Mne to reálne príde ako blbosť a zbytočne vyhodené peniaze. Ponuka gravelov je veľká, človek si vyberie určite niečo. Ak ideš len po cene, odporúčam Decathlon
https://www.decathlon.sk/cestny-bicykel-rc-100-id_8545769.html Bude to vo všetkom lepšie ako prerobený Favorit.
Ak si to rozmením na drobné
1)
rám pôvodný stav/nechám to pieskovať a striekať, nech to vyzerá 50€
2) staré Favorit
kolesá budú zrelé tak do šrotu, minimálne výplet sa bude hodiť nový, namiesto toho 30+ ročného a stojí to toľko, koľko nové kolesá, pokiaľ si to nevieš sám spraviť. Na svojom renovovanom Favorite mám kolesá z trekoveho biku, každé stálo 40€, a to nie je žiaden high end, ale sú o 10 tried lepšie ako pôvodné kolesá, takže 80€. Dôležitá vec, zadné koleso odporúčam na klasické matice, žiaden rýchloupinak, tie sa zvyknú šmýkať pri silnejšom zábere. Ďalej si treba uvedomiť, že Favorit má minimálne vzadu užšiu stavbu, väčšina moderných bikov je širšia, takže zmerať, či sa tam vojde koleso v mieste osky.
3) do rámu Favoritu sa zmestia tak 36 plášte, nejaký seriózny plášť aspoň 20€ za kus, 2x duša, takže minimálne 50€
plášte +
duše 4) brzdy. Záleží od toho aké tam máš. Klasické Favorit Special alebo Centric brzdia dobre, 36 plášte by sa do nich mohli zmestiť. Problém nastane, ak pôvode boli na Favorite 27 kolesá (nové sa ani nedajú kúpiť, horské 27,5 sa v mieste osiek asi zmestiť nebudú, 26 sú prežitok) ak tam dáme 28 kolesá, tak je možné, že bude problém s brzdovými čeľusťami, že nebudú mať potrebný rozsah, aby som správne vedel dať brzdové gumičky. Vzadu to je ľahko riešiteľné, buď rozšírim patričným smerom dieru (to jednoduchšie riešenie) ale ten plech ulomím a nechám ho navariť nižšie či vyššie. Horšie to je s prednou vidlou, tam by som do nej ja osobne nevŕtal. Ak tam nie sú tie 2 typy bŕzd, určite by som šiel do nových, ale treba si uvedomiť, že na Favorit treba čeľuste 57-75 najčastejšie a výber je obmedzený rapídne. Dá sa nájsť, sada do 30€, kvalitné brzdové gumičky tak 10€.
5) dajme tomu, že hlavové zloženie ostáva, aj barany a brzdy. Omotávku meniť podľa potreby
6) teraz to komplikované. Stredové zloženie na klinok. Na cestu áno, na terén už nie tak veľmi áno. Chceš s tým jazdiť v teréne, takže zrejme veľa prachu, takže ostané pôvodne stredové zloženie, treba to každý rok čistiť. Ak nie, treba dať nové (stará
oska vybehaná, ohnutá, únava rokmi) dal by som zapuzdrenú osku, cena okolo 10€. Teraz ten problém, väčšina Favoritov má na kľukách prevodník 52/48 alebo 52/46 či niečo veľmi podobné. Pokiaľ sa bude jazdiť rovina, problém nie je, ak kopce, či lesné cesty a stúpania, odporúčal by som aspoň 34 prevodník ten menší. Veľa ľudí tu odporúča dokonca 30 či 28 zubov. Na pôvodné kľuky ale s najväčšou pravdepodobnosťou nič také nenájdeš. Ak aj náhodou áno ale veľmi tomu neverím, treba nový
prešmyk (starý Rommet už tak či tak bude mlieť z posledného). Teraz možnosť, že chceš nové kľuky. Ja osobne by som dal zapuzdrený štvorhran (15€) a kľuky Shimano Tourney (35€). Mám to na svojom prerobenom fitness biku z cesťáku, rozdiel oproti klinkom obrovský. Ale v tomto prípade dozadu môže ísť max len 8 rýchlostná kazeta, 9 rýchlostná už nie je kompatibilná s tými kľukami, keďže tam ide aj iný typ reťaze. Prehadzovačka dozadu tak do 20-25€, odporúčal by som Claris, tak isto aj prešmyk. Mám to teraz a som s tým max spokojný. V momente ako chceš 9 rýchlostnú kazetu, treba nové kľuky, tie už budú stáť okolo 100€. Zo zadnou
kazetou uvažujem 11-34. Už potom ostáva len vyriešiť spôsob radenia. Buď dole na ráme (na Favorit som si kúpil páčky na radenie s indexom, ale robia sa len pre 6 a 7 rýchlostné kazety), alebo tam nechať neindexové radenie. Pri gravely mi to ale príde ako úplná blbosť, ale prosím. Alebo ak chcem radiť na brzdových pákach, tak pre 5-7 rýchlostnú kazetu len hľadať po bazároch, pre 8 rýchlostnú kazetu buď použiť páky Shimano Claris (celá sada, páky, prešmyk, prehadzovačka výjde na cca 160), alebo pozrieť niečo od Microshiftu. V prípade 9 a viac rýchlostnej kazety cena stúpa na 200 a viac €.
7) aj keď ten Favorit prerobíš, nové kolesá, plášte, brzdy, dáš tam 2x8 Claris sadu, štvorhran, kľuky Tourney, tak sme niekde na 400€, to som nerátal lakovanie rámu 50€, pedále, bowdeny atď, tak sme na 450-500€ bez väčších problémov. Ale bude tu jedno ale. A to, že rám bude stále 40+ ročný Favorit. Je jedno aké
komponenty sa osadia, stále to bude 40 ročný rám Favoritu. Teda predpokladám, že ten Favorit už je tvoj. Ak nie, ďalších 50€ na kúpu Favorita, sedadlo netuším, či ti bude vyhovovať. Ak nie, tak ďalších cca 50€. A určite niečo ešte pri stavbe vyskočí, čo bude treba. Už sme na 600€. Za 600€ môžem mať toto
https://www.decathlon.sk/cestny-bicykel-triban-rc-500-id_8502354.html stačí kúpiť nejaké 32-36 plášte, čo sa tam zmestia (možno ak sa spýtate, tak vám to spravia rovno tam a nebude treba nič kupovať) a verte, že tento bike bude niekde úplne inde ako ten Favorit. Možné alternatívy za 600€
Rock Machine Gravelride 200 z 2019 ( s trochou snahy možno ešte nájdete). Za 800€ tu už máme tohtoročný model Rock Machine, Marin Nicasio, GT Grade, CTM Koyuk 1.0, Kellys Soot 30, Fuji nejaké 2-3 modely a isto ešte ďalších 10 modelov. Samozrejme tu ostáva ešte bazár, kde môžeš pru troche snahy kúpiť aj lepšie modely za zaujímavú cenu. Všetky odvedú oveľa lepšiu robotu v teréne ako ten Favorit, aj keď zmodernizovaný. Zrepasovaný Favorit by som si ja osobne nechal len na také jazdenie na pivo či do mesta. Ak to ukradnú či zničia, peňaženka až tak nezaplače. Ale je to na tebe.