Okno/sklo urcite nepukne vplyvom toho, ze si rano po studenom starte pustim kurenie. Je jedno, ze ofukuje len polovicu skla. Teplota vzduchu z kurenia narasta postupne takze nedojde k teplotnemu soku ako ked na sklo vylejes horucu vodu. A prasknutemu sklu je uz jedno ci je leto ci zima. Vplyvom krutenia karoserie a otrasov bude praskat dalej aj bez mrazu. Startovanie.. rano pridem k autu, nastartujem a az potom idem otvorit branu, oskrabem okna ak treba, nahadzem veci do auta. Auto sa chova citelne lepsie ako ked nastartujem a hned vyrazim. Vtedy je motor taky priduseny, nechce sa mu. Teplota motora sa da sledovat, aspon u Forda, normalne na pal. PC v "test mode". A je celkom zaujimave sledovat ako dlho trva motoru zohriat sa na prevadzkovu teplotu. Degradacia oleja vplyvom studenych startov.. skor by som tento fakt pripisoval tomu, ze na stenach valca sa usadza vacsie mnozstvo sadzi z obohatenej zmesi a tie sa potom zmiju do oleja, comu napomaha aj nejaka ta zvacsena vola piestnych kruzkov vplyvom nizkej teploty. A oleje? .. pouzivanie napr. 0w20 celkom nechapem pri nasich letnych teplotach. Riesil som toto u Forda, ktory predpisuje alebo skor odporuca pouzitie mot. oleje 5w30. Takyto
olej je ale z hladiska tepelneho rozsahu dost na hrane by som povedal. Ked si pozrieme tech. listy od olejov inych vyrobcov, nie orig. Ford, no rovnakej viskozity, je tam uvedene teplotne pasmo do +35st. C (vonkajsia teplota). To uz u nas byva takmer bezna letna teplota a ked motoru dozicim jazdu v otackach a navyse bez chladica oleja, moc si asi chrochtat blahom nebude.. Dalej je v tech. liste uvedena aj mazivost pri teplotach, myslim ze 90st. a 110 alebo 130st. dokonca.. 5w40 je o kus mazivejsi pri vyssich teplotach (jazda v otackach po dialnici s nalozenym autom). Zimna prevadzka vypada z diskusie, pretoze sa stale bavime o 5w oleji, vyssie by malo byt len druhe cislo. Riedke oleje su sice eko, kladu mensi odpor v pohyblivych castiach, ale schopnost mazania je prisposobena jazde, ktoru nam odporuca pristrojovka-radit v 1500ot.