tak len tak velmi rychlo, namatkovo. Len som preletel cisla, takze neviem ci "cesta" v tomto dokumente je "do roboty + naspat", alebo len "do roboty", pocitajme s druhy, tym padom, priemerna vzdialenost co slovak denne (tiez neviem ci je to pracovny den = 5dni/tyzden, alebo 7/7 dni) precestuje autom je ~30-35km. Spotreba el. auta je na urovni ~150-250Wh/km (https://www.greencarreports.com/news/1114660_german-magazine-compares-real-world-electric-car-ranges-efficiencies-in-cold-weather), to znamena ze za den, priemerny clovek minie cca
4.5/5.25/7.5/8.75 kWh

ak su najmensie baterky na urovni ~40 kWh, to znamena, ze potrebuje clovek dobijat maximalne ~raz za 3-4 dni, realne sa teda blizime k/sme na raz za tyzden. A teda, ak dokazem mat auto na dobijacke raz za 2 dni, tak staci dobit max cca 15-20 kWh, na co vcelku pohode staci 1 noc s priemernym prikonom 2 kW. Takze realne bude kludne stacit 1 dlhy kabel aby sa napr pri pozdlznom parkovani dokazali z 1 portu v zastavanych uliciach dobijat napr. 4 auta. Ak chces prioritu-vysoky vykon, tak uz dnes si priplacas extra. Alebo ides celu noc. Navyse, taketo nabijacie porty je omnoho lahsie riadit na dialku, ako nejaku rychlovarnu kanvicu (ktora ma tiez 2kW), takze rozvodnej sieti to moze, paradoxne, vcelku pomoct.

Pravdaze, pracoval som s "priemernymi hodnotami", ak sa niekomu chce, tak najde hodnoty modusu (najcastejsie sa vyskytujuca hodnota, hlavne pre vzdialenost dochadzania) a medianu. Cosi mi ale vravi, ze tie budu bud velmi blizko priemeru vyssie, alebo budu nizsie, takze vysledok sa nezmeni/zlepsi v prospech dobijania/el aut.
16.01.2021 - 09:14:29
00
To je pekna teoria ale , auto predsa nepoužívaš len do prace a domov, :) ideš pre decka , ak su menšie, ideš nakupiť, ideš niečo vybaviť. tie dojazdy su v ideálnych podmienkach, nemaš pustenu klimu či radio či zima mraz, či kopcovitá oblasť atd.... za ďalšie nikde sa musí ta energia neekologicky vyrobiť,plus nemalé straty po sieťi, plus straty nabíjacich zariadení :)
16.01.2021 - 09:30:13
01
lto napísal:
stano4: solar na streche domu je ok .. ale kontext su bytovky. Inak ak by solar /pripadne nieco ine/ vedelo pokryt celu spotrebu domacnosti a stabilne, stat vymysli, ako to zdanit tak, aby nahodou clovek neusetril :lol:. Kapacita bateriek Li-Ion za 10 rokov nestupla nijak. A to co robia je stencovanie .. vyssie riziko prerazenie dielektrika a pozria. Znizeny poceet cyklov nabijania, atd. Bandaska s benzinom/naftou v kufri sa vozi bezne.


https://www.researchgate.net/publication/272741446_Rechargeable_Batteries_For_The_300-mile_Electric_Vehicle_and_Beyond/figures?lo=1

to by znamenalo ze ~20r dozadu bola pri 18650 clankoch vyse 1/2 clanku len obal, ochranne vrstvy a dnes by to bola vpodstate nula. Cize ak by sa tie baterky nevyvijali, tak bud neustale horime, alebo su tie baterky take dokonale ze nepotrebuju ziadnu ochrannu vrstvu. Alebo mi vies k tomu nieco viac povedat?
16.01.2021 - 09:31:04
00
zihadlo 5 napísal:
To je pekna teoria ale , auto predsa nepoužívaš len do prace a domov, :) ideš pre decka , ak su menšie, ideš nakupiť, ideš niečo vybaviť. tie dojazdy su v ideálnych podmienkach, nemaš pustenu klimu či radio či zima mraz, či kopcovitá oblasť atd.... za ďalšie nikde sa musí ta energia neekologicky vyrobiť,plus nemalé straty po sieťi, plus straty nabíjacich zariadení :)

ale zasa je kopec ludi, ktori jazdia do prace autom 2-5km (vacsina ludi, ktorych poznam to nema dalej)

Benzin a nafta sa vyraba ekologicky? A co sa tyka strat, skus si spocitat, kolko energie sa strati od tazby ropy az po benzinovu stanicu ;-)
16.01.2021 - 09:48:08
00
boha 2km chodiť autom , to je lenivosť, to sa ani neoplatí štartovať :)ano straty su aj pri ťažbe poriadne, ale nemáme vyriešenú základnu vec vyroby energie, stale tu je len jadlo a tepelne elektrárne, fotovolatika ,voda a vietor su stale malo výkonné , kedže sa odber stale zvyšuje...
16.01.2021 - 09:54:53
07
zihadlo 5 napísal:
To je pekna teoria ale , auto predsa nepoužívaš len do prace a domov, :) ideš pre decka , ak su menšie, ideš nakupiť, ideš niečo vybaviť. tie dojazdy su v ideálnych podmienkach, nemaš pustenu klimu či radio či zima mraz, či kopcovitá oblasť atd.... za ďalšie nikde sa musí ta energia neekologicky vyrobiť,plus nemalé straty po sieťi, plus straty nabíjacich zariadení :)

"do roboty a naspat" bolo v zmysle ci je to spiatocna cesta, alebo 1-smerna. A hlboko sa ospravedlnujem, niekde cestou mi vypadol link a nevsimol som si to: https://www.mindop.sk/ministerstvo-1/doprava-3/institut-dopravnej-politiky/publikacie/komentare/ako-sa-hybeme-mobilitne-spravanie-obyvatelstva
cize, malo by v tom byt aj to ze za detmi, za dzigolom, za slapkou, etc.

s teplotou - hned v linku mas ze pri nizkych teplotach, ale ok, bolo to len okolo 5°C ak som spravne videl. Tak tuna je test zo zimneho Norska, teplota v kabine 20C, skusali aj studeny aj teply start, nastupanych 1000m a potom naspat (147-193 Wh/km): https://elbil.no/the-biggest-electric-car-test-in-winter-wonderland-ever/
16.01.2021 - 15:01:06
01
duves napísal:
... prideš, najdeš volne, daš nabíjať. Doma na to zabudneš, lebo deň sviňa a večer o 22 si spomenieš, že ho treba preparkovať z nabíjačky, ale volne miesto nenajdeš....

A za obsadenie kábla po nabití zaplatíš viac ako za odobranu elektrinu
16.01.2021 - 15:14:32
02
JoKo napísal:
A za obsadenie kábla po nabití zaplatíš viac ako za odobranu elektrinu

No jedine cez registračne konto, pripojenie cez PIN, registracia na plat.kartu. Omeškanie sťahovať cez kartu. snad si ludia nemyslite, že tento debilny narod bude obiehat zastup policajtov a pokutovať na mieste.
16.01.2021 - 16:42:37
00
duves napísal:
No jedine cez registračne konto, pripojenie cez PIN, registracia na plat.kartu. Omeškanie sťahovať cez kartu. snad si ludia nemyslite, že tento debilny narod bude obiehat zastup policajtov a pokutovať na mieste.

Presne tak som to myslel... Asi nikto si tu nemyslí, že príde na verejné parkovisko, strčí kábel do auta a ráno poďakuje a odíde... Každú odobratú kWh treba zaplatiť. A obsadený kábel, cez ktorý netečie energia, je pre prevádzkovateľa čistá strata, najmä ak niekto iný by chcel odoberať...

Čítal som niekde, že na pumpách v Nemecku zaviedli, že za minútu pripojenia a neodoberania energie sa platí násobne viac ako za minútu odoberania.
16.01.2021 - 17:07:20
00
to by mohli zaviesť aj na klasických pumpách kde si kávičkujú alebo rovno obedujú s autami pri stojanoch..
16.01.2021 - 17:33:45
05
35 km do roboty aj naspat? :o len do roboty to ma 60km 😅
16.01.2021 - 18:12:08
00
nezalezi na tom, ako daleko to mas ty, ale ako daleko to ma vacsina ludi. Nie si stredom vesmiru ;-)
16.01.2021 - 18:48:10
08
Nieco k teme aj s cislami a planmi do buducna: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijeni-elektromobil-francie-blackout.A210113_182439_automoto_fdv
20.01.2021 - 12:37:11
01
Niekde som nasiel zaujimavu myslienku.Akonahle auto nejazdi bude napojene na siet.A ked sa rozhliadnete po sidliskach je ich nemalo.A je tu nezanedbatelne ulozisko energie.Povedzme v tarife za elektrinu je zohladnene ake % kapacity mas neustale k dispozicii.Vzhladom ze solar alebo veterniky produkuju energiu neriadene a novy Čierny Váh už na vela miestach nepostavis a tiez to stoji oi peniaze,by taka siet aj davala zmysel...
20.01.2021 - 16:23:05
00
pravdaze, s tymi moznostami sa tiez pocita, ze auta budu sluzit ako uloziska. Jasne, nieje to vsetko lusknutim prstu, ale ten clanok mi pride dost zvelicujuci riziko el.aut.
Napr., bolo by zaujimave sa pozriet ake je dlhe casove okno pri spicke 88000 MW.
Dalej, treba si to dat do pomeru, a uz len cisla z clanku hovoria, ze elektro auta by navysili spotrebu o ~<1%.
Dalej, predikcia clanku na 2035 je ze 40% vozoveho parku v el-autach by malo navysit spotrebu el. energie o cca 2200-3600MW coz je <5% spotreby el. energie. (ale ktohovie ci su v tom zapocitane uspory z inych odvetvi, ako rafineria, transport paliva, ....)

Okrem toho, cisla v clanku su nejake divne. Teraz som si vsimol, ze udavaju 15mil. aut vo Fr, kdezto ine udaje co som nasiel hovoria o 32mil (tu alebo tu. A teda je otazne k comu pocitaju keby boli 3% dneska a k nim prisluchajucich 500-1000MW (to by pri 32mil aut zodpovedalo ze kazde 1 el-auto je aktualne nabijane na 1kW).

cize z mojho pohladu, na prvy pohlad docela optimisticke cisla: potreba navysit vyrobu elektriny o ani nie 10% aby sme boli schopny napajat cely vozovy park. Ovsem, musel by som lepsie porovnat cisla z napr.
tadeto - energeticka potreba transportu vo Fr je ~30% celkovej energetickej spotreby
a/alebo tadeto
pretoze napr. tych 10% navysenia vyroby elektriny nebude najskorej priamo porovnatelnych s 30% celkovej spotreby transportom (namorna doprava je len mensia cast tychto 30% ako som rychlo videl). + nemozem povedat ze by som doveroval cislam z toho novinoveho clanku.
+ zapocitat nejaku priemernu ucinnost konverzie energie/zapocitanie inych zdrojov/benefitov, aby som mal znova o nieco lepsi nazor, ale to az nabuduce
20.01.2021 - 17:48:31
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up