanete... ale jednotka dostáva povel pridaj benzín, chcem výkon... čo sa stane do valcov ide bohatšia zmes, ktorá detonuje, resp. začína detonovať benzín aj samovznietením, neriadené detonácie ešte aj v čase keď ide piest hore - protitlak... no ale pri tých 1500 ot ten
výkon stále "nikde" a aj keď to nejak výrazne nepočujeme, necítime motor, resp. jeho diely ako ventily, ojnice, piesty, ložiská dostávajú riadne na frak... čo v spojení s priamovstrekmi, ktoré nečistia ventilové sedlá, ako nepriamy vstrek... má za následky, že sa tieto mikromotorky kazia aj po 50 tis. km...
mazda toto tuším využila vo svojich skyactive benzínových motoroch, že ten motor vie ísť na benzínovo - sviečkový režim a aj detonačno, sviečkový akokeby dízel... ale to je riadená detonácia...