Ahoj
cehlo, vitaj na MTBIKER!
Neexistuje univerzalna odpoved na tvoj dopyt a sam si budes musiet zvazit priority. Ak tvojou prioritou v buducom roku bude co najrychlejsi cas na prvom strednom triatlone (1.9-90-21), tak skutocne najlepsou volbou by mal byt casovkarsky special. To ale prichadza so svojim "ale":
1.) Na zbieranie skusenosti su vynikajuce kratsie preteky, ktore nemaju velky dopad na tvoju sportovu pripravu, mozes ich brat ako tempovy
trening a lahko sa z nich zotavis. Ako uz
branomiko spomenul, vacsina kratkych a sprint triatlonov u nas je s povolenym hakovanim, a na takych triatlonoch nemozes casovkarsky bicykel pouzivat. V ramci STU u nas bol jedinou vynimkou olympijsky triatlon v Danovej do minuleho roka, v tomto roku sa uz ale neuskutocnil a do buducna sa obnovit neplanuje. To znamena, ze jediny bezhakovy kratky triatlon u nas je ten v ramci Challenge Samorin vikendu. Vzdy mozes ist pretekat ale napriklad do Rakuska (zo Senca to nemas daleko), kde je mnoho prilezitosti pretekat na bezhakovych kratkych triatonoch. U nas mas bohuzial smolu a zmysluplna sezona bude chciet cestak. To znamena, ze ak by si kupoval casovku, musel by si nadalej kratke preteky v ramci STU jazdit na svojom starom
cestaku (neviem, v akom je stave:).
2.) Casovka je fakt obmedzujuci bicykel a trenovat 100% casu len na casovke, ked nemas iny bike, nie je nic moc. V zasade sa mozes rozlucit s nejakymi skupinovymi treningami, nakolko koza do balika nepatri, cim sa dost obmedzujes vo svojom cyklistickom vyvoji vseobecne (ucenie sa jazdy v baliku, vyberanie zakrut, zjazdy, to vsetko sa uci najlepsie v skupine). Dalsia vec je, ze casovka je proste horsie ovladatelna. Zjazdovanie je menej prijemne, rozne technicke ukony za jazdy, bocny vietor je menej prijemny a pod. Ked mi skonci obdobie, ked jazdim par tyzdnov len na koze a sadnem zas na cestak, citim sa ako keby ma vypustili z klietky a mam chut sa nahanat s cestakom po lese a po viniciach z tolkeho pocitu slobody:) Nechap ma zle, mam jazdu na casovke rad a dovolim si tvrdit, ze mi to aj ide, ale
cestak je proste zabavnejsi. A na bicykli, na ktorom ta viac bavi jazdit viac aj viac natrenujes. Ak by si bol ok s tym, ze by si nadalej v
treningu kombinoval casovku so svojim starym strojom, opat problem odpada. Zavisi to od toho, v akom stave je a ci sa ti chce na nom nadalej jazdit.
Dalsia vec na zvazenie je, o co prichadzas, ak jazdis stredny triatlon na cestaku s casovkarskymi nastavcami narozdiel od TT biku? 2 minuty na 5 hodinovom preteku? Stoji to za to, ak so sportom iba zacinas a tvoje skutocne osobaky pridu az o niekolko rokov? Triatlon, tak ako kazdy iny sport, ma istu learning-curve (proces ucenia) a casom spolu s praxou budes prichadzat na nove veci, co sa exekucie samotneho preteku tyka. Nepredpokladam, ze sa ti podari ist hned svoje prve triatlony na plny potencial a byt tebou, radsej by som si tou learning-curve presiel na cestnom ako casovkarskom bicykli. Ak ta tento sport bude bavit, budes sa mu venovat mnoho rokov a nic ti nebrani, prihodit "do stajne" casovku po niekolkych sezonach. A ak ta tento sport bavit nebude, myslim, ze radsej budes mat doma cestak ako casovku.
Ja by som preto na tvojom mieste bral
cestny bicykel a nezalezi na tom, ci bude aero alebo nie. Najma by sa ti mal pacit, aby ta na nom bavilo co najviac jazdit. Na stredny/dlhy triatlon by som na cestak dal casovkarske nastavce a vyuzil prvu sezonu najma na to, aby som sa naucil spravne paceovat, prijimat ziviny a dokoncil bez problemov/vykapania/chodze/vyhorenia/upalu/zaludocnych problemov. A potom neskor, ak by ma to bavilo, dokupil by som si kozu.
Co sa materialov karbon/hlinik tyka. To je trochu kontroverzna tema a nazor na nu si budes musiet urobit sam. Ja jazdim len hlinikove bicykle, ale je to preto, ze som psychopat. Ak by ale budget 1500-2000 eur bol finalny, som si isty, ze rychlejsi budes na lowendovom bicykli s karbonovymi kolesami nez naopak. Ak ale je este moznost, ze v buducnosti si
kolesa dokupis tak ci tak, vyminaj teraz budget na bicykel, za tu sumu uz najdes v pohode aj karbonove
bicykle na 105ke, ktora plne postacuje.
Co sa vyskusania bicykla a posedu tyka, to moze byt u nas problem. Ak by si sa vybral cestou casovkarskeho bicykla, skocil by som na fitting do BB (
https://cykloagent.sk/), a to este pred kupou bicykla. On ti nastavi posed, urci padX/padY alebo stack a reach a na zaklade toho sa potom da bicykel vyberat. Ak by si siel cestou cestneho bicykla, kupuj samozrejme na mtbiker.sk shope
Ono, aj celkom velke zmeny v posede sa daju kompenzovat dlzkou, uhlom predstavca a podlozkami pod nim a ako sa budes cyklisticky vyvijat ty, zrejme sa bude vyvijat aj tvoj posed. Idealna cesta by asi bola zakupit si bicykel cca na tvoju velkost, dat si niekde spravit fit, pojazdit nejaku dobu a potom sa opat vratit spat k otazke fittingu (sam alebo u profesionala - opat za mna shout out to cykloagent.sk), ked uz budes sam vediet, aky typ jazdy ti vyhovuje a budes vediet sam posudit, ako sa na bicykli citis. Experimentovat s roznymi predstavcami mozes aj vo vlastnej rezii, to uz zavisi aj od teba, ci si typ cloveka, ktory sa s tym rad zabava alebo to radsej nechas na niekoho ineho.