lto či sa ti to páči, alebo nie, cyklista je každý, kto sedí na bicykli a ide na ňom. Faktom ale ostáva, že stále 90% cyklistov jazdí rýchlosťou do 20km/h. Prebehli rôzne merania či už v Británii, alebo Nemecku, či Holandsku v reálnej premávke, aj na cyklotrasách a podobne a najbežnejšie rýchlosti boli medzi 12-17km/h, kam sa zmestilo okolo 70% cyklistov.
21.02.2021 - 13:05:12
01
Nie som si isty, ci si si vsimol na akom si fore :) /napoveda .. tu sa negrupuju mamicky s kocikmi/ .. daj mi tie data zo studii /ale potrebujem zopar atributov, ktore neviem ci sledovali/ a ukazem ti, co za blud namerali :)

Ale poviem ti to dopredu .. 90% cyklistov, ktorych bicykle zaujima natolko, ze sa zaregistruju na bajk forum, bude mat primernu rychlost vyssiu ako 20km/h a to vyrazne :) .. apropo, ked si pozriet co merali, tak ti bude okamzite jasne, ze merali blud .. ta informacia je aj v tvojom prispevku.
21.02.2021 - 13:08:51
00
Jano1987 napísal:
Z toho by som si nič nerobil. Podľa prieskumov a výskumov, je bežná rýchlosť cyklistov okolo 15km/h. Že vraj len 10% cyklistov dokáže dlhodobo jazdiť priemerkou nad 20km/h a len menej ako 1% zvláda dlhodobo rýchlosť nad 27km/h (riešilo sa to na 10km úseku cesty)


Nespochybnujem data, len by ma zaujimalo ako urcili skumanu skupinu. Kazdy co ma bicykel? Kezdy co sa vie bicyklovat ? Kazdy co sedi aspon raz za rok, mesiac tyzden na bicykli ? Totiz ked robila podobny prieskum Strava prisli na uplne ine data, priemer u muzov 28km/h na cestnom bicykli u zien o nieco menej.

A este je tu ebike. A bude ich viac.
21.02.2021 - 13:19:14
01
Neviem nájsť teraz tie štúdie, bol som v Londýne 2012 na prednáške/workshop/diskusia o navrhovaní cyklotrás v rámci mesta aj mimo mesta a tam sa to spomínalo.

Neviem, či si si všimol, ale 90% ľudí nie sú profesionálny alebo amatérsky športovci. Taký Matej Tóth má priemernú rýchlosť chôdze na súťaži či tréningu okolo 13,6km/h, 1km/4:25minúty na 50km trati. To sú čísla, ktoré nemajú vo veľa prípadoch ľudia, čo si chodia zabehať na 4-8km, chodí rýchlejšie ako časť ľudí bicykluje. Nikto nespochybňuje, že amatérsky športovec, či človek, čo pravidelne trénuje bude mať lepšiu rýchlosť ako 20km/h. Faktom ostáva, že 90% populácie, čo vykonáva tú činnosť, to nedokáže. Taký účastník na TdF má priemernú rýchlosť za celé podujatie niečo cez 40km/h. To je niečo, čo veľká časť ľudí dokáže len dole kopcom a nie to ešte na rovine. Tak buďme realisti.

Kenai na tej prednáške hovorili, že sa osadili meracie zariadenia ma začiatku a konci rôznych úsekov trás. Na základe rozpoznávacieho softwaru už len spárovali ľudí, určili čas, za ktorý prešli danú trasu, dĺžku trasy poznali. Vyrátať priemernú rýchlosť už nebol problém, základná škola. Tak isto, v zahraničí už je dlhodobo možné požičiavať si bicykle, väčšina z nich má GPS, aj Slovnaft bike to dokáže, po jazde vám pošle mapku, kade človek išiel, koľko prešiel a ako dlho išiel. Ďalší zdroj informácií.
Čo sa týka Stravy, kto si ju nainštalujte a bude používať? Človek čo chce trénovať a zlepšovať sa. Nebude si ju inštalovať a používať niekto, kto chodí na bike len cez víkend, alebo do roboty, či len relaxovať alebo len tak na výlet. Tým pádom väčšina hodnôt Stravy pochádza od trénovaných cyklistov.

Aby sme si to ujasnili a zase nedošlo k nedorozumeniu. Čísla čo som ja prezentoval, tak pochádzajú od všetkých cyklistov bez rozdielu, ktoré sa podarilo získať. Čísla, ktoré prezentuje či už lto alebo Kenai, sú už čísla nazvime to športujúca verejnosť. Čísla prezentujúce športovú verejnosť budú samozrejme iné ako čísla od všetkých. Ale prezentujú len určitú malú skupinku ľudí. Nikto nespochybňuje tie čísla, len ich treba brať do kontextu.
Niečo ako keby som povedal, že priemerný človek dokáže spraviť 4x10 drepov s 30kg závažím za čas XY a ľudia odo mňa z posilky by povedali, že u nás je priemer 100kg na takú sériu. Pravdu majú obaja, ale keď pôjdem von a zoberiem 10 000 ľudí, tak dostanem to tých 30kg. Áno, možno chytím v tej vzorke anomáliu, čo dá tých 100kg, ale bude to 1-2 ľudia možno a štatisticky sú nepodstatný.
21.02.2021 - 14:09:51
10
Dakujem, mne slo presne o to, ako urcili vzorku. Tak ako pises to dava zmysel. Ked pozriem z okna na hradzu tak to tomu celkom nasvedcuje. Cez tyzden bude priemer hadam aj pod 10km/h ked chodia babky s igelitkami a deti na odrazadlach s nimi. V nedelu do obeda ked chodia partie na cestakoch a e-bicykle to bude skor >25km/h. Tiez zalezi velmi od toho aky usek si vyberies. Cez dedinu bude priemer uplne iny ako na useku kde je 20km do najblizsej dediny. V tom druhom useku si vylucil rybarov, Fera iduceho do krcmy, babku tlaciacu z potravin s nakupom na riaditkach.... To je to caro statistiky, Ak by som chel ukazat ako pomali su bratislavsky ciklisti, pouziem data zo slovnaftbikov z Ruzinovskej cez navstevne hodiny nemocnice. kde viac stoja na semaforoch, obchadzaju chodcov, ako sa vezu, k tomu zarataj jasne sportove ladenie slovnaftbiku a vide ti ze chodci su rychlejsi ako cyklisti. :-) Ja som vzdy vnimal cyklistu ako cloveka ktoreho hobby je bicyklovanie a snazi sa udrziavat sa v nejakej forme aby sa mohol svojmu hobby venovat.
21.02.2021 - 14:38:30
00
Kenai, údaje ktoré boli prezentované v tom Londýne boli z rôznych úsekov, od 1-20km, žiadne cesty z krčmy a podobne. Boli to trasy, čo sa vyslovene používali buď na dopravu, turistiku alebo šport, proste miesta s dlhšími úsekmi bez zbytočného križovania. Boli vynechané miesta, kde bolo veľa križovatiek a podobne. Z GPS sa dajú získať ešte presnejšie dáta, tam vedeli odfiltrovať, ak niekto pol hodiny stál, teda vedeli dostať jeho reálnu rýchlosť. Tam jasne bolo vidno, aký rýchlosť daný človek dosahoval. Áno, zastavil na križovatke, ale po X metroch šiel zase 15km/h a tej rýchlosti sa držal väčšinu času. Príklad 10km trasa, ale je tam 6 križovatiek, treba zastaviť a podobne. Osoba XY t
To prejde za 40 minút. Tým pádom, jeho priemerná rýchlosť je Z. Ale keď si pozrieme jeho rýchlostný graf, čo ja viem po 1km, tak zistíme, že väčšinu času držal cca 17-18km rýchlosť ale na 3. a 7. a 9. km to spadlo na 8km/h. Buď tam teda boli prekážky, ktorého prinútili spomaliť, alebo sám z nejakého dôvodu šiel pomalšie. Teda vieme povedať, že jeho bežná rýchlosť je medzi 17-18km/h aj keď podľa výsledného času na danom úseku je to čo ja viem 15km/h.

To tam aj bolo prezentované. Na základe týchto údajov potom môže inžinier, alebo človek, čo bude navrhovať trasy a podobne povedať, že reálna rýchlosť 15km/h pri cyklistoch je dostatočná pre väčšinu ľudí, čo to budú používať, teda upravia sa oblúky zákrut, stúpania a podobne. Samozrejme, takému Saganovi to nemusí vyhovovať, ale on je jeden z 5,5 milióna ľudí. Ak sa povie, že cyklisti budú mať návrhovú rýchlosť 20km/h, to znamená, že sa upravia šírkové parametre a podobne. Tu sa ale dostávame do roviny, prečo navrhovať niečo na rýchlosť 40km/h, keď väčšina jazdí rýchlosťou okolo 15km/h? Pre toho 1 z milióna? Zbytočnosť.
21.02.2021 - 15:15:32
10
už to začalo.... idem si pre pukance....
21.02.2021 - 18:59:23
01
Dneska som bol po dlhsom case omrknut zdrz Hrusov. Z Race som siel na hradzu cez centrum ,po hlavnej ceste. Premavka bola minimalna, zelene na semaforoch len tak naskakovali a ani som sa nenazdal a za 23min (10km) som bol na hradzi. Podmienky na hradzi boli luxusne, tj. minimum ludi, trochu mokro a trochu vetra. Naspat do Race som sa namiesto centra vybral cez Vrakunu a JuRaVu. Blatisto bolo na klasickych miestach, pod Pristavnym mostom na ruzinovskej strane, pri letisku (vecna mlaka..) a na JuRave medzi Sv. Jurom a Racou (pri stavenisku), ale nastastie blata sa dalo vzdy zbavit, bud na zbytkoch snehu pri letisku,alebo na vode stekajucej z vinohradov (podjazd pri Sv. Juri, pri Optimistovi).

Prílohy:

IMG_20210221_132340957_HDR.jpg
IMG_20210221_132340957_HDR.jpg 562.98 KiB thumb_up0thumb_down

IMG_20210221_132515723.jpg
IMG_20210221_132515723.jpg 244.6 KiB thumb_up0thumb_down

IMG_20210221_132529346.jpg
IMG_20210221_132529346.jpg 200.2 KiB thumb_up0thumb_down

21.02.2021 - 19:46:31
03
Jano1987 Vdaka. Teraz uz len, aby to planovanie upravili kvoli e-bikom na 25km/h. I ked priemer bude na ebike urcite mensi ako 25km/h, ale viac ako 15km/h urcite. Ale to asi este mmt potrva, kym sa to premietne do planovania. Nakoniec mozno tie ebiky budu skutocne prinos pre cyklistiku :lol:
22.02.2021 - 01:30:31
00
Navrhová rýchlosť nerovná sa max. dovolená. Môžem dať návrhovú rýchlosť cesty 60km/h, ale maximálna dovolená bude 90km/h. Leží to od viacerých faktorov. Väčšina okresiek na Slovensku má návrhovú rýchlosť 70km/h, v horských oblastiach často aj 60km/h.
22.02.2021 - 08:28:42
01
Vztah medzi navrhovou a dovolenou rychlostou nie je. Pokial viem dialnice su navrhnute na 110kmh, ak sa tam pri 130kmh vykotim, mohol by som teoreticky zalovat spravcu komunikacie preco tam povolil 130kmh.
Ak by som nebol priebojny, policajny organ by to uzavrel neprisposobenim rychlosti svojim schopnostiam
22.02.2021 - 09:24:30
00
Dajte radsej nejaky prispevok k teme. :-)
22.02.2021 - 09:59:49
01
Priemernu rychlost vyrazne znizuje prisposobovanie rychlosti nekvalite vozovky, co ale vacsina cyklistov nerobi. Vsetci idu ako sibnuti, hlava, nehlava, hrbol, nehrbol. Okrem kvalitnych ciest pre cyklistov by sa zisli aj najazdy na mosty vhodne pre cyklistov. Napr. na cestu nad hradzou budovanu uz stvrty rok sa z mojho pohladu nebuduje ziadny najazd pre cyklistov. To, co tam je, ma 4 prudke 180 stupnove zakruty, ktore by bol problem vytocit, aj keby nesiel nikto oproti. Pri minani sa s cyklistami oproti, to prejdu mozno nejaki trenovani cirkusanti. Najlepsie su rovne najazdy ako na stary most, kde jednak mozno ist rychlejsie a jednak je prehlad na ovela vacsiu vzdialenost, ci niekto neprekaza v ceste. Co napriklad najazdy na most Apollo neumoznuju, v slimakovej zakrute vidim len na par metrov dopredu, neviem, ci v nej nedohonim niekoho, co sa vlecie slimacim tempom a nebudem ho moct predbehnut, pretoze pojde v strede alebo pojde niekto aj oproti.
22.02.2021 - 10:57:04
01
Vždy je tam niekoľko vonkajších vplyvov.
1) majetkovo-právne pomery (nedá sa stavať na cudzom majetku)
2) cena
3) bezpečnosť

Rovný nájazd na Starý most vs. napríklad konkrétne Most Apollo na petržalskej strane.
Pri Starom moste, bol tam priestor, ten samotný nájazd má odhadom cez 100m a je tam dosť dlhá rovná časť, bez nejakých križovatiek. Tam to je relatívne bezpečné.
Spomínané Apollo: samotný nájazd by musel byť cca 200m dlhý, ak nie dlhší, kvôli nejakým sklonom. Bolo by potrebné upraviť aj časť hrádze tam. Problém nastáva v dolnej časti, kde jedna časť ľudí by chcela ísť smer Starý most, druhá smer Čuňovo. Tak či tak by tam musel byť v napojení nejaký oblúk a rozšírenie, aby cyklisti, čo idú odbočiť smer Starý most mohli bezpečne stáť, aby mohli bezpečne prejsť, pre prípad po hrádzi pôjdu cyklisti atď. Pravidlo pravej ruky platí aj tu, ale buďme realisti. Ďalšia vec, ktorej sa báli, že ľudia sa pustia rovno dole a vyletia priamo na hrádzu, veľké riziko zrážky. To sa deje už aj teraz pod Apollom pomerne často. Preto sa tam napríklad použili kruhové rampy, aby tam neboli vysoké rýchlosti, keďže vďaka tomu ľudia podvedome znížia rýchlosť a sú opatrnejší, teda by mali byť.

Nie každé riešenie je optimálne.

Známy čo žije v Holandsku spomínal, že napríklad tam sa už v mestách začína hovoriť o tom, že cyklisti by mohli dostať retardéri v mestách pri križovatkách s chodcami, keďže narastá výrazne rýchlosť vďaka e-bike, bežne sa začína na nelegálnych e,-bikoch, resp. tá druhá kategória, na ktorú treba papiere a je to niečo ako moped jazdí 30+ a zvyšuje sa riziko havárii a aj narastá agresivita cyklistov, nerešpektovanie chodcov, proste to, na čo sa poukazuje veľakrát pri šoférov áut. Podobné správy idú aj z Nemecka, či Británie. Je to jeden z faktorov, ktorý musia brať projektanti do úvahy.

Je to teraz trocha mimo, ale veľa starších holanďanov hovorí, že pre chodcov sa za 40 rokov nič nezmenilo, akurát že autá vystriedali bicykle ale prekážky sú rovnaké. Nie je to populárne, ale žiaľ treba robiť rôzne opatrenia, aj keď sú otravné, alebo z pohľadu cyklistov zbytočné, žiaľ situácia, alebo okolnosti si to vyžadujú.
22.02.2021 - 11:58:53
01
Nuz, ak je zamer robit cyklistom napriek, tak sa to naozaj dari. Co sa tyka najazdov na mosty, napr. zjazd z dialnicneho mosta na petrzalsku stranu je rovny. Pri zjazde dole je pomerne dobry prehlad o cyklistoch prechadzajucich okolo, pri odbocovani staci trochu pribrzdit a dole ja dost miesta na odbocenie vlavo. Pri vychadzani hore je to trochu horsie, pretoze pri odbocovani vpravo treba pribrzdit tesne pred kopcom, pretoze je to pravouhla zakruta a treba sa trafit na pomerne uzky chodnik, co je zle, ovela lepsie je, ked je moznost sa pred kopcom rozbehnut a vybehnut zotrvacnostou. Ale aspon vidno zdola, ci niekto nejde zhora. Z opacnej strany na most je to horsie, pretoze treba krizovat protismer. Nevidim dovod, preco teda aspon na petrzalskej strane nemohol byt na most Apollo rovny najazd. Najazd na most Apollo z mesta je prekazkova draha. Najprv treba vybehnut na kopcek, co nie je problem, pretoze to ide rovno. Zle je iba, ze cesta je pomerne uzka a ak nahodou ide aj auto, musi ist na tesno okolo mna, co je na nervy. Dole z kopceka treba riadne pribrzit, aby sa clovek trafil do riadne zuzeneho priechodu, v ktoreho strede je este aj vystupok po byvalom stlpiku a urobit esicko, aby som sa strafil medzi dalsie stlpiky. Ale najazd na most pre cyklistov asi nemoze byt plynuly, hoci by som bol rad, keby taky bol. A tesne pred slimakom na most treba pribrzdit kvoli 2 centimetrovemu schodiku, hoci pred kopcom na bicykli nie je dobre brzdit. Nasledne, hoci pred vyjazdom prehadzujem vpredu z 50 na 34 zubov, pretoze v hodne zatocenej neprehladnej zakrute idem hore pomaly, t.j. 12 az 14 km za hodinu a v strese, pretoze nevidim dostatocne dost dopredu, ci to niekto predo mnou nelame klukato hore z poslednych sil, pretoze v kopci uz neprehodim na lahsi prevod na 6 km rychlost a v kopci a zakrute sa zle zosada z bicykla s naslapnymi pedalmi. A v zakrute sa predbiehat neda, pretoze nevidno dostatocne dopredu, ci nejde niekto v protismere.
23.02.2021 - 09:09:28
00
keyboard_arrow_up