A tie kutaky, co udavaju vyrobcovia, neviete, ci to myslia aj s tvojim krutakom?
05.10.2019 - 14:41:35
00
DaDo.Bzz napísal:
Dano5, fyzika, tie kila navyse musis dostat na kopec. Ked su povolene akekolvek baterky, je to nefer, potom je to suboj bateriek. Ale velky faktor tam hra tych 25kmh, kedy sa motor vypne a vtedy ta profici preslapu.

Ito ist priemer 400W na dvoch hodinach je dobra makacka, skus si to. Saganovci maju tusim 250W priemer.


on nepisal o 400W priemere pocas 2 hodin, skus si to precitat este raz
05.10.2019 - 14:47:20
00
DaDo.Bzz napísal:
Joj, chlapci. Najskor si nieco nastudujte, potom tu diskutujte o technickych zalezitostiach.

S cim konkretne, co tu bolo napisane, mas problem?


DaDo.Bzz napísal:
A tie kutaky, co udavaju vyrobcovia, neviete, ci to myslia aj s tvojim krutakom?

Nedavalo by zmysel, ak by to udavali aj s jazdcom. Zavadzanie moze byt najmä v tom, ze neuvadzaju, pri akych otackach je ten krutak.


Dano5, fyzika, tie kila navyse musis dostat na kopec. Ked su povolene akekolvek baterky, je to nefer, potom je to suboj bateriek. Ale velky faktor tam hra tych 25kmh, kedy sa motor vypne a vtedy ta profici preslapu.

Prave spominana rozdielna hmotnost jazdcov je podla mna hlavny zdroj neferovosti a nikoho to netrepi.
Baterka len sekundarne (resp. skor naopak, v ramci ferovosti by tazsi bikeri mali mat povolenu vacsiu baterku a aj vacsi motor).
Preteky aut pri ktorych ma jedno 1t a druhe 2t, ale maju rovnaky motor, tiez asi nebudu extra ferove.
05.10.2019 - 23:30:55
00
Palo, presne to, ze splietas dve na tri. Elektricky motor ma najvyssi krutak pri 0 rpm, tzv. stall torque. A ten udavaju. Krutak motora je priamoumerny prudu, ktory do neho tlacis, cez konstantu Kt.

Nevymyslaj teorie o hmotnosti, vykone motora a baterky, je nerealne to implementovat. Ale chapem asi o co ti ide, aby mal kazdy rovnake zrychlenie z elektrickej pripomoci. Videl si nejake hmotnostne kategorie v mtb sutaziach?
06.10.2019 - 00:00:02
00
Palo, tu mas jeden dyno pull, ak ta to zaujima. https://youtu.be/--urrdamg5A
1h18m30

Vztah vykon je priamoumerny krutaku a otacok samozrejme plati, len zabudas na ucinnost elektrickeho motora. Kde prave pri nizkych otackach podstatna cast prikonu sa meni na teplo. Pozri si krivky PMAC motorov. A never electricbikereview vsetko, tam toho moc o elektrike nevedia. :)
06.10.2019 - 00:39:41
00
Palo, presne to, ze splietas dve na tri. Elektricky motor ma najvyssi krutak pri 0 rpm, tzv. stall torque. A ten udavaju. Krutak motora je priamoumerny prudu, ktory do neho tlacis, cez konstantu Kt.
....
Vztah vykon je priamoumerny krutaku a otacok samozrejme plati, len zabudas na ucinnost elektrickeho motora. Kde prave pri nizkych otackach podstatna cast prikonu sa meni na teplo. Pozri si krivky PMAC motorov. A never electricbikereview vsetko, tam toho moc o elektrike nevedia. :)

Preco si myslis, ze vyrobcovia su smejdi a uvadzaju krutak pri otackach, ktore su vhodne len na varenie vody na caj?
Vsak sam uvadzas, ze ucinnost moze byt 90%. Preco by to nedali pri idealnych otackach?
(Ano idealne otacky rotoru budu 2000-3000rpm, ale sprevodovane su tak, ze na klukach je cca. 80rpm a to je to, co zaujma jazdca.)
Graf krutak/otacky(kluk) je priamo na strankach Yamaha
https://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/products/pw-x2/
Krutak klesa az od 60rpm. Pri 60rpm je teda vykon podla prepoctu cca.
78Nm*60rpm/9.549=490W
To inak pekne sedi s tym druhym grafom - to ma byt graf, ktory vraj unikol niektoremu vyrobcovi, ked sa porovnaval s inymi. https://electricbikereview.com/forum/threads/ebike-motor-power-curve-comparison-chart-bosch-yamaha-shimano-brose.14085/


Nevymyslaj teorie o hmotnosti, vykone motora a baterky, je nerealne to implementovat. Ale chapem asi o co ti ide, aby mal kazdy rovnake zrychlenie z elektrickej pripomoci. Videl si nejake hmotnostne kategorie v mtb sutaziach?

Nielen zrychlenie, ale aj samotna jazda do kopca, kedze riesime MTB.
Hmotnostne kategorie MTB v sutaziach nie su, lebo laicky tazsi jazdec=tazsie/vacsie svaly= vacsi motor.
To samozrejme nie je uplne pravda, v kopcoch vzdy mali navrch chrti, ale v kazdom pripade to ebike motor este zvyraznuje a nie je to ferove. Prave preto, ze je neralne implementovat ferovost, som napisal toto:
https://www.mtbiker.sk/forum/post1525362.html#p1525362
To paradoxne vyvolalo tuto technicku diskusiu a tak sme teraz zase na zaciatku a kruh sa uzavrel :)


Dano5 napísal:
tiež som si všimol,že ak vychádzam z domu,mám vždy ECO(Shimano 8000) motor ťahá ako besný-mám to hneď do kopca,po pár minútach ťah pocitovo mierne upadá,ale nie velmi-bude to asi tak,že je tam tepelná ochrana,ktorá uberá výkon-motor sa ale na dotyk vôbec nezohrieva ...

IMHO Brzdi ta legislativa (umele znizenie vykonu), kedze norma (zrejme nemecka) pre 250W ebiky je, ze priemerny vykon pocas 1/2 hodiny nesmie prekrocit 250W.
06.10.2019 - 08:23:22
00
Palo, uzavrieme to, ze max vykon namerali na najnovsich motoroch 750W v spicke. Predpokladam, elektricky prikon. Ako vravim, krutak klesa zvysujucimi sa otackami rotora, neni to ako pri spalovakoch. Idealna krivka je priamka co klesa po max otacky do 0. Cele to zalezi od naprogramovanej logiky kontrolera, ake mas krivky, ako klesne vykon pri dosiahnuti istej rychlost/rpm kluk, trvanie zataze, kolko slapes atd.

To s tou 1/2h nerozumiem, ako by sa to dalo. Proste vzdy ti nieco limituje kratkodoby max vykon (koli prehriatiu komponentov). Preto aj udavaju na kontroleroch a motoroch kolko znesie max prud a na kolko sekund. Mna napriklad limituju baterky, zhavim ich na hranu a prehrievaju sa. Motor a kontroler kludne da 10kW v spicke na 30s.

Tie grafiky na yamaha stranke su len marketingove srandicky. :))
06.10.2019 - 11:54:03
00
Tak uzavriet to mozeme, len o tom, ze splietam 2 na 3 si ma nepresvedcil.
Pripomienky o ucinnosti akceptujem, ale tie su skor dolezite z toho pohladu, ze jazdci maju slapat na optimalnych frekvenciach a na ferovost dopomoci nemaju priamy vplyv.

Exaktne obmedzit priemer za pol hodinu jazdy sa neda, tazko sa da presne predvidat co bude.
V kazdom pripade si myslim, ze vyrobcovia sofverovo dlhodoby vykon umelo obmedzuju, lebo legislativa.
https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/
The power of eMTB motors is measured in watts. The average power – also known as nominal power – may not exceed an average of 250 W over a period of 30 minutes – that’s the law! All the motors in this group test meet this standard, but can easily double or even triple their peak values.

Jasne, ze z pohladu dlhsej jazdy je limitujuca aj nizka kapacita baterie (vzhladom k vykonu motoru).

Btw. najvykonejsi je TQ120 (Haibike s nim tusim este nie su realne na trhu, aj ked boli slubene)
https://www.tq-group.com/en/products/tq-e-mobility/tq-hpr-120s/
Rozlikni si Technical specifications.
Robia 4 druhy. Vykony rozne ale krutak rovnaky. V diskusiach na nete sa spomina (a nemam dovod tomu neverit), ze rozdiel medzi nimi je len softver nie hardver (aj vahu maju rovnaku).
Pre ten neobmedzeny najvykonnejsi 920W ten prepocet krutaku 120Nm na vykon pri otackach 70-80rmp vcelku sedi.
Ci ratame prikon alebo vykon (napr. pri 90% ucinnosti) je v postate zanedbatelne, voci 250W je ten udaj viac ako 3x vacsi.

TQ120 je inak technicky zaujmava vecicka (harmonicka prevodovka a jej vylepsienie https://patents.google.com/patent/EP3163122A1/en )
https://www.velofiala.cz/n/haibike-2019-flyon
06.10.2019 - 13:13:37
00
Palo TT napísal:
Prave spominana rozdielna hmotnost jazdcov je podla mna hlavny zdroj neferovosti a nikoho to netrepi.
Baterka len sekundarne (resp. skor naopak, v ramci ferovosti by tazsi bikeri mali mat povolenu vacsiu baterku a aj vacsi motor).
Preteky aut pri ktorych ma jedno 1t a druhe 2t, ale maju rovnaky motor, tiez asi nebudu extra ferove.

Čiže ťažším jazdcom v F1 a iných moto súťaží by si dovolil silnejší motor a väčšiu nádrž? Alebo ťažkým svalnatým špurtérom by si na tour dovolil v horských etapách pomocný motorček? Jediná "spravodlivosť" je identická technická výbava a ak si niekto myslí, že je moc "ťažký" na daný "šport", nech si vyberie ničo iné...
06.10.2019 - 13:52:07
05
milos21 napísal:
Čiže ťažším jazdcom v F1 a iných moto súťaží by si dovolil silnejší motor a väčšiu nádrž? Alebo ťažkým svalnatým špurtérom by si na tour dovolil v horských etapách pomocný motorček? Jediná "spravodlivosť" je identická technická výbava a ak si niekto myslí, že je moc "ťažký" na daný "šport", nech si vyberie ničo iné...

Cyklo som komentoval tu: https://www.mtbiker.sk/forum/post1527005.html#p1527005
Tak aj 50kg rozdiel vahy sa pri 500kg aute a 700 kW vykone motora a rovinatej trati skor strati ako na biku.
Ano jockey byva nizky chrt, ale je kopec iných sportov, kde hmotnostne kategorie su (box , vzpieranie, ...).
Preco by malo mat vzpieranie kategorie, vsak clovek ako clovek ;)
V moto sporte je vacsi rozdiel medzi hmotnostou stroja a jazdca a velmi velky rozdiel medzi vykonmi motorov a preto su kategorie podla objemu motora/vykonu.
06.10.2019 - 14:06:03
00
Nechapem dovod kategorii podla hmotnosti jazdca. To by muselo aj xco,xcm, cestne preteky atd... byt tak rozdele... to ze je niekto tucko je jeho problem, ked chce pretekat tak nech schudne alebo nevyplakava... to dajte kategorie aj podla toho kto ako dlho jazdi na biku, kategoriu s sdp a bez spd, kategoriu podla farby dresu atd. A vsetci mozme ist spokojny domov s prvym miestom...
06.10.2019 - 14:13:25
00
Dovod mas tu:
https://www.mtbiker.sk/forum/post1525757.html#p1525757
06.10.2019 - 14:16:28
00
Tak si kup motorku a neries pi....ny.
06.10.2019 - 14:20:14
00
kategórie podľa hmotnosti by mali rovnaký zmysel ako kategórie podľa veku na klasických súťažiach. tak isto ako je starší človek znevýhodnený svojim vekom s ktorým už nič neurobí, má aj dajme tomu vyšší (a ťažší) človek nevýhodu vyššej hmotnosti k rovnakej pomoci výkonu motora na ebiku. tlstý človek tiež často nedokáže schudnúť, nech robí čokoľvek
keby sa ale zaviedli kategórie podľa akýchkoľvek kritérií, dajme tomu, že by sa počítal podľa dohodnutých pravidiel nejaký bodový hendikep (mohla by sa zohľadňovať hmotnosť jazdca, biku, výkon, kapacita batérií, počet prevodov, dĺžka chlpov na nohách), tak to nikdy nebude celkom objektívne a výsledky by sa mali brať s rezervou.
a keď sa organizátor preteku rozhodne aj pre účasť ebikov, tak komu sa to nepáči, nemusí sa zúčastniť
06.10.2019 - 14:42:12
00
Takze ebike preteky maju byt rozdelene do kategorii podla hmotnosti a nie veku jazdca ako je to standardne?
06.10.2019 - 14:45:33
00
keyboard_arrow_up