Ani nahodou 95% .. je to presne tolko,kolko mas vzadu
grip /a kolko davas kam taziska/. A pokial ho mas, co vo velmi strmom zjazde mat musis, inak to nezides /ak nepocitam hladky zosup/, tak je to o dost viac ako 5%
.. alebo inak povedane, naozaj strmy zjazd len s prednou nedas. A to nehovorim o tom, ze vlastne niekedy prednou nie je velmi vhodne brzdit
Inak co sa tyka toho porovnavania auta a bajku, na aute nemontujes prasa na tlmic. Cize jedine co sa da porovnavat je motorka a tie zas obvykle maju ocelove tucne nohy.
Ale tiez by ma zaujimalo, z coho vychadzaju, lebo kedysi to nejake opodstatnenie malo,ale ked napr. MZ na 44ku v pohode pisali 203, aj ked to bola 32mm odhlahcovana vidlica, tak neviem. Asi len uchyt sroubu..
Nepochybujem, ze to prakticky myslime rovnako, len teoreticka rovina sa nam rozhchadza v texte.
Ja sa snazim na sustavu
bike jazdec divat, ako na tazisko jazdca vzdy zvyslo nad stredovym zlozenim. To co drzia ruky je pri jazde v terene specialne v zjazde zanedbatelne. Aspon by podla teroie odbornikov na DH malo byt. Lahke ruky tazke nohy. Rukami riadis vahu drzia nohy. Snahu o XC aero tu z toho vynechajme.
Cize napriek tomu co si ludia myslia tazisko na biku
neprenasaju Tazisko je vzdy nad stredovym zlozenim, bez ohladu na skoln kopca. Jediny moment, ked to tak nieje, je ked prenesies tazisko na ruky (endo) alebo tahaz za rajdy (manual). Ale to je snaha o nejaky manever/trik nie zjazdova poloha.
To kolko vahy je na prednom a na zadnom kolese urcuje geometria
biku a sklon kopca,
nie jazdec. A ked si predstavis bike, ako sa otaca oklol stredoveho zlozenia pod jazdcomi, tak pri velmi strmom klesani mas skoro celu vahu na prednom kolese. Limit sklonu co mozes este kontrolovatelne zist je moment kedy sa tvoja zadnica dotkne zadneho plasta. Dalej sa uz bike pod jazdcom otacat nemoze a zacne tahat/tlacit jazdca zo sebpou vpred. V tedy sa uz tazisko dostane mimo stredove zlozenie na ruky a ides OTB ak to nejako zaqrane neudrzias. To su tie momenty kedy spominas, ze uz nemozes na prednu brzdu ani pozriet, zadne
koleso je skoro vo vzduchy a nemozes s tym uz nic robit, len sa modlit, aby sa sklon zmiernil.
betterride.net Tu je vidiet aku mas polohu tela pri zjadze, kde je zhruba tazisko. Ak by bol svah este strmsi zadok by bol viac pri zadnom plasti a
stredove zlozenie uz skoro nad prednym kolesom a teda aj tazisko. Ked k tomu priratas silu brzdneho mementu ktora vytvara zvyseny tlak na predne koleso a odlahceni zadneho, tak mozno uznas, ze moj odhad 95%, nemusi byt az tak mimo. Ale nemeral som to ani neratal, je to odhad a pre kazdy bike to bude ine. Cim mensi uhol hlavoveho zlozenia, tym menej vahy na prednom. Kazdopadne sa ty bavime o rampe zo sklonom hodne cez 50 stuponv.