Nechápem túto debatu, mám Sony rx100 3, prtave rozmery, schová sa to všade, fotí to za dve sekundy,a nebyť toho, že to má 3* optický zoom, čo ale na to čo chcem (deti) stačí, poviem, že zrkadlovku netreba nikomu na bežné účely .
A neverím, že niekedy bude mobil fotiť takto, veľkosť čipu žiaden software nenahradí. Áno, za dobrého
svetla spravíš fotku aj s motykou.
No a ďalšia vec, problémom tejto debaty je to, že dnes sa málo tlačia fotky, lebo to že niečo pekne vyzerá na obrazovke mobilu, neznamená že to bude rovnako dobre v rozmere 13*17
V podstate máš pravdu. Dlhé desaťročia s výnimkou časového intervalu u nás zhruba 2005-2015 (?) platilo, že drvivá väčšina populácie síce jakýs-takých foťák mala, ale boli to buď bakeliťáky, spoliehajúce sa na expozičnú pružnosť filmu (kadejaké tie 70korunové fixfocusy), alebo o nie veľa pokročilejšie 300-600korunové odhadom zaostrované a podľa symbolov exponujúce Smeny (kde ale bola, po dokúpení expozimetra, možnosť nastaviť čas a clonu naozaj exaktne). Okolo 6-7 stoviek začínali za socializmu foťáky s jakous-takous automatikou, od niečo nad 1000 relatívne seriózny diaľkomerný stroj a to už nekupoval skoro nikto. Zrkadlovky v cene 2500+ si videl iba v rukách ľudí, čo sa fotografovaniu naozaj venovali.
Toto sa na čas zmenilo a teraz sa to zas vracia do normálu. Bežní lidičkové zistili, že vymačkať z niekoľkotisícovej zrkadlovky to, čo dokáže, vyžaduje neelementárne vedomosti (teda že to napodiv nefotí "samo") a cena + námaha vs cvakárenie mobilom im dáva jasný výsledok. Ja už tiež zrkadlovku veľmi nenosím a uvažujem o zmene systému, zbavení sa zrkadla a downsizi (Oly M1Mk2 je v obzvlášť chrum zľave). Väčšinou nosím pokročilý kompakt (s hw s akým sa dnes už kompakty žiaľ nerobia) a áno, na bežné výcvaky, ktoré nepôjdu na papier, je mobil dostatočne dobrý. Len si treba asi povedať, že ten fantasticky krásny obraz z mobilu je konštrukt, majúci dosť málo spoločné s tým, čo vypľuje prťavý senzorík, ale o to viac s nejakými pár kilami výskumov o vizuálnych preferenciách pospolitého commonerstva
Čo je ale sranda, 30+ rokov dozadu bolo pre výrobcov fototechniky normálne žiť s tým, že kto kúpi foťák, tak ho bez potreby nejakej zmeny bude používať 10-20-30 rokov (kým ho nezničí) a že treba signifikantný pokrok, aby ma donútili niečo kúpiť (ako z poloautomatickej MTL 5 na nejakú BC-1, tam to celkom odôvodňovalo aj zmenu systému z M42 na bajonet). Dokonca brali dlhodobú udržateľnosť ako niečo, čím sa možno chváliť (profi Nikony ako novinárske stroje mali závierky dimenzované na státisíce spustení). Teraz sme s fototechnikou späť v podobnom stave a výrobcovia jeden po druhom zavierajú krámy, hoci trh je stále ešte asi väčší ako kedysi, pričom výrobcov je desatina (a relevantní hráči na poli toho, čo kedysi pokrýval kinofilm, sú tak Canon, Nikon (v problémoch), Fuji, Ricoh (v obrovských problémoch) a Paňák s Leicou a Olíkom, kde Olík je momentálne v stave neveľmi definovanom). Pritom stále viac a viac už vidíme iba "diminishing returns", takže naozaj nemôžu do budúcnosti počítať s tým, že júzra dokopú ku kúpe novej techniky v každej iterácii (ani v druhej a asi ani tretej). Prvý masaker fotopriemyslu bola digitalizácia, kde zbavenie sa filmu vyložene vykanibalizovalo 99 % hráčov (napr. Kodak úspešne vykanibalizoval sám seba), a teraz sa viacmenej plne digitalizovaný priemysel poberá do singularity (druhá vlna kolapsu) a mám takého tucha, že si to odserieme my užívatelia.
Momentálne nezávidím nikomu, čo chce kúpiť niečo dlhodobo udržateľné.