Ahoj, chcem sa opýtat či si niekto všimol na vydlici pri brzdení že sa trochu deformuje. Ak zaberiem za prednú brzdu mám pocit že jednak koleso (rozumej výplet a ráfik) ale aj vydlica že sa deformuje a pruží. Horna úvrať kolesa je stiahnutá na stranu brzdového kotúča. Je to na Orbea Alma Carbon vydlica Fox 32 brzdy XT. Je to len moj pocit, alebo sa to deje a je to normálne, alebo tam mám niečo úplne zle. Vyjadríte sa prosím k tomu niekto ? Ďakujem
16.02.2020 - 19:23:43
00
Moje oči :tmi:
Je to vidlica.
16.02.2020 - 19:31:38
03
https://www.youtube.com/watch?v=363Y-2Q0Gvo
16.02.2020 - 20:11:43
00
astro: mne sa to tiež 2x moc nepáči - práve prechádzam na menšie kotúče a uvidím čo to urobí. Ona sa v zjazde doslova rozvibruje. Ale zase ja tam mám max dovolený kotúč, čiže 203mm
16.02.2020 - 21:05:28
00
matko001 napísal:
práve prechádzam na menšie kotúče

To gramatike pomaha... :rofl:
16.02.2020 - 21:07:35
00
Gramatike nie, ale vidličke snáď áno
16.02.2020 - 21:09:12
00
Ani nie. Ak budeš chcieť dosahovať rovnaký brzdný výkon, tak je úplne jedno či budeš mať menší alebo väčší kotúč. Výsledný moment na vidlicu bude rovnaký. Jediné, čo sa zmení je veľkosť sily, ktorou budeš musieť pôsobiť na páčku.
16.02.2020 - 21:12:50
00
to sa mi uplne nezda tato fyzika :)
16.02.2020 - 22:01:46
01
Tak bud povedz co sa ti nezda alebo otvor knihu fyziky. Volodaj ma pravdu - bud bude vidlica namahana (+-) rovnako alebo brzdny ucinok bude vyrazne rozdielny.
16.02.2020 - 22:19:07
00
Ja som mal ten isty problem. Fakt sa vidla pri brzdeni dost "klepala". Zmizlo to, az ked som vymenil kolesa. Podla mna to malo suvis s vypletom/kolesom, ze sa to nejak krutilo.

volodajtak potom nechapem naco maju sportiaky brzdove kotuce s priemerom vacsim ako ma vacsina beznych aut disky. Brzdny ucinok je pri vacsich kotucoch vacsi.
16.02.2020 - 23:06:14
00
To hlavné čo pri MTB určuje veľkosť brzdnej sily je trakcia medzi povrchom a pneumatikou. Nie je problém zablokovať predné koleso už 160 mm kotúčom a táto sila kde dôjde k strate trakcie je rovnako veľká pre 160 ako pre 203 mm kotúč. Táto sila tiež aj najväčšia sila namáhajúca vidlicu či už na krut alebo ohyb. marecej má pravdu, že časť sa pri kotúči trochu inak rozloží pri rôznych veľkostiach kotúčov. Táto zložka nemá až taký veľký vplyv na vidlicu a jej púzdra, skôr viacej zaťažuje pri väčšom kotúči úchyt strmeňa, či už závit vo vidlici alebo skrutku.

Väčšie kotúče sa používajú hlavne kvôli potrebným nižším ovládacím silám na pákach/pedáloch (pri rovnakej ovládacej sile má samozrejme väčší kotúč vyššiu účinnosť) a lepšiemu chladeniu. Ale pri reálnom brzdení väčšinou používaš rovnaký brzdný výkon s väčším aj menším kotúčom, len sa rozdielna sila na páčkach potrebná na jeho dosiahnutie.

Ale ak sa v niečom fakt mýlim, tak ma opravte. Nikto nie sme neomylní a je to celkom zaujímavá téma.
16.02.2020 - 23:35:58
02
Teória dobrá, ale počíta s tým, že kotúč je viac menej dokonalý.
Ale neviem ako zistiť, či vibrácia vychádza z toho, že vidlica zapruží a vráti sa naspäť, alebo z toho, že jedno miesto na kotúči má iné trenie a to ju rozvibruje...
16.02.2020 - 23:51:50
00
Toto mi tiež robili 32 mm vidlice hlavne pri brzdeni na asfalte. Pri pohľade bolo vidno ako kmitajú dopredu dozadu. Zdalo sa mi vtedy, že za to môže hlavne prihnutý kotúč. Ale po prechode na 35 mm vidlice to zmizlo.
17.02.2020 - 07:13:25
00
Po cca 1000 km mi tiež začalo kmitať vidlicou dopredu dozadu. Vyriešila to výmena kotúča za šitmano. Proste to vyzeralo ako keby bol medzi tými lúčmi viac prebrzdený.

Prílohy:

IMG_20200217_074531.jpg
IMG_20200217_074531.jpg 1.14 MiB thumb_up0thumb_down

17.02.2020 - 07:51:33
00
https://www.facebook.com/magurapassionpeople/posts/10158074524389269
17.02.2020 - 10:07:33
00
keyboard_arrow_up