niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
nadpis je taký novinársky....
článok píše niečo iné
Nárůst spotřeby elektřiny tedy bude zvládnutelný, horší to bude s požadavky na okamžitý odběr energie. „Největší porce nabíjení se odehraje v období, kdy lidé přijedou z práce domů. Pro jeden milion elektromobilů může dojít k momentální potřebě výkonu i kolem jednoho gigawattu. Proto se dnes v podstatě všechny energetiky zabývají rozložením nabíjení v čase do období nižšího zatížení soustavy,“ dodává Zdeněk Müller.
a to hovoríme o 1 milione čo je nič ...
a tu nastupuje ltova teória
Současně si lze tipnout, že elektromobilita zvýší nároky na kvalitu dodávek elektřiny a jejich flexibilitu. Jenže co s tím, když uhlí je ekologicky nepřijatelné, výkon solárních a větrných elektráren kolísá v závislosti na počasí a jaderné elektrárny nemají potřebnou flexibilitu? Možným řešením jsou investice do velkých bateriových úložišť energie, které budou nesoulad mezi výrobou a spotřebou elektřiny vyrovnávat.
Ďalšia otázka, je výroba batérií súčasnými technológiami,
tam to aktuálne vyzerá, že pomerne rýchlo sa narazí na výrobno kapacitný strop.
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
Ten clanok /zaciatok/ je zhruba na urovni Kazimirovych grafov
Kvoli vykyvom , nie kvoli nahlemu odberu .. sluzi aj na odber nadbytocnej energie v noci , ak by to odoberali elektroauta, nebude mat co tlacit a tym padom nic nevyriesi => potrebujes dalsi blok .. vyrovnavanie a cela tato problematika je dost komplikovana a skomplikovali ju este viac "eko" riesenia ako fotovotaika. Keby neboli uholne /hlavne/ a jadrove elektrarne tak cela EU ide do kytiek, nemali by dost elektriky ani na notebooky v Bruseli, kde vymyslaju same chobotiny.
A navyse, za poslednych par rokov sa kapacita baterii pekne zvysuje par % za rok. https://cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion-battery-cell-densities-have-almost-tripled-since-2010/
btw, k investiciam - porovnajte si kolko stoji nejaka krajsia povoden alebo hurikan vs investicie na rozvodnu siet napriec kontinentom.
A uz teraz, pre beznu domacnost, solar je aj energeticky a aj financne vyhodny. A to vravim ako clovek, co si este relativne nedavno myslel ze solar pre polku europy je strasna kravina, ale proste, staci si spravit radovy odhad typu: cenu solarneho panelu + infrastruktura okolo prevedena na kWh elektriky a porovnat to s tym kolko instalacia cca vyprodukuje za svoj zivot. A na takej beznej streche, aj s konverznym faktorom 100% ceny --> na kWh elektriky, vychadza, ze ten solar sa energeticky splati davno pred 20r zivotnostou. Veci ako integrovane strechy, lacnejsie bateriove uloziska (uz moc lacnejsie realne nemusia byt aby mali dost velky ekonomicky efekt) to uz len budu zlepsovat.
kto ich má bežne, napr. na sídlisku ?
kto ich má bežne, napr. na sídlisku ?
Byvam v bytovke - novostavbe. V garazi su miesta s rychlonabijackami a rozvod 3f s vlastnymi elektromermi.
Natankovanie - ktoru cast tankovania myslis? Len naliatie paliva do nadrze auta z nejakej predpripravenej nadrze? Pri pretekoch je to par sekund, v realnom zivote par minut. K tomu ale potrebuje dost vela ludi spravit niekolko km zachadzku na benzinku + riesit dalsiu platbu a pod. Odhadol by som, ze kazde tankovanie je priemerne aspon 10-15min.
Radsej ani nebudeme spominat extra udrzbu (co si vyzaduje extra cas) benzinoveho stroja vs elektro.
Pravdaze, dneska, ked na to parkoviska niesu pripravene, a na parkovisku pre niekolko tisic aut je v lepsom pripade par desiatok nabijacich portov je to nie dobre. Ovsem priprava nabijacich portov na niekolko kW vykon pre velku cast parkovacich miest nieje nic extremne zlozite/drahe. A potom zapojenie toho kablika bude +- tak isto dlho ako zapichnutie hadice na pumpe, akorat nebudes musiet nikam chodit a odpojis ju rano/po pracovnej dobe. A to by odhadom uz 99.999% ludom bolo realne sumafuk ci tych <20kWh dobiju za 2 alebo 8 hodin.
Akorat 50% z tych ludi bude ohrnat nosom, lebo "nieeee, ja idem 1x do roka na dovolenku na chatu do chorvatska, takze musim vlastnit SUV s 1500l kufrom, 8m dlzkou a zaberat 3 parkovacie miesta, a mne je jedno ze sice za rok tankovanim stravim niekolko dni, tie 2 jazdy potrebujem mat natankovanu 150l nadrz do 10minut pretoze ja to potrebujem mat odsoferovane v 1 kuse tych 13h za volantom s celou rodinou v aute".
To ze slovaci co parkuju nadivoko po chodnikoch nemozu dobijat pri kazdom strome je take usmevne - v prvom rade nech si spravia podzemne parkoviska a potom zrazu zistia ze aj parkovat a aj dobijat bude kde sa na to pripravia. V kope tych inych krajin, na ktore narazas, taketo vyrazne problemy niesu.
Inak k tým nabijackam...v Sabinove skúšajú nabíjačku, ktorá je integrovaná v stĺpe verejného osvetlenia. Neviem podrobnosti, ale keby to fungovalo dobre a vedeli by sa tam napojiť aspoň dve autá, tak by to mohlo byť riešenie na sídliskách.