Zhruba chápem výpočet. Páka a prevod... Ráta sa do toho ale aj priemer kolesa?
06.03.2021 - 20:56:39
00
Aky prevod prosim ta?
https://sk.m.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%BAtiaci_moment
06.03.2021 - 23:08:54
00
Toto asi do pieskoviska patrilo... Moc nuda ??? ale OK... Myslel som max krútiaci moment pôsobiaci na náboj alebo jak to nazvať. Chcem si vyrátať
Dobre rátam?
Chlap 80kg, kľuky 170mm vyvinie 136Nm... Ale na náboj sa prenesie pri prevode 48/20 iba 77.5Nm. Mám rátať aj priemer kolesa?

Pri náboji Shimano Nexus (8r) som niekde našiel údaj o minimálnom prevode 2 - napr 40/20, čo síce určite nepodleziem ale nie som si istý, či aj veľkosť kolies nehrá rolu.
07.03.2021 - 07:15:35
00
ten moment čo si vyrátal je predsa platný pre rovnakú páku, resp. rovnakú vzdialenosť od hriadela. Čiže ak chces vyrátať moment prenášaný na obvode kolesa musí ďalej deliť/nasobit...
07.03.2021 - 07:36:40
00
Ak by mala kluka 170mm, tak si vyrátal dobre moment pre stredovú os.. Prepočítaš následne silu na obvod píly ako moment : polomer píly. Tá sila sa pak prenáša retazou na pastorok vzadu. Vyrátaná sila x polomer pastroku je moment v strede zadného kolesa. Toto však plati asi len ak by si pedaloval v lufte. :-D V realnej situácii posobi ešte sila medzi zemou a kolesom. Čiže trebalo by to am zarátať..
a hej isto to ide aj cez prevodové pomery si počítať
07.03.2021 - 08:12:30
00
Takže... Je alebo nieje namáhanie náboja (prevodovky)závislé od veľkosti kolesa? Moja logika mi hovorí, že áno. Jak tak varím mozog, väčšie koleso = väčšia sila... Tým pádom by som mohol použiť ľahší prevod ako ten doporučený výrobcom
09.03.2021 - 17:12:19
00
by som povedal.. keďže pri väčšom kolese máš odpor (zem) na väčšej páke. Tým pádom sa celkovo pohonové časti podľa mňa namáhajú viac. Včetne kĺbov. :-D
10.03.2021 - 07:10:58
00
corsair: na roztocenia kolesa na zemi potrebujes silu, ktora je dana valivym, alebo smykovym trenim, ktore zavisi od koeficientu trenia , vahy sustavy a zotrvacneho momentu kolesa, ktory je zavisly na jeho vahe a velkosti. Ale sila ktorou posobis na naboj, je dana momentom na kluke, nema s kolesom nic. Ale cim vacsie koleso, tym vacsi moment budes musiet vyvjnut ty sam :D. Pokial ale budes do pedalov tlacit vzdy rovnakou silou, pri rovnakom prevodniku,tak cim vacsi pastorok vzadu, tym vacsi krutiaci moment prenesies na naboj.
10.03.2021 - 08:28:51
00
Sila, ktrorou posobim ja na náboj, je daná tým ako posobim na kluku, OK. Akurát si myslím, že NAMÁHANIE, napr i reťaze, je daný i tým čo mám na druhej strane (čiže väčšie kolesa => väčšia páka..).
Dajme si ten problém zjednodušený: Nie je to to isté, či ťahám rovnakým typom špagátu malá dieťa sediace na trojkolke alebo auto. V oboch prípadoch ak by som aj pôsobil silou povedzme 300 N, špagát bude napínaný viac v druhom prípade. Teda v druhom prípade mnou vyvinutá sila vyvolá menší pohybový účinok ale väčší napínací účinok ako pri ťahaní trojkolky.
Alebo uvažujem zle?
EDIT: veru tušim uvažujem zle - hentaký efekt by bol keby som sa prv rozbehol a špagátom trhol. A to je niečo iné ako od začiatku pôsobiť konštantnou silou..
10.03.2021 - 09:45:51
00
No, ked tahas 300Nm, tak budes tahat rovnako, ci autom, alebo trojkolkou. To co mas na mysli je uz prax, ze proste musis tahat viac, aj ked sa zda, ze nie :D To s trhnutim je ale uz ina zalezitost, to je tusim prenos momentu hybnosti , ako ked do seba narazia gule, ale opacne. Tam potom zalezi na kinetickej energii pohybujuceho sa telesa, hmotnosti staitckeho telesa, pruznosti spoja
10.03.2021 - 15:49:01
01
hej, ak budem vynakladat silu 300N - proste auto budem rozbiehat pomalšie než trojkolku, to je cele.. :-)
len som sa zamyslel nad tým kedy sa viac našponuje špagát, resp najaka pružina, ale teraz už myslím, že v oboch pripadoch rovnako. A z toho mi aj vyplyva, že naozaj na velkosti kolesa pri otázke corsaira vlastne nezáleží.
A táto druhá vec čo hovoríme - tam ide o to že súčet hybností sa zachováva..
10.03.2021 - 19:49:42
00
No... Ja som len uvažoval, či nestrhnem nexusa voľakde... Ale podľa tohto sa nemám čoho báť... Odporúčaný prevod splním s prehľadom tak niet nad čím špekulovať.
Ale... Išlo o toto: Ak je výrobcom odporúčaný prevod 2.1 a ja pri tomto zaberiem tuhšie, nerozletí sa to? Po prelúskaní internetu som zistil, že ľudia jazdia na tom aj s ľahšími prevodmi, napr. aj 1.5 na väčších kolesách (26")...
Ešte teda pri najhoršom scenári skrátim páku z 170 na 152 a bude to aj skladnejšie ale menej vhodné na môj silový štýl jazdy... No a tu sme doma... Znova prepočítať moment, aby som vyšiel tam, kam som vyšiel predtým ?
10.03.2021 - 20:53:54
00
A pri svojich výpočtoch nezabudni na prevodník... Napriek tomu že prevod 50x25 má rovnaký prevodový pomer (nie prevod!) ako napr. 34x17, tak za ostatných rovnakých podmienok, sa ti s prevodom 50x25 ide ľahšie ako s 34x17. Väčšia páka robí svoje.
10.03.2021 - 21:58:02
00
Toto nejak neponímam... Páka je predsa kľuka, nie??? Prevodový pomer/prepákovanie je 2 tak to bude jedno, nie? Možno by som rátal len (zanedbateľné) straty z ohybu reťaze... Toto by som chcel vysvetliť
10.03.2021 - 22:11:33
00
Asi nie... pri 50x25 je vyvíjaný ťah na reťaz určite väčší ako pri 34x17.
Ale ako ekonóm a nie strojár sa nejdem hádať, hoci fyziku som mal celkom rád. Ale to sú už roky.
Každoprípadne, môj pocit je, že musím menej tlačiť do pedálov pri prevode 50x25 ako pri 34x17. A určite to nebude len trením reťaze pri jej ohýbaní na zuboch. Pri 17 zubovom pastorku sa viac ohýba (väčší uhol medzi dvomi článkami pri prechode cez pastorok) ako pri 25 zubovom, čiže je tam väčšie trenie. Aj keď sa o reťaz starám, nejazdím nasucho.
10.03.2021 - 22:22:43
00
keyboard_arrow_up