To je cca 2 x nalozena tatra co by most podobnej konstrukcie mohol zvladnut ak ho stavali podla projektu a nesnazili sa co najviac usetrit. Aspon konstrukteri vedia, ze cyklomost nesmie byt sirsi ako 2m, sanitka prejde ale nakladak uz nie.
13.07.2020 - 10:30:43
00
Záleží od parametrov, čo sa zabávali pri stavbe mosta.
Maximálna hmotnosť súpravy na Slovensku je 40ton, resp. 44t za určitých podmienok.
Ak bola podmienka, že po moste môže prejsť záchranka (dajme tomu, že nech má 5t, tak je to rozdiel oproti 40t), hasičské auto, môže mať tak do 20t. Od toho sa aj odvíja konštrukcia. Načo mám projektovať most pre 40t kamión, keď po ňom majú chodiť peší a cyklisti, prípadne záchranka.
13.07.2020 - 10:43:44
01
tak ale mostné, ako aj žeriavové, výťahové a pod. konštrukcie sa väčšinou dimenzujú na 2-4 násobok (niekedy aj viac) predpokladanej záťaže, takže tých 40 t tam mohlo byť kľudne reálnych...
13.07.2020 - 12:00:45
00
40 t nie je realnych. Maximalne realne zatazenie bolo riesene na 35 ton...staticky, ale toto bolo 40 t, ktore bolo v pohybe, a max zatazenie bolo pri statickych skuskach bolo 650 kg/m2, a tu na jednu pneumatiku bolo 2t/m2. A to je trosku rozdiel... Preto sa robi diagnostika mosta, jedna zbezna uz bola, teraz sa bude robit druha podrobna, zamerana na detaily... ohladom na bezpecnost...
13.07.2020 - 12:15:17
05
Len ci sa pride na pripadne poskodenie ktore moze byt vo vnutri materialu. Zvonka to nemusi byt viditelne ale material moze byt napr. natiahnuty v pripade nosnych lan alebo poskodenie spojovacich casti. Ako na Titanicu zistili, ze niektore nity praskali a ine nie, zistovat to ale zacali 100 rokov po potopeni.
13.07.2020 - 13:06:13
00
Tu druhu diagnostiku budu robit statici, tak snad vedia, na co sa maju najma zamerat :)
Ako som pocul, tak sa budu aj rentgenovat aj zvary mosta, samozrejme sa budu kontrolovat aj tiahla, lana a vyvazovacie segmenty mosta...
13.07.2020 - 13:14:35
03
madbugie odkiaľ máte to, že sa mosty dimenzujú na 2-4 násobok predpokladanej záťaže? Lebo ja som potom asi v škole chýbal a výpočet mostov asi robila moja myš z PC. Nerád by som urážal, ale je rozdiel, keď projektujem most pre peších a cyklistov s tým, že mi tade môže prejsť sanitka, alebo s tým, že mi tade budú jazdiť 40t súpravy. Čo som pozeral, tak hasičská Tatra má max. prípustnú hmotnosť 25t. Je rozdiel, či mám statické zaťaženie 40t, alebo dynamické zaťaženie 40t. Taký kamión má rozložených tých 40t na 10 kolies (5 nápravová súprava) ale rozložte 40t medzi ľudí. Štandardná hmotnosť dospelého muža sa uvažuje 75kg, pre ženy sa uvažuje 55kg. Zjednodušme to, a dajme to 75kg na osobu. 40t na jedno koleso je 4t (zjednodušene) a pri ľuďoch to je 534 ľudí. Je jednoduchšiu predstavu, stačí povedať frajerke, aby vám na chrbát stúpila bosá a potom v pekných opätkoch, kde opätok má plochu tak 1x1cm. Váha vašej frajerky sa nezmenila, ale pri tom opätku to rozhodne príjemné nebude.
13.07.2020 - 13:34:25
02
Vidim,ze forum nesklamalo, je tu plno statikov, co denne pocitaju mosty :lol:
13.07.2020 - 14:28:50
07
Ja sa priznám, že naposledy so rátal most pár rokov dozadu na škole... Tých mostov sa až tak veľa nestavia predsa len.
13.07.2020 - 23:19:28
01
júj... ako píše Ito fórum, už len zo svojej podstaty nemôže sklamať :D :D :D ja tomu síce tiež prd rozumiem, ale kedysi sa železo-betonové konštrukcie riadne predimenzovávali... dneska to už tak celkom neplatí, lebo šetriť treba...

presné číslo násobku nosnosti Chucka Norrisa asi nikto nevie, možno niekde v dokumentácii... to asi závisí od konkrétneho mostu, jeho typu konštrukcie, z akých materiálov je postavený atď. a aj kto a ako ho staval :D

ale predpokladám, že most ako taký, spadá pod určené zariadenia tuším typu A či ako sa to označuje, nakoľko slúži na prepravu ľudí a pod. napríklad osobné výťahy v domoch tuším kabína je dimenzovaná na 4x predpísanej záťaže a nosné laná až na 15x maximálnej záťaže (ktorú nájdete na štítku v každom výťahu),

predpokladám, že niečo také platí aj o mostných konštrukciách... že ak sa píše, že nosnosť mostu je 100 ton, tak bol počítaný a asi aj stavaný na 200 možno 300 ton... koniec koncov záťažové skúšky či už dynamické, či statické sa robievali záťažou, násobne prevyšujúcou reálne zaťaženie v praxi, ktoré viacmenej za normálnych okolností nemôže nikdy nastať... (obrázok mosta SNP rozpätie 300 m medzi pilónmi, plne naložené Tatrovky pekne zoradené v šíkoch, to bude odhadom určite 2x predpokladaného zaťaženia - nosnosti mostu) napr. na nuselský most nechali vybehnúť cca 70 tankov T-54 o váhe 35 ton pri skúškach a to iba do jedného jazdného pruhu, to je 2500 ton čo je = 1600 automobilov, alebo 166 autobusov, 125 tatroviek naložených, 60 plne naložených 40 t kamiónov, avšak na dĺžke cca 400 m, čo sa teda v reáli nikdy nemôže stať, nakoľko sa na takú vzdialenosť toľko aut, autobusov, kamionov fyzicky nezmestí... teda tak sa to aspoň robilo v minulosti, ako sa to robí dnes jeden nevie... merajú sa rôzne tlaky a napätia tenzometrami, ale predpokladám, že sa stále robí aj fyzická záťažová skúška... a nepredpokladám, že by sa pravidlá nejako zmenili, resp. zľavnili požiadavky na konštrukcie...

ak by bola nosnosť mostu, ktorá je udávaná na tej cedulke pred mostom plánovaná iba na 1,5x tak by asi väčšina mostov na slovensku už nestála... i keď 3/4 mostov je dnes v havarijnom stave a "nič" sa s tým viacmenej nerobí... v tomto prípade platí, že vďaka tým komunistom, ktorý všetko predimenzovávali, ešte aj po xx rokoch stále stoja a to sa doprava nenormálne prehustila v posledných rokoch... o preťažených kamiónoch sa asi ani nemusíme baviť... ale pravda je že Chuck N. je nový most, tak ten unesie toho určite oveľa viac... kua šak Chuck...

taká perlička, k dimenziám preťaženia... ak prejde jeden preťažený kamión napr. po nejakej nerovnosti = sa to prejazdu 15 000 osobných automobilov... a potom, že naše cesty vyzerajú, tak ako vyzerajú... ;-)

Prílohy:

SNP.jpg
SNP.jpg 76.23 KiB thumb_up0thumb_down

nuselsky most.jpg
nuselsky most.jpg 23.51 KiB 1 thumb_up0thumb_down

14.07.2020 - 08:34:02
12
Máš pravdu čiastočne. Na druhú stranu, je to most pre peších. Nik tam nerátal a tým, že tade bude jazdiť 40t kamión. To že vydržal a nespadol neznamená, že nevzniklo nejaké štrukturálne poškodenie konštrukcie a padne to o 2 roky neskôr kvôli tomu.
Mal som možnosť robiť kontrolné merania na Starom Moste predtým ako sa zavrel. Na niektorých miestach poklesla oceľová konštrukcia o 1,5cm za rok, či pod zaťažením sa prehla viac ako norma dovoľuje. Voľným okom to nevidno.
Buďme realisti, kto si zoberie na triko, keď spadne most? Pri Moste slobody, dobre spadne jednu krásnu sobotu a bude na ňom 50 ľudí. Väčšina to možno prežije. Ale čo taký Starý most v čase dopravnej špičky, stretnú sa 2 plné autobusy s 300 ľuďmi v nich, pod mostom pôjdu 2 výletné lode s 1000 ľuďmi. To bude mega prúser. Nechcem byť za sviňu, ale to že by umrelo 1300 ľudí by bol najmenší problém. Dunaj je riečna cesta a každý štát zodpovedá za jeho udržiavanie aby bol splavný, inak je sú možné miliónové sankcie za každý deň, keď to tak nie je. Kľudne to môže byť až 50 miliónov € za deň. Budú škody odpratávať 2 mesiace (čo je optimisticky odhad, autobus, loď, či časti mosta nie sú 100kg záležitosti v 20cm hlbokom potoku). Tu už pôjde o miliardové škody, ktoré bude musieť štát zaplatiť. A to nehovorím o účte za odpratanie sutín, náhrady za škody na majetu (autobus za 100 000€ je oproti výletnej lodi za 50 miliónov nič, nebodaj, to bude nákladná loď a bude mať drahý náklad...), žaloby za smrť ľudí... Náhrady škôd za to, že Dunaj nebol splavný, ekologické škody atď...
14.07.2020 - 09:01:58
02
snad to projektant neratal ctr+c a ctrl+v ..... ked uz to je teraz tak v kurze :D
14.07.2020 - 09:05:25
00
Btw, vie niekto nieco ohladne statiky a v akom stave su lana na Moste SNP ? Kedysi davnejsie som cital, ze s tym nieco robili, snad doknca aj vymienali nejaky kusok, ale uz dlho nic. Potom to asfatovali tym super asfaltom, inak som nic nezaznamenal.
14.07.2020 - 09:32:14
00
lto same pikošky su tu :D a tie vypocty, na to potrebuje clovek doktorat.... no coskoro sa dockate vyhlasenia stanoviska k mostu....
https://bratislavskykraj.sk/cyklomost-slobody-je-stale-uzavrety/
14.07.2020 - 14:01:27
01
https://bratislavskykraj.sk/cyklomost-slobody-je-neposkodeny-a-bezpecny-opat-sa-otvara-verejnosti/
15.07.2020 - 11:34:10
02
keyboard_arrow_up