to by som nepovedal... rekreačných cyklistov (a tých je väčšina) na barany nedostaneš... o cene takého bajku ani nehovoriac... väčšina ľudí už pri cene 500 € gúľa očami, že to čo tak draho... keby oni vedeli, že ešte jedna nula sa tam dá pridať bez problémov... :D :D :D
13.07.2019 - 19:40:19
00
Napríklad v Decathlone sa dá kúpiť gravel za 250€. https://www.decathlon.sk/cestny-bicykel-triban-100-sivy-id_8377732.html reálne má všetko čo potrebuje. Ak mu bude málo, neskôr môže vymeniť za Claris 2x8 (na tom jazdím ja na fitness biku, využívaný hlavne v meste v Bratislave, cesta do roboty kratšie výlety tak do 60km) a pohodička. Kľuky Shimano Tourney 52/34 kúpi za 30€, prešmyk ďalších 12€, prehadzovačka 15€, použité dualy na 2x8 sa dajú kúpiť za 50€. Za 100€ sú fungl nové dual Claris 2x8. Ma biku už sú 32 plášte.
13.07.2019 - 20:20:35
00
Ja mam cross so 42mm plastami a starsi cestak s 28mm plastami. Vahovo su na tom skoro rovnako.
Samotny prechod dokonca ani na cestak priemerku velmi nezvysi. Aspon nie ked este nie si na urovni jazdy okolo 30km/h. Cim vyssia priemerka, tym vacsi rozdiel pocitis. Ale aj to len skor na rovine a proti vetru. Do kopca sa trpi skoro rovnako na oboch (u mna rovnaka vaha) a dolu kopcom je to skor o odvahe.

Na oboch mam vyjazdy cez 100km. Na crosse po dlhej ceste narieka zadok, kvoli tomu ze vaha je na nom. Na cestaku si polohou skor ako keby si bol na styroch. Vaha sa lepsie rozlozi a je to pohodlnejsie. Akurat treba viac dvihat hlavu a ruky prenasaju vacsiu cast vahy (viac trpia).
Na cestaku jazdim s ovela vyssou kadenciou pedalovania. Aj na toto si treba zvyknut.
Co sa tyka rychlosti, tak stale mam parkilometrove cestne useky (Strava segmenty), kde som rychlejsi na crosse ako na cestaku. Proste bolo vtedy viac sil a lepsi vietor. Na cestaku by to pri podobnych podmienkach bolo asi rychlejsie, ale bohuzial priaznive podmienky nie su velmi casto. Bavime sa o priemerkach 35+km/h na danych usekoch.
Dolu kopcom som vsade rychlejsi na crosse. Mam na nom vacsiu istotu, lepsie brzdy.

Celym tymto chcem povedat, ze je jedno ci mas pri aktualnej kondicke cross alebo fitness bajk. Bude to cca to iste, ostavas v tej istej kategorii bicyklov.
Ja som po cca roku a pol odjazdil nieco pod 10 tisic km a je to vidno. Na oboch bajkoch. Aktualne sa pri svojej vahe 95+kg blizim k priemerke 20km/h na kratsom (1+km) 5% stupani. Pred rokom to bolo 15km/h. Na crosse. Priemerky okolo 30 na ceste nie su problem.

Gravel je podla mna este vo vyvine. Vidno to pekne na tom, ze tam postupne pridavaju vselijake odpruzenia. Dopredu, dozadu. O chvilu tipujem ze zistia, ze tym ze ho spohodlnili pre teren sa z neho stratila tuhost pre cestu a zacnu tam pridavat zamykanie pruzenia atd.
Ale gravel sa mi paci. Len ja osobne by som asi este pockal. Aj kvoli chaosu s prevodmi ktore tam davaju. Netrieskaju cestne sady retazou v terene?
16.07.2019 - 10:30:09
00
Takže teraz pohľad 50+. Pred 12 rokmi som si kúpil tréningový bike. Mal som vtedy pri výške 181 váhu 96, ktorá sa postupne vyšplhala na 101. Na tom biku som prešiel až 60 km po hrádzi, čo som považoval za nadľudský výkon a úprimne som opovrhoval cyklistami s cesťákmi, ktorý má predbiehali ?. Po presťahovaní sa na Záhorie sa mi objavili iné cesty, na ktorých už kilometrový výkon značne poklesol, takže 10 km stúpanie do 5% sa stalo skoro poldenným výletom. Vtedy som vymenil tréningový bike za MTB a skúsil viac lesné cesty, ale postupne som na bicyklovanie s bolesťami v chrbtici zanevrel. Pred dvoma rokmi sa mi zhodou dobrých okolností podarilo schudnúť na 85 a zároveň si kúpiť prvýkrát vlastný bike s baranmi. Voľba padla na CX aby som mohol jazdiť aj po asfalte a sem-tam po menej spevnených cestách. Postupne som vymenil pneu za užšie, dokúpil si pedále z SPD, computer s tepákom a začalo ma to naozaj baviť. Moja cyklokroska má geometriou bližšie k endurance, posed je viac trochu vzpriamený, ale s vrchným úchytom sa mi jazdí omnoho podlnejšie, ako na trekingovom. K tomu sa pridalo aj kondičné zlepšenie a najmá dobrý pocit z jazdy. Teraz sa práve chystám kúpiť nový poriadny endurance carbon cesťák, pretože ešte mám chuť sa prekonávať ?
18.08.2019 - 12:57:30
02
marosf Este z mojho pohladu, co tu neodznelo. 98% energie pri jazde na biku rychlostou okolo 30km/h tvori aerodinamicky odpor(drag) jazdca. Cize 2% pripadaju na bicykel. To ako rychlo sa da ist na tom ktorom biku zalezi takmer vylucne od polohy jazdca. (vynecham hrdzaviny s osmickami a pridretymi loziskami). Ak chces ist rychlejsie na rovine musus bud zvysit FTP alebo znizit drag. A znizit drag znamena byt viac aero. Viac aero sa da docielit rozne, ale najvacsi vplyv ma poloha jazdca, potom obleciene (kit). Poloha jazdca je iba do urcitej miery zavysla na geometrii biku. Aj MTB sa da drzat za korunku vidlice a aj aerobike sa da nastavit tak, ze na nom budes mat posed skoro ako na Liberte. Z toho vyplyva jediny zaver, chces jazdit rychlejsie potrebujes viac aerodinamicky optimalizovanu polohu a viac aero kit. Bike je len 2% efektu, ostatne je zmena polohy...

coachlevi.com
smellslikeglue.files.wordpress.com

Ak ches na rovinu do vetra nieco co bude velmi rychle a nebude mat motor, tak http://greenspeedrecumbentbike.com/aero.html a bude to zaroven pohodlnejsie, ako tvoj gauc. :-)
18.08.2019 - 14:01:24
00
Kenai tie 2% to sa mi nezdá... Aerodynamický odpor rastie kvadraticky s rýchlosťou, takže pri vyšších rýchlostiach sa viac prejaví... 30ka ešte nie je taká vysoká... Ak by to bola pravda, tak potom tie superdrahé bajky s drahou výbavou, super ložiskami a high-tech materiálmi by nemali opodstatnenie...

Na GCN porovnávali na trenažéri cesťák a gravel 25ky a 40ky gumy rozdiel energií na udržanie rychlosti 45 km bol až 30% energie len vplyvom deformácie a odporu gumy tlak tuším 8 atm vs. 5 atm

Takisto v prevodoch a retiazke sa stráca 20-30% energie kde kvalitnejšia má asi menší odpor...

Samozrejme aero poloha to je základ... A hlavne s protivetrom... Ale aj kvalita komponentov na to bude mať vplyv viac ako 2%

z tohoto pohľadu by bolo zaujímavé zhruba určiť, kde je pomer cena výkon pre amatérskeho jazdca, ja si tipnem že cca 1500 € za to už človek dostane slušne ohádzany bajk s dobrými kolesami, či?
18.08.2019 - 17:17:41
00
Kenai napísal:
marosf Este z mojho pohladu, co tu neodznelo. 98% energie pri jazde na biku rychlostou okolo 30km/h tvori aerodinamicky odpor(drag) jazdca. Cize 2% pripadaju na bicykel.

Toto je dost nestastne formulovane. 2% pripadaju na co? Len odpor bicykla? A co taky valivy odpor + ucinnost pohonu? Neviem ako presne si to myslel, no mozes si byt isty, ze ani "aerodynamicky odpor jazdca + aerodynamicky odpor bicykla" dokopy spolu nerobia 98% vynalozenej energie pri 30 km/h. Je uplne bezne, ze tie 2% robi len strata ucinnosti pohonu. Realisticke cislo by mohlo byt napr 75% pri tej rychlosti. Teoreticky by to bolo mozne hadam len pri nejakom velmi lahkom objekte s vysokym koeficientom aerodynamickeho odporu a celnou plochou. Mozno nejaka obrovska polystyrenova doska na bicykli, pripadne este s padakom za sebou:)
18.08.2019 - 17:48:40
00
Myslel som rozdiel medzi bicyklami. Napr trekovy vs cestny ze je 2%. Odpor valivy a nahonov sa da na bikoch ktore su technicky OK a rovnakej cenovej hladiny povazovat za zhodny. Smozrejme plaste robia vely rozdiel ale to sa da prezut aj na trekovy, aj na cestak, aj na MTB 29 er.
18.08.2019 - 18:21:36
00
Skusim este raz pochopitelne. Lebo naozaj som to napisal nejasne. Hovorime tu o vymene biku crosoveho za cestny pre ziskanie rychlosti. Ja som chcel poukazat na to, ze rozdiel ziskany holou zamenou bikov ak neberieme do uvahy jazdca a jeho polohu je cca 2% ak uvazujeme zhodnu kvalitu komponentov. Samozrejme plaste robia rozdiel, i ked to by bolo na zvlast temu. Najdu sa mtb plaste co maju lepsi valivy odpor ako cestne na fitnes bike. Ale pri prechode z 28" na 700c co je to iste koleso sa vlastne nic nemeni. Plaste moze jazdit tie iste. Hmotnost biku tiez na rovine nehra rolu. Cize spat k mojmu pointu, ak si nastavi TT polohu na crosovom biku a da cestne napr GP 5000 28mm tak rozdiel oproti cestaku s rovnakou cenovou hladinou bude skoro ziaden, dokonca moze byt na tom aj lepsie na tom crose.

Alebo naopak 98% efektu moze ziskat zmenou polohy a kitu.
18.08.2019 - 19:28:51
00
Ono je to jedno na akom biku človek jazdí, ak je v dobrom technickom stave. Poznám človeka, čo jazdí na starej Ukrajine a priemerku má tak 28/h na rovinke. Za mňa 90% priemerky robí človek a jeho fyzický stav a kondička. Aj keby som dal niekomu Saganov bike, tak ťažko bude mať priemerku 50km/h ako on v rovinnej etape, väčšina bude rada tak za 18km/h. Lepší bike možno spraví tak rozdiel 1-2km/h na priemerke, ale zvyšok je na človekovi.
18.08.2019 - 20:54:48
02
keyboard_arrow_up